چرا تلویزیون فلش را نمی خواند؟

چرا تلویزیون فلش را نمی خواند؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند

فلش مموریها حافظه های کوچکی هستند که با اتصال به دستگاه های دیجیتال به راحتی امکان تبادل اطلاعات را فراهم  می کنند. امروزه با هوشمند و دیجیتالی شدن تلویزیونها، فلش مموری ها قادرند به تلویزیون ها متصل شده و امکان مشاهده اطلاعات را بر روی صفحه تلویزیون فراهم کنند. گاهی بعد از اتصال فلش مموری به تلویزیون دستگاه نمی تواند آن را شناسایی کند. از دلایل اینکه چرا تلویزیون فلش را نمی خواند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

1. تفاوت فرمت اطلاعات داخل فلش با فرمت هایی که تلویزیون قادر به خواندن آنها است.

فرمت غیر استاندارد فلش مموری ها یکی از مهم ترین دلایل خوانده نشدن فلش در تلویزیون های هوشمند است. بسیاری از تلویزیون ها فلش مموری هایی با فرمت FAT32   و exFAT  را پشتیبانی می کنند. در صورتی که فرمت فلش مموری چیزی غیر از این باشد، تلویزیون قادر به تشخیص آن نخواهد بود. بسیاری از تلویزیون های هوشمند امروزی به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت خواندن انواع فرمت ها را دارند. تلویزیون های هوشمند و بسیاری از دستگاهها فرمت هایی مثل NTFS را شناسایی نمی کنند. در صورتی که فلش دارای فرمتی غیر از فرمت های FAT32   و exFAT   باشد، بایستی مشکل فرمت آن را حل نمود تا دستگاه بتواند فلش را شناسایی کند.

 

برای حل این مشکل بهترین راه حل تغییر فرمت فلش مموری است. برای تغییر فرمت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از تغییر فرمت فلش حتما از اطلاعات موجود در آن بک آپ تهیه نمایید. چرا که با تغییر فرمت فلش اطلاعات داخل آن حذف خواهند شد.
  • سپس فلش را به پورت USB کامپیوتر وصل کنید.
  • بعد از شناسایی فلش توسط کامپیوتر، در قسمت مای کامپیوتر یا This PC بر روی USB راست کلیک نموده و گزینه Format را انتخاب نمایید.
  • روی قسمت File system کلیک نموده و یکی از دو گزینه FAT32 یا exFAT را انتخاب نمایید.
  • روی گزینه Start کلیک کنید و سپس گزینه OK را کلیک کنید.
  • با کلیک روی گزینه OK فرآیند فرمت فلش شروع می شود.
  • بعد از انجام فرمت، فلش تغییر فرمت می یابد.
  • بعد از اتمام فرمت فلش، اطلاعات داخل فلش را که قبلا از آن بک آپ گرفته اید، دوباره به فلش انتقال دهید.

نکته: بعد از تغییر فرمت فلش ممکن است حجم آن تا ظرفیت 4 گیگا بایت کاهش یابد.

در برخی از تلویزیون های قدیمی فلش به حالت عادی شناسایی نمی شود و باید آن را به صورت دستی انتخاب نمود. برای این منظور به بخش Source بروید و در قسمت USB/Media سیستم را بر روی فلش تنظیم کنید. (این مراحل در مدل ها و برند های مختلف تلویزیون متفاوت است.)

 

2. شکستگی یا خرابی فیزیکی پورت USB

گاهی ممکن است ضربه یا عوامل دیگر موجب  شکستگی یا آسیب فیزیکی به پورت USB شود، در این صورت نیز فلش توسط تلویزیون خوانده نمی شود.

 

شکستگی پورت USB
شکستگی پورت USB

 

اگر فرمت فلش را چک نمودید و از صحیح بودن فرمت مطمئن شدید، خود فلش را نیز چک کنید تا در آن شکستگی یا خمیدگی وجود نداشته باشد. در صورتی که ظاهر فیزیکی فلش سالم بود، اما باز هم تلویزیون قادر به شناسایی فلش نبود، ممکن است پورت USB دستگاه خراب باشد. بهتر است فلش را در پورت دستگاه های دیگری مثل لپ تاپ امتحان کنید تا مطمئن شوید ایراد از پورت است یا فلش. در صورتی که پورت USB خراب بود برای تعمیر آن با یک تعمیر کار مجرب تماس بگیرید.

 

برای جلوگیری از خرابی پورت USB نکات زیر را در هنگام وصل نمودن فلش به تلویزیون رعایت کنید:

  • در زمانی که فلش به تلویزیون وصل است، به هیچ عنوان به یکباره تلویزیون را خاموش نکنید.
  • برای جلوگیری از نقص فنی دستگاه و نیز جلوگیری از خراب شدن فلش، بعد از استفاده، حتما فلش را از دستگاه خارج کنید.
  • برای جدا نمودن فلش از تلویزیون از زور و فشار استفاد نکنید، چرا که ممکن است موجب آسیب دیدگی پورت USB شود.

 

بیشتر بخوانید : 5 نکته طلایی برای افزایش عمر تلویزیون

 

3. اشکال نرم افزاری تلویزیون

  • در برخی مواقع به دلیل قدیمی بون سیستم عامل تلویزیون، تلویزیون قادر به خواندن فلش نمی باشد. برای رفع این مشکل سیستم عامل تلویزیون خود را به روز رسانی کنید. برای این کار به سایت شرکت سازنده تلویزیون خود مراجعه نموده و نحوه آپدیت شدن را بیاموزید تا به جدید ترین آپدیت سیستم عامل تلویزیونتان دسترسی داشته باشید. بعد از آپدیت شدن تلوزیون مشکل عدم شناسایی فلش رفع خواهد شد.
  • در برخی از تلویزیونها مثل سامسونگ، ال جی و … با برگرداندن تنظیمات به حالت پیش فرض، مشکل نرم افزاری دستگاه رفع می شود. برای این منظور در گزینه Factory reset می توانید تنظیمات را به حالت کارخانه و پیش فرض باز گردانید. در این روش ممکن است تلویزیون چند بار ری استارت شود تا تغییرات اعمال گردد. در برخی دستگاه ها نیز از شما رمز عبوری پرسیده می شود که عمدتا به صورت پیش فرض 0000 تعیین شده است.
  • آخرین روش برای حل مشکل نرم افزاری تلویزیون ری استارت کردن دستگاه است. در تلویزیون های ال جی، سامسونگ و … به قسمت تنظیمات External Devices Manager بروید و تمامی گوشی ها، تبلت ها و … را حذف کنید. دستگاه را خاموش نموده و بعد از خارج نمودن فلش آن را دوباره روشن کنید.

 

4. خرابی مین برد تلویزیون

مین برد یکی از قطعات تلویزیون است که به نوعی حکم مغز دستگاه را دارد و سایر قطعت دیگر را کنترل می کند. حافظه رم تلویزیون، پردازشگر تلویزیون، ورودی و خروجی های صدا و تصویر، USB، HDMI بر روی این قطعه قرار دارند. بروز هر گونه مشکلی در مین برد می تواند مشکلاتی را برای این قطعات ایجاد کند، چرا که بخش سخت افرازی مربوط به این قابلیت ها بر روی مین برد قرار دارد. یکی از دلایل شناسایی نشدن فلش و هارد اکسترنال در تلویزیون، می تواند خرابی مین برد باشد. چرا که پورت USB نیز بر روی مین برد قرار گرفته است و در صورت آسیب مین برد شناسایی فلش ممکن نخواهد بود.

در صورت شناسایی نشدن فلش بر روی تلویزیون مراحل بالا را چک کنید و درصورت وجود هر گونه مشکل سخت افزاری با متخصصین خبره تماس بگیرید تا در اسرع وقت مشکل را رفع کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط