تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی

تلویزیون‌های ال سی دی سونی که با نام تجاری BRAVIA  شناخته می‌شوند، نشانه بزرگی از برتری کیفی این برند نسبت به سایر رقبا است. در ادامه این نوشته همراه با متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان تی وی بخش تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی را بررسی می‌کنیم.

سونی یکی از بزرگترین شرکت‌های چند ملیتی در جهان است و با وجود فروش کمتر تلویزیون در مقایسه با غول‌های الکترونیکی دیگر مانند سامسونگ یا ال جی، همچنان رهبر جهان در فروش تلویزیون برتر (بالاتر از55 اینچ) است. مشتریان سونی محصولات این شرکت را برای کیفیت بالای آن انتخاب می‌کنند و به درستی که براویا (مخفف عبارت Best Resolution Audio Visual Architecture : بالاترین کیفیت صدا و تصویر بوسیله معماری بی عیب و نقص) برازنده آن است.

 

تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی

 

عیب یابی در تعمیرات تلویزیون ال سی دی سونی

مهمترین نکته‌ای که در بخش تعمیرات تلویزیون سونی مورد توجه قرار می‌گیرد، سیستم  Self Diagnostic یا همان عیب‌یاب داخلی تلویزیون می‌باشد. این سیستم که در تلویزیون‌های CRT سونی متولد شد، با توجه به تفکیک کامل‌تر قطعات و بردهای تشکیل دهنده در تلویزیون ال سی دی نسبت به سایر تلویزیونهای قدیمی‌تر، از کارایی بالاتر و دقت بیشتری برخوردار است.

کارکرد این سیستم که در بخش روشن نشدن و چشمک زدن تلویزیون سونی شرح مفصلی درباره آن داده شده به نحوی تعیین شده است که در هنگام بروز هرگونه مشکل و ایراد در کار قطعات دستگاه مدار پروتکشن (محافظت) دستگاه فعال شده و تلویزیون را به حالت استندبای می‌برد. با خاموش شدن تلویزیون، چراغ استندبای شروع به چشمک زدن می‌کند. این چشمک زدن لامپ پاور تلویزیون ال سی دی سونی دارای تعداد مشخص و واحد در یک ثابت زمانی است.

به بیان ساده‌تر در صورت ایجاد خرابی در ال سی دی سونی، تلویزیون بعد از روشن کردن، مجددا خاموش شده و به حالت استندبای می‌رود. در ادامه چراغ قرمز جلوی دستگاه چند بار چشمک می‌زند و پس از مکث 2 ثانیه ای مجددا همان تعداد بار اول را تکرار می‌کند. این چشمک زدن تلویزیون سونی که تا خاموش کردن کامل و یا قطع برق دستگاه ادامه دارد، مشخص کننده محل ایراد و قطعات معیوب می‌باشد. البته برای هر مدل، تعداد چشمک‌ زدن تلویزیون سونی و ایرادهای معادل آنها متغیر بوده و در ابتدای نقشه سرویس هر مدل شرح داده شده است. توصیه اصلی شمردن تعداد این چشمک ها و ارائه آن به همراه مدل دستگاه برای مشاوره با متخصصین تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی است.

مشاوره تعمیر تلویزیون سونی

اولین قدم در مجموعه عملیات تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی دریافت مشاوره دقیق و تعیین مراحل عیب یابی و تعویض قطعات است. برای دریافت مشاوره تعمیرات تلویزیون سونی ابتدا باید ایراد و نشانه‌های خرالبی تلویزیون را به دقت بررسی کنید. مثلا اگر تلویزیون روشن نمی‌شود باید چک کنید که آیا لامپ پاور روشن میشود یا خیر؟

اگر تلویزیون سونی به حالت چشمک زن درآمده است، تعداد دقیق چشمک‌ها را شمارش کنید. همانطور که گفتیم چشمک زدن تلویزیون سونی یک تعداد ثابت است که پشت سر هم تکرار می‌شود. از مکث چراغ پارو شروع به شمردن کنید تا مکث بعدی، و ترجیحا این شمارش را چند بار انجام دهید تا اشتباه نکرده باشید.

مشاوره تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی المان دیگری هم نیاز دارد و آن کد مدل کامل تلویزیون است. عبارت مدل در تلویزیون‌های سونی با پیشوند KLV و یا KDL  درج می‌شود و اندازه و سایز دستگاه بر حسب اینچ هم از دیگر موارد درج شده در مدل دستگاه می‌باشد. به عنوان مثال  KLV-40BX400  تلویزیون ال سی دی سونی در سایز 40 اینچ می‌باشد. با اعلام مدل و مشخصات کامل از ایراد دستگاه، متخصصین تعمیرات تلویزیون ال سی دی سونی می‌تواند اطلاعات کاملی از مراحل عیب یابی و تعمیر در اختیار شما قرار دهد.

 

تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی

منوی عیب یابی تلویزیون سونی

همانطور که در ابتدای نوشته گفتیم همه تلویزیون‌های سونی دارای سیستم عیب یابی داخلی هستند. اگر یکی از قطعات تلویزیون خراب و معیوب شود، تلویزیون از کار می‌افتد و خاموش می‌شود. هم زمان لامپ پاور تلویزیون شروع به چشمک زدن می‌کند و محل ایجاد خرابی و قطعات معیوب را به ما نشان می‌دهد. برای راهنمایی کاربر تلویزیون سونی و همچنین بخش تعمیرات، منوی عیب یابی در نقشه فنی و همچنین در حافظه تلویزیون، قابل دسترسی است.

در جدول ارور تلویزیون سونی در یک سمت تعداد چشمک‌هایی که ممکن است در این مدل ایجاد شود و در مقابل آن ایرادهای احتمالی درج می‌شود. در سمت دیگر منوی عیب یابی تلویزیون سونی شمارشگر چشمک‌ها وجود دارد. این شمارنده در حالت سلامت تلویزیون در حالت 0000 قرار دارد و تعداد سیکل چشمک زدن تلویزیون سونی را شمارش می‌کند.

برای دسترسی به منوی عیب یابی در تلویزیون سونی باید کد خاصی وارد کنید. برای ورود به منوی عیب یابی، تلویزیون سونی را در حالت استندبای قرار دهید و سپس کلیدهای زیر را پشت سرهم فشار دهید:

  1. Display
  2. 5
  3. +VOL
  4. Power ON

اگر عملیات را به درستی انجام داده باشید تلویزیون روشن شده و منوی عیب یابی ظاهر می‌شود.برای خروج از حالت منوی عیب یابی در تلویزیون سونی لازم است که تلویزیون را خاموش کنید و ترجیحا چند دقیقه صبر کنید.

 

تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی

تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی KLV-40BX400

به غیر از ایرادهایی که به صورت عمومی ممکن است در یک تلویزیون ایجاد شود، 2 مشکل خاص در این مدل قابل بحث و بررسی بیشتر است:

6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی KLV-40BX400

همانطور که در نوشته‌های مختلف تعمیر تلویزیون سونی گفتیم، 6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی مربوط به خرابی بک لایت است. در سیستم ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت برای تولید نور زمینه استفاده می‌شود.

 

تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی

ایجاد لکه سیاهی در تصویر تلویزیون سونی

این ایراد که در ادامه توضیح خواهیم داد یکی از ایرادهای عجیب و خاص در تلویزیون سونی است. ایجاد لکه تاریکی و ایجاد سیاهی در تصویر تلویزیون سونی دلایل متعدد و متفاوتی می‌تواند داشته باشد. با توجه با شایع شدن خرابی بک لایت و بروز نشانه‌های ظاهری آن در بین تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی اگر بخواهید اطلاعاتی بدست آورید بیشتر راجع به خرابی بک لایت خواهد بود. اما دقت کنید که علت ایجاد لکه سیاهی و تاریکی در تلویزیون ال سی دی سونی، مربوط به خرابی صفحه نمایش است.

این لکه‌ها که به گزارش مصرف کنندگان در ابتدا با ظاهر شدن خط‌های بسیار کوچک شروع شده و به سرعت پخش می‌شود و شکل آن تغییر می‌کند، معمولا به صورت دایره‌های سیاه به تعمیرگاه تلویزیون مراجعه می‌کنند. ویژگی اصلی برای شناسایی این ایراد این است که در زیر دایره‌های سیاه رنگ هیچ گونه تصویری وجود ندارد. تولید کننده این صفحه نمایش شرکت سامسونگ است.

 

تعمیر تلویزیون ال سی دی سونی