بوی سوختگی تلویزیون

بوی سوختگی تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

بوی سوختگی تلویزیون یکی از نشانه‌های خرابی قطعات تلویزیون است. از متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان پرسیدیم که بوی سوختگی تلویزیون به چه دلایلی می‌تواند ایجاد شود؟ اگر متوجه بوی سوختگی تلویزیون شدیم چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا به استفاده از تلویزیون ادامه دهیم یا به مراکز تعمیر تلویزیون مراجعه کنیم؟ برای دریافت جواب این سوالات با ما همراه باشید.

علت بوی سوختگی تلویزیون چیست؟

 

بوی سوختگی تلویزیون حتما باید با افزایش غیر طبیعی حرارت همراه باشد. این گرمای غیر طبیعی یعنی جریان قطعه ای بیش از حد معمول است یا بعبارت ساده تر قطعه یا قطعاتی از تلویزیون در حال استفاده از جریان برق بیش از حد مجاز است.

کارکرد طبیعی یک مدار الکترونیکی باعث مصرف شدن انرژی می شود و به نسبت راندمان کاری مدار همیشه مقداری از انرژی به صورت توان تلفاتی به گرما تبدیل می شود. تا اینجای کار طبیعی است و هیچ چیز غیر معمولی وجود ندارد. مشکل از آنجا شروع می شود که قطعه و یا قطعاتی بدلیل ایجاد خرابی و تغییر پارامترهای مختلف الکترونیکی بیش از حد معمول جریان مصرف می کند.

مقدار جریان اضافی به صورت اتلاف انرژی به گرما تبدیل می شود و باعث می شود در برخی از قطعات بدلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی آنها مانند مقاومت ها و یا قطعاتی که روکش پلاستیکی دارند سوختگی فیزیکی ایجاد و به دنبال آن بوی سوختگی در تلویزیون ایجاد شود.

 

ایجاد بوی سوختگی تلویزیون CRT و پروجکشن

در تلویزیون‌های سی آر تی (CRT) و پروجکشن قطعات با توان مصرفی و تلفاتی بالاتری نسبت به سایر تلویزیون ها اسفاده شده است. در این تلویزیون‌ها خرابی قطعاتی مانند مقاومت های وات بالا، ترانس های ولتاژ، خازن های با ظرفیت و ولتاژ بالا می‌تواند باعث ایجاد بوی سوختگی تلویزیون شود.

عملکرد لامپ تصویر در تلویزیون پروجکشن و سی‌آر‌تی نیازمند یک ولتاژ بالا (در حد چند ده هزار ولت) است. همچنین عملکرد مدارات ورتیکال، اوست وست، آمپلی فایر، مدار RGB نیازمند ولتاژهای تغذیه است که باید بوسیله بخش پاور تامین شود. با وجود این ساختار باید از قطعات با توان تلفاتی بالا استفاده شود که در هنگام اتصال کوتاه می‌تواند باعث بوی سوختگی تلویزیون شود.

ایجاد بوی سوختگی تلویزیون پلاسما

تلویزیون پلاسما گرمای زیادی تولید می کند. این گرمای زیاد به دلیل انرژی زیادی است که در صفحه نمایش و بردهای پاور، X MAIN و Y MAIN مصرف می‌شود.

پنل تلویزیون پلاسما ساختار خاصی دارد. نمایش تصویر در این پنل باید براساس شارژ و دشارژ پنل انجام شود. این شارژ و دشارژ بوسیله دو برد Y و X انجام می‌شود. این بردها به همراه پنل انرژی زیادی مصرف می‌کنند.

در تلویزیون های پلاسما خرابی بردهای y و x و همچنین خرابی برد پاور و در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی خرابی قطعات بخش بک لایت که توان مصرفی بالاتری نسبت به سایر قطعات دارند می توان باعث ایجاد بوی سوختگی تلویزیون شود.

ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون LED و LCD

تلویزیون‌های LCD و LED نسبت به سایر تلویزیون‌ها انرژی کمتری مصرف می کنند. بیشترین توان مصرفی در این تلویزیون‌ها مربوط به عملکرد بخش بک لایت است.

بک لایت یا نور زمینه در پشت صفحه نمایش تولید می‌شود و باعث روشن شدن تصویر می‌شود. در تلویزیون LCD بک لایت بوسیله لامپ‌های فلورسنت تولید می‌شود. در تلویزیون LED لامپ‌های ال ای دی جایگزین این فلورسنت‌ها شده‌اند که انرژی کمتری مصرف می کنند. ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون‌های LED و LCD عمدتا مربوط به خرابی بخش بک لایت است. از آنجا که کیفیت نور بک لایت به طور مستقیم در کیفیت تصویر تلویزیون تاثیرگذار است خرابی قطعات مربوط به آن باعث ایجاد لکه‌های تاریکی و سیاهی در سطح تصویر می‌شود.

ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون lcd می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود :

  1. سوختن فیزیکی قطات پاور
  2. ایجاد لحیم سردی در پایه چوک‌های بک لایت
  3. جدا شدن پایه قطعات مربوط به ولتاژ بک لایت
  4. جدا شدن لامپ‌های فلورسنت و ایجاد جرقه در داخل پنل تلویزیون

تلویزیون‌های lcd توان مصرفی بالاتری نسبت به تلویزیون‌های led دارند اما کیفیت قطعات آنها بالاتر است و میزان خرابی آنها پایین‌تر. تلویزیون‌های led هرچند کمتر گرما تولید می‌کنند اما ظرافت بیشتری دارند و آسیب دیدگی فیزیکی قطعات در آنها بیشتر است.

عمده علل ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون‌های led به دلایل زیر ایجاد می‌شود :

  1. سوختن قطعات برد پاور در اثر عواملی مانند نوسان برق
  2. سوختن لامپ‌های بک لایت
  3. جریان کشیدن لامپ‌های بک لاتیت و تاثیر روی کاغذ رفلکتور بخش بک لایت تلویزیون
  4. سوختن بک لایت تلویزیون و قطعاتی مانند منشور لامپ‌های بک لایت

در صورت ایجاد بوی سوختگی تلویزیون چه کنیم؟

در صورت مواجهه با ایجاد بوی سوختگی تلویزیون در اولین اقدام تلویزیون را خاموش کنید. باید بدانید که ایجاد بوی سوختگی در تلویزیون بدون دلیل نیست. پس تا رفع ایراد و یا اطمینان از سلامتی دستگاه مجدد آن را روشن نکنید.

بهترین اقدام بعد از خاموش کردن تلویزیون اینست که با متخصصین تعمیرات تلویزیون مشاوره داشته باشید. دلیل این توصیه اینست که در این مرحله ممکن است تلویزیون شما معیوب نشده باشد. با تماس با متخصصین تعمیرات تلویزیون و اقدامات به موقع و جلوگیری از خرابی قطعات دیگر از ایجاد هزینه تعمیرات تلویزیون جلوگیری می‌کنید.

مدل تلویزیون را از برچسب پشت دستگاه یادداشت کنید و با یکی از مراکز تعمیر تلویزیون تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط