تست لنز دی وی دی پلیر | آموزش راه اندازی و تست لنز دی وی دی پلیر

تست لنز دی وی دی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

در مورد تعمیر دی وی دی پلیر در نوشته‌های مختلف صحبت کرده‌ایم و همانطور که گفتیم مهمترین قطعه در بین قطعات مختلف دی وی دی پلیر که در عین حال بیشترین استهلاک و خرابی را هم دارد مجموعه قطعات اپتیکال بلاک دستگاه است که عموم آن را با نام لنز می شناسند. در این نوشته در مورد روش تست لنز دی وی دی پلیر و راه‌اندازی آن توضیح خواهیم داد.

وظیفه لنز دی وی دی پلیر دریافت اطلاعات دیسک و انتقال آن به برد سروو برای پردازش است. با توجه به این وظیفه اختلال در خواندن اطلاعات دیسک مهمترین و مشخص‌ترین ایرادی است که در صورت خرابی لنز یا همان اپتیکال بلاک در دستگاههای دی وی دی پلیر ایجاد می‌شود.

ایرادهای مختلفی که در صورتی خرابی لنز دی وی دی پلیر ایجاد می شود عبارتند از :

  • نخواندن دیسک و نمایش پیام NO DISC , DISC ERROR , CAN NOT PLAY و یا پیام‌های مشابه
  • گیر کردن دیسک پس از خواندن بخشی از اطلاعات
  • باز و بسته شدن درب دی وی دی
  • اجرا نشدن سی دی در دستگاه دی وی دی پلیر

روش صحیح تست لنز دی وی دی پلیر

قبل از آنکه بخواهیم لنز دی وی دی پلیر را تست کنیم باید از سلامت مکانیزم دیسک مطمئن شویم. وظیفه مکانیزم دیسک باز و بسته کردن آسانسور و سینی دیسک است. وقتی فرمان باز شدن درب دی وی دی پلیر صادر می‌شود باید آسانسور به نرمی باز شده و سینی را بیرون ببرد. بسته شدن سینی دیسک هم باید با فرمان به نرمی آغاز شود و سی دی در محل خوانده شدن قرار گیرد. بعضی مواقع یاز و بسته شدن درب دی وی دی و مکانیزم به درستی انجام نمی‌شود و سی دی در محل خود به درستی قرار نمی‌گیرد، در این حالت مرحله خوانده شدن اطلاعات دیسک شروع نمی شود. مصرف کننده در این حالت تصور می کند که لنز دی وی دی خراب شده و برای تعمیر آن اقدام می کند.

مراحل خوانده شدن اطلاعات دیسک با تشخیص وجود دیسک توسط لنز و چرخش موتور اسپندل که دیسک روی آن قرار می گیرد آغاز می شود. در واقع تشخیص وجود دیسک و شروع چرخش موتور اسپندل و خوانده شدن اطلاعات اولیه دیسک (TOC) تقریبا همزمان با هم انجام می شود و بر خلاف تصور عموم به این شکل نیست که سی دی شروع به چرخش کند و سپس لنز اطلاعات را بخواند. با این تصور غلط بسیاری از مصرف کنندگان با فرض نچرخیدن دیسک و تشخیص خرابی موتور اقدام به دستکاری غلط آن می کنند.

آزمایش ظاهری سلامت لنز دی وی دی پلیر

بهترین روش تست لنز دی وی دی که می توانیم از سلامت و یا خرابی لنز اطمینان حاصل کنیم تعویض آن با یک قطعه سالم و تست شده است. لنز دی وی دی پلیر یک قطعه مرکب است یعنی شامل چند قطعه است و نمی توان همه قطعات آن را با دستگاههای عیب یابی مانند اهمتر تست کرد.

در بعضی از نوشته‌ها در سایت های دیگر دیده ایم که برای تست لنز دی وی دی داشتن نور قرمز انز در هنگام کار کردن را کافی دانسته اند در حالیکه در عمل تقریبا 100% لنز های خراب، لیزر دارند و قطع نشده است. وجود نور لیزر به هیچ وجه نشانه سلامت کامل لنز دی وی دی پلیر نیست، اما می تواند بهترین نشانه برای شروع به کار مجموعه لنز دی وی دی و اتمام مراحل قبلی کار دستگاه باشد و در پروسه تعمیر دی وی دی پلیر کمک زیادی به تعمیرکار نماید.

تنظیم پتانسیومتر لنز دی وی دی

روی همه لنز ها حداق یک پتانسیومتر برای تنظیم عملکرد لنز وجود دارد. پتانسیومتر در واقع یک مقاومت متغیر است که با چرخاندن مقاومات آن تغییر می کند. معمولا از پتاسیومتر اپتیک برای تنظیم فوکوس لیزر لنز استفاده می شود.

در لنزهای دی وی دی دو پتانسیومتر برای تنظیم وجود دارد. این پتانسیومترها برای تنظیم لیزر های مختلف که برای خوانده شدن فرمت های مختلف تولید می شود استفاده می شود. یکی برای فرمت های صوتی و تصویری و دیگری برای فرمت DVD.

در زمان تست لنز دی وی دی و قبل از اطمینان از خرابی اپتکال به هیچ وجه نباید پتانسیومتر را تغییر دهیم. تنظیم پتانسیومتر لنز دی وی دی تنها زمانی توصیه می شود که قطعه یدکی در دسترس نباشد تعمیر دستگاه به همین دلیل غیر قابل انجام شود. لنز دی وی دی پلیر که با تنظیم اپتیکال تعمیر شود خیلی قابل اعتماد خواهد بود.

تنظیم پتانسیومتر لنز دی وی دی

قیمت لنز دی وی دی

اپتیکال بلاک یا همان لنز دی وی دی پلیر در برندها و مدل های مختلف قیمت های متفاوتی دارد. این قیمت نسبت به همراه بودن مکانیزم هم تغییر می کند. مکانیزم اپتیکال پیکاپ شامل بدنه ، موتور اسپندل ، موتور اسلدر و لیمیت سوئیچ است. معروفترین لنزهای دی وی دی که در مجموعه تعمیر سینمای خانگی و دی وی دی پلیر ها کاربرد دارند عبارتند از :

لنز دی وی دی و سینمای خانگی سونی :

  • DBU1
  • KHM313CAAA

لنز دی وی دی و سینمای خانگی سامسونگ :

  • D21U
  • DL3
  • 5FV1 – 5FV2
  • 5FL

لنز دی وی دی و سینمای خانگی ال جی :

  • 5FS
  • 5FV1 – 5FV2

لنز دی وی دی در برندها و مدل های مختلف و نسبت به کیفیت ساختار و این که همراه با مکانیزم باشند یا خیر متفاوت است و قیمت حدودی بین 80 تا 600 هزار تومان را شامل می شود.

لنز دی وی دی سونی dbu1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط