بررسی ایراد BURN-IN در تلویزیون‌ OLED

بررسی ایراد BURN-IN در تلویزیون‌ OLED

آنچه در این نوشته خواهید خواند

هنوز زمان زیادی از تولید تلویزیون‌های OLED نگذشته است اما در همین زمان کوتاه تعدادی از آنها در برندهای مختلف به یک ایراد مشابه دچار می‌شوند. این ایراد در مجموعه تعمیرات تلویزیون به نام BURN-IN  شناخته می‌شود. در ادامه با متخصصین تعمیر تلویزیون OLED مجموعه رایان برای بررسی این ایراد و راههای جلوگیری از آن همراه باشید.

تلویزیون‌های اولد کیفیت تصویر بسیار خوبی دارند اما نگرانی‌هایی در مورد عملکرد بلند مدت آنها به دلیل امکان نگهداری دائمی تصویر وجود دارد که با نام سوختگی شناخته می‌شود. این ایراد سابقه قدیمی دیگری هم در تلویزیون‌های CRT دارد.

شکل ظاهری ایراد BURN-IN به این شکل است که اگر تصویر به طور ثابت و یا با سرعت کم در مدت زمان طولانی باقی بماند، هاله یا شبحی از آن تصاویر در صفحه تلویزیون حک خواهد شد. این اثر باقی مانده در تصاویر تلویزیون دیده خواهد شد و تاثیر منفی زیادی روی کیفیت تلویزیون خواهد داشت.

ایراد BURN-IN سابقه قدیمی دیگری هم در تلویزیون‌های CRT دارد. صفحه نمایش شیشه‌ای این تلویزیون‌ها برای نمایش تصاویر از فسفرسانس استفاده می‌کند. تفنگ الکترونیکی یا همان GUN اشعه سه رنگ اصلی سبز، آبی و قرمز (RGB) را به این صفحه پرتاب می‌کند. اگر المان ثابتی در تصویر وجود داشت که به مدت زیادی روی تصویر باقی می‌ماند هاله‌ای از آن روی تصویر حک می‌شد. هنوز ممکن است در اطراف خود اگر به تلویزیون‌های CRT قدیمی دقیق نگاه کنید تصویر کم رنگی از آرم شبکه‌های مختلف تلویزیون در آنها ببینید.

ماندگاری تصویر در لامپ تصویر تلویزیون
ماندگاری تصویر در تلویزیون CRT

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقاتی که در مورد تعمیر تلویزیون oled انجام شده است ایراد burn-in بیشتر بعلت استفاده طولانی مدت از تصاویر با سرعت پایین ایجاد می‌شود. در این نتایج مقدار ایجاد این ایراد در تلویزیون‌هایی که از تصاویر با سرعت پایین مانند اخبار استفاده می‌کردند بسیار بیشتر از تلویزیون‌هایی بوده که برای نمایش تصاویر با سرعت بالا مانند فوتبال یا گیمینگ استفاده می‌شده است.

ایراد burn-in یا به تعبیر دیگر ماندگی تصویر در تلویزیون های LCD ، LED و هم می تواند ایجاد شود اما سرعت ایجاد و تثبیت آن بسیار پایین‌تر از تلویزیون‌های crt و مخصوصا تلویزیون‌های اولد و پلاسما است. به همین دلیل است که از چند سال پیش آرم و لوگوی شبکه‌های مختلف تلویزیون هر چند ثانیه یک بار تغییر می کند.

 

بیشتر بخوانید : چگونه بک لایت تلویزیون را تنظیم کنیم؟

 

بعد از تلویزیون‌های OLED ایراد مانگاری تصاویر در تلویزیون های پلاسما هم با شدت زیادی ایجاد می‌شود. ایراد مانگاری تصاویر در تلویزیون‌های پلاسما با نام SCREEN BURN شناخته می‌شود. ساختار فیزیکی پنل در تلویزیون‌های پلاسما به صورتی است که ثابت ماندن تصاویر باعث ایجاد هاله‌ای از تصویر خواهد شد. در تلویزیون های پلاسما برای جلوگیری و رفع این ایراد از منوی شستشوی رنگی استفاده می‌شود. اگر شما هم تلویزیون پلاسما یا OLED در منزل دارید از روش‌های مختلف برای جلوگیری از ایجاد BURN-IN و نیاز به تعمیرات تلویزیون استفاده کنید.

ماندگاری تصویر در تلویزیون پلاسما
ماندگاری تصویر در تلویزیون پلاسما

برای جلوگیری از ایجاد ایراد BURN-IN در تلویزیون های OLED هنوز اطلاعات زیادی در دسترس نیست. اینقدر می‌دانیم که در تصاویر با تحرک کم احتمال ایجاد این ایراد بیشتر است. اگر شما هم یکی از خریداران تلویزیون های OLED هستید می توانید با استفاده از برخی از روش ها احتمال و ریسک ایجاد این ایراد را به حداقل برسانید.

استفاده از تصاویر با تحرک بالا در اغلب موارد در اختیار مصرف کننده نیست اما حداقل می‌توانید از تصاویر با سرعت بسیار پایین استفاده نکنید. اگر مجبور به استفاده از این تصاویر هستید در فواصل زمانی حدود هفته‌ای یکبار از تصاویر با تحرک بالا استفاده کنید تا با شبیه سازی برنامه شستشوی رنگی از ایجاد ایراد ماندگاری تصاویر و نیاز به تعمیر تلویزیون جلوگیری کنید.

در پایین تصویر تلویزیون OLED ال جی با ایراد ماندگاری تصویر را با استفاده از پترن رنگی مشاهده می کنید :

BURN-IN در تلویزیون‌ OLED

 

BURN-IN در تلویزیون‌ OLED

BURN-IN در تلویزیون‌ OLED

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط