بررسی مراحل تعمیر تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V

تعمیر تلویزیون ال جی 49UJ651V

آنچه در این نوشته خواهید خواند

بهترین روش بررسی مراحل و شرایط فنی تعمیر تلویزیون، تفکیک براساس مدل و سری ساخت است. وقتی به طور کلی راجع به تعمیرات تلویزیون در یک برند مثلا سامسونگ یا ال جی صحبت می‌کنیم، معمولا ایرادهای شایع و روش رفع آنها توضیح داده می‌شود. اما برخی ایرادها وجود دارد که به طور اختصاصی تنها در یک مدل ایجاد می‌شود، مثل آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی که تنها در مدل‌های LJ – UJ – UK و LV ظاهر می‌شود. عیب یابی اختصاصی یک تلویزیون براساس مدل باعث می‌شود به تمام نکات و ریزه‌کاری های فنی اشاره شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. در این نوشته به صورت اختصاصی به بررسی مراحل تعمیر تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V می‌پردازیم.

آبی شدن رنگ تلویزیون ال جی

آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی یکی از ایرادهای شایع در تعدادی از مدل‌های تلویزیون ال جی است. تغییر رنگ زمینه تصویر ابتدا به صورت یک لکه و در یک قسمت از صفحه تلویزیون شروع می‌شود و در اوایل ایجاد ایراد تنها در تصاویر تک رنگ و یا زمینه روشن قابل تشخیص است. معمولا مصرف کنندگان در این حالت به مصرف تلویزیون ادامه می‌دهند و خرابی پیشرفت می‌کند و لکه های آبی به تدریج تمام تصویر را در بر می‌گیرد و تماشای تلویزیون را با اختلال مواجه می‌کند.

اما راه حل چیست و چگونه می‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم؟ اگر شما هم تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V دارید و با مشکل آبی شدن تصویر مواجه شده‌اید در ادامه علت ایجاد و بهترین روش رفع آن را به شما توضیح خواهیم داد.

مدل UJ از تلویزیون ‌های ال جی، در سایزهای 43 – 49 – 55 و 65 تولید شده‌ است. طراحی این سری از تلویزیون‌های ال جی بیشتر روی کیفیت تصویر تمرکز دارد و با وجود کیفیت متوسط قطعات، تصویر با کیفیتی ارائه می‌شود. بک لایت این مدل از نوع دایرکت (Direct) است و یک ایراد منحصر به نوع دارد: معیوب شدن این نوع همراه با تغییر رنگ ان به آبی و بنفش همراه است. بعبارت ساده‌تر وقتی لامپ‌های بک لایت خراب می‌شود بجای قطع شدن و روشن نشدن تغییر رنگ می‌دهد. در این حالت معمولا لامپ‌ها بجای نور سفید رنگ، نور آبی متمایل به بنفش تولید می کنند. از آن جا که ویژگی‌های کیفی بک لایت به طور مستقیم در کیفیت تصویر تاثیر می‌گذارد، در این حالت با آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی مواجه می‌شویم.

 

بک لایت تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V

در ایراد آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی معمولا مصرف کنندگان در ابتدا با ایجاد لکه و هاله آبی در یک بخش از تصویر مواجه می‌شوند. علائم خرابی بک لایت در این زمان تنها در تصاویر تک رنگ و یا زمینه سفید تصویر قابل مشاهده است. با استفاده از تلویزیون در این حالت به تدریج تعداد لامپ‌های خراب بیشتر شده و زمینه تصویر تلویزیون کاملا به رنگ آبی و بنفش متمایل می‌شود.

بک لایت تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V از نوع مستقیم (Direct) است، از 2 خط اصلی تشکیل شده که هر یک از آنها دارای 12 عدد لامپ است.

 

تعویض بک لایت تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V

بهترین روش  تعمیر تلویزیون ال جی 49UJ651V در مواجهه با ایراد آبی شدن زمینه تصویر، جایگزینی لامپ‌های بک لایت است. به دلیل شایع بودن این نوع خرابی، شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید بک لایت این مدل کرده‌اند. توصیه می‌کنیم در صورت نیاز، با مشاوره با یک متخصص حرفه‌ای از بهترین بک لایت ممکن استفاده کنید.

نکته مهم دیگر در هنگام تعویض بک لایت شاخه‌ای، استفاده از چسب حرارتی با کیفیت است. چسب حرارتی با کیفیت باعث اتصال بهتر مدار لامپ‌های بک لایت به شاسی اصلی تلویزیون می‌شود. در این حالت شاسی اصلی بعنوان خنک کننده (هیت سینک) بخش بک لایت عمل می‌کند.

 

 

تنظیم بک لایت تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V

نکته مهم در تعمیر تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V انجام اصلاحیه و تنظیمات، بعد از تعویض بک لایت تلویزیون است. وقتی مقدار بک لایت تلویزیون را در منوی تنظیمات بالا می‌بریم، تصویر شفافیت بیشتری پیدا می‌کند، اما باید بدانیم که در این حالت لامپ‌ها گرمای بیشتری تولید کرده و عمر آنها کاهش پیدا می‌کند. توصیه اصلی در این بخش تنظیم بک لایت تلویزیون و متناسب سازی آن با نور محیطی است.

تجربه محیطی از تعمیر تلویزیون در منزل نشان داده است که در اکثر موارد نیازی به استفاده از حالت حداکثری بک لایت وجود ندارد. این در حالی است که وقتی تنظیمات تلویزیون‌هایی که تعمیر شده‌اند را چک می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مقدار گزینه نور زمینه اکثر آنها در حالت حداکثری قرار دارد.

برای تنظیم بک لایت تلویزیون ال جی مدل 49UJ651V دو گزینه اصلی در منوی تنظیمات وجود دارد:

  1. BACKLIGHT یا نور زمینه
  2. ENERGY SAVING یا صرفه جویی در انرژی

گزینه بک لایت به صورت عددی و با رابطه مستقیم میزان نور بک لایت را کنترل می‌کند. گزینه صرفه جویی در انرژی به صورت معکوس عمل می‌کند، با افزایش میزان صرفه جویی در انرژی مقدار نور بک لایت تلویزیون کاهش پیدا می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط