فلت پنل تلویزیون چیست؟

تعمیر آبخوردگی پنل تلویزیون led

آنچه در این نوشته خواهید خواند

اگر شما هم جزء مراجعین بخش تعمیرات تلویزیون باشید و تلویزیون شما دچار آبخوردگی شده باشد در جستجوهای خود در اینترنت و یا در مشاوره تلفنی که با متخصصین تعمیر تلویزیون داشته اید حتما نام این قطعه را شنیده اید. در ادامه به شما خواهیم گفت که فلت پنل تلویزیون چیست؟ اما قبل از آن باید با مفهوم چند کلمه در بخش تعمیر تلویزیون های آبخورده آشنا شوید :

فلت پنل تلویزیون چیست؟

تصویر تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی از چند ستون رنگی کنار هم تشکیل می شود. برای ساده سازس درک مطلب ابتدا محیط صفحه نمایش تلویزیون را ابتدا به دو بخش چپ و راست تقسیم کنید و سپس هر قسمت را مثلا به سه بخش کوچکتر تقسیم کنید که در نتیجه کل مساحت صفحه نمایش به 6 ستون کنار هم تقسیم می شود.( این تعداد در تلویزیون های مخلف متفاوت است ) اطلاعات هر کدام از این ستون ها بوسیله یک قطعه ارتباطی  به صفحه نمایش منتقل می شود. این قطعه که همان فلت پنل نام دارد در واقع یک کابل ارتباطی است که در وسط آن آی سی پردازشگر وجود دارد. ورودی آن اطلاعات تصویر از برد آدرس و خروجی آن اطلاعات تصویر پردازش شده برای خطوط مختلف تصویر است. اتصال فلت ها در هر دو بخش اتصال به برد آدرس و پنل به صورت باندینگ است.

فلت پنل تلویزیون چیست؟

آبخوردگی پنل تلویزیون به چه معناست؟

زمانی که یک مایع رسانا روی صفحه نمایش تلویزیون پاشیده می شود مقداری از آن به سمت پایین حرکت کرده و از فاصله کم بین قاب و صفحه نمایش ابتدا روی فلت ها و سپس به برد ادرس نفوذ می کند. مقطع اتصال فلت ها به صفحه نمایش و برد آدرس آسیب پذیر هستند و مایع رسانا در این دو مقطع می تواند باعث ایجاد اتصالی بین پین های مختلف این دو ناحیه شود که در این حالت گفته می شود تلویزیون دچار آبخوردگی شده است.

معمولا این نفوذ رطوبت همراه با ایجاد شوره و جرقه بین پین های مختلف و سوختگی فیزیکی است و ماده شوره مانند ایجاد شده در این بخش خاصیت رسانایی داشته و حتی مدت ها بعد از آبخوردگی تلویزیون ممکن است باعث پیشرفت آسیب دیدگی دستگاه شود.

فلت پنل تلویزیون چیست؟

خرابی تلویزیون در اثر آبخوردگی

وقتی تلویزیونی دچار آبخوردگی می شود در واقع اتصالات فلت های پنل دچار آسیب شده اند. این اتصالات بین پنل تلویزیون و فلت های پنل و برد ادرس مشترک است و اگر اتصالات بین فلت و برد آدرس اسیب دیده باشد امکان تعمیر بیشتر است اما در صورت آسیب دیدگی اتصالات بین فلت و پنل، فلت اسیب دیده حتما باید تعویض شود.

در برخی موارد اتصالی پین های فلت ها باعث انتقال خرابی به برد تی کان تلویزیون هم می شود که در این صورت برای تعمیر تلویزیون ابتدا باید بخش فلت ها تعمیر شود و سپس برد تی کان تحت تعمیر و یا تعویض قرار گیرد.

فلت پنل تلویزیون چیست؟

اشکالات مختلف پنل تلویزیون در اثر آبخوردگی

بعلت گسترگی قطعات بخش پنل تلویزیون و امکان آسیب دیدگی آنها در به صورت های مختلف،اشکالات ظاهری که در اثر ایجاد آبخوردگی در پنل تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی ایجاد می شود انواع مختلفی دارد. تعدادی از ایرادهای ایجاد شده را در زیر نام می بریم :

ایجاد نوارهای تیره و یا روشن در سطح تصویر به صورتی که در زیر نوار تصویر مشخص باشد.

ایجاد نوارهای تیره یا روشن بدون تصویر در زیر نوار

دو نیمه شدن تصویر

نگاتیو شدن تصویر و یا تغییر فاز رنگ ها

ایجاد خطوط باریک رنگی ، سفید یا تیره رنگ

فلت پنل تلویزیون چیست؟

تعمیر آبخوردگی پنل تلویزیون

پین های ارتباطی فلت ها در مقطع اتصال به برد آدرس دارای اتصالاتی با اندازه کمتر از میلی متر و در مقطع اتصال با پنل دارای اتصالاتی با اندازه میکرو میلی متر است و به همین دلیل اگر در بخش اتصال به برد آدرس آسیب ببینند امکان تعمیر کلی دستگاه بدون نیاز به تعویض فلت ها بسیار بیشتر است. برای تعمیر فلت ها در مقطع برد آدرس پین های قطع شده مجددا متصل شده و قطعات آسیب دیده تعویض می شود ولی در صورت آسیب مقطع پنل فلت ناچارا باید تعویض شود.

فلت پنل تلویزیون چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط