تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی

تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی تحت تاثیر کیفیت ساخت این دستگاهها شرایط متفاوتی با سایر برندها دارد و با این ویژگی‌های خاصی در مجموعه تعمیرات تلویزیون شناخته می‌شود. هر چند ال جی در زمان ورود تکنولوژی ال سی دی و فراگیر شدن استفاده از آن، سطح فعالیتی به مراتب کمتر از امروز داشت اما، تلویزیونهای ال سی دی ال جی از طراحی و قطعات خوبی برخوردار هستند و در کل تلویزیونهای قابل اعتمادی هستند. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان ایرادهای شایع در بین ال سی دی های ال جی و مراحل عیب یابی و تعمیر آنها را بررسی می‌کنیم.

 

تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی

 

براساس آمار، ایرادهای متداول در مجموعه تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی عبارتند از:

  1. روشن نشدن تلویزیون
  2. خاموش شدن تلویزیون بعد از مدتی کارکردن
  3. هنگ کردن و خاموش شدن تلویزیون
  4. از کار افتادن ریموت کنترل تلویزیون
  5. قطع شدن تصویر
  6. ایجاد بوی سوختگی
  7. نویز دار شدن تصویر
  8. شکستگی صفحه نمایش

 

علت روشن نشدن تلویزیون ال سی دی ال جی

همانطور که در نوشته‌های مختلف راجع به تعمیر تلویزیون ال جی گفتیم علت اصلی روشن نشدن تلویزیون را در دو برد باید جستجو کرد :

  1. برد پاور
  2. مین برد

برد پاور از یک طرف با برق شهری در ارتباط و است و خروجی‌های آن، بخش‌های مختلف تلویزیون را تغذیه می‌کند. مین برد وظایف مختلفی بعهده دارد، کنترل بخش‌های مختلف، تولید و پردازش سیگنال صدا و تصویر، سوئیچ ورودی و خروجی‌ها … تنها بخشی از وظایف این بخش بعنوان برد اصلی تلویزیون است.

در ابتدای نوشته گفتیم که مجموعه تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی تا حد زیادی تحت تاثیر کیفیت بالای ساخت در این دستگاهها است. بر اساس آمار، برد پاور در تلویزیون ال سی دی ال جی خرابی بسیار کمی دارد و روشن نشدن تلویزیون ال سی دی ال جی در اغلب موارد به دلیل خرابی مین برد است. یکی از ویژگی‌های خاص مین برد تلویزیون‌های ال سی دی ال جی استفاده کمتر از خنک کننده (هیت سینک) در آنها است.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر تلویزیون سامسونگ

 

خاموش شدن ال سی دی ال جی بعد از چند دقیقه کارکردن

وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم در ابتدا هیچ ایرادی ندارد، اما بعد از چند دقیقه کارکردن (بعد از به اصطلاح گرم شدن تلویزیون) به طور ناگهانی و خودبخود خاموش می‌شود. اگر تلویزیون را روشن کنیم این بار در زمان کوتاه‌تری خاموش خواهد شد. اگر تلویزیون ال سی دی ال جی شما هم دچار این ایراد شده است باید بدانید که در اغلب موارد، خرابی مین برد باعث ایجاد این حالت می‌شود.

همانطور که گفتیم مین برد تلویزیون‌های ال سی دی ال جی از کیفیت بالایی برخوردار است. در اکثر آنها از حداقل المان خنک کننده استفاده شده است. در عین حال استفاده از قطعات خاص و با عمر مفید بالا، باعث مقاومت این قطعات در مقابل حرارت است.

خاموش شدن تلویزیون ال سی دی ال جی یکی از ایرادهایی است که در مدل‌هایی مانند سری اسکارلت زیاد دیده می‌شود. خرابی قطعات مین برد در این تلویزیون‌ها باعث ایجاد ایرادهایی مانند هنگ کردن، از کار افتادن ریموت کنترل و در نهایت خاموش شدن تلویزیون می‌شود. این نشانه‌های ظاهری در اغلب موارد نشان دهنده خرابی مین برد تلویزیون است.

تعمیر کنترل تلویزیون ال جی

از کار افتادن کنترل تلویزیون، استفاده از آن را بسیار مشکل خواهد کرد. مخصوصا اگر بخواهیم تغییری در منوی تنظیمات تلویزیون بدهیم، با مشقت زیادی همراه خواهد بود. خرابی کلیدهای روی تلویزیون و اشتباه عمل کردن آنها که اغلب به دلیل عدم استفاده طولانی از کلیدها ایجاد می‌شود، این کار را سخت‌تر خواهد کرد.

برای تعمیر کنترل تلویزیون ال جی ابتدا باید از سالم بودن باطری ریموت مطمئن شوید. اگر ابزار تست را ندارید بهترین روش برای اطمینان از سلامت باطری کنترل تلویزیون، تعویض آن است. در ادامه می‌توانید از روش تست کنترل تلویزیون برای اطمینان از خرابی کنترل و یا تشخیص کلیدهایی که باید برای کار کردن آنها فشار زیادی وارد کنید، استفاده کنید.

تمیز کردن قطعات داخلی کنترل تلویزیون روش دیگری است که می‌توانید خودتان در منزل و بدون نیاز به مراجعه به مراکز تعمیر کنترل تلویزیون انجام دهید. ابتدا باطری کنترل را خارج کنید. سپس سعی کنید با ابزار مناسب کنترل را باز کنید. در مرحله بعد می‌توانید قطعات داخلی را به دقت با پنبه و الکل تمیز کنید. روغن روی برد کنترل تلویزیون یکی از مشکلات شایع در این بخش است که می‌تواند باعث از کار افتادن ریموت شود. بعد از تمیز کردن، دقت کنید که رطوبت به طور کامل از قطعات خارج شود تا باعث آسیب دیدگی کنترل تلویزیون شما نشود.

 

قطع شدن تصویر تلویزیون ال سی دی ال جی

ایراد دیگر که باید در مجموعه تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی بررسی کنیم سیاه شدن و یا همان قطع شدن تصویر تلویزیون ال جی است. نشانه ظاهری این ایراد معمولا به این شکل است که وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم هیچ مشکلی ندارد، اما بعد از چند دقیقه کارکردن، به طور ناگهانی تصویر تلویزیون قطع شده و صفحه نمایش سیاه می‌شود. معمولا در این حالت پخش صدا ادامه دارد و سایر عملکردهای تلویزیون به طور طبیعی انجام می‌شود.

علت اصلی قطع شدن تصویر تلویزیون ال جی، از کار افتادن بخش بک لایت است. همانطور که در نوشته‌های مختلف گفتیم، مهمترین نشانه از کار افتادن بخش بک لایت تلویزیون، قطع شدن تصویر است. در تلویزیون‌های ال سی دی برای تولید بک لایت از لامپ‌های CCFL یا همان مهتابی استفاده شده است. این لامپ‌ها به تعداد مختلف و به صورت خطوط افقی در طول صفحه نمایش قرار گرفته و نور تولید شده توسط آنها از پشت به صفحه نمایش می‌تابد.

معمولا خرابی یک یا تعدادی از لامپ‌های فلورسنت باعث فعال شدن مدار محافظ تلویزیون شده و این مدار با از کار انداختن بخش بک لایت، باعث قطع شدن تصویر تلویزیون ال سی دی ال جی می‌شود. خرابی برد پاور که ولتاژ تغذیه لامپ‌های بک لایت را تامین میکند علت دیگر قطع شدن تصویر تلویزیون ال سی دی ال جی است. این ایراد که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم معمولا با ایجاد قطع شدن پایه‌های ترانس هایولتاژ و ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون همراه است در تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی زیاد دیده می‌شود.

تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی

بوی سوختگی در تلویزیون ال سی دی ال جی

یکی دیگر از ایرادهایی که در آمار تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی جلب توجه می‌کند ایجاد بوی سوختگی است. در مواجهه با این ایراد باید به سرعت تلویزیون را خاموش کرده و تا رفع مشکل اصلی آن را روشن نکنیم.

نکته مهم در مواجهه با ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون آن است که بدانیم حتما قطعه‌ای در حال داغ شدن است و میزان گرمای آن تا حدی بالاست که باعث ایجاد سوختگی فیزیکی در قطعات شده است. دقت کنید که در الکترونیک اکثر قطعات در موقع کار گرما تولید می‌کنند و میزان حرارت محیطی در یک مدار معمولی گاهی تا 50 درجه می‌رسد. پس حتما باید دمای قطعات تا حدود چند برابر افزایش پیدا کرده باشد تا بتواند باعث ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون شما شود.

یکی از علت‌های ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون ال سی دی ال جی، ایجاد لحیم سردی در پایه قطعات بخش بک لایت است. با ایجاد این ایراد، حرارت محل اتصال قطعات به برد تلویزیون افزایش پیدا کرده به نحوی که باعث ایجاد سوختگی فیزیکی و جدا شدن بیشتر اتصال و ایجاد گرمای بیشتر می‌شود. اگر در تلویزیون ال سی دی ال جی خود متوجه بوی سوختگی شدید، با توجه به امکان پیشرفت خرابی، از دوباره روشن کردن دستگاه خودداری کرده و با متخصصین تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی تماس بگیرید.

علت نویز تصویر در ال سی دی ال جی

ایراد دیگری که باید به صورت اختصاصی در بخش تعمیر تلویزیون ال سی دی ال جی بررسی شود، ایجاد نویز در تصویر است. این اشکال بیشتر به صورت ایجاد خطوط افقی ظاهر می‌شود و معمولا بعد از چند دقیقه کارکرد تلویزیون با آن مواجه می‌شویم.

نویز تصویر ال سی دی ال جی معمولا به صورت خطوط افقی پراکنده روی تصویر دیده مشده و با گذشت زمان تعداد آنها بیشتر می‌شود. این ایراد معمولا به دلیل ایجاد اشکال در قطعات مربوط به پردازش سیگنال تصویر در مین برد تلویزیون ایجاد می‌شود. تعمیر مین برد تلویزیون ال جی نیازمند اطلاعات دقیق از ایراد و شناخت قطعاتی است که احتمال خرابی آنها وجود دارد.