تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ

تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ دارای ویژگی‌های خاصی است. سامسونگ به مدت 10 سال متوالی رکورددار فروش تلویزیون بوده است و بسیاری از خریداران با توجه به این که تلویزیون قبلی آنها، ال سی دی سامسونگ بوده است به سراغ خرید تلویزیون ال ای دی سامسونگ رفته‌اند. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون، مجموعه ایرادهای متداول در بخش تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ و نحوه برطرف کردن آنها را بررسی می‌کنیم.

 

تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ

تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ مدل F

یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین مدل‌های تلویزیون ال ای دی سامسونگ سری F است که در چهار سایز 32 – 40 – 46 و 55 به بازار مصرف ارائه شد. تلویزیون سامسونگ مدل F در مجموعه تعمیرات تلویزیون هم با ویژگی‌های خاصی شناخته می‌شدود که مهمترین آنها ، کیفیت خاص بک لایت این مدل است. بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل بالاتری نسبت به سایر تلویزیون‌ها برخوردار است و همچنین نوع مداربندی لامپ‌ها باعث می‌شود که ایرادهای خاصی روی ان ایجاد شود که در ادامه راجع به آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

با نگاهی به آمار تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ شایع‌ترین ایرادهایی که در مدل F ایجاد می‌شود عبارتند از:

  1. قطع شدن تصویر
  2. تاریکی و سیاه شدن قسمتی از تصویر تلویزیون
  3. چشمک زدن و روشن نشدن تلویزیون

در ادامه راجع به این ایرادها و نشانه‌های ظاهری در سایزهای مختلف توضیح می‌دهیم.

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل F

در همه مدل‌های سری F، از یک نوع بک لایت (Direct) استفاده شده است و تنها نوع مداربندی لامپ‌ها با هم تفاوت دارد. نشانه‌های خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ مدل F عبارتند از:

بک لایت تلویزیون سامسونگ 32F

این بک لایت از 5 خط تشکیل شده است و در هر خط 9 لامپ استفاده شده است. در مجموع بک لایت تلویزیون سامسونگ 32F از 45 عدد لامپ تشکیل شده است و همه آنها با هم سری شده‌اند.

مداربندی سری در تلویزیون سامسونگ 32F باعث می‌شود که خرابی حتی 1 عدد از لامپ‌های بک لایت باعث قطع شدن کامل بک لایت شود. به همین دلیل شایع‌ترین نشانه خرابی بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل F در سایز 32 اینچ قطع شدن تصویر است.

بک لایت تلویزیون سامسونگ 40F

سایز 40 اینچ دارای 7 خط بک لایت است و در هر خط 11 عدد لامپ وجود دارد. این 77 عدد لامپ به دو دسته تقسیم می‌شوند. 3 خط در بالا و 4 خط در پایین قرار می‌گیرند و در دو بخش جداگانه با مداربندی سری بسته شده‌اند. این نوع مداربندی بک لایت در تلویزیون سامسونگ 40F باعث شده که وقتی خرابی در یک بخش ایجاد می‌شود، آن قسمت از بک لایت از کار افتاده و لامپ‌ها خاموش می‌شود اما بخش دیگر به کار خود ادامه خواهد داد. در نتیجه خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ 40F معمولا به صورت تاریکی نیمه بالا و یا پایین تصویر ظاهر می‌شود.

بک لایت تلویزیون سامسونگ 46F

8 خط لامپ که در هر خط 15 عدد لامپ تعبیه شده است بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل 46F را تشکیل داده است. این 8 خط لامپ در 4 دسته (2خط) تقسیم شده و تغذیه می‌شوند. این نوع مداربندی باعث می‌شود که وقتی در یک خط خرابی لامپ ایجاد شود باعث خاموش شدن 2 خط از بک لایت تلویزیون شود. به دلیل این نوع مداربندی لامپ‌های بک لایت، نشانه خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ 46F به صورت هاله سیاهی و تاریکی ابر مانند افقی در تصویر ظاهر شود.

بک لایت تلویزیون سامسونگ 55F

این بک لایت از 10 خط و 18 لامپ در هر خط تشکیل شده است. مداربندی لامپ‌های بک لایت در این سایز هم به مانند 46 اینچ به صورت هر 2 خط در یک مدار سری، طراحی شده است. علائم خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ 55F به دلیل مداربندی لامپ‌ها اغلب به صورت سیاه شدن قسمتی از تصویر نمایان می‌شود. معمولا مصرف کنندگان در این حالت به استفاده از تلویزیون ادامه می‌دهند و در ادامه و با پیشرفت خرابی، تصویر به طور کامل قطع می‌شود.

 

علت روشن نشدن تلویزیون سامسونگ چیست؟

روشن نشدن تلویزیون یک شرح عیب گسترده است و عیوب متفاوتی در این ایراد می گنجد، از قطع شدن سیم برق تلویزیون تا خرابی قطعات اصلی. برای تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ راه حل‌های مشخصی وجود دارد. اما قبل از این که بخواهیم وارد پروسه تعمیر شویم ابتدا باید ایراد تلویزیون را به دقت شناسایی کنیم.

اولین قدم و مواجهه با تلویزیون وقتی روشن نمی شود این است که بررسی کنیم که آیا چراغ پاور تلویزیون روشن می شود یا خیر؟ وقتی سیم برق تلویزیون را به پریز وصل می‌کنیم باید چراغ پاور تلویزیون به رنگ قرمز روشن شود. در این حالت که استندبای نام دارد تلویزیون آماده روشن شدن است. روشن شدن چراغ پاور یعنی تلویزیون ما به درستی به برق شهری وصل بوده و اتصالات و سیم برق تلویزیون سالم است.

علت روشن نشدن تلویزیون را در دو بخش باید مورد بررسی قرار داد: 1- برد پاور ( power board)  2- مین برد (main board). معمولا برد پاور یک تلویزیون بیشتر در معرض خرابی قرار دارد. از یک طرف با برق متناوب شهری در ارتباط است که ممکن است دچار نوسان شود و از طرف دیگر قطعات مختلف آن توان مصرفی بالاتری دارند و گرمای بیشتری هم تولید می‌کنند.

علت روشن و خاموش شدن تلویزیون سامسونگ چیست؟

روشن و خاموش شدن تلویزیون سامسونگ یکی از ایرادهای شایع در بین تعدادی از مدل های تلویزیون ال ای دی سامسونگ است. در این ایراد وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم، تلویزیون روشن شده و لوگوی اولیه ظاهر می شود اما بعد از چند ثانیه مجددا خاموش شده و بدون دخالت ما دوباره روشن می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. در مجموعه تعمیرات تلویزیون به این ایراد ریبوت (reboot) شدن اطلاق می‌شود.

روشن و خاموش شدن یکی از عیوب متداول در تعدادی از مدل های تلویزیون ال ای دی سامسونگ مانند سری 5 UA40D5950-UA40D5000-UA40D5500 و چند مدل مشابه می باشد. روشن و خاموش شدن تلویزیون سامسونگ در بیشتر موارد بعلت خرابی مین برد تلویزیون و در برخی موارد هم به دلیل خرابی برد پاور و اشکال در ولتاژهای خروجی آن ظاهر می شود.

تعویض نرم افزار تلویزیون، تعویض آی سی حاوی نرم افزار، تعویض قطعات مربوط به بخش حافظه تلویزیون و در نهایت تعویض کامل مین برد تلویزیون مراحل مختلف برای تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ در ایراد روشن و خاموش شدن تلویزیون سامسونگ است.

علت سیاه شدن بالای تصویر تلویزیون سامسونگ چیست؟

ایراد مورد نظر ما در این بخش که یکی از عیوب متداول سری 5 و مخصوصا مدلهای 5500 و 5950 و 5000 است مربوط به پنل (صفحه نمایش تلویزیون) است و در بیشتر مواقع یک سوم بالایی تصویر از یک طرف (راست یا چپ) را در بر می گیرد.

این بخش از تصویر در دقایق ابتدایی روشن کردن تلویزیون با ایراد دیده می شود و معمولا بعد از مدتی کارکرد تلویزیون که میزان آن به پیشرفت ایراد بستگی دارد و به اصطلاح با گرم شدن تلویزیون از بین می رود. ایراد فوق در ابتدا در یک سوم بالایی تصویر دیده می شود و به مرور زمان به بخش های دیگر هم سرایت پیدا می کند و یا زمان بهبود آن افزایش می یابد.

شیوه تعمیر تلویزیون سامسونگ در این ایراد توسط نمایندگیها تعویض کامل پنل (صفحه نمایش) است که هر چند اقدام استانداردی است اما قیمت بالای این تعمیر آن را به گزینه ای غیر منطقی بدل می کند.

علت سیاه شدن بالای تصویر تلویزیون سامسونگ چیست؟

خرابی بک لایت تلویزیون سامسونگ چه نشانه‌هایی دارد؟

با توجه به شایع بودن ایرادهای مختلف بک لایت در تلویزیون ‌های ال ای دی سامسونگ به مانند سایر برندها، در ادامه به بررسی ایرادهای مختلف بک لایت در تلویزیون‌های سامسونگ می‌پردازیم.

در نوشته های دیگر به طور مفصل راجع به نقش و وظیفه بک لایت و ساختار آن در تلویزیون‌های LCD و LED صحبت کردیم.  بخش بک لایت تلویزیون وظیفه تولید نور سفید برای دیده شدن تصاویر تولید شده توسط پنل تلویزیون را بعهده دارد.  نور بک لایت در تلویزیون های ال ای دی بوسیله لامپ های ال ای دی که در پشت صفحه نمایش تلویزیون قرار دارند تولید می شود.

در واقع نور بک لایت باعث روشن شدن تصویر تلویزیون می‌شود. هر نوع اشکال و ایراد که در تولید و یا کیفیت نور بک لایت تلویزیون ایجاد شود به طور مستقیم در کیفیت تصویر تلویزیون اثر می‌گذارد. کاهش نور بک لایت باعث کاهش کیفیت تصویر تلویزیون و قطع شدن نور بک لایت باعث قطع شدن تصویر تلویزیون ما خواهد شد.

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون ال ای دی سامسونگ عبارتند از :

  1. قطع شدن تصویر تلویزیون سامسونگ
  2. سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ
  3. ایجاد تاریکی در نیمه بالایی یا پایینی تصویر
  4. ایجاد نوارهای افقی تاریک در تصویر تلویزیون سامسونگ
  5. روشن نشدن و چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سامسونگ

خرابی بک لایت تلویزیون سامسونگ چه نشانه‌هایی دارد؟

چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سامسونگ نشانه چیست؟

چشمک زدن چراغ پاور و روشن نشدن تلویزیون سامسونگ یکی دیگر از ایرادهایی است که در مجموعه تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ دیده می‌شود.

وقتی تلویزیون ال ای دی سامسونگ را روشن می‌کنیم چراغ پاور تلویزیون که در حالت استندبای به صورت ثابت قرمز روشن است شروع به چشمک زدن می‌کند و پس از روشن شدن تلویزیون و ظاهر شدن تصویر خاموش می‌شود. وقتی این ایراد ایجاد می‌شود موقع روشن شدن تلویزیون، چراغ چشمک زن تلویزیون به صورت نامنظم روشن و خاموش می‌شود. در این حالت تلویزیون روشن سامسونگ روشن نمی‌شود.

خرابی برد پاور یکی از ایرادهایی است که می‌تواند باعث ایجاد این ایراد شود. قطع شدن یکی از ولتاژهای خروجی پاور باعث ایجاد این ایراد می‌شود. خرابی بک لایت ایراد دیگری است که در برخی از مدل‌های تلویزیون ال ای دی سامسونگ باعث روشن نشدن تلویزیون می‌شود. بخش بک لایت در تلویزیون ال ای دی سامسونگ بوسیله برد پاور تغذیه می‌شود. خرابی بک لایت تلویزیون می‌تواند باعث آسیب دبدگی پاور تلویزیون شود.

اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ

در بخش تعمیرات بک لایت تلویزیون، به مجموعه تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که باعث افزایش عمر بک لایت تلویزیون می‌شود، اصلاحیه گفته می‌شود. موارد مختلف اصلاحیه که در تعمیر ال ای دی سامسونگ بکار برده می‌شود عبارتند از :

  1. کاهش ولتاژ بک لایت برد پاور
  2. استفاده از مس و آلومینیوم بجای برد PCB لامپ های بک لایت
  3. اضافه کردن چسب حرارتی بک لایت
  4. متناسب سازی میزان بک لایت تلویزیون با نور محیط

اولین اقدام در بخش اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ اصلاحیه برد پاور است. با انجام تغییرات سخت افزاری و تعویض قطعه در برد پاور، ولتاژ بک لایت حدود 5 تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند. این کاهش ولتاژ تغذیه لامپ ها و کاهش گرمای لامپ‌ها می‌شود. اقدام اصلاحی دیگر استفاده از pcb فلزی است. افزایش انتقال حرارت لامپها مهمترین مزیت این تغییر است.شاسی اصلی تلویزیون که فلزی است خنک کننده خوبی برای لامپ های بک لایت است. استفاده از PCB فلزی برای لامپ ها باعث می شود که انتقال حرارت لامپ ها به شاسی اصلی تقویت شود.

اضافه کردن چسب حرارتی بک لایت اصلاحیه بعدی است که فقط در بک لایت های شاخه ای سامسونگ انجام می شود. توضیح بیشتر این که سامسونگ در عموم بک لایت‌های شاخه‌ای از نگهدارنده های فلزی به جای چسب استفاده کرده است. به مرور زمان و با گرم و سرد شدن لامپ ها بین شاخه ها و فلز شاسی فاصله های کمی ایجاد می‌شود که مانع بزرگی برای انتقال حرارت لامپ ها است. اضافه کردن چسب حرارتی باعث افزایش تماس PCB لامپ‌های بک لایت با سطح فلزی زیر آن می‌شود. این افرایش تماس باعث انتقال بیشتر و بهتر گرمای ایجاد شده در بخش بک لایت تلویزیون سامسونگ خواهد شد.

آخرین اقدامی که در مجموعه عملیات اصلاحیه بک لایت تلویزیون انجام می‌شود متناسب سازی میزان بک لایت تلویزیون با نور محیط است. این کار در منوی تنظیمات و با استفاده از گزینه‌های تنظیم بک لایت تلویزیون و صرفه‌جویی در انرژی انجام می‌شود.

اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ و روش‌های مختلف ان

ساده ‌ترین روش جلوگیری از سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ چیست؟

روش‌های مختلفی برای افزایش عمر مفید و جلوگیری از سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ وجود دارد. اکثر این روش‌ها نیاز به داشتن اطلاعات فنی و باز کردن دستگاه دارد. اما روش‌هایی هم وجود دارد که می‌توان بدون دستکاری و تغییرات سخت‌افزاری می‌توان کیفیت عملکرد بخش بک لایت تلویزیون سامسونگ را بهینه‌سازی کرد.

یکی از این روش‌ها ایجاد تغییر نرم افزاری در منوی سرویس مد یا همان منوی مخفی تلویزیون است. این تنظیمات باعث می‌شود مقدار بک لایت در یک حد مجاز محدود شود و حتی با قرار دادن منوی تنظیم بک لایت در حالت حداکثر، منوی واقعی بک لایت از حد مجاز بشتر نشود.

در ویدئوی زیر متخصصین تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ در مجموعه تخصصی رایان روش انجام اصلاحیه بک لایت با استفاده از منوی مخفی تلویزیون را آموزش داده‌اند.

ریست کردن تلویزیون سامسونگ چگونه انجام می‌شود؟

ریست کردن تلویزیون سامسونگ باعث می‌شود کلیه اطلاعات قابل تغییر تلویزیون به مقادیر اولیه و پیش فرض برگردد. در منوی تنظیمات گزینه‌های متفاوتی وجود دارد که مصرف کننده می‌تواند آنها را تغییر داده و یا نسبت به سلیقه خود شخصی سازی کند. ریست کردن همه این گزینه‌ها را به مقادیر و یا حالت‌های اولیه برمی‌گرداند.

نکته مهم و قابل توجه برای مصرف کنندگان اینست که ریست کردن به هیچ وجه کارکردی برای تعمیر تلویزیون ندارد. در عین حال حتی ممکن است به دلیل تغییرات نرم‌افزاری ایرادهای پنهان تلویزیون با انجام ریست فکتوری نمایان شود. پس در انجام ریست کردن تلویزیون سامسونگ نکات احتیاطی را رعیت کنید تا دچار مشکل نشوید.

برای انجام ریست فکتوری تلویزیون سامسونگ ابتدا باید وارد سرویس مد یا همان منوی مخفی تلویزیون شوید. برای وارد شدن به منوی مخفی تلویزیون سامسونگ، تلویزیون را در حالت استندبای قرار دهید و کلیدهای زیر را پشت سرهم فشار دهید:

  1. INFO
  2. MENU
  3. MUTE
  4. POWER ON

اگر کلیدها را به درستی و با سرعت لازم فشار داده باشید تلویزیون سامسونگ روشن شده و در منوی سرویس مد (منوی مخفی) نمایش داده می‌شود. اولین گزینه از پنجره سمت چپ option است که با ok کردن این گزینه زیر مجموعه آن نمایان می شود که اولین گزینه آن reset factory است . برای ریست کردن تلویزیون سامسونگ مجددا ENTER یا OK کنید. تلویزیون شما خاموش شده و ریست انجام می شود.

هزینه تعمیر تلویزیون سامسونگ چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه تعمیر تلویزیون سامسونگ در مجموعه رایان از حدود 150 هزار تومان شروع می شود که مربوط به رفع ایرادهای نرم افزاری است. به طور کلی مجموع هزینه تعمیر تلویزیون شامل دو بخش قطعات و دستمزد تعمیرات است.

دستمزد تعمیرات تلویزیون سامسونگ بر اساس اینچ دستگاه و میزان ساعت لازم برای عیب یابی دستگاه بستگی دارد اما در مجموعه تعمیر تلویزیون رایان با تعویض قطعات دوم و سوم مبلغی به هزینه تعمیر تلویزیون اضافه نخواهد شد. کلیه مراحل تعمیر تلویزیون ال ای دی سامسونگ در مجموعه رایان توسط متخصصین مجرب و دوره دیده انجام شده و کلیه خدمات انجام شده دارای گارانتی تعویض قطعات خواهد بود.

اگر تلویزیون سامسونگ شما معیوب شده است می توانید با اعلام خرابی و مدل دستگاه و مشاوره با متخصصین رایان از میزان هزینه تعمیر تلویزیون سامسونگ خود در اولین تماس مطلع شوید.