علت سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا

تعمیر تلویزیون اسنوا

آنچه در این نوشته خواهید خواند

سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا یکی از موارد شایع مراجعه به مراکز تعمیر تلویزیون اسنوا است. ممکن است تلویزیون شما تا چند روز پیش مشکلی نداشته باشد اما به یکباره با کم نور شدن صفحه نمایش و یا قطع شدن تصویر آن مواجه شوید.در این لحظه سوالات مختلفی به ذهن می‌رسد که چگونه باید برای رفع این مشکل اقدام کنیم.

  • برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهیم؟
  • چه قطعه‌ای معیوب است و قیمت آن چقدر است؟
  • چگونه می‌توانیم تعمیرکار تلویزیون خوب پیدا کنیم؟
  • چطور از کیفیت قطعه یدیکی مطمئن شویم؟
  • آیا تعمیر تلویزیون مقرون به صرفه است یا تلویزیون جدید بخریم؟

پاسخ این سوالات می‌تواند راهنمای خوبی برای رفع خرابی تلویزیون باشد. در ادامه این نوشته ضمن جوابگویی به سوالات بالا، همراه متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی به بررسی مشکلات رایج در تلویزیون اسنوا و یکی از مهمترین آنها یعنی سیاه شدن تصویر می‌پردازیم.

بک لایت چیست و در کجای تلویزیون قرار دارد؟

قبل از آنکه بخواهیم راجع به علت سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا توضیح دهیم، ابتدا باید با قطعات مرتبط با بخش بک لایت تلویزیون اسنوا و نحوه عملکرد آنها آشنا شویم.

بک لایت، نوری است که در پشت صفحه نمایش تلویزیون‌های LCD و LED تولید شده و باعث روشنایی و دیده شدن تصویر در صفحه نمایش تلویزیون می‌شود. نور زمینه در تلویزیون LCD بوسیله لامپ‌های فلورسنت و در تلویزیون LED بوسیله لامپ‌های ال ای دی تولید می‌شود. استفاده از لامپ‌های ال ای دی باعث می‌شود گرمای کمتری تولید شود، همچنین فضای کمتری اشغال می‌کنند و می‌توان تلویزیون‌های با ضخامت کمتر تولید کرد.

نکته مهم در مورد ایرادهای مرتبط با بک لایت در بخش تعمیرات تلویزیون اینست که ایجاد هر نوع اشکال در کیفیت تولید و پخش بک لایت تلویزیون به طور مستقیم در کیفیت تصویر تلویزیون تاثیر می‌گذارد. مثلا اگر بخشی از بک لایت تلویزیون قطع شود در همان بخش با تاریک شدن تصویر مواجه می‌شویم.

معمولا سوختن تعدادی از لامپ‌های بک لایت باعث قطع شدن تصویر تلویزیون می‌شود. در این حالت تصویر وجود دارد اما به دلیل عدم وجود روشنایی، قابل مشاده نیست. معمولا در این حالت برای تشخیص خرابی بک لایت می‌توانید از روش‌های مختلف تست بک لایت تلویزیون استفاده کنید.

انواع بک لایت تلویزیون
انواع بک لایت تلویزیون

 

علت سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا

حالا که با بک لایت و نحوه عملکرد آن در تلویزیون آشنا شدیم بهتر می توانیم راجع به ایرادهایی که در اثر خرابی بک لایت ایجاد می‌شود توضیح دهیم. لامپ‌های بک لایت به مرور زمان و با افزایش عمر تلویزیون معیوب می‌شوند و خرابی آنها نسبت به نوع ساختار و مداربندی بک لایت باعث تاریکی قسمتی تا تمام تصویر تلویزیون می‌شود. در واقع خرابی بخش بک لایت دلیل اصلی سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا می‌باشد.

در بیشتر موارد خرابی تلویزیون‌ها، خرابی بخش بک لایت تلویزیون باعث قطع شدن کل تصویر می‌شود. در این حالت تلویزیون صدا دارد و بقیه کارکردهای آن مانند تعویض کانال و … به درستی انجام می‌شود. گاهی مواقع هم بک لایت نیمه خراب می‌شود یعنی بخشی از آن سالم است و کار می‌کند و بخش دیگر خاموش است. این حالت معمولا در بک لایت ‌های شاخه‌ای به صورت ایجاد نقاط تاریک و روشن در تصویر تلویزیون اسنوا ظاهر می شود.

در بک لایت های لبه اما شکل ظاهری ایراد خرابی بک لایت ممکن است متفاوت باشد. معمولا نیمه خراب شدن بک لایت لبه (EDGE) به صورت ایجاد ستون‌های تاریک در تصویر تلویزیون ظاهر می‌شود.

 

سیاه شدن تصویر تلویزین اسنوا
خرابی بک لایت

 

بک لایت تلویزیون اسنوا

در مدل‌های مختلف تلویزیون اسنوا از هر دو نوع بک لایت لبه و شاخه‌ای استفاده شده است. در ادامه تعدادی از معروفترین مدل‌های تلویزیون اسنوا به همراه توضیحاتی در مورد تعمیر بک لایت آنها ارائه می‌دهیم:

بک لایت تلویزیون اسنوا 42 مدل SLD-42S34BLD

بک لایت این تلویزیون 42 اینچ اسنوا از نوع شاخه‌ای و شامل 8 شاخه با 5 عدد ال ای دی در هر خط و هر خط به طول 47 سانتی متر است.

بک لایت تلویزیون اسنوا مدل 42S36

بک لایت اسنوا 42S36 که همانطور که از مدل کد آن پیداست در سایز 42 اینچ و از نوع لبه است. بک لایت در طول تصویر قرار می گیرد و شامل 2 خط به طول 46.5 سانتی متر و هر خط دارای 54 ال ای دی 3 ولت می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید : 5 ایراد متداول لوازم صوتی و تصویری + روش جلوگیری از آنها

 

بک لایت اسنوا 42 اینچ SLD-42N310BLD

بک لایت اسنوا 42 اینچ مدل SNOWA SLD-42N310BLD از نوع شاخه‌ای است. شامل یک خط با 60 عدد ال ای دی 6 ولت به طول 53.1 سانتی‌متر می‌باشد.

بک لایت اسنوا 50s44

تلویزیون اسنوا مدل  50s44 دارای بک لایت شاخه‌ای است.

بک لایت اسنوا 50s44 دارای 10 خط به طول هر خط 49 سانتی متر می باشد. هر خط دارای 6 ال ای دی 3 ولت می باشد.

بک لایت اسنوا 50S38

بک لایت اسنوا 50S38 از نوع شاخه‌ای (DIRECT) و شامل 6 خط است. در هر خط از بک لایت دارای لامپ 14 ال ای دی میباشد.

هر خط در بک لایت اسنوا 50S38 به طول 100 سانتی‌متر میباشد و ال ای دی ها از نوع 3 ولت می‌باشد. در واقع علت سیاه شدن تصویر تلویزین اسنوا تقریبا در تمام مدل ها به خرابی بک لایت مربوط میشود.

بک لایت تلویزیون اسنوا 55S37

یکی از معروفترین مدل‌های تلویزیون اسنوا 55S37 است که همانطور که از کد مدل آن مشخص است 55 اینچ است.

بک لایت اسنوا 55S37 شامل 12 خط 6 ال ای دی میباشد.هر خط در این بک لایت به طول 58 سانتی متر و لامپهای ال ای دی از نوع 3 ولت است.

 

تعمیر تلویزیون اسنوا سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا

اصلاحیه بک لایت تلویزیون اسنوا

یکی از نکات مهم در مجموعه خدمات و تعمیرات تلویزیون انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار ایراد است. این اقدامات پیشگیرانه در بخش تعمیر بک لایت تلویزیون به اصلاحیه معروف شده است. در واقع اصلاحیه بک لایت به تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گفته می‌شود که با کاهش استهلاک بخش بک لایت تلویزیون باعث افزایش عمر مفید آن می‌شود.

تمرکز اصلی اصلاحیه بک لایت بر روی کاهش میزان نور لامپ‌های بک لایت و در نتیجه کاهش گرمای ایجاد شده در بخش بک لایت است. تغییرات اصلاحیه بک لایت عموما باعث کاهش 5 تا 10 درصدی نور بک لایت می‌شود. این میزان کاهش نور در عمل تاثیر محسوسی در کیفیت تصویر تلویزیون نخواهد داشت. اما در بهبود سلامت و افزایش عمر مفید لامپ‌ها تاثیر مثبت زیادی دارد و شاید بتوان گفت میتواند به جلوگیری از سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا کمک کند.

اصلاحیه بک لایت تلویزیون اسنوا به چند روش انجام می‌شود :

  1. اصلاحیه برد پاور
  2. استفاده از بک لایت پشت فلزی
  3. استفاده از چسب حرارتی بک لایت
  4. استفاده از گزینه صرفه‌جویی در انرژی

استفاده از موارد مختلف و متفاوت اصلاحیه بک لایت تلویزیون اسنوا در کنار هم باعث تقویت عملکرد آنها می‌شود. استفاده از اصلاحیه استاندارد باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون تا حدود 30 تا 40 درصد خواد شد.

سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا

چگونه از خرابی بک لایت تلویزیون اسنوا جلوگیری کنیم؟

حالا که متوجه شدیم بک لایت یکی از بخش‌های مهم تلویزیون است که احتمال خرابی ان زیاد است این سوال پیش‌ می‌آید که ایا روشی برای جلوگیری کردن از خرابی بک لایت تلویزیون وجود دارد؟ چگونه می‌توانیم باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون خود شویم؟ آیا راهی وجود دارد قبل از آنکه بک لایت تلویزیون معیوب شود از سوختن آن جلوگیری کنیم؟

بله : شما می‌توانید با رعایت چند نکته و انجام چند تنظیم ساده در منوی تنظیمات، از خرابی بک لایت تلویزیون اسنوا خود جلوگیری کرده و عمر آن را افزایش دهید.

مهمترین اقدامات در پیشگیری از خرابی بک لایت تلویزیون اسنوا عبارتند از :

  1. تنظیم بک لایت تلویزیون اسنوا و متناسب سازی آن با نور محیط
  2. روشن کردن و استفاده از گزینه صرفه جویی در انرژی
  3. خاموش کردن و استراحت دادن به تلویزیون در فواصل 2 تا 3  ساعت بمدت 10 تا 15 دقیقه

رعایت همین چند نکته ساده باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون اسنوا شما خواهد شد. اگر دقت کرده باشید همه مواردی که جهت کاهش استهلاک و افزایش عمر قطعات در تلویزیون‌ها مطرح می‌شود روی کاهش گرمای قطعات تمرکز دارد. گرما یکی از عوامل اصلی خرابی قطعات الکترونیکی است. هر چقدر دستگاههای ما گرمای کمتری تولید کنند عمر آنها بیشتر خواهد بود.

تعمیر تلویزیون اسنوا

قیمت بک لایت تلویزیون اسنوا

قیمت بک لایت تلویزیون اسنوا نسبت به پارامترهای مختلفی متغیر است. اولین و مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت بک لایت تلویزیون اسنوا نوع ساختار بک لایت است. معمولا بک لایت های لبه (edge) قیمت بالاتری نسبت به بک لایت های شاخه‌‌ای دارند.

سایز تلویزیون (اینچ) پارامتر بعدی در تعیین قیمت بک لایت تلویزیون اسنوا است. هر چقدر سایز تلویزیون بزگتر باشد تعداد لامپ‌های بک لایت هم بیشتر است و قیمت بالاتری دارد. کیفیت لامپ‌های بک لایت و برد PCB بک لایت هم آخرین نکته‌ای است که در کیفیت بک لایت و قیمت آن موثر است.

قیمت بک لایت تلویزیون اسنوا از حدود 250 هزار تومان در سایز 32 اینچ شروع می‌شود. این قیمت در تلویزیون اسنوا سایز 40 اینچ تا حدود 700 هزار تومان و در اینچ‌های بالاتر یعنی 50 و 55 اینچ به حدود 1.200 میلیون تومان می‌رسد. اگر بخواهید بک لایت تلویزیون را تعویض کنید باید دستمزد تعمیرکار تلویزیون را هم در نظر بگیرید. معمولا تعمیرکاران تلویزیون به دلیل مشخص بودن پروسه تعمیر بک لایت تلویزیون اسنوا هزینه آن را از قبل مشخص می‌کنند. دستمزد تعمیر بک لایت تلویزیون بین 250 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متفاوت است.

 

 

9 پاسخ

  1. چند وقتی هست که تلویزیون 55اینچ ledاسنوا ما بعضی اوقات که روشنش میکنیم صفحه اش سیاهه ولی بلافاصله‌ که خاموش میکنیم دوباره روشن میکنیم صفحه اش به صورت ت عادی روشن می‌شه دليلش چی میتونه باشه

    1. با سلام، البته اگر این ایراد را در اینترنت جستجو کنید یعنی قطع شدن تصویرتلویزیون یا قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون تقریبا تمام اطلاعاتی که بدست می‌اورید حاکی از خرابی بک لایت تلویزیون شما خواهد بود. با وجود این توصیه می‌کنیم یا از متخصصین تعمیر تلویزیون اسنوا کمک بگیرید یا از طریق آموزش‌های موجود اقدام به شناسایی ایراد تلویزیون اسنوا خود نمایید. برای این کار ابتدا نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون را بشناسید تا بتوانید تشخیص دهید در زمانی که تلویزیون را روشن می کنید و تصویر ندارد آیا بک لایت تلویزیون قطع می‌شود یا عامل دیگری باعث قطع شدن تصویر می‌شود.
      تشخیص اولیه اینست که بک لایت تلویزیون شما نیمه خراب شده است به نحوی که با شوک خاموش و روشن شدن ایراد ظاهر و یا برطرف می‌شود.

  2. سلام. تلویزیون اسنوا مدل SLD-49SA220U دارم. چند وقتی بود یک نوار تیره عمودي در وسط صفحه دیده می شد. درواقع نوار واقعي نبود بلكه هاله اي بود كه تصوير در آن تيره تر نشان داده مي شد. بعد از یك مدت کلا تصویر رفت و فقط صدا دارد.
    مشکل از چیست؟ و حدودا چقد رخرج دارد؟ ممنون

    1. با سلام، مشکل شما به احتمال زیاد در بخش بک لایت تلویزیون است. ساختار بک لایت در تعدادی از تلویزیون‌های اسنوا به صورت شاخه ای و عمودی است. نیمه خراب شدن لامپ‌های بک لایت در ابتدا باعث از کار افتادن یک خط از بک لایت تلویزیون می شود که باعث ایجاد تاریکی عمودی در تلویزیون شما شده است. در ادامه پیشرفت خرابی تلویزیون به صورت خرابی بک لایت و قطع شدن تصویر تلویزیون ایجاد شده است.

  3. کمتر از یک ماه است اسنوا ۵۵ اینچ اسمارت خریدم بعضی وقتها که با کنترل هوشمند کار میکنم صفحه سیاه میشود وفقط علامت موس حرکت میکند باید بک لایت کنم تا دوباره تصویر بیاید علت چیست؟

    1. با سلام، احتمالا تلویزیون شما مشکل نرم افزاری دارد. البته مشکل که میگوییم همیشه به معنای وجود قطعه معیوب نیست. ممکن است در بخش ارتباط با کنترل هوشمند فرکانس مزاحم داشته باشید و موارد مشابه. اما اگر عبارت سیاه شدن تصویر تلویزیون اسنوا را سرچ کنید تقریبا همه نتایجی که در گوگال ظاهر می شود همهگی مربوط به تعمیر بک لایت تلویزیون اسنوا بوده و هیچ ربطی به مشکل شما نخواهد داشت.

    1. با سلام، معمولا خرابی بک لایت ایجاد میشه، نوشته‌های مختلفی در سایت هست مثل:
      روش تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون
      نشانه‌ های خرابی بک لایت تلویزیون
      با استفاده از آنها از خرابی بک لایت تلویزیون مطمئن شوید. در تماس با بخش مشاوره می توانید قیمت بک لایت تلویزیون اسنوا خود را بپرسید.

  4. سلام تلوزیون اسنوا ۴۳ اینچ نصف صفحش تاریک شده دیده میشه ولی نورش خیلی کمه یه دفعه ای اینطوری شد چیزی هم اسابت نکرده مشکلش چیه چقدر خرج داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط