چگونه لوازم صوتی و تصویری منزل را ضدعفونی کنیم؟

چگونه لوازم صوتی و تصویری منزل را ضدعفونی کنیم؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند

این روزها هر کجا می‌رویم صحبت از ویروس کرونا و روش های مراقبت در برابر این ویروس است. از طرف دیگر همه می دانیم که لوازم صوتی و تصویری منزل و برخی از اجزای آنها مانند ریموت کنترل‌ها و صفحه کلیدها از آلوده‌ترین نقاط محسوب می‌شوند. در این مقاله ما سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه لوازم صوتی و تصویری منزل را ضد عفونی کنیم؟

 

تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون
تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون ال ای دی

چگونه لوازم صوتی و تصویری منزل را ضدعفونی کنیم؟

روش صحیح ضدعفونی لوازم صوتی و تصویری در دو بخش باید بررسی شود :

  1. محلول ضدعفونی مناسب و روش تهیه آن
  2. روش صحیح برای ضدعفونی بدون اینکه دستگاه آسیب ببیند

بر اساس نتایج تحقیقاتی که توسط متخصصین تعمیر تلویزیون رایان در منابع معتبر و کارشناسان بخش سلامت صورت گرفته محلول آب و وایتکس بیشترین توصیه را برای ضدعفونی سطوح دارد. در منابع مختلف غلظت پیشنهادی برای این محلول  یک به صد (صد واحد آب و یک واحد وایتکس) پیشنهاد شده است.

در نظر داشته باشید که غلظت وایتکس حدود 5% است و باید تا حدود 1% با استفاده از آب سرد رقیق شود. ساده‌ترین روش این رقیق سازی مخلوط کردن یک پیمانه وایتکس با 4 پیمانه آب سرد است.

محلول دیگری که برای ضدعفونی سطوح می‌توان از آن استفاده کرد الکل است. حداقل میزان خلوص الکل باید 70% باشد تا بتواند اثر بخشی لازم را داشته باشد. نکته مهمی که در بحث الکل باید مورد توجه قرار بگیرد سمی بودن الکل صنعتی برای بدن و قابلیت جذب پوستی آن است که متاسفانه در اکثر منابع نادیده گرفته می شود.

پیشنهاد متخصصین رایان برای ضدعفونی لوازم صوتی و تصویری منزل استفاده از مایع آب و صابون است. برای ساخت این محلول که برخلاف وایتکس و الکل که خاصیت اسیدی دارند و به پوست آسیب می‌زنند خاصیت قلیایی دارد و تنها با استفاده زیاد می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

برای ساخت این محلول ضدعفونی آب و مایع دستشویی را به نسبت یک به چهار (4 واحد آب و یک واحد مایع دستشویی) را با هم مخلوط کنید و برای ضدعفونی لوازم صوتی و تصویری منزل مانند تلویزیون ، سینمای خانگی و دی وی دی پلیر از آن استفاده کنید.

ضدعفونی کردن تلویزیون
ضدعفونی کردن تلویزیون

روش صحیح ضدعفونی لوازم صوتی و تصویر منزل

برای ضدعفونی لوازم صوتی و تصویری باید به گونه‌ای عمل شود که آنها آسیب نبینند و در عین حال مراحل ضدعفونی به درستی انجام شود. متاسفانه در اکثر موارد عملیات ضدعفونی سطوح مختلف این دستگاهها به درستی انجام نمی شود و یا باعث آسیب دیدگی آنها می شود.

برای انجام ضدعفونی لوازم صوتی و تصویری روش صحیح استفاده از دستمال مناسب و اسپری کردن مایع ضدفونی کننده روی دستمال است و نه اسپری مستقیم روی دستگاه. برای انجام این کار می توانید از گازهای استریل شده استفاده کنید. نکته بعدی تمیز کردن خطی است. سطوح مختلف دستگاه را به بخش های مختلف تقسیم کنید و هر بخش را از ابتدا تا انتها فقط یکبار دستمال بکشید و با دستمال آلوده مجددا برگشت نداشته باشید.

تمیز کردنصفحه تلویزیون
دستمال مخصوص تلویزیون

تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی نسبت به سایر لوازم صوتی و تصویری از حسایت الاتری نسبت به رطوبت برخوردار هستند و بسیاری از آنها به دلیل ایرادی که به آبخوردگی پنل تلویزیون معروف است به نمایندگی تعمیر تلویزیون رایان مراجعه می کنند.

پنل و یا همان صفحه نمایش آسیب‌پذیرترین قطعه در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی است و تمیز کردن و ضدعفونی آن باید با دقت زیادی انجام شود. برای تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون به روش گفته شده در بالا عمل کنید و به هیچ وجه مایع تمیز کننده را به صورت مستقیم روی صفحه نمایش تلویزیون اسپری نکنید. صفحه نمایش تلویزیون در برابر موارد شیمیایی بسیار مقاوم است اما مشکل زمانی ایجاد می شود که مایع پاک کننده بعنوان یک ماده رسانا روی صفحه نمایش حرکت کرده و از فاصله بین قاب و صفحه به مدارات حساس پنل آسیب بزند.

ایجاد آبخوردگی پنل تلویزیون باعث آسیب دیدگی برد آدرس و فلت ‌های پنل می شود و تعمیرات تلویزیون در این حالت هزینه زیادی را ایجاد می کند که می توانیم با کمی دقت از آن جلوگیری کنیم.

 

ضدعفونی کردن ریموت کنترل

ریموت کنترل ها بیشترین ارتباط لمسی را با افراد دارند و به همین دلیل حتی در شرایط عادی هم میزان بالایی از آلودگی را دارا هستند. ضدعفونی ریموت کنترل ها به دلیل ساختار خاص اغلب آنها ممکن است باعث آسیب دیدگی آنها شود. برای جلوگیری از آلودگی ریموت کنترل ها و یا جلوگیری از ناقل بودن آنها می توان از پوشش های پلاستیکی استفاده کرد.

لازم نیست از جلدهای خاص استفاده کنید. ساده‌ترین روش استفاده از کیسه فریزر برای جلد کردن ریموت کنترل‌ها و جداسازی و تجدید آن در فواصل زمانی کوتاه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط