تفاوت تعمیر تلویزیون پلاسما با تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی

تلویزیون پلاسما

آنچه در این نوشته خواهید خواند

اگر شما هم بعنوان مراجعه کننده تعمیر تلویزیون پلاسما به یکی از مراکز تعمیر تلویزیون مراجعه کرده باشید یکی از اولین نکاتی که می شنوید تفاوت تعمیر تلویزیون پلاسما با تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی است. در ادامه به تشریح این تفاوتها و نکات مربوط به آن می پردازیم :

اصلی ترین تفاوت تلویزیونهای ال سی دی و ال ای دی با تلویزیون پلاسما در نوع و ساختار پنل آنهاست و این تفاوت ساختاری باعث ایجاد تفاوت های پایه ای در نوع بایاس پنل در این دو نوع می شود.

در عموم تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی بخش های مختلف دستگاه عبارتند از برد پاور ، مین برد ، برد تی کان و برد بک لایت که البته ممکن است با برد پاور ادغام شده باشد که در این صورت قطعه جدیدی به نام برد پاور – بک لایت تولید می شود. در تلویزیون های پلاسما بدلیل عدم وجود بخش بک لایت طبیعتا برد آن هم حذف می شود و بجای آن بردهای Y MAIN و X MAIN  و در کنار آنها برد بافر وظیفه شارژ و دشارژ پنل را بعهده دارند و باعث ایجاد نور سفید در پیکسل ها برای دیده شدن تصویر می شوند و همانطور که در مطالب مرتبط با تعمیر تلویزیون پلاسما توضیح دادیم بعلت توان تلفاتی بالاتر ، گرمای بیشتری نسبت به سایر قطعات تولید می کنند و متقابلا از استهلاک بالاتری هم برخوردارند.

 

تعمیر تلویزیون پلاسما

 

 

در عموم طراحی ها در برندهای مختلف بردهای X و Y  از ترانزیستورها ، ماسفت ها ، IGBT و قطعات مشابهی استفاده شده و معمولا بدلیل نوع خاص طراحی و بایاس آنها که با ولتازهای بالا انجام می شود در صورت ایجاد اشکال در عملکرد برد ممکن است در یک برد با خرابی تعداد زیادی از این قطعات مواجه می شویم. مثلا با خرابی 10 یا 12 عدد قطعه مواجه می شویم که به صورت کامل و قابل تست با دستگاه های اندازه گیری خراب شده اند. مشکل دیگر در تعمیرات تلویزیون پلاسما اینست که ممکن است برخی از قطعات دچار آسیب دیدگی شده باشند ولی با دستگاه هالی اندازه گیری و تست قبال اندازه گیری نباشند و بعد از جایگیزینی قطعات معیوب باعث سوختن دوباره آنها شوند.

احتمال خرابی پنل یکی ادیگر از موارد تفاوت تعمیر تلویزیون پلاسما با تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی است با این تفاوت که خرابی پنل در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی به سایر قطعات منتقل نمی شود اما خرابی پنل در تلویزیون های پلاسما ممکن است باعث خرابی قطعات دیگر دستگاه مانند بردهای بافر ، Y main و یا X main  شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط