خرابی کنترل تلویزیون + روش ساده برای جلوگیری از خرابی

از کار افتادن کنترل تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

خرابی کنترل تلویزیون استفاده از تلویزیون را با سختی زیادی همراه می‌کند. اما با چند راهکار ساده می‌توانیم از خرابی کنترل تلویزیون جلوگیری کنیم. در ادامه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان همراه باشید.

تقریبا همه ما تجربه از کار افتادن و یا بد کار کردن و سفت شدن برخی از کلیدهای یک ریموت کنترل را داریم. در این حالت باید برای هر فرمان از کلیدهای روی دستگاه استفاده کنیم. این کلیدها هم معمولا چون مدت زیادی استفاده نمی شوند بد عمل می کنند و برای بعضی از فرمان ها هم نمی توان از آنها استفاده کرد. ریموت کنترل ها متناسب با نوع استفاده زیادی که دارند معمولا به نوعی طراحی می شوند که در مقابل آسیب های معمولی مقاوم باشند. در عین حال ریموت کنترل های اورجینال که همراه دستگاه ارائه می شوند معمولا کیفیت بالاتری نسبت به نمونه های کپی دارند. پس بهتر است با رعایت چند روش ساده از خرابی ریموت کنترل تلویزیون جلوگیری کنیم. در ادامه آنها را به شما توضیح خواهیم داد.

خرابی ریموت کنترل‌ها عموما به دو صورت اصلی ایجاد می شود :

از کار افتادن کامل کنترل تلویزیون

در این حالت کنترل به طور کامل از کار می افتد و هیچ کدام از کلیدهای آن کار نمی کند. برای تعمیر کنترل تلویزیون در این حالت ابتدا با روش تست ریموت کنترل آن را امتحان کنید. وقتی مطمئن شدید که کار نکردن کنترل به دلیل خرابی ریموت است و نه تلویزیون نوبت به تعمیر کنترل تلویزیون می رسد. ابتدا ریموت را باز کنید. قطعات مختلف را از نظر اشکالات ظاهری مانند لحیم سردی و قطعی چک کنید. ایراد قطع شدن قطعات و مدارهای چاپی بدلیل جابجایی و ضربه خوردن کنترل ها زیاد اتفاق می افتد. در مرحله بعد باید قطعات را تست الکترونیکی کنید تا با مشخص شدن قطعه معیوب آن را تعویض کنید.

از کار افتادن تعدادی از دکمه های کنترل تلویزیون

اصلی‌ترین مشکل خرابی کنترل تلویزیون‌ها معمولا از کار افتادن تعدادی از کیلدها و یا بد کار کردن و سخت عمل کردن آنهاست. این اتفاق معمولا در کلیدهای پرکاربرد مثل کلید پاور، کم و زیاد ولوم، منو و کلیدهای پرکاربرد دیگر ایجاد می شود. دلیل اصلی این ایراد از بین رفتن لایه رسانا (گرافیت) روی صفحه لاستیکی کنترل است.

 

بیشتر بخوانید : چگونه بک لایت تلویزیون را تنظیم کنیم؟

 

در این جا لازم است به اصلی‌ترین دلیل خرابی ریموت کنترل تلویزیون‌ها اشاره کنیم : تعویض باطری ریموت کنترل در فواصل زمانی طولانی. معمولا همه ما زمانی باطری یک کنترل را تعویض می‌کنیم که کنترل به طور کامل از کار بیفتد. حتی برخی از ما از روش‌هایی مانند چرخش باطری و یا فشار دادن آنها برای کارکرد چند روزه دوباره باطری‌ها استفاده می کنیم. اما بدانید که زمانی که جریان باطری از حد لازم کمتر می شود لازم است که دکمه‌های ریموت را کمی بیشتر فشار دهیم. این فشار بیشتر باعث از بین رفتن لایه گرافیت روی صفحه لاستیکی ریموت کنترل می‌شود و باعث می‌شود که کلیدهای پر کاربرد کنترل ما از کار بیفتد.

 

مهمترین روش جلوگیری از خرابی ریموت کنترل تلویزیون

در این جا می خواهیم اصلی ترین و مهمترین روش جلوگیری از خرابی ریموت کنترل تلویزیون را با شما درمیان بگذاریم. به غیر از ایرادهای فیزیکی مانند ضربه، افتادن و یا ریختن آب روی ریموت کنترل، تعویض دیر هنگام باطری اصلی ترین دلیل خرابی کنرتل تلویزیون ها است. بدون در نظر گرفتن این که باطری ریموت کنترل کار می کند و هنوز مشکلی ندارد، در فواصل حداکثر 3 تا 4 ماه باطری ریموت کنترل ها را تعویض کنید. این اقدام باعث می شود عملکرد کلیدها با حداقل فشار ممکن انجام شود. با این کار شما دلیل اصلی خرابی ریموت کنترل خود را از بین برده‌اید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط