بیشترین خرابی تلویزیونها در کدام برند

بیشترین خرابی تلویزیونها در برند

آنچه در این نوشته خواهید خواند

یکی از سوالاتی که از متخصصین تعمیر تلویزیون زیاد پرسیده می شود این است که بیشترین خرابی تلویزیون ها در کدام برند اتفاق می افتد؟ در ادامه متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان به این سوال و تعدادی از سوالات دیگر که در هنگام خرید تلویزیون مطرح می شود پاسخ می‌دهند. با ما همراه باشید.

فرهنگ استفاده از لوازم منزل در کشور ما به گونه‌ای است که لوازم منزل معمولا تا زمانی که قابل استفاده باشند مورد مصرف قرار می‌گیرند. ممکن است یک دستگاه بارها مورد تعمیر و سرویس قرار بگیرد و معمولا عمر مفید آنها تا زمانی است که قابل استفاده باشند. از سوی مقابل تلویزیون بعنوان یکی از اصلی ‌ترین لوازم منزل بخش زیادی از ارزش لوازم منزل را به خود اختصاص می‌دهد و به همین دلیل معمولا خریداران تلویزیون در هنگام انتخاب تلویزیون جدید دقت زیادی به خرج می‌دهند.

مقایسه برندهای مختلف در تعمیر تلویزیون

قبل از آنکه بخواهیم راجع به خرابی تلویزیون در مارک و برندهای مختلف بپردازیم باید بدانیم مهمترین نکته ای که باید در میزان خرابی تلویزیون در برندهای مختلف و مقایسه آنها با هم در نظر بگیرم میزان فروش آنها است. نمی توانیم برندهایی مثل ال جی و یا سامسونگ را با میزان بالای تبلیغات و فروشی که دارند با برندهایی مثل مثل مارشال یا اسنوا مقایسه کنیم.میزان فروش این برندها بسیار پایین‌تر است و به همین دلیل میزان خرابی و آمار مراجعه به مراکز تعمیر تلویزیون هم در آنها پایین‌تر است.

امروز میزان فروش تلویزیون‌های ال جی حتی با رقیب اصلی آن یعنی سامسونگ هم قابل مقایسه نیست. هر چند در طی یک دوره 10 ساله سامسونگ رکورد فروش تلویزیون های مختلف را در دست داشته اما در طی سال های گذشته ال جی از سامسونگ سبقت گرفته و در حال حاضر میزان فروش ال جی (حداقل در کشور ما) چند برابر سامسونگ است.

افزایش آمار فروش باعث افزایش آمار تقاضا برای خدمات می‌شود و اگر کیفیت خدمات پس از فروش یک برند مناسب باشد باعث رضایت و محبوبیت آن برند بین خریداران خواهد شد.

 برندهای مختلف در تعمیر تلویزیون
تعمیر تلویزیون

بعد از سامسونگ، سونی در رتبه سوم فروش تلویزیون قرار دارد. میزان بالاتر قیمت تلویزیون‌های سونی باعث می شود تا بسیاری از خریداران تلویزیون های سونی توان خرید خود را از دست بدهند در عین حال که کیفیت قابل مقایسه محصولات شرکت های دیگر این موضوع را تقویت می کند.
در طی دهه گذشته بیشترین آما ورودی مجموعه تعمیر تلویزیون در بخش تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی مربوط به برند سامسونگ بوده است که البته همانطور که گفتیم و با توجه به میزان فروش بالای سامسونگ در طی سالهای تولید این تلویزیون ها قابل توجیه است. اما طی چند سال گذشته و با توجه به سبقت ال جی از سامسونگ این آمار از برند سامسونگ به برند ال جی تمایل پیدا کرده است. طبق اظهار نظر فروشندگان تلویزیون تقریبا از هر 10 تلویزیون فروش رفته 9 تای آن ال جی است. این اظهار نظر ساده اما واقعی میزان تمایل مصرف کنندگان به خرید تلویزیونهای ال جی را مشخص می‌کند.

کدام مارک تلویزیون بیشتر خراب می‌شود؟

اگر بخواهیم براساس آمار خرابی در بین برندهای مختلف تولید کننده تلویزیون نگاه کنیم در بخش تلویزیون های ال ای دی محصولات ال جی بالاترین آمار مراجعه به مراکز تعمیر تلویزیون را دارد. تلویزیون های ال ای دی ال جی در بسیاری از مدل های این برند ایرادهای اپیدمی و شایع دارند. منظور از ایراد اپیدمی تکرار یک ایراد ثابت در بین همه دستگاههای یک مدل تلویزیون است. مثلا تلویزیون های ال جی سری LN دچار خرابی بک لایت می شوند. این اپیدمی در حدی است که حدود 99% تلویزیون های ال جی سری LN که به مراکز تعمیرات تلویزیون مراجعه کرده اند در بخش بک لایت مشکل داشته اند.

البته در ایرادهای شایع و اپیدمی یک نکته بسیار مهم باید در نظر گرفته شود و آن سن و میزان عمر دستگاه در هنگام ایجاد ایراد و خرابی است. به بیان ساده‌تر مثلا وقتی می‌گوییم همه تلویزیون‌های سونی مدل W800C دچار خرابی بخش برد تیکان می‌شوند باید در نظر بگیریم که این خرابی به طور متوسط بعد از چندسال کار در تلویزیون سونی ایجاد می‌شود. اگر متوسط عمر ایجاد خرابی اپیدمی به طور متوسط بعد از حدود 5 سال باشد نمی‌توان ایراد را بعنوان یک ضعف در طراحی و ساخت تلویزیون در نظر گرفت.

شایع شدن یک ایراد اپیدمی در یک مدل تلویزیون همیشه به معنای ضعف در ساختار آن مدل تلویزیون یا آن برند نیست. از دیدگاه متخصصین تعمیرات تلویزیون اگر یک ایراد ثابت بعد از حدود 7 سال در یک مدل تلویزیون افتاق بیفتد حتی می‌تواند گویای کیفیت بالای آن برند در طراحی و ساخت قطعات باشد. تلویزیون بعنوان یک دستگاه الکترونیکی اگر دارای کیفیت ساخت کافی باشد دچار ایرادهای مختلف نمی‌شود و قطعات آن به ترتیب عمر مفید دچار خرابی می‌شوند.

ایرادات شایع در انواع تلویزیون
ایرادات شایع در تعمیر تلویزیون

ایرادات شایع در تعمیر انواع تلویزیون کدام است؟

براساس آمار مراکز تعمیر تلویزیون شایع‌ترین ایرادهایی که در برندها و مارک‌های مختلف تلویزیون ایجاد می‌شود عبارتند از :

  1. شکستگی صفحه تلویزیون (در اثر عواملی مانند ضربه و یا افتادن)
  2. سیاه شدن تصویر تلویزیون ( سیاه شدن بخشی از تصویر تلویزیون ابر مانند یا نیمه بالا و پایین یا چپ و راست)
  3. قطع شدن تصویر تلویزیون (صدا دارد)
  4. روشن نشدن تلویزیون
  5. آبخوردگی صفحه نمایش تلویزیون
  6. ایجاد خطوط عمودی و یا افقی
  7. چشمک زدن تلویزیون
  8. ویروسی شدن تلویزیون

یکی از نکات قابل توجه برای تفکیک خرابی تلویزیون‌ها تفکیک ایرادهای دستی از ایرادهایی است که در اثر استهلاک طبیعی تلویزیون و پایان یافتن عمر مفید قطعات ایجاد می‌شود. به بیان ساده‌تر باید در بخش بررسی خرابی تلویزیون‌ها و ایرادهایی که در آنها ایجاد می‌شود برخی از ایرادها توسط مصرف کننده (عمدی یا غیر عمد) ایجاد می‌شود. مثل شکستگی صفحه نمایش تلویزیون و یا آبخوردگی پنل تلویزیون. این ایرادها توسط مصرف کننده ایجاد شده و در ایجاد آنها دخالت شخص موثر است.

دسته دیگر خرابی تلویزیون‌ها اما به طور عادی ایجاد می‌شود و دلایلی مانند بالارفتن ساعت کار دستگاه ، نوسانات برق و پایان عمر مفید قطعات دارند. در بررسی میزان خرابی تلویزیون در برندهای مختلف حتما باید به این ایرادها توجه ویژه داشت و حساب آنها را از سایر ایرادها جدا کرد.

بیشترین خرابی تلویزیون پلاسما در کدام برند تلویزیون است؟

در بین تلویزیون های پلاسما باید میزان خرابی را در رتبه اول بین ال جی و پاناسونیک تقسیم کرد. میزان فروش بالا و کیفیت قابل تحسین تلویزیون های پلاسمای پاناسونیک و کیفیت متوسط و رو به پایین تلویزیون های پلاسمای ال جی باعث شده است تا در هر دو برند میزان مراجعه تلویزیون های پلاسما در یک دوره زمانی ( ولی با فاصله حداقل 10 ساله از زمان تولید ) به بخش تعمیرات تلویزیون تقریبا یکسان باشد.

ساختار تلویزیون پلاسما به طور کامل با تلویزیون ال سی دی و ال ای دی متفاوت است. دلیل اصلی این تفاوت را باید در ساختار پنل تلویزیون‌ها جستجو کرد. تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی دارای نور بک لایت هستند. یعنی ساختار آنها به گونه‌ای است که صفحه نمایش تلویزیون برای آشکار شدن تصویر نیاز به تابش نور از پشت دارد. این نور که با نام بک لایت شناخته می‌شود در ال سی دی ها بوسیله لامپ فلورسنت و در ال ای دی ها بوسیله لامپ‌های ال ای دی تولید می‌شود.

در تلویزیون پلاسما نور بک لایت وجود ندارد. نور لازم برای دیده شدن تصویر و رنگهای ایجاد شده در پیکسل‌ها تولید می‌شود. این فرایند یک حسن بزرگ دارد: قطع شدن و یا کاهش آن به تناسب رنگ‌ها باعث می‌شود در تلویزیون پلاسما رنگ مشکی با خلوص بالاتری نسبت به تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی ایجاد شود.

خرابی تلویزیون

جلوگیری از خرابی تلویزیون‌ها با روش‌های بسیار ساده

با رعایت چند نکته ساده می‌توانید عمر مفید تلویزیو‌ن خود را افزایش داده و از خرابی آنها جلوگیری کنید.  برای جلوگیری از خرابی تلویزیون‌ها و افزایش عمر مفید آنها از روش‌های زیر استفاده کنید :

  1. تلویزیون را زمانی که خاموش است از حالت استندبای خارج کنید.
  2. در زمان استفاده از تلویزیون در فواصل 2 تا 3 ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه تلویزیون را خاموش کنید.
  3. اگر تلویزیون شما led یا lcd است نور زمینه یا همان بک لایت تلویزیون را کاهش دهید.
  4. از گزینه صرفه جویی انرژی یا همان ENERGY SAVING  تلویزیون استفاده کنید.
  5. هنگام تمیز کردن تلویزیون به هیچ وجه روی صفحه نمایش اسپری نکنید.

رعایت این 5 روش به شما کمک می‌کند عمر مفید تلویزیون خود را افزایش داده و از خرابی آنها جلوگیری کنید. اگر به مجموعه این 5 نکته دقت کنید متوجه می‌شوید که همه آنها روی کاهش گرمای تولید شده در تلویزیون و بهبود شرایط دفع آن تمرکز دارد. ابتدا بدانید که در الکترونیک یک اصل نانوشته وجود دارد: قطعات الکترونیکی که بیشتر حرارت تولید می‌کنند بیشتر خراب می‌شوند.  بر اساس این قاعده قطعاتی که توان تلفاتی بالاتری دارند گرمای بیشتری تولید می‌کنند و این گرما باعث بالارفتن ریسک خرابی آنها خواهد شد.

بعنوان نمونه در یک تلویزیون ال سی دی و یا ال ای دی بیشترین میزان انرژی در بخش بک لایت تلویزیون منصرف شده و بالاترین مقدار گرما هم در همین بخش تولید می‌شود. تجربه نشان داده کاهش حدود 20% نور بک لایت تلویزیون باعث افزایش عمر مفید این بخش تا حدود 30% خواهد شد.

جلوگیری از خرابی تلویزیون

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط