تنظیم صدای تلویزیون

تنظیم صدای تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

از نظر عموم مصرف کنندگان و شاید هم به صورت ناخودآگاه تصویر تلویزیون بر کیفیت صدای آن اولویت داده می شود و اغلب ما وقتی می‌خواهیم یک تلویزیون را آزمایش و بررسی کنیم از صدای آن غافل می‌شویم. در ادامه راجع به نحوه تنظیم صدای تلویزیون بیشتر توضیح می‌دهیم :

صدا و تصویر در کنار هم به یک تلویزیون معنا می دهند اما همه ما حداقل هر چند ماه یکبار منوی تنظیمات تصویر تلویزیون را تغییر می دهیم اما تنها وقتی به سراغ صدای تلویزیون می‌رویم که یا قطع شده باشد و یا کیفیت آن به صورت ناگهانی تغییر کرده باشد.

اگر بخواهیم عادلانه نگاه کنیم باید برای صدای تلویزیون سهم 50 درصدی از کیفیت کلی آن قائل شویم. در منوی تنظیمات هم با همین دیدگاه همانطور که منوی تنظیمات تصویر تلویزیون در یک بخش قرار داده شده، منوی تنظیمات صدا هم شامل آپشن های مختلفی برای ایجاد تغییرات دلخواه و مورد نیاز ماست.

ساختار عمومی منوی تنظیمات صدا در اکثر تلویزیون ها به شکل زیر است :

تنظیم صدای تلویزیون به صورت کلی و پیش فرض

در این آپشن با چند نام کلی روبرو می شوید مانند دینامیک ، استاندارد و یا سینمایی. برای توضیح بیشتر این بخش باید بگوییم که همه گزینه‌های تنظیم صدای تلویزیون قبلا با سلیقه ها و نیازهای مختلف تنظیم شده اند و روی هر کدام از آنها یک نام گذاشته شده است. با انتخاب هر یک از این گزینه هخای کلی مشاهده می کنید که تنظیمات کلی صدا در بخش های مختلف تغییر می کند و صدا با کیفیت های مختلف شنیده می شود.

تنظیم صدای تلویزیون

 

شخصی سازی تنظیمات صدای تلویزیون

در کنار گزینه های مختلفی که به صورت پیش فرض برای تنظیم صدای تلویزیون در نظر گرفته می شود معمولا حداقل یک گزینه برای شخصی سازی تنظیمات صدای تلویزیون در نظر گرفته می شود. با انتخاب این گزینه اجزاء مختلف صدای تلویزیون قابل تغییر می شود و ما می‌توانیم با توجه به نیاز و سلیقه آنها را تغییر دهیم. این گزینه معمولا با نام تنظیمات کاربر شناخته می شود.

تنظیم اکولایزر صدای تلویزیون

معمولا وقتی تنظیمات صدای تلویزیون در حالت شخصی قرار می گیرد یکی از بخش هایی که برای تنظیم در دسترس قرار می گیرد تنظیم اکولایزر صدای تلویزیون است. اکولایزر به بیان ساده تنظیم فرکانس های مختلف صدا و زیر و بمی آن است. فرکانس های پایین صدای بم تولید می کنند و فرکانس های بالای صدا تیزتر شنیده می شوند. در واقع شما می توانید با استفاده از اکولایزر صدای تلویزیون زیر وبم بودن صدای تلویزیون را تغییر دهید.

 

اکولایزر تنظیم صدای تلویزیون

علت قطع شدن صدای تلویزیون

بعد از تنظیمات کلی که در ابتدای منوی تنظیم صدای تلویزیون با آن روبرو می شویم تنظیمات دیگری در اختیار کاربر قرار می گیرد که ممکن است خیلی مهم به نظر نیاید اما برخی مواقع ممکن است باعث شود تلویزیون از کار بیفتد. تنظیماتی مانند صدای واضح (clear voice) و یا تنظیمات مربوط به خروجی اپتیکال تلویزیون.

این تنظیمات ممکن است در مواقع عادی استفاده از تلویزیون مورد نیاز نباشد اما مثلا وقتی می خواهیم از خروجی صدای تلویزیون استفاده کنیم و یا صدای تلویزیون را از طریق خروجی اپتیکال به یک سینمای خانگی بدهیم مورد نیاز می شوند.

یکی از گزینه های مهم در این بخش تغییر خروجی صدای تلویزیون از بلندگوهای داخحلی به سیستم تقویت صدای خارجی است. با انتخاب این گزینه می توان به طور کلی بلندگوهای داخلی تلویزیون را قطع کرد و از یک منبع خارجی مانند سینمای خانگی و یا یک آمپلی فایر برای تقویت صدا استفاده کرد. این گزینه اولین موردی است که اگر صدای تلویزیون قطع شده باشد باید در منوی تنظیمات مورد بررسی قرار دهید.

بالانس صدای تلویزیون

شاید ساده‌ترین گزینه تنظیمات صدای تلویزیون است اما باور کنید که در تعداد زیادی از تلویزیون های که به بخش تعمیر تلویزیون مجموعه رایان مراجعه می کنند این تنظیم در حالت وسط که عمومی‌ترین حالت استفاده آن است قرار ندارد

R یا همان بلنوگی سمت راست و L بعنوان نماد بلندگوی سمت چپ در دو سوی این گزینه قرار می گیرند و شما می توانید با تنظیم نشانگر به یک سمت صدا را فقط از آن بلندگوی تلویزیون بشنوید.

خروجی صدای تلویزیون

یکی از آپشن هایی که در بخش صدای تلویزیون مورد نظر کاربران قرار می گیرد استفاده از یک منبع خارجی برای تقویت صدای تلویزیون است. به بیان ساده دادن صدای تلویزیون به سینمای خانگی و یا یک آمپلی فایر خارجی.

با توجه به ضعیف بودن صدای خروجی اکثر تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی بسیاری از کاربران ترجیح می دهمند که صدای خروجی تلویزیون خود را از طریق سیستم صوتی و یا سینمای خانگی خود گوش کنند. برای این کار باید خروجی صدای تلویزیون را به ورودی بخش صدای سیستم صوتی خود وصل کنید. نکته مهم در این بخش تطبیق دادن این خروجی و ورودی است که ممکن است با هم متفاوت باشد.

در اکثر تلویزیون های قدیمی خروجی صدای تلویزیون به صورت فیش AV در نظر گرفته می شد و ورودی صدای سیستم های صوتی هم با همین فیش طراحی می شد. در این حالت با یک سیم 2*2 AV می توانستیم این دو خروجی و ورودی را بهم وصل کنیم و با قرار دادن سیستم صوتی در حالت AUX صدای تلویزیون را با کیفیت بالاتری شنید. اما در تلویزیون های جدید این خروجی به صورتهای مختلفی مانند اپتیکال و یا هدفونی و حتی HDMI تغییر کرده است. با وجود تغییراتی که ممکن است با آنها آشنا نباشید اما اصل کلی همان ایده اولیه است : وصل کردن صدای خروجی به ورودی صدا.

خروجی صدا تلویزیون را مشخص کنید و ورودی صدای سیستم صوتی را هم تعیین کنید. قدم بعدی تهیه فیش و یا کابل لازم برای ارتباط این دو است. به همین سادگی …

خروجی صدای تلویزیون

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط