از روش تعمیر بک لایت تلویزیون چه می دانید؟

روش تعمیر بک لایت

آنچه در این نوشته خواهید خواند

قبل از آشنایی با روش تعمیر بک لایت یا آموزش تنظیم آن باید بدانید بک لایت چیست؟ اگر به درستی با ساختار و نحوه عملکرد بک لایت تلویزیون آشنا شویم به راحتی می‌توانیم ایرادهای مختلف آن را درک کنیم و روش بهتری برای تعمیر ان در نظر بگیریم.

بک لایت یکی از اصلی ترین قطعات تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی  است که نور مورد نیاز برای به نمایش گذاشتن تصاویر را تامین می کند. در واقع تصویر تلویزیون بوسیله بک لایت یا همان نور پس‌زمینه روشن شده و قابل دیدن می‌شود. بدون نور زمینه، تصویر وجود دارد اما تاریک بوده و قابل دیدن نیست. در ابتدا و در تلویزیون‌های ال سی دی برای ساخت این بخش از لامپ‌های فلورسنت استفاده می کردند. اما حالا لامپ های LED جایگزین این دسته از لامپ‌ها شده اند. لامپ های LED در فواصل مشخص پشت پنل تلویزیون قرار می‌گیرند تا با تابش نور روی صفحه نمایش، تصویر روشن شده و قابل دیدن و نمایش شود.

 

راهکارهای موثر در افزایش طول عمر بک لایت

با رعایت نکات زیر می‌توانید به افزایش عمر بک لایت تلویزیون خود کمک کنید:

  • کاهش میزان نور بک لایت تلویزیون با مراجعه به تنظیمات تلویزیون
  • بعد از هر باv استفاده حدود دو الی سه ساعت، سعی کنید تلویزیون را خاموش کنید و صبر کنید حدود 10 الی 15 دقیقه لامپ های بک لایت استراحت کنند
  • روشن کردن گزینه صرفه جویی در انرژی یا همان energy saving

 

افزایش طول عمر بک لایت

تنظیم نور پس زمینه تلویزیون برای افزایش عمر بک لایت

همانطور که متوجه شدید، بک لایت همان نوری است که در پس زمینه روی تصویر تلویزیون می‌تابد و باعث می شود شما از تماشای تصویر شفاف و واضح لذت ببرید. مقدار بک لایت تلویزیون قابل تنظیم است. برای کنترل و تنظیم این نور می توانید به قسمت منو تنظیمات تلویزیون بروید. در این قسمت دو تنظیم نور پس زمینه و صرفه جویی در مصرف انرژی را در اختیار دارید.

گزینه نور زمینه معمولا به صورت عددی است و مقدار آن به طور مستقیم با میزان نور لامپ‌ها ارتباط دارد. هر چقدر این عدد بزرگتر باشد مقدار نور بیشتری تولید می‌شود. بخش صرفه جویی در انرژی به صورت چند گزینه‌ای طراحی می‌شود. هر چقدر میقدار صرفه جویی در انرژی بیشتر شود مقدار نور لامپ‌های بک لایت تلویزیون شما کاهش پیدا خواهد کرد.

خیلی از مصرف کنندگان برای داشتن بهترین و باکیفیت‌ترین تصویر، مقدار بک لایت را در بالاترین سطح قرار می دهند. اما این گزینه باید متناسب با نور محیط انتخاب شود و ثابت ماندن در حالت حداکثر باعث کاهش عمر بک لایت می شود. وقتی بک لایت تلویزیون در حالت حداکثر قرار می‌گیرد لامپ‌های بک لایت با بالاترین توان ممکن کار می‌کنند. در اثر این مقدار فعالیت میزان بالایی حرارت تولید می‌شود که دفع آن با توجه به ساختار تلویزیون‌های ال ای دی یکی از مشکلات طراحی تلویزیون‌های جدید است.

 

بیشتر بخوانید : عمر بک لایت تلویزیون

 

تشخیص زود هنگام خرابی بک لایت

برای این که خیلی زود به خرابی بک لایت پی ببرید تنها لازم است به تصویر تلویزیون دقت داشته باشید. مشاهده تیرگی و سیاهی در صفحه نمایش و یا کم نور شدن آن یکی از نشانه‌های اصلی خرابی بک لایت است. در این مواقع با نزدیک شدن به تلویزیون کاملا می توانید تصویر را مشاهده کنید تنها عیب آن نبودن نور است. دیگر نشانه‌های خرابی بک لایت شامل موارد زیر است:

  • قطع و وصل شدن تصویر، به اصطلاح چشمک زدن
  • ظهور لکه های سیاه رنگ
  • خاموش شدن تلویزیون به صورت ناخودآگاه، بلافاصله بعد از به نمایش گذاشتن لوگو حین روشن کردن آن
  • ظاهر شدن نقاط روشن در تصویر تلویزیون
  • خاموش شدن تلویزیون بدون هیچ علتی بلافاصله بعد چند دقیقه کار کردن

 

تشخیص خرابی بک لایت
تشخیص خرابی بک لایت

جلوگیری از خرابی مجدد بک لایت تلویزیون

یکی از مشکلات بخش تعمیر بک لایت، نگرانی مصرف کنندگان از خرابی دوباره آن است. برخی از مراجعین از خرابی زودهنگام بک لایت بعد از تعویض آن شکایت می کنند. اگر شما هم با خرابی بک لایت مواجه شده‌اید برای تعمیر اصولی آن موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از باکیفیت ترین قطعه یدکی در تعمیرات بک لایت تلویزیون
  • کاهش ولتاژ پاور تلویزیون که با نام اصلاحیه بک لایت معروف است
  • عدم استفاده از بالاترین میزان نور بک لایت در استفاده از تلویزیون
  • ایجاد اتصال کافی بین لامپ‌های بک لایت و شاسی اصلی تلویزیون برای انتقال بهتر حرارت

تعمیر بک لایت تلویزیون یکی از بخش‌های تعمیر تلویزیون است که سلیقه و دقت تعمیرکار تلویزیون در آن از اهیت بالایی برخوردار است. حسن سلیقه و تمرکز بالای تعمیرکار تاثیر زیادی در همه بخش‌ها و مراحل تعمیر بک لایت از باز کردن پنل و صفحه نمایش تلویزیون تا چسباندن لامپ‌های بک لایت تلویزیون دارد. در بخش تعمیرات تلویزیون مجموعه رایان تلویزیون‌های زیادی را دیده‌ایم که در اثر بی‌دقتی در بخش مونتاژ بک لایت تنها چند ماه پس از تولید تلویزیون دچار مشکل شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید : بک لایت تلویزیون چیست؟ همه چیز در مورد تعمیر بک لایت تلویزیون

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط