علت به وجود امدن نقاط سفید در صفحه تلوزیون

علت به وجود امدن نقاط سفید در تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

علت به وجود امدن نقاط سفید در صفحه تلوزیون عنوان مطلبی است که امروز قصد داریم به آن بپردازیم. اگر متوجه لکه ها و یا نقاط نورانی سفید روی صفحه تلوزیون یا نمایشگر خود شدید، اصلا نگران نباشید. این مشکل در اکثر تلوزیون های LCD  رخ می دهد و راه حل آن بسیار ساده است. نمایشگر را خاموش و از برق جدا و مجددا راه اندازی کنید. اگر نقاط سفید همچنان بر روی صفحه باقی ماندند در واقع در اثر بروز اشکال در نور پس زمینه (Backlight) داخل تلوزیون ایجاد شده اند. این مشکل می تواند به دلایل مختلفی از جمله: کیفیت پایین قطعات، استفاده زیاد از تلوزیون و… رخ دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا این مشکل را بررسی کنیم.

نمایی از ایجاد لکه های سفید در صفحه تلوزیون

علت بروز این مشکل چیست؟

 

در تمام نمایشگرهای LCD و LED از جمله انواع تلوزیون ها و یا حتی صفحه نمایشگر موبایل، تصویر سازی به کمک نوری که از پس زمینه به صفحه تابیده می شود انجام می شود. این نور Backlight یا نور پس زمینه است. به عنوان مثال: برای دیدن عکس های رادیولوژی پزشکی، آنها را مقابل یک صفحه نوری قرار می دهند. در داخل محفظه پشتی تلوزیون هم سازوکاری به همین صورت وجود دارد. در این محفظه تعدادی لامپ LED  وجود دارد که با منشورهای پلاستیکی پوشیده شده اند.

نور پس زمینه (Backlight) باید در تمام سطح به طور یکنواخت توزیع شود، تا نوری یک دست ملایم ایجاد کند. در صورتی که توزیع نور دچار اشکال شود، باعث بروز مشکلاتی از جمله ایجاد نقاط سفید روی صفحه تلوزیون می شود. در واقع نور به وسیله تعدادی لامپ تولید شده و نور تولید شده به وسیله یک منشور در سطح تصویر پخش می شود. اگر در فاصله کانونی منشور و لامپ ها، مشکلی ایجاد شود، نور تولید شده در قسمتی از تصویر تمرکز بیشتری پیدا می کند و شکست نور در آن نقطه بیشتر می شود و نور پس زمینه (Backlight) بیشتری در آن نقطه قرار می گیرد.

از عوامل دیگری که باعث بروز لکه های سفید در نمایشگر می شود می توان به خرابی پیکسل ها اشاره کرد. هر تلوزیون LED و LCD از میلیون ها پیکسل تشکیل شده است. پیکسل ها واحد های کوچک و حاوی بخشی از تصویر هستند که کنار هم قرار دارند و تولید تصویر می کنند. گاهی اگر برخی از این پیکسل ها آسیب ببینند و یا به درستی کار نکنند. ممکن است بخشی از تصویر به درستی ایجاد نشده و لکه های سفید روی تصویر ایجاد شود.

 

نمایی از ایجاد لکه های سفید در صفحه تلوزیون

انواع نور پس زمینه (Backlight)

نور پس زمینه (Backlight) انواع مختلفی دارد. امروزه 2 نوع آن بسیار پرکاربرد است:

 

  • نور پس زمینه Direct (شاخه ای)

این نوع نور پس زمینه (Backlight) در پشت صفحه نمایشگر و به صورت خطوط افقی است. بر روی این خطوط افقی تعداد لامپ قرار دارد که دارای منشوری برای توزیع نور هستند. حال اگر این منشورها دچار اشکال شوند، توزیع نور با مشکل مواجه شده و نور روی صفحه متمرکز می شود.

 

نمونه ای از نور پس زمینه Direct (شاخه ای)

  • نور پس زمینه Edge (لبه ای)

در این مدل نور پس زمینه (Backlight) از کناره ها توزیع می شود. در این مدل در اثر مشکلاتی مانند: اشکال در فاصله کانونی، بالا رفتن حرارت صفحه و… توزیع نور با مشکل مواجه شده و نور در قسمتی از صفحه متمرکز می شود.

 

نمونه ای از نور پس زمینه Edge (لبه ای)

نحوه تعمیر

برای رفع این مشکل دو نوع تعمیر قابل انجام است.

  • تعمیر نور پس زمینه (Backlight)

در این نوع تعمیر، قسمت های آسیب دیده بررسی و تعمیر می شود. به عنوان مثال منشورهای جدا شده را مجددا به جایگاه برگرداند و یا چسب های منشور را تجدید کرد. این روش هزینه های کمتری ایجاد می کند.

 

بیشتر بخوانید :  بهترین روش تعمیر بک لایت تلویزیون

 

  • تعویض نور پس زمینه (Backlight)

گاهی ممکن است بروز اشکال به دلیل بالا رفتن کارکرد قطعات باشد. در این صورت تعویض موثر است. در این نوع تعمیر منشورهای آسیب دیده به کلی تعویض می شود. تعویض معمولا هزینه بالاتری دارد اما بازدهی آن بیشتر است.

برای تعمیر حتما از متخصصان در این زمینه مشورت بخواهید. و بدون دانش و تخصص کافی اقدام به باز کردن محفظه تلوزیون نکنید. همچنین می توانید به نمایندگی ارائه دهنده گارانتی تلوزیون مراجعه کنید.

نمونه ای از Backlight شاخه ای

پیشگیری از ایجاد لکه سفید در نمایشگر

با انجام برخی اقدامات می توانید از بروز این مشکل جلوگیری و عمر نور پس زمینه (Backlight) را بالا ببرید و از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری کنید. با فعال کردن گزینه صرفه جویی در مصرف برق در تنظیمات تلوزیون و همینطور کم کردن نور زمینه، می توانید عمر Backlight را افزایش و از خرابی آن تا حدود زیادی جلوگیری کنید. همچنین شما می توانید با برنامه ریزی به عنوان مثال هر دو ساعت یک بار تلوزیون را به مدت 10 دقیقه خاموش کنید.

صفحه تنظیمات نور پس زمینه در تلوزیون

بررسی تلوزیون از لحاظ وجود لکه های سفید

اگر قصد خرید یک تلوزیون LCD یا LED را دارید، توجه داشته باشید که حتما قبل از خرید، تلوزیون مورد نظر را از نظر وجود لکه های سفید در تصویر مورد آزمایش قرار دهید. زیرا ممکن است تلوزیون ها، طی حمل و نقل و نگهداری معیوب شده باشند و یا کیفیت مطلوب را نداشته باشند.

بدین منظور قبل از خرید از فروشنده بخواهید تلوزیون را روشن کند. سپس به یک رسانه مانند تلفن همراه خود متصل شده و یک تصویر سیاه در تلوزیون به نمایش بگذارید. بعد صفحه نمایشگر را بررسی کنید که آیا لکه سفیدی در آن وجود دارد یا خیر.

 

کلام آخر

مشکل ایجاد لکه سفید در تلوزیون مشکل جدید و نگران کننده ای نیست و تقریبا در هر تلوزیون LCD و  LED جدید و استفاده شده ای می تواند رخ دهد و به راحتی رفع می شود. برای رفع مشکل می توانید با یک تکنسین خدمات تلوزیونی تماس بگیرید. در این مطلب به ساز و کار تصویرسازی در تلوزیون و نحوه تعمیر آن را پرداختیم. امیدواریم مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع :

www.thehomehacksdiy.com

www.linustechtips.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط