تعمیر دی وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P

تعمیر دی وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر دی وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P را در این نوشته بررسی می کنیم و ایرادهای شایع که ممکن شما با آنها برخورد کنید را توضیح داده و راه حل های آنها را بیان می کنیم.

 

عیب یابی تعمیر دی وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P

مجموعه ایرادهایی که ممکن است در دستگاه دی وی دی پلیر سونی شما ایجاد شود عبارتند از :

نخواندن دیسک و نمایش پیام NO DISC

باز نشدن درب دی وی دی پلیر

مشکل باز و بسته شدن درب دی وی دی پلیر

قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی پلیر سونی

تعمیرات دی وی دی در منزل
نمای داخلی دی وی دی سونی DVP-NS51P

نخواندن دیسک و نمایش پیام NO DISC

همانطور که در عموم نوشته های مربوط به تعمیر دی وی دی پلیر گفتیم شایع ترین ایراد در این بخش نخواندن و اجرا نشدن دیسک در دی وی دی پلیر است. در دی وی دی پلیر‌های سونی وقتی دستگاه قادر به خورندن اطلاعات دیسک نباشد پیام NO DISC و یا CAN NOT PLAY در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود.

اپتیکال بلاک یا همان قطعه ای که عموم آن را با نام لنز دی وی دی پلیر می شناسند قطعه ای است که بیشترین احتمال خرابی را دارد.

در دی وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P از اپتیکال بلاک KHM313 CAA استفاده شده است. این اپتیکال از محصولات خود شرکت سونی است. کیفیت بسیار بالایی دارد و در نمونه اصلی از قابلیت تعمیر زیادی هم برخوردار است.

باز نشدن درب دی وی دی پلیر

باز نشدن درب دی وی دی پلیر یکی دیگر از ایرادهایی است که در تعمیر دی وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P دیده می شود. مکانیزم و قطعات مکانیکی دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما ماهیت الکترونیکی برخی از قطعات به نحوی است که به مرور زمان دچار خرابی می شوند. مثلا قطعاتی مانند موتور باز و بسته کردن درب دی وی دی پلیر (OP/CL) ممکن است به مرور زمان سولفاته شدن و فرمان وارد شده را اجرا نکند.

یکی از راهکار‌های افزایش عمر مفید دستگاه های دی وی دی پلیر استفاده هفتگی دو بار از آنهاست. نحوه استفاده از این دستگاه ها به نحوی است که ممکن است هفته ها بیکار باشد و استفاده‌ای از آنها نشود. در این حالت برخی از قطعات مانند موتورها با سرعت بیشتری مستهلک می شوند. حتی اگر نیازی به استفاده از دستگاه دی وی دی پلیر خود ندارید هفته ای دوبار دیسک داخل آنها قرار دهید و اجازه دهید حداقل 20 تا 30 دقیقه کار کنند.

لنز دی وی دی پلیر سونی
اپتیکال بلاک KHM313 CAA

مشکل باز و بسته شدن درب دی وی دی پلیر

این مشکل مختص تعمیر دی وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P نیست و در بسیاری از دستگاههای دی وی دی پلیر در برندهای مختلف دیده می شود. این ایراد عموما مربوط به خرابی بخش مکانیزم و یا اپتیکال بلاک دستگاه است.

اگر وقتی درب دی وی دی پلیر باز می شود سنسور باز شدن درب عمل نکند مجددا درب دستگاه بسته خواهد شد و اگر وقتی درب دستگاه بسته می شود اپتیکال بلاک شروع به خواندن اطلاعات دیسک نکند درب دی وی دی پلیر خودبخود باز خواهد شد.

بررسی دقیق و دقت کردن در عملکرد و ایراد دستگاه در این نوع ایرادها می تواند کمک زیادی به عیب یابی دی وی دی پلیر و تعمیر صحیح آن کند.

قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی پلیر سونی

یکی دیگر از ایرادهایی که در تعمیر دی وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P دیده می شود قطع شدن تصویر است.

در وی دی پلیر سونی مدل VDP-NS51P دارای امکانات خاصی است که می توان نوع پردازش تصویر در آن را انتخاب کرد. به بیان ساده در پردازش سیگنال تصویر از دو نوع پردازش Pogressive و Interlace می توان استفاده کرد.

هر کدام از این دو نوع اسکن تصویر ویژگی و کار بردهای خاص خود را دارد. مثلا برای نمایش صحنه های با تحرک زیاد مثل صحنه های ورزشی سیستم Progressive مناسبتر است اما برای نمایش تصاویر ثابت مثل عکس ها اسکن Interlace را مناسبتر می دانند.

در دی وی دی پلیر سونی مدل NS51P می توان نوع اسکن تصویر را بین این دو حالت انتخاب کرد. یک کلید در جلوی پنل این مدل دی وی دی پلیر قرار دارد که می توان بوسیله آن پرگرسیو دستگاه را فعال و غیر‌فعال کرد. اگر حالت اسکن تصویر تلویزیون شما با این حالت هماهنگ نباشد تصویر دی وی دی پلیر شما قطع خواهد شد. خاموش و روشن کردن این کارکرد از طریق منوی تنظیمات دستگاه هم امکانپذیر است.

تعمیر دی وی دی پلیر سونی
قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی

در زیر عموم دستگاه های دی وی دی پلیر محفظه ای وجود دارد که از طریق ان می توان به مکانیزم دستگاه دسترسی پیدا کرد و آن را در حالت خلاصی چرخ دنده ها قرار داد. در این حالت می توان درب دی وی دی پلیر را بدون آسیب دیدن چرخ دنده ها با فشار دست باز کرد. ویدئو زیر راهنمای شما برای انجام این عملیات خواهد بود.

آموزش تعمیر دیی وی دی پلیر در منزل

4 پاسخ

    1. با سلام، خیر : قطعه اپتیکال پیکاپ فقط وظیفه خواندن اطلاعات روی دسک را بعهده دارد. پردازش و تبدیل از دیجیتال به آنالوگ در بخش دیگری انجام میشود که باید قابلیت سخت افزاری و نرم افزاری را داشته باشد.

    1. با سلام، اپتیکال بلاک دستگاه شما از نوع KHM-313 است. این اپتیکال در نوع اورجینال موجود است. متاسفانه اغلب لنز دی وی دی های مجود در بازار کپی هستند. البته برای تعمیر دی وی دی شما نباید گزینه تعمیر قطعه معیوب را هم فراموش کرد. انتخاب این گزینه هزینه تعمیر دی وی دی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط