آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل

آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل

آنچه در این نوشته خواهید خواند

آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل، در حدی که برخی مشکلات کوچک را حل کند و نیازی به مراجعه به تعمیرگاه نباشد، یکی از موضوعاتی است که همواره در نوشته‌ها و آموزش‌های مجموعه تخصصی رایان تی وی مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم بسیاری از مشکلاتی که مصرف کنندگان با دستگاههای خود دارند در حد راهنمایی برطرف می‌شود و یا آن که با رعایت چند نکته ساده می‌توانیم عمر مفید لوازم منزل خود را افزایش دهیم. در ادامه این نوشته ضمن ارائه راهکارهای افزایش عمر لوازم صوتی و تصویری، برخی از ترفندهای تعمیر ضبط خانگی، تعمیر دی وی دی، تعمیر سینما خانگی و تعمیر تلویزیون را ارائه می دهیم.

شایع‌ترین سوالاتی که در استفاده از لوازم صوتی و تصویری برای مصرف کنندگان ایجاد می‌شود عبارتند از:

  • چرا برخی از شبکه‌های تلویزیونی را دریافت نمی‌کنیم؟

  • دلیل شطرنجی شدن تصویر در شبکه‌های داخلی چیست؟

  • چرا شبکه های HD صدا دارد تصویر ندارد؟

  • علت نگرفتن شبکه های HD در تلویزیون چیست؟

  • بهترین تنظیم تصویر و صدای تلویزیون چگونه است؟

  • تعمیر ضبط خانگی را چگونه انجام دهیم؟

در ادامه متخصصین تعمیرات لوازم صوتی و تصویری رایان به بیان ساده و کاربردی به این سوالات پاسخ می‌دهند. شما هم اگر سوالی دارید در زیر نوشته کامنت کنید تا پاسخ مناسب دریافت کنید.

چرا برخی از شبکه‌های تلویزیونی را دریافت نمی‌کنیم؟

تلویزیون ما چند شبکه را دریافت نمی‌کند: تا چند وقت پیش همه شبکه‌ها را داشتیم، اما چند روز است که برخی از آنها را نداریم. حتی تلویزیون را مجدد تنظیم کردیم و جستجوی جدید انجام دادیم اما تغییری ایجاد نشده است. آیا تلویزیون ما نیاز به تعمیر دارد؟

توضیحات بالا را از زبان بسیاری از مراجعین بخش تعمیرات تلویزیون می‌شنویم. جواب این سوال اینست که اصلی ترین دلیل عدم دریافت تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی ضعف در سیگنال آنتن است. سیگنال دریافتی باید قدرت و کیفیت لازم را داشته باشد و اگر این دو پارامتر در حد استاندارد و کافی نباشد در دریافت تعدادی از شبکه‌ها که سیگنال ضعیف‌تری دارند با مشکل مواجه می‌شویم.

این که تا چند روز پیش مشکلی نداشته‌اید تغییری هم ایجاد نشده برای سلامت آنتن تلویزیون کفایت نمی‌کند. اگر از آنتن هوایی استفاده می‌کنید مجددا اتصالات آن را چک کنید. دقت کنید که سیم آنتن بسیار مهم است و می‌تواند در کیفیت سیگنال دریافتی تاثیر زیادی داشته باشد. بعد از بررسی همه این‌ موارد حالا وقت آن است که تلویزیون را مجددا کانال یابی کنید.

دلیل شطرنجی شدن تصویر تلویزیون چیست؟

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از مصرف کنندگان با متخصصین تعمیرات تلویزیون در میان می‌گذارند شطرنجی شدن تصویر و ثابت شدن لحظه‌ای آن است. این ایراد ممکن است در برخی از شبکه‌ها و یا بعضی مواقع ایجاد شود.

تنها دلیل شطرنجی شدن تصویر تلویزیون که گاهی مواقع با ثابت شدن و حتی قطع شدن صدای تلویزیون همراه است ضعف سیگنال است. ممکن است این ایراد در بعضی شبکه‌ها دیده شود که دلیل آن قدرت پایین‌تر سیگنال در این شبکه‌ها است. همانطور که در سوال قبل توضیح دادیم کیفیت و قدرت سیگنال دریافتی در سلامت تصویر تلویزیون اهمیت زیادی دارد. گاهی مواقع این مشکل حتی ممکن است با تعویض فیش آنتن تلویزیون رفع شود.

چرا شبکه‌های HD جدید تصویر ندارد یا دریافت نمی شوند؟

چند سالی است که تقریبا همه شبکه‌های داخلی دارای فرمت HD شده‌اند اما بسیاری از مصرف کنندگان در دریافت آنها مشکل دارند. این افراد در تماس با متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان تی وی اظهار می‌کنند که تلویزیون آنها شبکه‌های HD را دریافت نمی‌کند و یا این که تلویزیون آنها در این کانال‌ها صدا دارد ولی تصویر ندارد.

تمام مشکلاتی که تلویزیون‌ها با شبکه‌های HD دارند در دو نکته خلاصه می‌شود:

  1. باید برای دریافت شبکه‌های HD تلویزیون را کانال یابی کنید.
  2. تلویزیون شما قابلیت دریافت کانال‌های HD را ندارد.

در مورد نکته اول که مشکل با تنظیم دوباره تلویزیون و یک جستجوی مجدد رفع می‌شود. اما در مورد نکته دوم راه حل خرید و استفاده از یک دستگاه دیجیتال یا همن ست تاپ باکس است. دقت کنید که گیرنده دیجیتال شما باید دارای قابلیت HEVC یا H265 باشد چون در غیر این صورت تغییری در نحوه دریافت شبکه‌های دیجیتال شما ایجاد نخواهد شد.

آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل

بهترین تنظیم تصویر تلویزیون را چگونه انجام دهیم؟

چگونه می‌توانیم بهترین تنظیم رنگ و نور تلویزیون را انجام دهیم و کیفیت تصویر تلویزیون را تا حد ممکن بالا ببریم؟ بسیاری از مشتری‌ها از تعمیرکاران تلویزیون در منزل می‌خواهند که بهترین تنظیمات تلویزیون را انجام دهند. اما این روش چگونه انجام می‌شود؟

جواب این سوال اینست که همه تنظیمات تلویزیون به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و هیچ مقدار استانداردی در این بخش وجود ندارد. هر چند تجربه نشان داده است که بیشتر مصرف کنندگان تصویر تلویزیون را به صورت پرنور و پر رنگ بیشتر می‌پسندند اما هیچ بایدی در این مورد وجود ندارد.

البته در این بخش یک استثناء وجود دارد و آن مربوط به تنظیمات بک لایت تلویزیون است. متناسب سازی نور پس زمینه تصویر نسبت به نور محیطی و کاهش آن باعث کاهش گرمای ایجاد شده در تلویزیون و افزایش عمر مفید آن خواهد شد. غیر از این مورد برای دریافت بهترین تنظیم تصویر، سلیقه خودتان را اعمال کنید. وارد منوی تنظیمات تصویر تلویزیون شوید و گزینه‌ها را 0 تا 100 تغییر دهید و سپس هر جا که مناسب دیدید قرار دهید. گزینه‌ها را یک به یک تغییر دهید تا به بهترین کیفیت برسید. توصیه می‌کنیم هر چند ماه یکبار برای جلوگیری از یکنواختی تصویر برخی از گزینه‌ها را کم و یا زیاد کنید.

آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل

آموزش تعمیر ضبط صوت خانگی

امروز ساندبارها و اسپکرهای بلوتوثی جای ضبط صوت‌های خانگی را گرفته‌اند و اغلب مصرف کنندگان آنها را بعنوان سیستم صوتی منزل خود انتخاب کرده‌اند. اما در عین حال در اکثر منازل یک ضبط صوت خانگی وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل کیفیت بسیار بالاتری که در تولید صدای خروجی نسبت به دستگاههای جدید دارند هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ضبط‌های خانگی در شکل کلاسیک خود معمولا دارای 2 کاست و 3 دیسک هستند. امروزه اکثر مصرف کنندگان از بخش AUX این دستگاهها استفاده می‌کنند. مجموعه تخصصی رایان امکان نصب بلوتوث و USB روی این دستگاهها را فراهم کرده است. با استفاده از نصب بلوتوث می‌توانید

ایرادهایی که معمولا در ضبط های خانگی که دارای بخش دیسک و کاست هستند ایجاد می شود عبارتند از :

  • از کار افتادن بخش کاست
  • نخواندن دیسک در بخش سی دی
  • باز نشدن درب بخش دیسک
  • باز و بسته شدن درب بخش دی وی دی

آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل

برای آموزش تعمیر ضبط صوت خانگی بهتر است ابتدا با برخی از قطعاتی که در این دستگاهها بیشتر خراب می‌شوند آشنا شویم و عملکرد آنها را شناخته و ایرادهای ظاهری ناشی از خرابی آنها را بشناسیم. در آخر هم نحوه تعویض و تنظیم آنها را یاد بگیریم. برای اینکه به تعمیر ضبط صوت خانگی نگاه بهتری داشته باشیم باید قطعات کلی دستگاه را به دو بخش کلی تقسیم کنیم : قطعات الکترونیکی و قطعات مکانیکی.

قطعات مکانیکی به دلیل ساختار و حرکت بیشتری که دارند در فشار بیشتری قرار دارند و احتمال خرابی آنها معمولا از قطعات الکترونیکی بیشتر است. قطعات مختلف بخش مکانیزم که بیشترین استهلاک و خرابی را دارند عبارتند از :

  1. تسمه‌
  2. موتور
  3. سوئیچ

تعویض تسمه ضبط صوت خانگی

یکی از قطعاتی که بسیاری از مصرف کنندگان با ان آشنا هستند تسمه است. از تسمه‌ها برای انتقال قدرت استفاده می‌شود و عموما نیروی موتورها را به چرخ دنده‌ها و سایر قطعات متحرک مجموعه مکانیزم منتقل می‌کنند. و با توجه به جنس و حرکتی که دارند بیشترین میزان استهلاک و خرابی مکانیزم ها مربوط به آنهاست. به همین دلیل در بخش آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در نوشته‌های مختلف تعمیر ضبط خانگی و به صورت خاص در مقاله دستورالعمل تعویض تسمه ضبط خانگی به تفضیل در مورد خرابی تسمه‌ها معمولا با پاره شدن و یا گشادشدن همراه است. در این حالت نیروی تولید شده توسط موتور به خوبی منتقل نمی‌شود و بخش مکانیزم با مشکل مواجه می‌شود.

تسمه‌ها دارای شماره مشخص هستند و باید برای هر دستگاه از شماره استاندارد همان دستگاه استفاده کرد تا موتور و چرخ دنده‌ها آسیب نبیند. اما اگر شماره اصلی تسمه عیوب را ندارید از یک شماره کوچکتر نسبت به تسمه معیوب قبلی استفاده کنید.

 

خرابی موتور ضبط خانگی

المان دیگری که باید در آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل با آنها آشنا شویم و در مکانیزم ها نقش موثری دارند موتورها هستند. موتورها در واقع نیروی لازم برای حرکت بخش های مختلف مکانیزم را فراه می کنند و از کار افتادن یا بد کار کردن آنها باعث ایجاد ایرادهای مختلفی روی دستگاه می شود.

موتورها بر اساس پارامترهایی مانند ولتاژ کار، چپ یا راست گرد بودن، اندازه شفت و میزان دور در ثانیه دسته بندی و در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اصلی‌ترین ویژگی موتورها میزان ولتاژ مورد نیاز آنها است. موتورهایی که معمولا در ضبط‌های خانگی استفاده می‌شوند با ولتاژ 3.3 تا 12 ولت هستند. در بخش دیسک مولا از موتورهایی با ولتاژ پایین و در بخش کاست از موتورهای با ولتاژ بالاتر استفاده می‌شود.

آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل

خرابی سوئیچ‌ها در تعمیر ضبط خانگی

سوئیچ‌ها که جزء قطعات مکانیکی هستند عمدتا در بخش‌های مکانیکی به کار برده می‌شوند. هر چند ممکن است خیلی مهم به نظر نرسند اما در واقع عملکرد صحیح آنها در کارکرد درست دستگاه نقش اساسی و عمده‌ دارد. سوئیچ‌ها معمولا بعنوان سنسور، عملکرد قطعات مختلف را به بخش کنترل گزارش می‌دهند.

عملکرد غلط سوئیچ ها اطلاعات غلط از وضعیت بخش مکانمیزم به بخش الکترویکی و مدار فرمان می‌دهد و بر اساس این اطلاعات غلط کنترل بخش مکانیزم به درستی انجام نمی‌شود.

معمولا در بخش کاست ضبط صوت های خانگی چند سوئیچ وجود دارد که مثلا یکی از آنها وجود نوار کاست در دستگاه را به مدار فرمان گزارش می دهد. وقتی این سوئیچ کار نکند دستگاه قرار گرفتن کاست را متوجه نشده و بخش کاست شروع به کار نمی کند.

تعمیر بخش کاست ضبط صوت خانگی

حالا که با آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل و قطعات مختلف بخش مکانیزم آشنا شدیم بهتر می توانیم ایرادهایی که در بخش مکانیزم کاست یک ضبط خانگی ایجاد می شود را بررسی کنیم.

اگر با از کار افتادن بخش کاست مواجه شدید توصیه می‌کنیم که ابتدا بخش‌های مختلف مکانیزم را بررسی کنید. همان طور که گفتیم تسمه‌ها، موتورها و سوئیچ‌ها بیشترین احتمال خرابی را دارند. دقت کنید که در بخش تعمیر مکانیزم‌ها هیچ تئوری خاصی وجود ندارد و تنها باید با استفاده از تجربه عملکرد قطعات مختلف را تجزیه و تحلیل کرده و قطعه معیوب را تشخیص دهید.

ترجیحا هیچ قطعه‌ای را قبل از آن که مطمئن شوید از جای خود خارج نکنید. اگر خواستید قطعه‌ای را از مکانیزم جدا کنید حتما محل جاگذاری آن را به دقت بررسی کنید. حتی در صورت لزوم عکس بگیرید تا اگر حتی اگر قطعه‌ای از جای خود جدا شد بتوانید آن را در محل خود نصب کنید.

یکی دیگر از نکاتی که در تعمیر بخش مکانیکی دستگاههای مختلف به شما کمک می‌کند این است که هیچ قطعه‌ای را نباید با فشار خارج کنید و یا با فشار (بیش از حد معمول) جا بزنید. هر جا لازم بود نیروی بیشتری وارد کنید بدانید که راه را اشتباه رفته‌اید و ممکن است سهوا به دستگاه آسیب بزنید.

آموزش تعمیر لوازم صوتی و تصویری در منزل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط