تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

بخش آمپلی فایر، بیشترین توان مصرفی و تلفاتی را در بین قطعات مختلف یک سینمای خانگی دارد. بعبارت ساده‌تر انرژی بیشتری مصرف کرده و حرارت زیادتری آزاد می‌کند. به همین دلیل و همچنین ارتباط با بلندگوها، نسبت به سایر قطعات، بیشتر در معرض خرابی است. در ادامه به بررسی ایرادهای متداول در تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی در برندهای مختلف می‌پردازیم:

وظیفه اصلی آمپلی فایر در یک سینمای خانگی تقویت سیگنال صدا است. هر ایرادی که در بخش آمپلی فایر یک دستگاه ایجاد شود بطور مستقیم در کیفیت صدای خروجی دستگاه تاثیر می گذارد.

ایرادهای عمومی در تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی عبارتند از:

  1. قطع شدن صدای خروجی سینما خانگی
  2. قطع شدن تعدادی از بلندگوهای سینمای خانگی
  3. ایجاد حالت پروتکت در سینمای خانگی
  4. خاموش شدن سینمای خانگی
  5. نویز دار شدن صدای خروجی سینما خانگی

پروتکت در سینمای خانگی

طی سالهای گذشته، طراحی دستگاههای الکترونیکی به سمت عیب یابی هوشمند رفته است. به این شکل که اگر خرابی و مشکلی در یکی از بخش‌ها ایجاد شود، ضمن جلوگیری از سرایت ایراد به سایر قسمت‌ها، ایراد ایجاد شده با نمایش یک پیام ارور به کاربر نشان داده شود. مدار پروتکشن یکی از بخش‌های مهم سامانه عیب‌یابی است که در دستگاههای سینمای خانگی برای نظارت بر مقدار جریان مصرفی کلی، به کار گرفته می‌شود.

تعمیر آمپلی فایر سینمای خانگی
پروتکت سینمای خانگی سامسونگ

مدار پروتکشن در یک سینمای خانگی بر مقدار جریان مصرفی مدارات مختلف نظارت دارد و اگر هر یک از بخش‌ها بیشتر از حد مجاز از برد پاور جریان بکشد، این مدار محافظ روشن شده و دستگاه را غیر فعال می‌کند. برای اطلاع کاربر از ایراد ایجاد شده، پیام پروتکت نمایش داده می‌شود.

نحوه نمایش ارور پروتکت در برندهای مختلف به شکل زیر است:

                     برند سینمای خانگی                            نحوه نمایش پروتکت
                          سونی                       PUSH POWER PROTECT
                          سامسونگ                       PROTECT – PROTECTION
                          پاناسونیک                                   F61 – F76
                          ال جی             خاموش شدن سینمای خانگی بدون نمایش ارور

همانطور که در ابتدای نوشته گفتیم، متناسب با انرژی مصرفی و تلفاتی بالاتر، بخش آمپلی فایر در معرض آسیب دیدگی بیشتری نسبت به سایر قطعات قرار دارد. پروتکت سینمای خانگی هم در اکثر موارد به دلیل خرابی بخش آمپلی فایر ایجاد می‌شود. در ادامه به بررسی پروسه تعمیر مدار امپلی فایر در برندهای مختلف سینما خانگی می‌پردازیم.

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی سونی

شرکت سونی طی سالهای گذشته از ساختار دیجیتال با نام تجاری S-MASTER در طراحی بخش آمپلی فایر سینما خانگی‌های خود استفاده کرده است. نویزپذیری این مدار تقریبا در حد صفر است.

 

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی
پروتکت سینمای خانگی سونی

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی سامسونگ

پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ با نمایش ارور PROTECT و یا PROTECTION نمایش داده می‌شود. عملکرد سیستم عیب یاب اتوماتیک در دستگاههای سینمای خانگی سامسونگ محدود به قطعات اصلی بخش آمپلی فایر نمی‌شود و حتی فن دستگاه که وظیفه تبادل هوا و دفع گرمای ایجاد شده در بخش آمپلی فایر را دارد هم تحت پوشش این بخش قرار می‌گیرد.

در صورت خرابی و یا از کار افتادن فن سینمای خانگی سامسونگ ابتدا 3 مرتبه پیام FAN CECK در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از آن اگر تغییر مثبتی ایجاد نشود، دستگاه خاموش خواهد شد.

البته همه مدل‌های سینما خانگی سامسونگ دارای عیب یاب نیستند. مدل‌هایی از سینمای خانگی سامسونگ که دارای عیب یاب داخلی نیستند اگر ایرادی در بخش آمپلی فایر آنها ایجاد شود خودبخود خاموش می‌شوند. بخش آمپلی فایر در عموم مدل‌های سینمای خانگی سامسونگ نسبت به سایر برندهای سینما خانگی آسیب‌پذیرتر هستند و اشکالات بیشتری در آنها ایجاد می‌شود. اگر سینمای خانگی سامسونگ دارید لازم است که بیشتر مراقب آن باشید.

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی ال جی

هر چند ال جی در طراحی مدل‌های مختلف سینمای خانگی نسبتا عملکر خوبی داشته است اما در بخش پروتکشن باید گفت که ضعیف‌ترین عملکرد را در بین برندهای اصلی تولید کننده سینمای خانگی داشته است. ال جی در طراحی مدارات آمپلی فایر خود بسیار خلاقانه عمل کرده است. مثلا در اکثر دستگاههای سینمای خانگی ال جی، فلز خنک کننده بخش آمپلی فایر با فن یک تونل هوایی ایجاد کرده است. استفاده از این روش‌ها، میزان خرابی امپلی فایر سینمای خانگی ال جی را در حد بسیار پایینی نگه داشته است.

پروتکت سینمای خانگی ال جی معمولا بدون نمایش ارور و پیام و تنها با خاموش شدن دستگاه نشان داده می‌شود. وقتی سینمای خانگی ال جی را روشن می‌کنید پس از چند لحظه یا چند دقیقه بدون هیچ گونه پیام و یا کد خطا خاموش می‌شود.

تعمیر آمپلی فایر سینمای خانگی
امپلی فایر سینمای خانگی ال جی

برای حل مشکل پروتکت سینما خانگی چه کنیم؟

 اگر با پروتکت در سینمای خانگی خود مواجه شدید در اولین اقدام بلندگوهای دستگاه را جدا کنید. بلندگوها قطعات خاص و حساسی هستند. هم آسیب‌پذیر هستند و هم می‌توانند باعث آسیب دیدگی قطعات آنمپلی فایر سینمای خانگی شما شوند. اگر با جدا کردن بلندگوها ایراد برطرف شود مشخص می‌شود که ایراد را بیاد در بین بلندگوها پیدا کرد. می توانید بلندگوها را با ابزار تست قطعات الکترونیکی (اهمتر) آزمایش کنید.

روش ساده‌تر برای تست بلندگوی سینما خانگی، استفاده از باطری است. سیم‌های + و – بلنگو را به دو سر یک باطری قلمی و یا حتی نیم قلمی بزنید. اگر صدای خش خش شنیده شود، یعنی بلندگو سالم است. در این آزمایش لازم نیست که پلاریته + و – را رعایت کنید.

تعمیر آمپلی فایر اسپیکر

چند سالی است که اسپیکرها در انواع مختلف جای سینما خانگی ها را بعنوان سیستم صوتی منزل گرفته‌اند. قابلیت حمل و امکان پخش موزیک در موقعیت‌های مختلف، برتری اصلی این دستگاه است.

ایرادهای عمومی در بخش آمپلی فایر اسپیکرها عبارتند از:

  • قطع شدن صدای اسپیکر
  • کم شدن صدای اسپیکر خانگی
  • قطع و وصل شدن صدای اسپیکر بلوتوثی
  • خش خش باند اسپیکر
  • موارد مشابه …

همه این ایرادها به طور مستقیم با بخش تقویت صدا در اسپیکر مرتبط هستند و برای رفع آنها باید پروسه عیب یابی را از مدار تغذیه و سپس آمپلی فایر آغاز کرد. در اکثر برندهای اسپیکر از آمپلی فایر پیش ساخته استفاده می‌شود. این  شباهت سخت افزاری باعث ایجاد ایرادهای مشابه در این دستگاهها است.

نکته مهم در بخش تعمیر آمپلی فایر اسپیکرها این است که معمولا در طراحی این دستگاهها برای کاهش هزینه تولید بسیاری از قطعات محافظ مدار حذف شده است. نتیجه این صرفه جویی ایجاد آسیب‌های شدید و سرایت سوختگی قطعات مختلف به یکدیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط