تعمیر دی وی دی سونی

تعمیر دی وی دی پلیر سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

دی وی دی پلیرهای سونی را باید یکی از بهترین محصولات در این بخش دانست. کیفیت بالای طراحی و قطعات باعث شده تا هنوز بسیاری از آنها به تعمیر و سرویس نیاز پیدا نکرده باشند. در این نوشته قصد داریم ابتدا شما را با ساختار داخلی و قطعات مختلف یک دی وی دی پلیر آشنا کنیم. سپس ایرادهای متداول در بخش تعمیر دی وی دی سونی را بررسی کرده و راه‌حل مناسب برای هر ایراد ارائه خواهد شد.

آشنایی با ساختار دی وی دی پلیر

دی وی دی پلیر در واقع ساده‌ترین ساختار برای تولید صدا و تصویر از یک دیسک است و به صورت کلاسیک، از 6 بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. برد پاور: ولتاژ تغذیه بخش‌های مختلف را تامین می‌کند.
  2. اپتیکال بلاک: وظیفه خواندن اطلاعات دیسک را بعهده دارد. اکثرا با نام لنز دی وی دی شناخته می‌شود.
  3. مکانیزم دیسک: داخل و خارج کردن دیسک وظیفه این قسمت است.
  4. برد سروو (servo): کنترل بخش اپتیکال بلاک و مکانیزم آسانسور دیسک را بعهده دارد.
  5. مدار MPEG  پردازش صدا و تصویر خروجی وظیفه بخش MPEG است.
  6. بخش دیسپلی: شامل صفحه نمایش و برد پردازنده اطلاعات این بخش است.

 

تعمیر دی وی دی سونی

این 6 بخش، قسمت‌های مختلف یک دی وی دی کلاسیک را تشکیل می‌دهد، اما ممکن است در مدل‌های مختلف شکل طراحی قطعات متفاوت باشد. از دیگاه تعمیرات دی وی دی، در بین بخش‌های مختلف اپتیکال بلاک، مکانیزم دیسک و سپس برد پاور به دلیل ساختار و وظیفه‌ای که دارند، بیشترین استهلاک را داشته و در معرض آسیب و خرابی هستند.

در عموم دی وی دی پلیرهای سونی که بعد از سال 1380 تولید شده اند و امروز در حال استفاده هستند از اپتیکال بلاک 313 استفاده شده که جزء اپتیک‌های بسیار با کیفیت بازار امروز و از محصولات تولیدی شرکت سونی است. در سینمای خانگی‌های با کیفیت و گران قیمت سونی هم از همین اپتیکال پیکاپ استفاده شده است که این مسئله دلیل کارکرد طولانی مدت دستگاههای دی وی دی پلیر سونی را مشخص می کند.

 

 

تعمیر دی وی دی سونی

ایرادهای شایع در تعمیر دی وی دی سونی

براساس آمار مرکز تخصصی تعمیر دی وی دی سونی در مجموعه رایان شایع‌ترین ایرادهایی که در دی وی دی پلیرهای سونی ایجاد می‌شود عبارتند از :

  1. مشکل نخواندن دیسک

  2. باز و بسته شدن درب دی وی دی سونی

  3. روشن نشدن دی وی دی پلیر

  4. قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی پلیر

تعمیر دی وی دی سونی

تعمیر پاور دی وی دی سونی

برد تغذیه (Power Supply) همانطور که از نام آن پیداست وظیفه تامین ولتاژ برای کارکرد بخش‌های مختلف دستگاه را بعهده دارد. ورودی برد پاور، ولتاژ برق شهری است که در کشور ایراد 220 ولت است. خروجی این بخش چند ولتاژ با دامنه و جریان مناسب برای تغذیه بخش‌های مختلف است.

معمولا ایرادهایی که در برد پاور ایجاد می‌شود، باعث از کار افتادن برد پاور به طور کامل و یا قطع شدن یکی از خروجی‌ها خواهد شد. نشانه ظاهری خرابی برد پاور معمولا به صورت روشن نشدن دی وی دی پلیر ظاهر می‌شود. یکی از ایرادهای شایع در دی وی دی های سونی، خاموش شدن بعد از مدتی کار کردن است که بعلت نیمه خراب شدن قطعات پاور ایجاد می‌شود. این قطعات وقتی گرم می‌شوند دچار خرابی شده و باعث از کار افتادن دستگاه می‌شوند و باید برای تعمیر دی وی دی سونی اقدام کنیم.

 

علت نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی پلیر چیست؟

شایع ترین ایراد در بین دستگاه های دی وی دی پلیر سونی مشکل نخواندن دیسک است. در این ایراد وقتی دیسک را داخل دی وی دی پلیر می‌گذاریم، دستگاه قادر به خواندن اطلاعات دیسک نخواهد بود. معمولا در این حالت پیام CAN NOT PLAY یا DISC ERROR در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود. همانطور که ممکن است شما هم حدس زده باشید قطعه ای که بیشترین احتمال خرابی را در این ایراد دارد مجموعه قطعات بخش اپتیکال بلاک دستگاه است. این قطعه که عموم مراجعین آن را با نام لنز دی وی دی می شناسند وظیفه خواندن اطلاعات دیسک و انتقال آن به برد سروو (SERVO) را بعهده دارد.

در عموم دستگاههای دی وی دی سونی که بعد از سال 1380 به بعد ساخته شده‌اند از اپتیکال بلاک 313 و 310 استفاده شده است. اپتیک 313 و 310 که البته شباهت زیادی به هم دارند یکی از محصولات خود سونی هستند و در بین اپتیک‌های فرمت DVD کیفیت بسیار بالایی دارند.

قطعات تشکیل دهنده اپتیک KHM-313 عبارتند از:

  1. موتور اسپندل
  2. موتور اسلدر
  3. پیکاپ
  4. لیمیت سوئیچ

در صورت خرابی هر یک از قطعات می‌توان بجای تعویض کامل اپتیک دی وی دی فقط قطعه معیوب را تعویض کرد. با این کار در هزینه تعمیر دی وی دی سونی صرفه‌جویی زیادی می‌شود. اما در صورت ضعیف بودن یا خرابی پیکاپ بهتر است که اپتیکال بلاک به طور کامل تعویض شود.

 

روش صحیح تمیز کردن لنز دی وی دی پلیر چگونه است؟

بسیاری از مصرف کنندگان به محض مواجه شدن با ایرادهایی مانند خوانده نشدن اطلاعات دیسک، تصور می‌کنند لنز دی وی دی کثیف شده است. سپس با این فکر که کثیف شدن لنز دی وی دی بر اثر گرد و خاک ایجاد شده است اقدام به تمیز کردن لنز دی وی دی با الکل و یا مواد مشابه و یا بدتر از آن استفاده از لنز پاک کن می کنند که چیزی جز آسیب دیدگی بیشتر دستگاه نصیب آنها نمی شود.

لنز خارجی اپتیک در مقابل عوامل محیطی مانند گرد و غبار و یا ایجاد خط و خش بسیار آسیب‌پذیر است. در سالهای ابتدایی تولید دستگاههای دی وی دی پلیر، کثیف شدن اپتیک در اثر گرد و غبار یکی از ایرادهای شایع در بخش تعمیر دی وی دی پلیرها بود. طراحان به سرعت متوجه این ضعف شده و با استفاده از روشهای مختلف از آن جلوگیری کردند. به دلیل استفاده از روش های خاص در تولید اپتیک ها سالهاست که دیگر غبار گرفتگی لنز های دی وی دی ایجاد نمی شود.

بعنوان مثال در اپتیک DBU1 یک کاور برای لنز خارجی اپتیگ طراحی شده است که مانند یک پلک در مواقع بیکاری اپتیک روی لنز خارجی را می‌پوشاند و مانع نشست گرد و غیار روی آن می ‌شود. همچنین در عموم دستگاههایی که در آنها از اپتیک 313 استفاده شده است از یک کاور پلاستیکی برای پوشاندن کل بخش اپتیکال بلاک استفاده شده است.

با وجود همه این موارد اگر به هر دلیل می خواهید لنز دی وی دی خود را تمیز کنید این کار روش صحیحی و اصولی خاصی دارد. برای انجام صحیح این کار در جهت تعمیر دی وی دی سونی نوشته روش صحیح تمیز کردن لنز دی وی دی را مطالعه کنید.

 

تمیز کردن لنز دی وی دی

علت باز و بسته شدن درب دی وی دی پلیر چیست؟

یکی دیگر از ایرادهای شایع در بخش تعمیر دی وی دی سونی باز و بسته شدن درب دی وی دی پلیر است. ظاهر دقیق این ایراد به این صورت است که با قرار دادن سی دی در دستگاه و فرمان بسته شدن بجای اینکه اطلاعات دیسک خوانده شود، پس از چند لحظه مجددا درب دی وی دی باز می شود. این ایراد یکی از ایرادهای شایع در مجموعه تعمیرات دی وی دی پلیر است که در بین دی وی دی پلیرهای سونی بیشتر دیده می ‌شود.

در واقع بعد از بسته شدن درب دی وی دی دیسک در محل خوانده شدن قرار می‌گیرد و دستگاه باید وارد مرحله خواندن اطلاعت دیسک شود. اگر بعد از بسته شدن درب دی وی دی پلیر به هر دلیل مرحله خوانده شدن اطلاعات اولیه دیسک یا همان (toc) شروع نشود دستگاه به آخرین مرحله‌ای که در آن به ثبات رسیده است برمی‌گردد و درب دی وی دی مجددا باز می شود.

خرابی قطعات مختلفی که می‌تواند باعث باز و بسته شدن درب دی وی دی پلیر شود عبارتند از :

  1. اپتیک (لنز) دی وی دی به نحوی که اطلاعات دیسک خوانده نشود
  2. موتورهای اسپندل و اسلدر
  3. لیمیت سوئیچ (به نحوی که اپتیک ریست اولیه نشود)
  4. مکانیزم دیسک به نحوی که دیسک در محل خوانده شدن قرار نمی‌گیرد

 

علت قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی پلیر چیست؟

قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی ایراد دیگری است که البته به ندرت در تعمیر دی وی دی سونی دیده می‌شود. ممکن است خروجی دستگاه شما به صورت HDMI و یا AV باشد. قطع شدن تصویر خروجی در هر یک از این دو نوع خروجی ویژگی های خاص خود را دارد و با دیگری کاملا متفاوت است.

اگر با قطع شدن تصویر خروجی دی وی دی پلیر سونی خود مواجه شدید ابتدا باید از سالم بودن کابل های ارتباطی اطمینان حاصل کنید و با این تصور که تا دیروز سالم بوده است از آنها عبور نکنید. می‌توانید کابلها را تعویض کنید و از سلامت آنها مطمئن شوید. اقدام بعدی در تعمیر دی وی دی سونی در ایراد قطع شدن تصویر خروجی بررسی تنظیمات دستگاه است. ممکن است تنظیمات دستگاه به گونه‌ای بهم خورده باشد که یکی از خروجی های تصویر دستگاه فعال باشد. پس همه خروجی ها را چک کنید حتی خروجی کامپوننت.

اگر با کنترل همه این موارد ایراد دستگاه برطرف نشدمی توانید با ریست کردن دی وی دی پلیر سونی همه تنظیمات را به حالت اولیه برگردانید. اگر مشکل باز هم برطرف نشد راه بعدی استفاده از خدمات مرکز تخصصی تعمیر دی وی دی سونی است.

علت روشن نشدن دی وی دی سونی چیست؟

خرابی برد پاور دی وی دی اولین ایرادی است که ممکن است باعث شود دی وی دی سونی شما روشن نشود. نوسان برق یکی از عواملی است که می تواند باعث آسیب دیدگی پاور دستگاه دی وی دی شما شود. استفاده از حالت استندبای هم علت دیگری است که می تواند سرعت استهلاک دستگاه شما را بالا ببرد. در واقع در این وضعیت، دستگاه خاموش کامل نیست و بخشی از قطعات آن مانند برد پاور و بخش سیستم کنترل روشن بوده و کار می‌کنند و علاوه بر کاهش عمر مفید قطعات آنها در اثر اتفاقاتی مانند نوسانات برق ممکن است آسیب ببینند.

ایراد دیگری که در این بخش باید به آن بپردازیم خاموش شدن دی وی دی پلیر سونی است. این مشکل یکی از ایرادهای کلاسیک و متداول در دستگاههای دی وی دی پلیر سونی است. ظاهر ایراد به این صورت است که وقتی دی وی دی را روشن می‌کنیم به طور طبیعی کار می‌کند اما ممکن است بعد از چند لحظه و یا چند دقیقه خودبخود خاموش شود.

این ایراد که در مجموعه تعمیر دی وی دی سونی با نام ریبوت (reboot) شناخته می شود در ابتدا در فواصل زمانی ایجاد و به تدریج در فاصله های کوتاهتر تکرار می شود و در نهایت به خاموش شدن و روشن نشدن کامل دی وی دی منتهی می شود. معمولا ریبوت شدن دی وی دی پلیر سونی بعلت خرابی برد پاور ایجاد می شود اما به دلیل بی توجهی ممکن است به سرعت باعث خرابی مین برد دی وی دی بشود.

تعمیر دی وی دی سونی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط