بهترین روش جلوگیری از خرابی لنز دی وی دی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

همه ما دوست داریم که لوازم منزلمان عمر بسیار بسیار طولانی داشته باشند و هیچ وقت خراب نشوند! اما واقعیت این است که طبق همان قوانین فیزیکی که قطعات دستگاههای ما کار می‌کند، قطعات آن در طول زمان فرسوده شده و دچار آسیب و خرابی می‌شوند. اما روش‌ها و ترفندهایی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانیم با بکارگیری اصول الکترونیکی، عمر لوازم منزل و از جمله آنها دی وی دی پلیرها را افزایش دهیم. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر سیستم‌های صوتی مجموعه رایان تی وی به بررسی این کات می‌پردازیم.

آشنایی با اپتیک دی وی دی

لنز دی وی دی که نام فنی آن اپتیکال پیکاپ است حساس‌ترین و آسیب پذیرترین قطعه دستگاههای دی وی دی پلیر و سینمای خانگی است و براساس اطلاعات مرکز تعمیرات دی وی دی رایان بیشترین آمار خرابی در بین قطعات مختلف دی وی دی پلیرها متعلق به این قطعه است.

اپتیکال بلاک یا به اختصار اپتیک که عموم مصرف کنندگان آن را با نام لنز دی وی دی می‌شناسند، خاص‌ترین قطعه یک دستگاه دی وی دی پلیر و یا سینمای خانگی است. استفاده از قطعات اپتو الکترونیک در این قطعه، باعث شده است تا عمر مفید این قطعه نسبت به سایر قطعات کوتاه‌تر و در عین حال آسیب پذیرتر باشد. و براساس اطلاعات مرکز تعمیرات دی وی دی رایان بیشترین آمار خرابی در بین قطعات مختلف دی وی دی پلیرها متعلق به این قطعه است. خرابی اپتیک یکی از ایرادهای شایع در بخش تعمیر دی وی دی و سینمای خانگی است.

حال سوال اینجاست که آیا روشی وجود دارد که با رعایت آن بتوانیم عمر مفید این قطعه را افزایش دهیم و از ایجاد هزینه تعمیرات دی وی دی جلوگیری کنیم؟

ساختار اپتیک دی وی دی پلیر

یک اپتیک معمولا از 4 قطعه اصلی تشکیل شده است :

  1. موتور اسپندل
  2. موتور اسلدر
  3. اپتیکال پیکاپ
  4. لیمیت سوئیچ

موتور اسپندل دیسک را می‌چرخاند و موتور اسلدر اپتیک را در شعاع دیسک به حرکت درمی‌آورد. اپتیکال پیکاپ در واقع یک هد نوری است که اطلاعات دیسک را می‌خواند. لیمیت سوئیچ هم در واقع یک سنسور است که ریست شدن حرکت سه قطعه قبل را به برد کنترل گزارش می‌دهد. خرابی هر یک از این 4 قطعه می‌تواند باعث از کار افتادن اپتیک و عدم توانایی دی وی دی یا سینمای خانگی در خواندن اطلاعات دیسک شود.

بهترین روش جلوگیری از خرابی لنز دی وی دی

در ابتدای تولید دی وی دی پلیرها و ضبط‌های خانگی که دارای بخش دیسک بودند مهمترین دلایل خرابی اپتیک ها نشست گردو غبار روی لنز خارجی آن بود. بعد از مدتی طراحان با در نظر گرفتن این موضوع راههای متفاوتی برای رفع این نقطه ضعف ابداع کردند. مثلا شرکت سونی اپتیک‌های 213 – BU30 و DBU1 را با کاور ضد غبار طراحی کرد. این کاور در زمان غیرفعال بودن اپتیک روی لنز خارجی را پوشانده و از آن در مقابل عوامل خراجی محافظت می‌کند. استفاده از کاور یکی از روش‌های موثر در جلوگیری از خرابی لنز دی وی دی است.

ضعیف شدن لنز دی وی دی

اپیتک‌ها به مرور زمان کیفیت و سلامت اولیه خود را از دست می‌دهند. منشورهای داخلی به دلیل نفوذ عوامل خارجی و از جمله گرد و غبار به خوبی روز اول کار نمی‌کنند. در این حالت به اصطلاح گفته می‌شود اپتیک ضعیف شده است.

بهترین روش جلوگیری از خرابی لنز دی وی دی

بهترین روش افزایش عمر لنز دی وی دی چیست؟

از متخصصین تعمیر دی وی دی پلیر مجموعه رایان پرسیدیم چه روش‌های دیگری برای افزایش عمر لنز دی وی دی پلیرها وجود دارد؟

عموم قطعات الکترونیکی مانند آی‌سی – دیود و مقاومت‌ها زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود کیفیت خود را حفظ می‌کنند. اما اپتیک‌ها به دلیل ساختار خاصی که دارند، زمانی که از آنها به مدت طولانی استفاده نمی‌شود، دچار ضعف می‌شوند. ب

برای افزایش عمر مفید لنز دی وی دی پلیر حداقل هفته‌ای دوبار از آن استفاده کنید. می‌توانید یک دیسک داخل دستگاه قرار دهید و اجازه بدهید هر بار مدت 20 دقیقه کار کند. همچنین سعی کنید از مکانیزم دیسک هم استفاده کنید تا قطعات مکانیکی آن به حرکت درآید. ثابت ماندن قطعاتی مانند موتورها و تسمه‌ها باعث افزایش استهلاک و کاهش عمر آنها خواهد شد.

روش دیگری که متخصصین تعمیرات سینمای خانگی و دی وی دی پلیر برای جلوگیری از خرابی لنز دی وی دی و افزایش عمر لنز توصیه می‌کنند استفاده از دیسک سالم است. دیسک‌های کثیف را می‌توانید با یک قطره مایع ظرفشویی بشویید و خشک کنید. آخرین توصیه در این بخش برای افزایش عمر دی وی دی پلیرها، خراج کردن آنها از حالت استندبای است. این قطعات در عین حال که در معرض خراتی مانند نوسان برق هستند، در حال کار هستند و عمر مفید آنها کاهش پیدا می‌کند.

چند توصیه برای جلوگیری از خرابی لنز دی وی دی

با توجه به توضیحات بالا و تجربه متخصصین تعمیر دی وی دی می‌توان روش‌هایی را برای جلوگیری از خرابی لنز دی وی دی و به طور کل باعث افزایش عمر دی وی دی پلیر و سینمای خانگی توصیه کرد. این روش‌ها عبارتند از :

  1. از دی وی دی پلیر خود حداقل هفته‌ای دو بار استفاده کنید.
  2. خارج کردن دی وی دی پلیر و سینمای خاگی از حالت استندبای.
  3. زمانی که از دی وی دی استفاده نمی‌کنید، یک دیسک داخل آن بگذارید

2 پاسخ

  1. سلام
    بنده یه ضبط سونی rv7 دارم که لنزش کاور ضد غبار داره ولی وقتی سی دی داخلش نیست و نوشته no disk کاور کامل روی لنز نمیره و فقط نیمی از لنز رو میپوشونه دلیلش چیه

    1. با سلام، اپتیک دستگاه شما از نوع bu30 است. در این مدل کاور طراحی شده است و وقتی اپتیک ریست می شود چرخ دنده کنار اپتیک از ریل اول خلاص شده و وفقط کاور را به سمت جلو حرکت می دهد. باید بررسی کنید که در این پروسه حرکت، کدامیک از قطعات به درستی عمل نمی کند. در اپتیک bu30 یک چرخ دنده معروف وجود دارد که شهرت آن در بخش تعمیر ضبط خانگی سونی به دلیل ایجاد ترک در این چرخ دنده است. این مورد را هم بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط