مشکل پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ

مشکل پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ

آنچه در این نوشته خواهید خواند

پروتکت کردن یکی از مشکلاتی است که با توجه به ساختار الکترونیکی، اکثرا در دستگاههای سینمای خانگی ایجاد می‌شود. در ادامه این نوشته همراه متخصصین تعمیر سینما خانگی رایان، مشکل پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ و روش‌های تعمیر آن را بررسی می‌کنیم.

پروتکت چیست؟

پروتکت (protect) در لغت بمعنای حفاظت است. به بیان ساده در تعمیر لوازم صوتی و تصویری به خاموش شدن دستگاه برای جلوگیری از گسترش خرابی، پروتکت کردن گفته می‌شود.

در بخش طراحی مدارات الکترونیک به بحث امنیت و حفاظت از قطعات هم پرداخته می‌شود. در یک مدار الکترونیکی، سوختن و یا اتصال کوتاه برخی از المان‌ها ممکن است باعث سرایت ایراد به قطعات دیگر و آسیب دیدگی شدید شود. در این حالت قطعه‌ای بعنوان محافظ (Protector) در نظر گرفته می‌شود تا با واکنش آن، از پیشرفت خرابی جلوگیری شود. فیوزها ساده‌ترین قطعاتی هستند که بعنوان پروتکتور بکار گرفته می‌شوند. وقتی جریان مدار از حد مجاز بالاتر رود، فیوز می‌سوزد و با قطع کردن ولتاژ تغذیه مدار را محافظت می‌کند.

پروتکت در دستگاههای سینمای خانگی به صورت یک مدار، طراحی و به کار گرفته می‌شود. اگر ایرادی در یکی از بخش‌های سینمای خانگی ایجاد شود به نحوی که باعث ایجاد اضافه بار (Over Load) روی برد پاور شود، مدار پروتکتور فعال می‌شود. معمولا در این حالت دستگاه خاموش شده و پیام (PROTECTION) در دیسپلی سینمای خانگی نمایش داده می‌شود.

پروتکت کردن سینما خانگی سامسونگ

مشکل پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ

سینمای خانگی از نظر ساختار یک دی وی دی پلیر است که دارای بخش تقویت صدا است. از دیدگاه تعمیرات الکترونیک، آمپلی فایر بخشی است که توان مصرفی و تلفاتی بالایی دارد و گرمای زیادی تولید می‌کند. ولتاژهایی که برای تغذیه بخش آمپلی فایر استفاده می‌شود ولتاژ و جریان بالایی دارند و ایجاد اتصال کوتاه در آنها می‌تواند آسیب‌های بسیار شدید در سینمای خانگی ایجاد کند.

به جز سامسونگ، شرکت سونی هم از سیستم پروتکشن (protection) در سیستم‌های صوتی خود استفاده کرده است. پروتکت سینمای خانگی سونی باعبارت push power protect نمایش داده می‌شود. اما پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ، موارد خرابی بیشتری را شامل می‌شود.

سیستم پروتکشن در سینمای خانگی سامسونگ، به چند صورت برای اعلام خرابی قطعات و جلوگیری از پیشرفت ایراد، به کار گرفته شده است:

  1.  fan check

  2. protect یا protection

  3. خاموش شدن سینمای خانگی سامسونگ

مشکل پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ

فن سینمای خانگی

یکی از قطعاتی که در سینمای خانگی و کارکرد صحیح آن اهمیت زیادی دارد، فن است.در بخش آمپلی فایر سینما خانگی حرارت زیادی تولید می‌شود. اگر این گرما که به دلیل توان مصرفی بالای قطعات ایجاد می‌شود به خوبی دفع نشود باعث کاهش عمر قطعات و آسیب دیدگی انها خواهد شد.

برای روشن شدن و کنترل گردش فن سینمای خانگی سامسونگ، معمولا از دو روش استفاده می‌شود:

1-در روش اول وقتی ولوم صدا از حدود 15 بالاتر می‌رود، فن سینمای خانگی با یک دور ثابت شروع به چرخش می‌کند.

2- در روش دوم تعداد دور فن به مقدار ولوم و میزان صدای خروجی بستگی دارد. هر قدر ولوم را بیشتر کنیم فن با سرعت بالاتری می‌چرخد تا حرارت ایجاد شده را خارج کند.

با توجه به این که حرارت یکی از عوامل موثر در خرابی قطعات الکترونیکی است، سلامت فن، باعث افزایش عمر سینمای خانگی شما خواهد شد. برای بهبود عملکرد فن سینمای خانگی می‌توانید هز 6 ماه یکبار با یک فرچه نرم آن را تمیز کنید.

fan check در سینما خانگی سامسونگ

کارکرد فن و کیفیت عملکرد آن در دستگاه های سینمای خانگی سامسونگ کنترل می‌شود. فن وظیفه تبادل گرمای ایجاد شده در مدارات داخلی دستگاه و بخصوص بخش آمپلی فایر را بعهده دارد. از آنجا که از کار افتادن یا پایین آمدن سرعت فن باعث افزایش دمای داخلی دستگاه و بالا رفتن امکان آسیب دیدگی مدارات می‌شود مدار محافظ ویژه‌ای بر عملکرد صحیح فن سینمای خانگی سامسونگ نظارت می‌کند.

در صورت ایجاد ایرادهایی مثل از کار افتادن و یا کاهش سرعت فن برای پیام FAN CHECK در صفحه نمایش دستگاه ظاهر می‌شود. نمایش این پیام خطا 3 مرتبه تکرار شده و در صورتی که مشکل برطرف نشود برای جلوگیری از ایجاد ایراد دستگاه خاموش می شود.

اگر با پیام FAN CHECK در سینمای خانگی سامسونگ خود مواجه شدید آن را جدی بگیرید و برای رفع آن با یکی از مراکز تعمیر سینمای خانگی سامسونگ تماس بگیرید.

مشکل پروتکت در سینما خانگی سامسونگ

PROTECT در سینما خانگی سامسونگ

این حالت پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ معمولا زمانی ایجاد می شود که به هر دلیل میزان جریان بخش پاور افزایش یابد. مثلا اتصال کوتاه قطعات مختلف مخصوصا در بخش آمپلی فایر که بیشترین میزان مصرف انرژی را دارد می تواند باعث ایجاد حالت پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ می‌شود.

وقتی قطعه یا قطعاتی در بخش های مختلف خراب می شود می تواند باعث سرایت ایراد به بخش ها و قطعات دیگر شود. در این حالت مدارات محافظ دستگاه فعال می شود و برای جلوگیری از سرایت ایراد دستگاه را خاموش می کند. پیام PROTECT و یا PROTECTION هم در صفحه نمایش دستگاه نمایش داده می شود.

اگر با پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ خود مواجه شدید اولین اقدام لازم اینست که بلندگوهای دستگاه را جدا کنید. ایجاد اتصالی در بلندگوها و یا خرابی آنها می تواند به عنوان یک ایراد در بخش آمپلی فایر دستگاه دیده شود. اگر بعد از جداسازی بلندگوها هنوز ایراد وجود داشت حتما دستگاه را خاموش کنید و با یکی از مراکز تعمیر سینمای خانگی سامسونگ تماس بگیرید.

خاموش شدن سینمای خانگی سامسونگ

یکی دیگر از ایرادهای مربوط به سیستم پروتکشن که در سیستم‌های صوتی سامسونگ دیده می‌شود، خاموش شدن سینمای خانگی سامسونگ است. این اتفاق ممکن است به محض روشن کردن دستگاه و یا مدتی بعد از کار کردن ظاهر شود. وقتی سینما خانگی را روشن می‌کنیم به طور طبیعی شروع به کار می‌کند، اما پس از مدتی (معمولا بین 10 تا 30 دقیقه) بدون هیچ گونه پیام و یا علامتی، خاموش می‌شود. اگر مجدد دستگاه را روشن کنیم دفعات بعدی در مدت کوتاه‌تری خاموش می‌شود.

ایراد خاموش شدن سینمای خانگی سامسونگ یک ایراد شایع است که در تعدادی از مدل‌ها مانند TQ85 – TX500 – TX250  بیشتر دیده می‌شود. در این دستگاه ها نمایش پیام PROTECT برای آگاهی تعمیرکار سینمای خانگی و یا مصرف کننده در نظر گرفته نشده و سینمای خانگی در هنگام ایجاد ایراد فقط خاموش می‌شود.

خاموش شدن سینم خانگی سامسونگ انواع مختلف و علائم ظاهری متفاوتی دارد که ممکن است در کارکرد با سینمای خانگی سامسونگ خود با آن مواجه شوید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با بخش مشاوره تعمیر سیستم صوتی رایان تماس بگیرید.

تعمیر سینمای خانگی سامسونگ

حل مشکل پروتکت سینمای خانگی سامسونگ

برای رفع مشکل پروتکت سینما خانگی سامسونگ چند راه حل وجود دارد که قبل از آن که بخواهید به مراکز تعمیر سینمای خانگی سامسونگ مراجعه کنید باید حتما آنها را امتحان کنید.

  • بلندگوها و سایر اتصالات سینمای خانگی را جدا کنید.
  • به مدت 30 دقیقه دستگاه را از برق بکشید.

بعد از این مدت، مجدد دستگاه را روشن کرده و آزمایش کنید. اگر ایراد برطرف شده بود، باید برای عیب یابی بلندگوها اقدام کنید ممکن است یکی از آنها معیوب شده باشد. روش‌های مختلفی برای تست بلندگو وجود دارد که مطمئن‌ترین انها استفاده از اهمتر است. ممکن است سیم پیچ بلندگو در اثر استفاده غلط به اصطلاح نیم سوز شده و باعث ایجاد پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ شما شود.

اما اگر بعد از انجام آزمایش بالا همچنان ایراد پروتکت در سینمای خانگی سامسونگ ایجاد شود، باید بدانید که مشکل سخت افزاری وجود دارد و برای تعمیر سینمای خانگی به یکی از مراکز تعمیر سینمای خانگی سامسونگ مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط