منوی عیب یابی در تلویزیون سونی

منوی عیب یابی در تلویزیون سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

یکی از قابلیت های محصولات سونی که در پروسه تعمیر تلویزیون سونی اهمیت ویژه ای پیدا می کند وجود منوی عیب یابی در تلویزیون سونی است.

در مقالات قبلی گفتیم که تلویزیونهای سونی دارای سیستم عیب یاب داخلی هستند و قطعه یا بخش معیوب دستگاه بوسیله کد گذاری چشمک زدن لامپ جلوی دستگاه نشان داده می شود تا سهولت بیشتری در بخش تعمیر تلویزیون سونی ایجاد شود. (بیشتر بدانید)

چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیونهای سونی در منوی ویژه ای که در بخش سرویس مد دستگاه قرار دارد قابل دسترسی است و بوسیله آن می توان فهمید که قبلا چه مواردی بعنوان ایراد معرفی شده است : بعبارت ساده تر اگر تلویزیون سونی دچار ایراد و مشکلی شود که بخش پروتکتور فعال شود این کد در بخشی از منوی داخلی دستگاه ثبت و ضبط می شود که در صورت لزوم قابل دسترسی است و با مطالعه آن می توان فهمید که قبلا دستگاه چه ایراداتی داشته و یا چه موارد تعمیری روی آن انجام شده است.

این بخش از منوی داخلی در تلویزیونهای سونی با فشار دادن پشت سر هم دکمه های

DISPLAY   +    5      +   ( +VOL )   +    POWER ON

 

قابل دسترسی است و با وارد کردن این کد منوئی به شکل زیر ظاهر می شود که تعداد چشمکها و عیب مربوطه را گزارش می دهد.

در منوی self check در تلویزیونهای سونی عدد اول تعداد چشمکها و عبارت مقابل آن معرف بخش یا قطعاتی است که در برخورد با ان تعداد چشمک باید به سراغ آن برویم و عدد آخر تعداد دفعاتی است که این چشمک نشان داده شده است.

 

منوی عیب یابی در تلویزیون سونی

 

بعنوان نمونه در منوی بالا  تعداد 5 چشمک برای ایراد تلویزیون در بخش پنل معرفی شده که همانطور که می بینید تعداد 24 بار این علامت داده شده است ولی در بقیه کدها اعداد همردیف 24 تغییری نداشته اند که نشانه سلامت دستگاه در آن بخشها است.

منوی عیب یاب در بخش تعمیر تلویزیون کمک زیادی می کند که شاید عمده ترین آنها را باید آگاهی تعمیرکار از عیوبی دانست که به صورت مداوم در تلویزیون ظاهر نمی شود.

مثلا در تلویزیونهای پروجکشن سونی ایرادی ایجاد می شد که گاها تلویزیون روشن نشده و چراغ چشمک زن دستگاه 10 بار چشمک می زد و در بسیاری از مواقع اتفاق می افتاد که هنگام مراجعه برای تعمیر تلویزیون در منزل مشتری ایراد مذکور دیده نمی شد اما با مراجعه به منوی عیب یابی تلویزیون سونی می توان فهمید که دستگاه چه تعداد چشمک را نمایش داده است.

38 پاسخ

  1. باسلام بنده حدود 30سال هست که تعمیرکار الکترونیک هستم امروز برای اولین بار سایت خوب شما را دیدم که مطالب ارزنده و قابل تامل دارید و خصوصا اینکه تجربیات خودتون را مجانی در اختیار همه قرار میدهید که نشان دهنده شخصیت خوب و مردمی شماست که از این بابت از شما خیلی سپاسگزارم.خدا قوت

  2. سلام
    ممنونم از پاسخگویی
    مدل klv46v400a سونی ۴۶ اینچ
    الان یه دو روزه مجدد اون حالت یعنی سفید شدن یا نگاتیو شدن پیش نمیومده

  3. سلام . چطور به منوی تلویزیون سونی مدل kv2192m3 دسترسی پیدا کنم؟ ست آپ باکسی که بهش متصل کردم را شناسایی نمیکند. خواهشمندم راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام ، تلویزیون 2192 ورودی AV ندارد. نحوه اتصال به دستگاه ست تاپ باکس را چگونه انجام داده اید. برای استفاده شما باید از RF MODULATOR استفاده کنید که سیگنال AV را به RF تبدیل می کند.

  4. باسلام
    تلویزیون 49 اینچ مدل x7000 دارم تا حالا دوبار هنگام عوض کردن کانال تصویر ثابت مونده و حتی با کنترل هم نتونستم خاموشش کنم ،
    فقط دوشاخ از برق کشیدم و دوباره روشنش کردم و مشکلش حل شده
    Self check هم مشکلی رو نشون نداده ، لظفا راهنمایی کنید، باتشکر از شما

    1. با سلام ، ایجاد اشکالاتی مانند هنگ کردن یکی از مشکلات عمومی تلویزیون هایی است که دارای سیستم عامل هستند. در بخش self check صرفا ایرادهای ثابت که باعث اختلال دائمی در کار دستگاه شوند ثبت می شود که باعث خاموش شدن و چشمک زدن چراغ جلوی دستگاه می شوند. یکی از راه های رفع اشکالاتی شبیه انچه در تلویزیون خود دیده اید آپدیت نرم افزاری دستگاه است که اکیدا توصیه می کنیم از راه های مطمئن و تست شده برای آن استفاده کنید. فایل آپدیت تلویزیون سونی خود را از طرق لینک زیر می توانید بدست آورید:
      آپدیت کردن تلویزیون سونی

  5. سلام خسته نباشید ال ای دی سونی 60اینج مدل w850 هست، که بعد از 1 دقیقه روشن بودن خاموش میشه و چهار بار چراغ قرمز میزنه، هرکس اومده میگه از بک لایت عشا ولی شما اینجا نوشتین 4 تا چراغ جمشم زن میشه بالانسر ، میشه دقیق راهنماییم کنید ممنون میشم، مشهد هستم و نمایندگی خاصی نداره و چندین نفر هم اومدن گفتن از بک لایت هستش، باتشکر

    1. با سلام ، تعداد چشمک ها در مدل های مختلف نشانه ایجاد ایرادهای مختلفی است که فقط مربوط به همان مدل است. نوشته و عکسی که شما به آن استناد می کنید مربوط به مدل مشخصی است و این جدول فقط در آن مدل بطور کامل صادق است.

  6. با سلام
    دستگاه من مدل 46×350 براویا است وقتی روشن می کنیم تا نیم ساعت سیاه و سفید است و سمت چپ تصویر سیاه است و بعد از ان تثویر حالت عادی می گیرد لطفا راهنمایی کنید. متشکرم

    1. با سلام ، ایراد دستگاه شما که یکی از ایرادهای اپیدمی در تلویزیون سونی مدل x 350 است مربوط به پنل و در اکثر موارد قابل تعمیر است. جهت اعلام اطلاعات بیشتر و دریافت هزینه تعمیر تلویزیون سونی خود با بخش مشاوره تعمیرات تلویزیون تماس بگیرید.

  7. سلام. تلویزیون سوتی مدل kx8500d گرفتم. وقتی فیلم میبینم وسط فیلم یه لحظه صداش قطع میشه. فاصله قطع شدن هاش ،داره نزدیکتر میشه. علتش چیه؟

    1. با سلام ف اگر منظورتان از فیلم دیدن استفاده از حافظه فلش است : فلش خود را تعویض کنید و ترجیحا از فلش های سونی استفاده کنید. وجود ویروس هم می تواند باعث ایجاد این ایراد شود.

  8. با سلام من ال ای دی سونی 49 x7000 دارم هر بار که از روی ستلایت کانال عوض میکنم بالای صحفه نشانگر مثلا hdmi 1 ظاهر میشود چگونه این مشکل رو برطرف کنم

    1. با سلام ، تنظیمات بخش osd تلویزیون خود را چک کنید. اگر امکان دسترسی و تغییر در تنظیمات را ندارید می توانید از گزینه ریست کردن دستگاه هم استفاده کنید.

  9. با سلام
    تلویزیون سونی LED مارک سونی دارم مدتی هست که به صورت متناوب پایین صفحه یه نوار روشن میشه که نوشته clear resolution enhancer روشن میشه چند ثانیه روشن هست بعد خاموش میشه و یه نوار بالای صفحه میاد که مشخصات تلویزیون رو نوشته که شامل LED وFULL HD و PHOTO SHARING و PHOTO FRAM MODE
    اما تصویر و صدا مشکلی نداره فقط این نوار بالا و پایین روشن میشه
    ممنون

    1. با سلام ، تلویزیون شما مشکلی ندارد و فقط در حالت استفاده فروشگاهی قرار گرفته. برای تغییر این تنظیم از منوی تنظیمات استفاده کنید و در صورتی که نتوانستید گزینه مورد نظر را پیدا کنید دستگاه را رست کنید. نوشته زیر برای انجام این مراحل به شما کمک می کند : حالت فروشگاهی تلویزیون

    1. با سلام ، در تلویزیون های سونی در انتهای تنظیمات سوال پرسیده می شود که آیا منوی تنظیم شده مجددا نمایش داده شود یا خیر که باید گزینه خیر انتخاب شود. اگر این گزینه درست انتخاب شده باشد تلویزیون در بخش مین برد مشکل دارد. تعمیر مین برد تلویزیون سونی در صورت امکان ممکن است بین 150 تا 200 هزار توان هزینه داشته باشد.

    1. با سلام ، با توجه به مدل دستگاه بردهای تی کان و مین برد تلویزیون و در احتمال پایین تر پنل تلویزیون شما ممکن است معیوب باشد.

  10. درودــ
    تلوزیون من سونی ۲۹ هست تنظیمات تصویرش هی میچرخه و ثابت نمیمونه ۳۰ ثانیه یکبار هم آرم سونی رو میاره و تصویرش پخش نمیشه موقع آرم اومدن، ممنون میشم راهنمایی ڪنید

  11. سلام – تلويزين 65x7000g را تازه گرفتم ولي متاسفانه تصوير آن چه با دستگاه ماهواره و چه با ديجيتال خيلي خوب نيست ولي هنگام خريد در مغازه توسط فروشنده تست شد و كيفيت تصوير آن بسيار بالا بود . ممنون ميشم بنده را راهنمايي بفرماييد .

    1. با سلام ، از افرادی که بعنوان نصاب در نمایندگی های فروش تلویزیون سونی فعال هستند کمک بگیرید تا بهترین نحوه تنظیمات روی دستگاه شما اعمال شود.

  12. با سلام. تلویزیون ال سی دی Bravia 40 اینچ دارم. چند وقتیه صفحه اش کامل سفید میشه، البته صدا میاد. بعد حدود نیم ساعت یک ساعت دوباره تصویر برمی گرده. روزی دو سه بار اینطور میشه. اشکالش از کجاست؟ حدود هزینه اش چقدره؟

  13. سلام .تلوزیون سونی مدل 55W800C داریم .مدتی بود خود به خود آپدیت میشد.اما امروز هر کاری میکنیم خاموش نمیشودو به دستگاه کنترل و دکمه های روی دستگاه پاسخ نمیدهد.
    ایراد دستگاه چیست.
    سوال دوم چگونه میتوان اتصال اتوماتیک به وای فای را قطع کرد.
    باتشکر

    1. با سلام ، برای قطع اتصال تلویزیون به اینترنت یا باید به تنظیمات این بخش مراجعه کنید و یا اینکه تلویزیون را ریست کرده و در تنظیمات اولیه این بخش را غیر فعال کنید.

  14. سلام دوستان محترم
    مشکلی در رابطه با تعمیر یک تلویزیون 29 اینچ صفحه تخت وگا دارم و الان چند روزه که نتونستم حلش کنم و مشکلش اوست وسته من تمام خازن های شیمیایی اطراف های ولتاژ رو تعویض کردم ترانزیستور فت هم سالمه هرچی گشتم قطعه خراب پیدا نکردم .لطفاً اگه ممکن باشه بنده رو راهنمایی فرمایید. سپاسگذارم

    1. با سلام ، مدل تلویزیون خود را قید نکرده‌اید. ایراد east-west یکی از ایرادهای شایع در بین تلویزیون های crt سونی بوده است اما تعمیر آن روش های خاصی دارد که ممکن است از آنها بی اطلاع باشید. در صورت تمایل با تعیین وقت قبلی از همکاران این بخش کمک بگیرید.

  15. سلام وقتتون بخیر, من اون کد عیب یابی رو زدم اما صفحه ال ای, دی, چیزی, رو نشون نمی ه فقط چراغ جلچ 5بار مدام چشمک میزنه.پطور میتونک از,این وضعیت خارج شم.تا قبل از,اینکه کد,بزنم صفحه رو نشون میداد اما الان دیگه هیچ تصویری, ندارم. ممنونم

    1. با سلام، دستگاه شما به حالت عیب یاب وارد شده است. ایجاد حالت چشمک زدن تلویزیون سونی ارتباطی به وارد شدن به منوی عیب یابی ندارد. تنها راه خروج از این حالت، تعمیر تلویزیون سونی شماست. 5 چشمک در تلویزیون سونی در عموم موارد در اثر آسیب دیدگی صفحه نمایش و یا برد تیکان ایجاد میشود.

  16. سلام خسته نباشید تلویزیون Sony مدل 55x8000E داریم که، کنترل اون موقع کم یا زیاد کردن صدا گیر می‌کنه همین طوری ولوم زیاد یا کم میشه.

    1. با سلام، ابتدا بررسی کنید که ایراد مربوط به ریموت کنترل است یا تلویزیون. در اینگونه موارد که دو دستگاه مختلف با هم در ارتباط هستند بهترین روش رفع مشکل اینست که ابتدا یکی از دستگاهها را جایگزین کنید. می‌توانید تلویزیون را با کنترل دیگری تست کنید و یا ریموت کنترل را با تلویزیون سونی دیگری آزمایش کنید. ریموت کنترل‌های سونی دارای فرکانس خروجی یکسان هستند و بجای هم کار می‌کنند. با تفکیک ایراد بهتر می‌توانید برای رفع ایراد و تعمیر تلویزیون سونی یا تعمیر کنترل خود اقدام و تصمیم‌گیری کنید.

  17. سلام من سونی مدل x80j،۶۵ اینچ خریدم بعصی مواقع پشت سرهم به فاصله چند ثانیه تصویر سیاه میشه و دوباره برمیگرده ،لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم ،تازه تلویزیون رو خریدم

    1. با سلام، نگران نباشید خیلی از این مشکلاتی که میبینید در آخر متوجه می‌وشید که به دلایلی مانند ضعف سیگنال یا موارد مشابه بوده است.
      در ابتدا بررسی کنید که این قطع شدن تصویر در کدام ورودی‌ها اتفاق می‌افتد؟ آیا فقط در یک ورودی است یا در همه ایجاد می‌شود؟
      سوال بعد اینست که سیکل زمانی این ایراد چند بار در روز یا هفته یا ماه است؟
      با آشنایی با نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون ببینید آیا می‌توانید تشخیص دهید که در موقع قطع شدن تصویر ، بک لایت قطع می شود یا سیگنال تصویر؟

  18. سلام وقت بخیر
    من یک تلویزیون 29 اینچ سنام دارم چند وقت بود موقع دیدن برنامه ها تصویر قطع میشد وصل میشد با خاموش کردن و روشن کردن درست میشد ولی الان تصویر کلا قطع شده لطفا برای تعمیر راهنمای کنید ممنون

    1. با سلام، تعمیر تلویزیون‌های crt قواعد خاص خود را دارد. ممکن است در مدارات دستگاه شما قلع مردگی ایجاد شده باشد. در این حالت مدار قطع شده ولی در ظاهر ممکن است اتصال برقرار باشد. مدار RGB-مدار کنترل لامپ تصویر بخش های دیگری هستند که ممکن است دچار ایراد شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط