تعمیر ال سی دی ال ای دی و پلاسما

تعمیر ال سی دی و ال ای دی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

ال سی دی چیست؟

ال سی دی به معنای “Liquid Crystal Display” یا صفحه نمایش کریستال مایع است. برای ساخت LCD دو شيشه پلارويد را با 90 درجه اختلاف نسبت به يكديگر قرار مي دهند و يك كريستال مايع بين آنها مي گذارند. امروزه از ال سی دی دی ها علاوه بر ساخت تلویزیون در ساخت انواع لب تاپ فارق از مدل آن استفاده می شود.

ال ای دی چیست؟

ال ای دی، دیود نور افشان (Light Emitting Diode) یا LED، نوع خاصی از دیودها است. ال‌ ای‌ دی‌ از یک لایه بسیار نازک از ماده نیمه‌رسانا با ناخالصی تقریباً زیاد ساخته شده‌ و بسته به ماده نیمه‌رسانا و مقدار ناخالصی، وقتی بایاس مستقیم شود، یک نور رنگی با طول موج طیفی مشخص ساطع می‌کند.

تفاوت ال سی دی با ال ای دی
تفاوت ال سی دی ال ای دی

تلویزیون پلاسما چیست؟

تکنولوژی تلویزیون‌های پلاسما با دیگر تکنولوژی‌های ساخت تلویزیون تفاوت اساسی دارند. سلول‌های پیکسلی در یک تلویزیون پلاسما دارای نقاط مشترک زیادی با لامپ‌های نئونی و CFL ها هستند. همانند لامپ نئونی، درون هر کدام از سلول های پیکسلی تلویزیون پلاسما هم با مقدار کمی گاز نئون یا زنون پر شده است، و همانند یک CFL، درون هر سلول مواد شیمیایی فسفری وجود دارد. در یک CFL، یک پوشش فسفری به رنگ سفید گچی روی دیواره شیشه‌ای لامپ وجود دارد که همانند فیلتر عمل می‌کند.

تفاوت ال سی دی و ال ای دی با پلاسما

ال سی دی، ال ای و پلاسما سه نوع نمایشگر هستند که صدا و تصویر را با کیفیت های متفاوت پخش می کنند. این سه تفاوتی نیز در مصرف انرژی نیز دارند. ال ای دی ها دارای مصرف انرژی پایین و عمر صد هزار ساعت است. از ال سی دی در ساخت صفحه گوشی، لب تاپ و تلویزیون استفاده می شود. در خشندگی در ال ای دی بسیار بیشتر از ال سی دی می باشد.

تفاوت ال سی دی ال ای دی با پلاسما
تفاوت ال سی دی با پلاسما

شاید بزرگترین مزیت پلاسما نسبت به ال سی دی و  ال ای دی قیمت مناسب تر آن باشد مخصوصا در تلویزیون های با سایز بزرگ که معمولا سایز های بزرگ پلاسما ارزانتر از ال سی دی با همان سایز می‌باشد .
مسئله دیگر این است که تلویزیون پلاسما از سایز 42 اینچ تا 63 اینچ را در بر میگیرد که این سایزها ارزانتر از ال سی دی است اما چنانچه بنابه محدودیت فضای نگهداری یا بنا بر سلیقه تلویزیون با سایز زیر 42 اینچ مورد نیاز باشد، در اینصورت ال سی دی این نیاز را براورده می نماید.

درحقیقت برای تولید كنندگان تولید تلویزیون پلاسما با سایز زیر 42 صرف نمیكند. ال ای دی نیز به دلیل جدیدبودن تكنولوژی و عرضه تازه آن در بازار در حال حاضر بسیار گران تر است و برای كشورهایی كه هزینه انرژی در آنها بالا است مقرون به صرفه تر خواهد بود.

تعمیر ال سی دی ال ای دی و پلاسما

زمانی که با تعمیر ال سی دی ال ای دی و پلاسما مواجه می شویم اقدامات زیر را انجام دهید :

  1. ابتدا ایراد دستگاه را به صورت دقیق مشخص کنید می توانید با یک تماس تلفنی از متخصصین گروه ر ایان تی وی مشاوره دریافت کنید. بسیاری از مراجعین مجموعه تعمیرات تلویزیون ایراد دستگاه را به درستی اظهار نمی کنند.
  2. در مرحله بعد لازم است که کد مدل دستگاه را به دقت از برچسب پشت دستگاه یادداشت کنید.
  3. مشاوره با یک متخصص تعمیرات نیاز بعدی شما است تا بتوانید اطلاعات تخصصی تعمیر تلویزیون را با بیان ساده دریافت کنید. یک مشاوره صحیح عبارتست از دریافت مدل دقیق دستگاه و توضیح ایراد از طرف مصرف کننده، بیان ساده و دقیق ایراد از طرف متخصص به همراه توضیح مراحل تعمیر و میزان تقریبی هزینه تعمیرات تلویزیون.

تعمیر تلویزیون ال سی دی

با توجه به بالا رفتن عمر تلویزیون های ال سی دی که چندین سال از توقف تولید آنها گذشته ایرادهای شایع در بین انها تغییر کرده است. تعمیر تلویزیون ال سی دی نسبت به تلویزیون های ال ای دی توان مصرفی بیشتری دارند و گرمای بیشتری تولید می کنند. شایع ترین ایرادهایی که در بین تلویزیون های ال سی دی دیده می شود عبارتند از:

  • روشن نشدن تلویزیون
  • دیر روشن شدن یا بد روشن شدن تلویزیون
  • قطع شدن تصویر تلویزیون
  • ایجاد خطوط عمودی در تصویر تلویزیون
تفاوت تلویزیون پلاسما با ال ای دی و ال سی دی
تفاوت تلویزیون پلاسما با ال ای دی

تعمیر تلویزیون ال ای دی

تغییر لامپ های بک لایت تلویزیون های ال سی دی از فلورسنت به لامپ های ال ای دی باعث شد تا نام ابن تلویزیون ها از ال سی دی به ال ای دی تغییر پیدا کند. تلویزیون های ال ای دی گرمای کمتری نسبت به تلویزیون های ال سی دی و پلاسما تولید می کنند و انتظار می رود که عمر مفید بالایی داشته باشند اما بعلت مصرفی شدن ساختار بسیاری از آنها زودتر از تلویزیون های ال سی دی و پلاسما به تعمیر نیاز پیدا می کنند.

شایع ترین ایرادهایی که در بین تعمیر تلویزیون ال ای دی دیده می شود عبارتند از :

  • خرابی بک لایت تلویزیون
  • روشن نشدن تلویزیون
  • روشن و خاموش شدن تلویزیون
  • ایجاد خطوط عمودی در تصور تلویزیون

تعمیر تلویزیون پلاسما

ساختار فنی تلویزیون های پلاسما با تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی به طور کامل متفاوت است و به موازات آن ایرادهایی که در این تلویزیون ها ایجاد می شود و نحوه تعمیر تلویزیون پلاسما به همان اندازه متفاوت است.

تلویزیون های پلاسما بدلیل ساختار و نحوه بایاس پنل (صفحه نمایش) گرمای بسیار بیشتری نسبت به تلویزیون های ال سی دی و مخصوصا تلویزیون های ال ای دی تولید می کنند و این تولید گرما و توان تلفاتی بالا یکی از عوامل افزایش استهلاک این تلویزیون ها است.

در تلویزیون های پلاسما دو برد الکترونیکی با نام های Y board و X board بیشتر خراب می شوند و در اکثر موارد در داثر خرابی هر دو و یا یکی از این دو برد دستگاه بطور کامل روشن نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط