آیا بک لایت تلویزیون قابل تعمیر است؟ قابلیت تعمیر بک لایت

آیا بک لایت تلویزیون قابل تعمیر است؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند

 برای پاسخ به این سوال و هر سوال دیگری در مورد تعمیر بک لایت تلویزیون باید ابتدا با ساختار بک لایت و وظیفه آن در تلویزیون آشنا شویم، تا بتوانیم پاسخ درست به سوالات داشته باشیم. در ادامه این نوشته چند سوال مختلف در مورد بک لایت و نحوه تعمیر آن را با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی در میان گذاشته‌ایم. اگر شما هم با خرابی بک لایت تلویزیون خود مواجه شده‌اید و سوالی در این بخش دارید با ما همراه باشید.

[highlight background=”” color=””]سرفصل مطالب[/highlight]

 

  • آیا بک لایت تلویزیون قابل تعمیر است؟
  • چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟
  • نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون چیست؟
  • چگونه عمر بک لایت تلویزیون را افزایش دهیم؟
  • هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون چقدر است؟
  • خرابی بک لایت تلویزیون ال جی

 

آیا بک لایت تلویزیون قابل تعمیر است؟

اولین سوال مراجعین این است که با وجود این ایراد و قطعاتی که معیوب شده است آیا به طور کلی، تعمیر تلویزیون به صرفه است یا به فکر جایگزین کردن و خرید تلویزیون جدید باشیم؟

پاسخ صریح و دقیق به این سوال اینست که بک لایت یک قطعه مصرفی است و طول عمر مشخصی دارد. اگر تعمیر بک لایت به صورت استاندارد و توسط متخصصین با تجربه تعمیرات تلویزیون انجام شود، قطعا تلویزیون به کیفیت اولیه خود برمی‌گردد و می‌توانید چند سال بدون دغدغه از آن استفاده کنید.

همانطور که می‌دانیم بک لایت تلویزیون از تعدادی لامپ تشکیل شده است. البته بهتر است بگوییم که این قطعات که بعنوان لامپ معرفی می‌شوند در واقع دیودهای نورانی هستند. این قطعات توان تلفاتی بالایی دارند و گرمای زیادی هم تولید می‌کنند و به همین دلیل میزان خرابی آنها نسبت به سایر قطعات تلویزیون بیشتر است. به مرور زمان و با افزایش عمر بک لایت، تعدادی از لامپ‌ها خراب شده و باعث ایجاد نشانه‌های خرابی بک لایت در تلویزیون می‌شوند.

تعمیر بک لایت تلویزیون در واقع به معنای تعویض لامپ‌های معیوب و استفاده از لامپ‌های سالم قبلی است. تعمیر بک لایت تلویزیون در حالتی که لامپ‌ها از سلامت نسبی برخوردار باشند مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر مجموعه لامپ‌ها کیفیت و سلامت لازم را نداشته باشند می‌تواند در مدت کوتاه باعث بازگشت ایراد و خرابی مجدد بک لایت تلویزیون شود.

 

تعمیر غلط بک لایت تلویزیون

چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟

اگر با خرابی بک لایت تلویزیون مواجه شدید، باید بدانید بهترین روش تعمیر تلویزیون، تعویض کامل بک لایت است. در این حالت بهتر است قطعه یدکی را از بهترین برند بک لایت تلویزیون انتخاب کنید. تعویض بک لایت تلویزیون اگر با استفاده از قطعات یدکی با کیفیت انجام شود می‌تواند تا چند سال خیال شما را بابت سلامت این قسمت راحت کند.

اما ممکن است در بعضی مدل‌های تلویزیون، قطعه یدکی بک لایت به صورت نو و آکبند وجود نداشته باشد. معمولا این حالت به دلیل عدم وجود تقاضای کافی است. اما اگر با خرابی تلویزیونی مواجه شدیم که قطعه یدکی بک لایت آن به صورت نو وجود نداشت برای تعمیر آن چه باید کرد.

در این حالت چند روش برای تعمیر تلویزیون وجود خواهد داشت: می‌توان از بک لایت‌های مشابه استفاده کرد و همچنین اگر مرکز تعمیر تلویزیون ابزار کافی داشته باشد می‌تواند بک لایت تلویزیون را بازسازی کند. در این حالت همه لامپ‌های بک لایت معیوب با لامپ‌های جدید و نو جایگزین می‌شود. برای تعمیر یک تلویزیون روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید اما سعی کنید از هر روشی که استفاده می‌کنید بتوانید به قدری از آن اطمینان داشته باشید که امکان برگشت ایراد در مدت کوتاه وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید : تعمیر بک لایت تلویزیون ; کارکرد و عیوب مختلف آن

تعمیر بک لایت

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون چیست؟

اولین قدم در مراحل تعمیر بک لایت تلویزیون، عیب یابی و شناخت نشانه‌های خرابی بک لایت است.

مهمترین علائم خرابی بک لایت تلویزیون عبارتند از:

  • قطع شدن تصویر تلویزیون
  • قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون ( چشمک زدن تصویر هر چند ثانیه یک بار)
  • ایجاد لکه های سیاهی و تاریکی در بخش هایی از تصویر تلویزیون
  • ظاهر شدن هاله و سفید شدن تصویر

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون مانند ایجاد لکه و تاریکی کمتر نیاز به بررسی و عیب یابی دارد. اما اگر با قطع شدن تصویر تلویزیون مواجه شدید حتما لازم است که قبل از اقدام برای تعمیر تلویزیون از خرابی بک لایت مطمئن شوید. ایرادهای زیادی ممکن است موجب قطع شدن تصویر تلویزیون شود اما به دلیل شایع بودن ایراد بک لایت بیشتر نتیج به دست امده در این بخش مربوط به خرابی بک لایت است.

چگونه عمر بک لایت تلویزیون را افزایش دهیم؟

بک لایت بیشترین مقدار مصرف انرژی در بین همه قطعات تلویزیون را دارا است و بیشترین توان تلفاتی و گرما هم در همین بخش تولید می‌شود. بر اساس قوانین الکترونیک قطعاتی که بیشتر گرم می شوند بیشتر هم خراب می شوند. پس اقدام اصلی ما برای افزایش عمر بک لایت تلویزیون بر کاهش توان مصرفی و گرمای قطعات استوار است. مجموعه اقدامات زیر می تواند باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون شما شود :

  1. انجام اصلاحیه برد پاور و کاهش ولتاژ بک لایت تلویزیون
  2. خاموش کردن تلویزیون در فواصل 2 تا 3 ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه
  3. کاهش نور بک لایت تلویزیون در منوی تنظیمات
  4. روشن کردن گزینه صرفه جویی در انرژی تلویزیون

انجام و رعایت این اقدامات بخصوص بعد از تعویض بک لایت تلویزیون باعث می شود قطعات این بخشا عمر طولانی‌تری داشته باشد. همچنین اگر بک لایت تلویزیون شما تا به حال سالم است و نیاز به تعمیر پیدا نکرده است باعث می شود که عمر مفید بک لایت افزایش پیدا کند.

 

بیشتر بخوانید : افزایش عمر بک لایت تلویزیون

 

تعمیر بک لایت

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون چقدر است؟

هزینه تعمیر تلویزیون در ایرادهای مختلف همواره یکی از سوالات مهم در مشاوره تعمیرات تلویزیون است. در اغلب موارد به دلیل مشخص نبودن قطعه و خدمات مورد نیاز نمی‌توان هزینه تعمیر تلویزیون را به طور دقیق مشخص کرد. اما تعمیر بک لایت تلویزیون یکی از بخش‌هایی است که به دلیل مشخص بودن قیمت قطعه یدکی بک لایت، می‌توان میزان هزینه مشخصی برای آن در نظر گرفت.

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون در مدل‌ها و سایزهای مختلف تلویزیون، متفاوت بوده و شامل قطعات مصرفی و دستمزد تعمیرکار تلویزیون است. در تعمیر بک لایت تلویزیون باید تعمیرکار توانایی و تخصص بالایی داشته باشد و دستمزد این متخصصین هم نسبت به تعمیرکاران معمولی تلویزیون بیشتر است.

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون در تعدادی از سایزها عبارتند از:

  • 32 اینچ: حدود 500 هزار تومان
  • 40 تا 47 اینچ: حدود 1 میلیون تومان
  • 47 تا 55 اینچ: حدود 1.5 میلیون تومان
  • 55 تا 60: 2 میلیون تومان
  • 60 اینچ و بالاتر: به صورت توافقی

 

 

بیشتر بخوانید : هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

 

تعمیر بک لایت

خرابی بک لایت تلویزیون ال جی

طی سال‌های گذشته، ال جی پرفروش‌ترین برند تلویزیون‌های ال ای دی بوده است و به همین دلیل موارد مراجعه برای دریافت خدمات تلویزیون ال جی از سایرین بیشتر بوده است.

شایع‌ترین نشانه ظاهری سوختن بک لایت در مدل‌های مختلف تلویزیون ال جی، قطع شدن تصویر است. وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم بلافاصله بعد از نمایش لوگوی آغازین تصویر به صورت ناگهانی قطع شده و صفحه تلویزیون سیاه می‌شود. معمولا در این حالت پخش صدا ادامه داشته و سایر عملکردهای تلویزیون مانند تعویض کانال به درستی انجام می‌شود.

اگر با این ایراد مواجه شده‌اید بهتر است ابتدا با استفاده از روش‌های مختلفی که برای تست خرابی بک لایت تلویزیون وجود دارد، از خرابی آن مطمئن شوید. وقتی از عیب یابی دقیق و صحیح تلویزیون اطمینان پیدا کنید بهتر می‌توانید برای پیدا کردن بهترین روش رفع ایراد و تعمیر تلویزیون ال جی خود اقدام کنید.

به دلیل تقاضای بالایی که در بخش تامین قطعه یدکی بک لایت تلویزیون ال جی وجود دارد شرکت‌های معتبر در این بخش ورود کرده‌اند. از بهترین برندهای بک لایت تلویزیون ال جی می‌توان به شرکت‌های EASTERN STAR و LG INNOTTEK اشاره کرد.

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

به مانند تلویزیون‌های ال جی، خرابی بک لایت در مدل‌های مختلف تلویزیون‌های سامسونگ هم به صورت شایع ایجاد می‌شود. آمار مجموعه تعمیرات تلویزیون نشان می‌دهد، شایع‌ترین نشانه ظاهری خرابی بک لایت در تلویزیون‌های سامسونگ، سیاه شدن و تاریکی بخشی از تصویر تلویزیون است. این نواحی تاریک که ممکن است به صورت لکه‌های پراکنده و یا حتی تاریکی نصف تصویر تلویزیون سامسونگ ایجاد شود، از یک نقطه شروع شده و به تدریج بیشتر می‌شود.

توضیح بیشتر این که طراحی تلویزیون‌های سامسونگ به گونه‌ای است که وقتی بخشی از لامپ‌های بک لایت می‌سوزد و یا روشن نمی‌شود، باقی لامپ‌های سالم روشن شده و به کار طبیعی خود ادامه می‌دهند. این حالت، دلیل اصلی ایجاد لکه و سیاهی و تاریک شدن قسمتی از تصویر تلویزیون سامسونگ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط