تعمیر دی وی دی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر دی وی دی

تعمیر دی وی دی

تعمیر دی وی دی پلیر بعنوان یکی از لوازم صوتی و تصویری منزل جزئی از خدمات مجموعه تخصصی رایان است. ساختار فنی دی وی دی پلیرها در هر برند، زیربنای فنی سیستم‌های صوتی را تشکیل می‌دهد، به همین دلیل تعمیر دی وی دی پلیر در مجموعه تعمیرات لوازم صوتی و تصویری، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این نوشته همراه با متخصصین تعمیر سیستم صوتی خانگی رایان ایرادهای شایع در بین دستگاههای دی وی دی پلیر را یک‌ به یک بررسی می‌کنیم و روش رفع آنها را توضیح می‌دهیم.

مشکلات رایج در DVD Player

بر اساس آمار تعمیر دی وی دی پلیر در مجموعه تخصصی رایان شایع‌ترین مشکلات دستگاه‌های دی وی دی عبارتند از:

  1. روشن نشدن دی وی دی

  2. نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی

  3. مشکل باز و بسته شدن دی وی دی پلیر

  4. قطع شدن تصویر خروجی

  5. قطع شدن صدای دی وی دی

تعمیر دی وی دی 

علت روشن نشدن دی وی دی

اولین ایرادی که در بخش عیوب متداول دی وی دی پلیر قصد داریم راجع به آن توضیح دهیم مشکلات مربوط به روشن نشدن دی وی دی پلیر است. ممکن است دی وی دی پلیر شما روشن نشدن و یا مدتی بعد از روشن شدن به صورت ناگهانی خاموش شود. در ادامه علت‌های مختلف مشکلات روشن نشدن دی وی دی پلیر را بررسی می‌کنیم و راهکارهای رفع آنها را توضیح می‌دهیم.

  1. اگر با روشن نشدن دی وی دی پلیر خود مواجه شدید اولین نکته که باید بررسی کنید این است که آیا لامپ پاور دستگاه روشن می‌شود یا خیر؟ جواب این سوال به حل مشکل روشن نشدن دی وی دی کمک زیادی می‌کند. اگر با اتصال دی وی دی به برق لامپ پاور روشن شود مشخص می‌کند که اتصالات برق ورودی دستگاه سالم است و نیازی به چک کردن آنها نیست.
  2. قدم بعدی در مواجهه با روشن نشدن دی وی دی آزمایش ریموت کنترل است. کلیدهای پرکاربرد کنترل‌ها معمولا خراب می‌شوند و یا به درستی کار نمی‌کنند که ممکن است علت روشن نشدن دی وی دی پلیر شما باشد.
  3. مشکل بعدی که می‌تواند باعث روشن نشدن صحیح یک دی وی دی پلیر شود خرابی برد پاور است. برد پاور دی وی دی پلیر ممکن است به دلایل مختلفی مانند نوسانات برق و یا پایان یافتن عمر قطعات به درستی کار نکند و باعث ایجاد ایرادهایی مانند روشن نشدن و یا خاموش شدن ناگهانی شود.

تعمیر دی وی دی

علت نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی

نخواندن اطلاعات دیسک پرتکرار ترین ایرادی است که در مجموعه تعمیر دی وی دی پلیر در برندهای مختلف دیده می‌شود. عدم شناسایی دیسک توسط دی وی دی پلیر در برندها و مدل‌های مختلف با پیام‌ها و نشانه‌های ظاهری متفاوتی اعلام می شود. وقتی دی وی دی پلیر نمی‌تواند اطلاعات دیسک را به درستی بخواند، پیام‌هایی مانند NO DISC – DISC ERROR – CHECK DISC در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود.

در دی وی دی پلیرهای سونی در این بخش از روش جالبی استفاده شده است : اگر دی وی دی پلیر قادر به شناسایی اطلاعات دیسک نباشد عبارت CAN NOT PLAY نمایش داده می‌شود اما اگر دیسک داخل دستگاه نباشد پیام NO DISC نمایش داده خواهد شد.

تعمیر دی وی دی

 

دلایل اجرا نشدن دیسک در دی وی دی پلیر و سینمای خانگی متفاوت است اما مهمترین آنها خرابی اپتیک است. یک اپتیکال بلاک معمولا از 4 قطعه اصلی تشکیل می‌شود که عبارتند از:

  1. اپتیکال پیکاپ: وظیفه خواندن اطلاعت دیسک را به طور مستقیم بعهده دارد. ساخت نور لیزر و تابش آن به دیسک و دریافت نور برگشتی و انتقال آن به برد سروو وظیفه اصلی این قطعه است.
  2. موتور اسپندل: وظیفه چرخش دیسک را برای خوانده شدن اطلاعات بعهده دارد.
  3. موتور اسلدر: وظیفه جابجایی اپتیک در نقاط مختلف دیسک را بعهده دارد.
  4. لیمیت سوئیچ: باز و یا بسته بودن لیمیت سوئیچ ریست شدن اطلاعات و لودینگ جدید را مشخص می کند.

خرابی و یا ضعف در عملکر هر یک از این قطعات باعث نخواندن دیسک در دستگاه دی وی دی پلیر خواهد شد.

تعمیر دی وی دی

علت باز و بسته شدن درب دی وی دی پلیر چیست؟

وقتی دیسک داخل دی وی دی می‌گذاریم و آن را می‌بندیم بعد از چند لحظه مجددا باز می‌شود. حتی وقتی دیسک داخل آن نمی‌گذاریم درب دی وی دی خودبخود باز می‌شود. این توضیح بسیاری از مراجعین بخش تعمیر دی وی دی پلیر است. مشکل باز و بسته شدن دی وی دی پلیر از ایرادهای شایع در دستگاههای سونی است اما در تعمیر دی وی دی سامسونگ و ال جی کمتر دیده می‌شود.

از نظر فنی ایراد باز و بسته شدن درب دی وی دی زمانی ایجاد می‌شود که بعد از بسته شدن درب، مرحله خواندن اطلاعات دیسک آغاز نشود.

این ایراد به دلایل زیر ممکن است ایجاد شود :

  • معیوب شدن اپتیکال بلاک یا همان لنز دی وی دی پلیر
  • خرابی قطعاتی مثل چرخ دنده و یا تسمه‌ها
  • قرار نگرفتن سی دی در محل صحیح

تعمیر دی وی دی

دلیل قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی چیست؟

قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی پلیر به دلایل متفاوتی می‌تواند اتفاق بیفتد. اگر با مشکل قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی پلیر مواج شدید می‌توانید از روش عیب یابی زیر برای رفع ایراد استفاده کنید :

  1. ابتدا دقت کنید که تلویزیون را در حالت ورودی صحیح قرار دهید.
  2. از سلامت کابل انتقال سیگنال تصویر مطمئن شوید.
  3. وقتی دی وی دی را روشن می‌کنیم باید لوگوی آن در تصویر تلویزیون ظاهر شود.
  4. همه خروجی‌های تصویر دی وی دی را چک کنید.

اگر با انجام صحیح همه این اقدامات باز هم خروجی تصویر دی وی دی پلیر شما تصویر ندارد باید از متخصصین تعمیر دی وی دی پلیر رایان تی وی کمک بگیرید.

علت قطع شدن صدای دی وی دی

مشخصه اصلی یک دی وی دی پلیر در بخش صوت این است که دارای آمپلی فایر نیست و برای شنیده شدن باید از دستگاه دیگری کمک بگیریم. این دستگاه می‌تواند تلویزیون و یا یک آمپلی فایر مجزا باشد. پس در این حالت مثلا اگر دی وی دی پلیر را به تلویزیون وصل کرده باشیم و با قطع شدن صدا مواجه شویم با سه بخش روبرو هستیم: دی وی دی پلیر – تلویزیون – کابل‌های انتقال صدا

 در اولین قدم برای رفع ایراد باید مشکل را شناسایی و تفکیک کنید. می‌توانیم هر قسمت را به صورت مجزا آزمایش و تست کنیم. مثلا دی وی دی پلیر را به تلویزیون دیگری وصل کنیم و یا این که تلویزیون را به دستگاه دیگری اتصال دهیم و صدای خروجی را امتحان کنیم. اکثر افراد در این زمان به کابل‌های انتقال صدا مشکوک می‌شوند ممکن است آنها را تعویض کنند اما اگر عیب یابی شما صحیح نباشد نتیجه نخواهید گرفت.

دقت کنید که صدای خروجی دی وی دی پلیر در خروجی AV همیشه فعال است اما خروجی صدای دی وی دی در پورت HDMI و دیجیتال را می‌توانید کنترل و قطع و وصل کنید. منوی تنظیمات دی وی دی پلیر را بررسی کنید اما اگر گزینه‌ای را خواستید تغییر دهید حتما یادداشت کنید یا عکس بگیرید که بتوانید در صورت ایجاد تغییر ناخواسته آن را به حالت قبل برگردانید.

 

آموزش تعمیر دی وی دی خانگی

آموزش تمیز کردن لنز دی وی دی پلیر

لنز خارجی اپتیک یا همان لنز دی وی دی بسیار حساس و در مقابل عوامل خارجی مانند گرد و غبار آسیب پذیر است. در واقع گرد و غبار باعث کثیف شدن لنز خارجی اپتیک دی وی دی و منحرف شدن اشعه آن می‌شود.

اگر با کثیف شدن لنز دی وی دی مواج شدید باید بدانید که روش تمیز کردن آن بسیار ساده است .در ادامه با آموزش صحیح تمیز کردن لنز دی وی دی پلیر و سینمای خانگی با ما همراه باشید.

برای تمیز کردن لنز خارجی از گوش پاک کن و یک قطره آب استفاده کنید. ابتدا غبار لنز را به آرامی با یک گوش پاک کن خشک تمیز کنید سپس از گوش پاک کن مرطوب استفاده کرده و سپس با گوش پاک کن خشک رطوبت باقیمانده را از بین ببرید.

به هیچ وجه از موادی مانند استون ، عطر و ادکلن ، تینر و یا سایر مواد پاک کننده برای تمیز کردن لنز دیوی دی و یا سینمای خانگی استفاده نکنید چرا که موجب آسیب دیدگی شدید لنز می شوید. در این حالت تنها راه تعمیر دی وی دی پلیر تعویض کامل اپتیکال پیکاپ خواهد بود.

رفع ایراد باز نشدن درب دی وی دی پلیر

اگر با ایراد باز نشدن درب دی وی دی پلیر مواجه شدید می‌توانید از روش‌های زیر قبل از مراجعه به مراکز تعمیر سیستم‌های صوتی استفاده کنید.

  • دستگاه دی وی دی را حداقل 10 دقیقه خاموش کرده و مجددا به برق وصل کنید. برخی از اشکالات ممکن است با این روش موقتا رفع شود.
  • معمولا در زیر بخش مکانیزم دیسک یک اهرم برای باز کردن دستی درب دی وی دی وجود دارد. با استفاده از این اهرم مکانیزم درب دی وی دی را باز کنید.
  • یکی از قطعاتی که ممکن است معیوب باشد تسمه بخش مکانیزم است. می‌توانید تسمه را تعویض کنید.

اگر بعد از انجام همه این مراحل هنوز مشکل رفع نشده باشد، توصیه می‌کنیم از دستکاری بیشتر خودداری کرده و با یکی از مراکز تعمیر دی وی دی پلیر تماس بگیرید.

خدمات ویژه گروه تخصصی رایان در بخش تعمیر انواع دی وی دی و سینمای خانگی

با توجه به فراگیر بودن انواع سیستم‌های صوتی و تصویری، مجموعه تخصصی رایان خدمات ویژه‌ای جهت رفاه مشتریان در نظر گرفته است.

  • مشاوره با متخصصین تعمیرات و در یافت اطلاعات مورد نیاز از عیب یابی تا هزینه تعمیرات
  • امکان اعزام تکنسین به محل و منزل شما در کوتاهرین زمان ممکن
  • حمل و نقل دستگاه به کارگاه تعمیرات به صورت رایگان در صورت نیاز
  • نصب آپشن‌های مختلف مانند بلوتوث و USB روی انواع سیستم‌های صوتی

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره تعمیرات انواع سیستم‌های صوتی، همچنین تعمیرات تخصصی انواع تلویزیون در برندهای مختلف با مشاورین رایان تماس بگیرید