همه آنچه که باید درمورد پیکسل سوخته تلویزیون بدانید

پیکسل سوخته تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

پیکسل سوخته تلویزیون یکی از ایرادهای شایع در بین تکنولوژیهای مختلف تلویزیون (LED – LCD – Plasma)  است. در این نوشته قصد داریم ابتدا علت ایجاد پیکسل سوختگی در تلویزیون را بررسی کرده و سپس روش‌های مختلف تعمیر پیکسل سوخته در تلویزیون را توضیح دهیم.

پیکسل سوختگی بیماری لاعلاج تلویزیون‌های LED و LCD است. در زمان خرید دقت کنید که دستگاه شما دچار این مشکل نباشد. شرکت‌های مختلف تولید کننده تلویزیون هر کدام استانداردهای خاص خود را در این بخش دارند. براساس این استانداردها، تعداد مشخصی از پیکسل سوختگی مجاز شمرده می‌شود. مثلا شرکت سامسونگ بعنوان یکی از شرکت‌های بزگ تولید کننده صفحه نمایش تعداد 7 پیکسل معیوب را در یک صفحه نمایش مجاز می‌شمارد. این بدان معناست که وقتی یک صفحه نمایش تولید می‌شود که دارای میلیون‌ها سلول است می‌توان از تعداد تا 7 پیکسل معیوب صرف نظر کرد.

البته از نظر مصرف کننده حتی وجود یک پیکسل سوخته یا غیرفعال هم زیاد و غیر قابل قبول است. اگر شما هم همین نظر را دارید با ما همراه باشید، تا به شما بگوییم چگونه می‌توانید وجود پیکسل سوخته در یک تلویزیون را تشخیص دهید.

سوالاتی که در این نوشته به آنها جواب خواهیم داد عبارتند از :

  1. پیکسل تلویزیون کجاست؟
  2. علت ایجاد پیکسل سوختگی در تلویزیون
  3. تست پیکسل سوخته تلویزیون
  4. نرم افزار تعمیر پیکسل سوخته تلویزیون
  5. رفع پیکسل سوختگی تلویزیون
  6. هزینه تعمیر پیکسل سوخته تلویزیون led
  7. جلوگیری از زیاد شدن پیکسل سوخته در تلویزیون

اگر شما هم با مشکل پیکسل سوخته در تلویزیون خود مواجه شده‌اید می‌توانید سوالات خود را در این زمینه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان درمیان بگذارید.

پیکسل سوخته تلویزیون

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون سونی

پیکسل تلویزیون کجاست؟

قبل از آنکه به موضوع پیکسل سوختگی در تلویزیون بپردازیم ابتدا باید بدانیم پیکسل چیست؟

صفحه نمایش در تلویزیون‌های led – lcd – plasma از تعدادی واحدهای ریز تشکیل شده است. همانند یک دیوار که از تعداد زیادی آجر تشکیل شده است. صفحه نمایش یک تلویزیون هم از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده است. اگر از فاصله نزدیک به صفحه نمایش یک تلویزیون نگاه کنید می‌توانید این خانه‌های ریز را تشخیص دهید.

هر چقدر تعداد پیکسل‌ها در یک صفحه نمایش بیشتر باشد، تصویر کیفیت بالاتری خواهد داشت. عدد هایی که در بخش رزلوشن تصویر می‌شنویم در واقع تعداد پیکسل‌های صفحه نمایش است. مثلا در یک پنل HD تعداد 1280 * 720 پیکسل وجود دارد. این تعداد در پنل FULL HD به تعداد 1920*1080 پیکسل افزایش پیدا می‌کند.

هر پیکسل دارای 3 بخش کوچکتر به نام ساب است. هر ساب به یکی از سه رنگ اصلی یعنی سبز، آبی و قرمز روشن می‌شود و به این ترتیب تصویر شکل می‌گیرد.

علت ایجاد پیکسل سوختگی در تلویزیون

به بیان ساده به غیر فعال شدن پیکسل‌ها در یک صفحه نمایش، پیکسل سوختگی گفته می‌شود. پیکسل سوختگی در تلویزیون‌ها معمولا به صورت ایجاد نقاط یا خطوط و یا شکل‌های مختلف تیره و یا رنگی دیده می‌شود.

دلایل مختلفی را می‌توان برای ایجاد پیکسل سوخته در تلویزیون نام برد. در بخش فنی تعمیرات تلویزیون، علت ایجاد یک ایراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شاید بپرسید چرا؟ چون در صورت عدم رفع علت ایجاد ایراد احتمال بازگشت ایراد و خرابی مجدد دستگاه وجود دارد.

مهمترین علل ایجاد پیکسل سوختگی در تلویزیون عبارتند از :

  1. ایجاد نقص فنی در مراحل ساخت پنل تلویزیون
  2. پایان عمر پنل (صفحه نمایش تلویزیون)

علت ایجاد پیکسل سوختگی در تلویزیون

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون سامسونگ

آیا پیکسل سوخته تلویزیون زیاد می‌شود؟

از متخصصین تعمیرات تلویزیون همین سوال را پرسیده‌ایم:

پیکسل سوختگی تلویزیونیک ایراد فنی در بخش ساخت صفحه نمایش است. در بخش تعمیر تلویزیون ما هیچ گونه دسترسی به بخش‌های داخلی پنل تلویزیون نداریم و نمی‌توانیم تغییری در اجزای آن ایجاد کنیم. پیکسل سوختگی مانند هر ایراد دیگری می‌تواند پیشرفت کند. پیکسل سوختگی مخصوصا در تلویزیون‌هایی که پنل آنها به علت پایان یافتن عمر مفید پنل دچار این ایراد شده است، نسبتا سریع‌تر خواهد بود. در این پنل‌ها معمولا پیکسل سوختگی با ایجاد یک نقطه و یا خط شروع شده و به تدریج مقدار آنها افزایش پیدا می‌کند.

نکته مهم در مورد افزایش پیکسل سوختگی تلویزیون اینست که در اولین قدم بتوانید پیکسل سوختگی را از ایرادهای دیگر تشخیص دهید. بسیاری مواقع پیکسل سوختگی با ایجاد خطوط عمودی و یا افقی تلویزیون اشتباه گرفته می‌شود. دلیل ایجاد خطوط عمودی و یا افقی در تلویزیون ایرادهای دیگری مانند آبخوردگی صفحه نمایش و یا خربی فلت پنل تلویزیون (COF) می‌تواند باشد. نکته مهم در تشخیص پیکسل سوختگی از سایر خرابی های تلویزیون اینست که معمولا پیکسل سوختگی ها شکل هندسی مشخصی ندارند. مثلا خرابی فلت پنل یا همان COF خطوط سرتاسری ایجاد می‌کند. این در حالیست که خطوط ایجاد شده بعلت پیکسل سوختگی معمولا سرتاسری نیستند.

آیا پیکسل سوخته تلویزیون زیاد می‌شود؟

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون پاناسونیک

جلوگیری از زیاد شدن پیکسل سوخته تلویزیون

با توجه به این که پسکیل سوختگی تلویزیون یک ایراد ساختاری خاص است هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. مقالات متعددی در اینترنت برای تعمیر پیکسل سوختع تلویزیون وجود دارد که هیچ کدام واقعی نیست. حتی نرم‌افزارهایی هم بعنوان نرم افزار تعمیر پیکسل سوخته تلویزیون منتشر شده است که در عمل کارایی هیچ کدام ثابت نشده است. اما آنچه بعد از سالها بررسی عارضه پیکسل سوختگی تلویزیون مشاده کرده‌ایم اینست که می‌توانید از روش‌های زیر برای جلوگیری از زیاد شدن پیکسل سوخت تلویزیون استفاده کنید :

  1. از ایجاد فشار یا ضربه به تلویزیون مخصوصا در محل پیکسل سوختگی جلوگیری کنید. این حالت را مخصوصا زمانی که تلویزیون را تمیز می‌کنید را رعایت کنید.
  2. گرم و سرد شدن صفحه نمایش تلویزیون عامل دیگری است که در زیاد شدن پیکسل سوخته تلویزیون موثر است. بک لایت تلویزیون را کاهش دهید تا صفحه نمایش تلویزیون کمتر گرم شود. همچنین می‌توانید ساعات روشن بودن تلویزیون را کنترل کنید.

این دو عامل مهمترین عواملی هستند که می‌توانید برای جلوگیری از زیاد شدن پیکسل سوخته تلویزیون انها را رعایت کنید.

جلوگیری از زیاد شدن پیکسل سوخته تلویزیون

بیشتر بخوانید: تعمیر تلویزیون ال جی

پیکسل سوختگی در تلویزیون پلاسما

ساختار پنل تلویزیون‌های پلاسما با تلویزیون‌های LCD و LED کاملا متفاوت است. این بدان معنا است که هر چند به دلیل عدم استفاده از کریستال مایع در ساخت پنل تلویزیون پلاسما، پیسکسل سوختگی در تلویزیون پلاسما ایجاد نمی‌شود. اما ایرادهای دیگری وجود دارد که مشابه پیکسل سوختگی در پنل تلویزیون پلاسما ایجاد می‌شود. در ادمه به یکی از مهمترین ایرادهایی که در تلویزیون‌های پلاسما ایجاد می‌شود می‌پردازیم. این ایراد BURN IN یا همان سوختگی صفحه نمایش است.

 

ساختار پنل تلویزیون‌های پلاسما به گونه‌ای است که وقتی یک تصویر به مدت طولانی روی آن پخش می‌شود، با حک شدن روی صفحه نمایش، در همه تصاویر به صورت پس زمینه دیده خواهد شد. در این ایراد که در تلویزیون‌های OLED با شدت بیشتری مشاهده می‌شود درمان مشخصی وجود ندارد. در واقع تنها راه حل رفع این ایراد تعویض کامل صفحه نمایش است. به همین دلیل پیشگیری در این ایراد به مانند همیشه بسیار بهتر از درمان است.

بهترین روش جلوگیری از ایراد حک شدگی تصویر یا همان BURN IN استفاده از تصاویر متحرک به جای تصاویر ثابت است. اگر دقت کنید حتی منوی تنظیمات و عبارت NO SIGNAL در تلویزیون‌ها دارای حرکت است. این حرکت و جابجایی تصاویر باعث جلوگیری از ایجاد آسیب دیدگی پنل تلویزیون می‌شود.

پیکسل سوختگی در تلویزیون پلاسما

8 پاسخ

    1. با سلام، پنل تلویزیون شکسته شما تنها با مدل دقیق تلویزیون قابل استعلام و تعیین قیمت است. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات، مدل دقیق تلویزیون را در یک پست دیگر به طور کامل قید کنید. چون پست‌های قبلی قابل دسترسی نیست اطلاعات هر پست را به صورت کامل نوسیسد.

    1. با سلام، احتمالا مدل تلویزیون را اشتباه قید کرده اید. برای توضیح در مورد هزینه تعمیر تلویزیون و مراحل آن ابتدا باید مدل دقیق را اطلاع دهید تا اطلاعات دقیق و درست دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط