تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی

تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی در بین برندهای مختلف تلویزیون پروجکشن که طی سالهای 2000 تا 2008 تولید آنها ادامه داشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تلویزیون پروجکشن از نظر ساختاری ادغام 3 تلویزیون CRT به اضافه سیستم انعکاس تصویر است. در عین حال شرکت سونی همواره در کشور ما از اعتبار بالایی برخوردار بوده است. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی مشکلات شایع در بخش تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی را بررسی و راه حل هر ایراد را توضیح می‌دهیم.

تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی

عیوب متداول در تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی

ایرادهای شایع در بخش تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی عبارتند از :

  1. سایه دار شدن یا دو تایی شدن تصویر پروجکشن
  2. بی کیفیت شدن تصویر تلویزیون پروجکشن
  3. 10 بار چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون پروجکشن سونی
  4. 6 بار چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون پروجکشن سونی
  5. روشن نشدن تلویزیون پروجکشن سونی

در ادامه به بررسی این ایرادها در مدل‌های مختلف تلویزیون پروجکشن سونی می‌پردازیم :

سایه دار شدن و دو تایی شدن تصویر تلویزیون پروجکشن سونی

سایه دار شدن، دوتایی شدن تصویر یا بعبارت دیگر بهم ریختگی رنگ‌های تصویر یکی از ایرادهای متداول در بین تلویزیون‌های پروجکشن است. این ایراد به علت خرابی در مدار convergence (همگرایی) ایجاد و باعث می‌شود تصویر با سایه‌های قرمز، آبی و یا سبز دیده شود.

در تلویزیون پروجکشن، تصویر اصلی از منطبق شدن سه تصویر جداگانه روی هم شکل می‌گیرد. این سه تصویر از سه لامپ تصویر و به سه رنگ اصلی (سبز و آبی و قرمز) تولید می‌شود. تصاویر این سه لامپ روی آینه‌ای که در پشت دستگاه و در محل شیب آن قرار دارد تابیده می شود و انعکاس آینه از پشت به صفحه اصلی تابیده و قابل دیدن می شود.

برای اینکه سه تصویر سبز و آبی و قرمز کاملا روی هم منطبق شوند و به صورت یک تصویر واحد دیده شوند از سیم پیچ‌هایی به نام یوک استفاده می‌شود. جریان یوک‌ها بوسیله مدار کنورجانس کنترل می شود. هر ایرادی که باعث از کار افتادن و یا بد کار کردن مدار کنورجانس تلویزیون پروجکشن شود سبب عدم انطباق این سه تصویر و دو تایی دیده شدن تصویر و یا به عبارت دیگر سایه دار شدن تصویر تلویزیون پروجکشن می شود.

تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی

تنظیم رنگ تلویزیون پروجکشن سونی

کیفیت تصویر تلویزیون پروجکشن به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و باید مجدد تنظیم شود. در واقع مدار کنورجانس تلویزیون پروجکشن دارای تنظیمات گسترده‌ای است. با توجه به تغییراتی که در قطعات مختلف این بخش اتفاق می‌افتد باید هر چند وقت یکبار این تنظیمات مجددا انجام شود.

معمولا زمانی که تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی توسط متخصصین خبره انجام می‌شود این تنظیمات چک می‌شود. البته شما بعنوان مصرف کننده می‌توانید از تنظیم خودکار کنورجانس تلویزیون پروجکشن سونی استفاده کنید. برای این تنظیم خودکار یک کلید میانبر روی کلیدهای روی پنل تلویزیون پروجکشن سونی در نظر گرفته شده است.

با فشار دادن این کلید یک علامت + در وسط تصویر ایجاد می‌شود. این + از سه رنگ اصلی سبز، قرمز و آبی تشکیل شده است. تلویزیون پروجکشن به صورت اتوماتیک مدار کنورجانس را تنظیم می‌کند. با تطابق سه رنگ تصویر تلویزیون در بهترین حالت قرار خواهد گرفت.

چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون پروجکشن سونی

تلویزیون‌های پروجکشن سونی دارای عیب یاب داخلی هستند. وجود این مدار عیب یابی باعث می‌شود وقتی یکی از بخش‌های تلویزیون پروجکشن سونی دچار خرابی می‌شود تلویزیون پس از روشن شدن مجددا خاموش می‌شود. در این حالت برای آگاهی مصرف کننده و تعمیرکار تلویزیون، چراغ پاور جلوی تلویزیون شروع به چشمک زدن می‌کند.

تعداد چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون سونی محدوده خرابی و قطعالت معیوب تلویزیون سونی را مشخص می‌کند. تعداد چشمک زدن تلویزیون سونی یک تعداد ثابت است که پشت سرهم تکرار می‌شود. مثلا تعداد 10 چشمک و یا 6 چشمک و با مکث 2 ثانیه‌ای بین سیکل‌ها پشت سر هم تکرار می‌شود. در صورت مواجهه با چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون پروجکشن سونی باید تعداد چشمک‌ها را به دقت شمارش کرده و به جدول عیب یابی تلویزیون مراجعه کنیم.

جدول عیب یابی تلویزیون پروجکشن سونی

سیستم عیب یابی تلویزیون سونی دارای یک جدول راهنما است. با مراجعه به جدول ارور تلویزیون سونی می‌توانید با داشتن تعداد چشمک ایراد معادل آن را متوجه شوید. این سیستم عیب یابی مسیر تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی را تا حد زیادی آسان‌تر می‌کند. جدول ارور تلویزیون سونی در ابتدای نقشه فنی هر مدل قابل دسترسی است. روش دیگری که می‌توانید به منوی عیب یابی تلویزیون سونی دسترسی پیدا کنید ورود به منوی مخفی تلویزیون سونی است.

برای دسترسی به منوی عیب یابی تلویزیون سونی باید به این روش عمل کنید. ابتدا تلویزیون را در حالت استندبای قرار دهید. سپس کلیدهای زیر را پشت سرهم و یکنواخت فشار دهید :

Display

5

( VOL -) 

  Power On

اگر کلیدها را به درستی و در زمان مناسب پشت سر هم فشار داده باشید تلویزیون روشن شده و جدول عیب یابی نمایش داده می‌شود. در سمت راست جدول عیب یابی تلویزیون سونی شمارشگر چشمک‌ها قرار دارد. زمانی که این شمارشگر 0 باشد یعنی این تعداد چشمک فعال نشده است.

ایرادهای شایع در مدل‌های مختلف تلویزیون پروجکشن سونی

جدول ارور تلویزیون سونی برای هر مدل به صورت اختصاص طراحی می‌شود. اما اگر نگاهی کلی به این جدول در مدل‌های مختلف بیندازیم می‌بینیم که تعدادی از انها به صورت مشترک در مدل‌های مختلف تکرار شده است. بر این اساس مشکلات شایع در بین تلویزیون‌های پروجکشن سونی عبارتند از :

                 مدل تلویزیون                  تعداد چشمک                    قطعات معیوب
                 KP-FX43M91                          6                    کنورجانس – برد پاور
                 KP-FX432M91                          6                     برد پاور
                 KP-FX432M91                          10                     مدار هایولتاژ

 

ویدئو زیر یک تلویزیون پروجکشن سونی مدل KP-FX432M91 را نشان می‌دهد. زمانی که تلویزیون را روشن می‌کنیم ابتدا چراغ سبز رنگ چشمک می‌زند. در طول زمان روشن شدن تلویزیون حتی صدای دستگاه هم پخش می‌شود اما قبل از ظاهر شدن تصویر تلویزیون خاموش شده و چراغ پاور شروع به چشمک زدن به رنگ قرمز می‌کند.

بی کیفیت شدن تصویر تلویزیون پروجکشن

یکی از ایرادهای مهم در تلویزیون‌های پروجکشن کاهش کیفیت یا بعبارت دیگر تار شدن تصویر است. در این ایراد تصویر تلویزیون کنتراست و کیفیت لازم را ندارد، اما به دلیل تدریجی ظاهر شدن ایراد معمولا مصرف کننده متوجه آن نمی‌شود و تنها با مقایسه با تلویزیون‌های دیگر متوجه آن خواهد شد.

عواملی که باعث کاهش کیفیت تصویر تلویزیون پروجکشن می‌شود عبارتند از :

  • افت کیفی لامپ‌های تصویر تلویزیون پروجکشن
  • بهم ریختگی تنظیمات مدار کنورجانس تلویزیون پروجکشن
  • ایجاد گرد و غبار روی قطعاتی که تصویر را منعکس می‌کنند

ایراد بی کیفیت شدن تصویر تلویزیون پروجکشن تا حدودی قابل رفع است. تنظیمات مدار کنورجانس و تنظیمات رنگ تلویزیون پروجکشن سونی را می‌توان انجام داد. همچنین بعلت الکتریسته ساکنی که داخل تلویزیون پروجکشن وجود دارد گرد و غبار زیادی داخل این تلویزیون‌ها جمع می‌شود. با رفع این گرد و غبار تصویر تا حدود زیادی احیا می‌شود. اما افت کیفیت تصویر اگر بعلت ضعیف شدن لامپ‌های تصویر تلویزیون باشد قابل تعمیر نخواهد بود.

افزایش کیفیت تصویر تلویزیون پروجکشن

در بخشی از مراحل تولید تصویر در تلویزیون پروجکشن، تصویر بوسیله سه لامپ تصویر روی آینه خاصی تابانده می شود. این سه لامپ تصویر دارای سه عدسی بزرگ برای فوکوس تصویر هستند. 3 عدسی روی لامپ تصویرهای تلویزیون پروجکشن به همراه آینه انعکاس قطعاتی هستند که گرد و غبار محیط را جذب می‌کنند که باعث کدر شدن تصویر تلویزیون پروکشن خواهد شد. اگر تلویزیون پروجکشن دارید لازم است حداقل سالی یکبار این بخش را تمیز کنید.

برای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون پروجکشن ابتدا باید قاب پشتی تلویزیون را باز کنید. بعد از باز کردن کابینت پشت تلویزیون می‌توانید سه لامپ تصویر و عدسی خارجی را ببینید. ابتدا گرد و غبار روی لامپ‌ها را با پارچه خشک تمیز کنید. سپس از یک پارچه نیمه مرطوب برای تمیز کردن بیشتر عدسی‌ها استفاده کنید. آینه انعکاس که در بالای لامپ‌های تصویر قرار دارد را هم به همین روش تمیز کنید.

 

تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی

آموزش تنظیم کنورجانس تلویزیون پروجکشن سونی

تنظیم کنورجانس تلویزیون پروکشن سونی باعث همگرایی بیشتر رنگها و افزایش کیفیت تصویر خواهد شد. در استفاده معمول از تلویزیون می‌توانید سالی دو مرتبه کنورجانس تلویزیون پروجکشن خود را تنظیم کنید.

تنظیم کنورجانس تلویزیون پروجکشن سونی با چند روش امکان پذیر است. ساده‌ترین روش استفاده از منوی تنظیمات تلویزیون است. در منوی تنظیمات تلویزیون پروجکشن سونی دو روش دستی و اتوماتیک در این بخش در اختیار دارید. روش دیگر برای تنظیم کنورجانس استفاده از سرویس مد یا منوی مخفی تلویزیون است که تنظیمات بسیار کامل و مفصلی را شامل می‌شود.

در ویدئو زیر روش تنظیم کنورجانس تلویزیون پروجکشن سونی را می‌بینید :

تعمیرات تخصصی تلویزیون پروجکشن سونی در مجموعه رایان

مجموعه تخصصی رایان خدمات مختلفی در بخش تعمیرات تلویزیون دارد. خدمات تعمیر تلویزیون سونی، تعمیر تلویزیون ال جی، تعمیر تلویزیون سامسونگ و تعمیر انواع سیستم‌های صوتی بخشی از این خدمات است.

در میان این خدمات مختلف، تعمیر تلویزیون سونی از ساز و کار ویژه ای برخوردار است و اصول خاص خود را دارد. در تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی این امر تخصصی تر و مراحل تعمیر این تلویزیون‌ها از تشخیص و عیب‌یابی تا تنظیمات بعد از تعمیر تلویزیون، با سایر تلویزیون‌ها متفاوت است.

قبل از اقدام به تعمیر تلویزیون پروجکشن سونی حتما باید به طور کامل ایراد ظاهری دستگاه را بررسی کرد. دقت بالای عیب‌یاب داخلی تلویزیون‌های سونی کمک زیادی در این بخش به تعمیرکار تلویزیون سونی خواهد کرد.