علائم خرابی برد تیکان در تلویزیون LED و LCD چیست؟

علائم خرابی برد تیکان

آنچه در این نوشته خواهید خواند

علائم خرابی برد تیکان تلویزیون چیست؟ چگونه می‌توانیم متوجه خرابی برد تیکان تلویزیون شویم و برای تعمیر آن باید چه کارهایی انجام دهیم؟ در ادامه همراه متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

قبل از آنکه بخواهیم در مورد علائم خرابی برد تیکان و روشهای مختلف تعمیر آن توضیح دهیم باید بدانیم که برد تیکان تلویزیون در کجای آن قرار دارد و وظیفه آن چیست؟

برد تیکان (T CON) تلویزیون چیست و در کجای آن قرار دارد؟

برد تیکان که نام کامل و صحیح آن Timing Controller Board است در واقع بخشی از مجموعه پنل (صفحه نمایش) تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی محسوب می شود. وظیفه برد تیکان پردازش نهایی سیگنال تصویر و زمانبندی آن برای انتقال به صفحه نمایش تلویزیون است.

صفحه نمایش همه تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی به دو بخش چپ و راست تقسیم می شود. هر بخش مجددا به بخش های کوچکتر تقسیم می شود و هر یک از این بخش‌ها به صورت یک نوار عمودی توسط یک فلت (cof) کنترل می شود.

پس در واقع باید صفحه نمایش تلویزیون را به چند بخش عمودی تقسیم کنیم که هر بخش توسط یک فلت (cof) کنترل می شود. وظیفه پردازش سیگنال همه این فلت ها و زمانبندی صحیح ارسال سیگنال به بخش های مختلف عمودی و افقی تصویر بوسیله برد تیکان انجام می شود.

ورودی برد تیکان سیگنال تصویر است که از مین برد تلویزیون بوسیله کابل LVDS به برد تی کان منتقل می شود. خروجی برد تیکان هم همانطور که گفتیم سیگنال پردازش شده است که به برد آدرس و فلت‌های COF پنل منتقل می شود.

علائم خرابی برد تیکان

علائم خرابی برد تیکان

حالا که با وظیفه برد تیکان و نقش آن در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی آشنا شدیم بهتر می توانیم نشانه های خرابی برد تیکان را درک کنیم.

مهمترین نشانه خرابی برد تی کان بهم ریختگی تصویر است. بهم ریختگی یا ضعف در سیگنال تصویر ممکن است به صورتهای مختلف نشان داده شود که مهمترین آنها عبارتند از :

  • قطع شدن تصویر تلویزیون

  • سفید شدن تصویر تلویزیون

  • بهم ریختگی رنگها در تصویر تلویزیون

  • ایجاد خطوط عمودی و یا افقی در تصویر تلویزیون

 

علائم خرابی برد تیکان

قطع شدن تصویر تلویزیون

هر چند قطع شدن تصویر تلویزیون یکی از ایرادهایی است که ممکن است در تلویزیون در اثر خرابی برد تیکان ایجاد شود. اما در عمل کمتر با این ایراد مواجه می‌شویم.

در این حالت باید بک لایت تلویزیون وجود داشته باشد. یعنی زمانی که تلویزیون را روشن می کنیم تصویر از تاریکی مطلق خارج می‌شود. در این حالت زمینه صفحه نمایش تلویزیون به رنگ آبی تیره یا نوک مدادی دیده می‌شود.

 

سفید شدن تصویر تلویزیون

سفید شدن تصویر تلویزیون یکی از ایرادهایی است که در اثر خرابی برد تیکان ایجاد می‌شود. سفید شدن تصویر تلویزیون به دلیل خرابی برد تیکان یکی از ایرادهای متداول در بین تلویزیون‌های ال سی دی سامسونگ است.

در این حالت تصویر وجود دارد اما زیمنه تصویر سفید است. می توان این حالت را به بالارفتن میزان روشنایی (BRIGHTNESS) تشبیه کرد. البته این افزایش به حدی است که تصویر به سختی دیده می‌شود.

سفید شدن تصویر تلویزیون سامسونگ

بهم ریختگی رنگها در تصویر تلویزیون به علت خرابی برد تیکان

همانطور که گفتیم سیگنال تصویر برای انتقال به بخش‌های مختلف صفحه نمایش باید زمانبندی شود. این عملیات در برد تیکان تلویزیون انجام می‌شود.

اگر به هر دلیل این زمانبندی به درستی انجام نشود سیگنال تصویر در زمان صحیح به بخش‌های مختلف صفحه نمایش نمی‌رسد. این ایراد به صورت بهم ریختگی تصویر تلویزیون دیده می‌شود.

 

ایجاد خطوط عمودی و یا افقی در تصویر تلویزیون

تصویر تلویزیون (در تلویزیون‌های LED – LCD و Plasma) به صورت خطوط عمودی و افقی پردازش می‌شود. ایجاد اشکال در پردازش این خطوط باعث ایجاد خطوط عمودی و افقی در تصویر تلویزیون می‌شود.

ایجاد خطوط عمودی و افقی در عمل بیشتر به دلیل اشکال در عملکرد فلت‌های پنل ایجاد می‌شود. اما به دلیل ساختار باید در بخش خرابی برد تیکان تلویزیون هم به بررسی آن پرداخته شود.

 

علائم خرابی برد تیکان تلویزیون سونی

تلویزیون‌های سونی دارای عیب یاب داخلی هستند. با فعال شدن این سیستم زمانی که یکی از قطعات داخلی تلویزیون معیوب می‌شود، تلویزیون خاموش شده و نسبت به قطعه معیوب، لامپ پاور تلویزیون شروع به چشمک زدن می کند. تعداد چشمک لامپ پاور تلویزیون سونی قطعه معیوب و محدوده ایراد را مشخص می کند.

در عموم تلویزیون‌های سونی وقتی برد تیکان خراب می‌شود تلویزیون خاموش شده و 5 بار چشمک می‌زند. البته ممکن است نوع خرابی برد تیکان به گونه‌ای باشد که سیستم عیب یاب تلویزیون سونی فعال نشود. در این حالت خرابی برد تیکان به صورت ایرادهای مختلف بهم ریختگی تصویر ظاهر می‌شود.

 

خرابی تیکان سونی

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط