روغن روی برد کنترل تلویزیون چیست؟

تعمیر کنترل تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

همه ما با خرابی ریموت کنترل مواجه شده‌ایم و می‌دانیم که چگونه استفاده از یک دستگاه را اختلال مواجه می‌کند. اما همیشه لازم نیست که برای تعمیر کنترل تلویزیون به تعمیرگاه مراجعه کنیم. در اغلب موارد با کمی دقت و حوصله می‌توانیم تعمیرات ریموت کنترل را خودمان در منزل انجام دهیم. در ادامه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی چند ایراد مختلف در ریموت کنترل‌ها را بررسی و نحوه تعمیر هر ایراد را توضیح می‌دهیم.

شایع‌ترین ایرادهایی که در خرابی کنترل تلویزیون با آنها مواجه می‌شویم:

  1. از کار افتادن کامل ریموت کنترل
  2. کارنکردن بعضی از دکمه های ریموت کنترل تلویزیون
  3. سفت شدن تعدادی از دکمه های کنترل

این سه مورد، شایع‌ترین ایرادهایی هستند که ممکن است در خرابی یک ریموت کنترل با آن مواجه شوید.

علت از کار افتادن کنترل تلویزیون چیست؟

از کار افتادن کامل ریموت کنترل تلویزیون یعنی هیچ یک از دکمه‌های کنترل عمل نکند. اگر با این ایراد مواجه شدید برای تعمیر کنترل تلویزیون مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

 ابتدا باید مطمئن شوید که ریموت کنترل خراب است و عمل نمی‌کند، یا این که بخش گیرنده تلویزیون معیوب شده است. ساده‌ترین روش اینست که از یک ریموت کنترل دیگر استفاده کنید. اما اگر کنترل دیگری در اختیار نداشتید، بهترین روش، تست ریموت کنترل با استفاده از یک دوربین دیجیتال است. اگر با یک دوربین دیجیتال مانند دوربین گوشی موبایل خود به دیود فرستنده ریموت کنترل نگاه کنید زمانی که یکی از کلیدها را فشاردهید، دیود فرستنده روشن می‌شود.

براساس قواعد تعمیرات لوازم الکترونیکی، وقتی با از کار افتادن کامل ریموت کنترل مواجه شدید باید از تست منبع تغذیه شروع کنید یعنی باطری. برای اطمینان از سلامت باطری آن را تعویض کنید. اگر بعد از تعویض باطری، باز هم کنترل کار نکند باید برای ادامه تعمیر کنترل آن را باز کنید.

بیشتر بخوانید : ساده ترین روش تعمیر کنترل تلویزیون در منزل

 

چگونه کنترل تلویزیون را برای تعمیر باز کنیم؟

تقریبا هیچ کنترلی را پیدا نخواهید کرد که بتوانید به راحتی آن را باز کنید. برای باز کردن ریموت کنترل ها باید از روش های تجربی استفاده کنید. این نکته را هم بدانید که حتما قاب و ظاهر ریموت کنترل شما خط و خش برمیدارد و مقداری آسیب می‌بیند. مهم اینست که با دقت و تجربه می‌توانید مقدار این آسیب دیدگی را به مقدار زیادی کاهش دهید.

برای باز کردن ریموت کنترل ابتدا باید باطری های کنترل را خارج کنید. سپس دقت کنید که اگر بدنه ریموت کنترل پیچ دارد آنها را باز کنید. ممکن است پیچ‌ها زیر محفظه باطری یا جاهایی که کمتر دیده می‌شود تعبیه شده باشند.

ابزارهای خاصی برای باز کردن ریموت کنترل‌ها وجود دارد. اما اگر می‌خواهید ریموت کنترل تلویزیون خودتان را تعمیر کنید حتما آنها را ندارید. بجای این ابزار تخصصی می‌توانید از ابزارهای مشابه مثل پیچ گوشتی های ریز استفاده کنید.

تعمیر کنترل تلویزیون

تعمیر کنترل تلویزیون وقتی هیچ کلیدی کار نمی کند

همانطور که گفتیم وقتی هیچ کلیدی ریموت کنترل کار نمی‌کند ابتدا باید باطری ریموت کنترل را تست و در صورت نیاز تعویض کنید.

برای تست باطری نیاز به امپر متر و یا حداقل ولتمتر داریم. اما اگر این ابزار را در اختیار ندارید بهترین روش تعویض باطری است. مرحله بعدی در تعمیر کنترل تلویزیون چک کردن قطعات از نظر شکستگی و یا جدا شدن مدارات است.

ریموت کنترل ها دائما در حال جابجایی هستند. ممکن است از دست مصرف کننده بیفتد و یا توسط کودکان ضربه ببیند. به همین دلیل ممکن است مدار PCB و یا لحیم کاری قطعات آسیب ببیند و از محل خود جدا شود.

وقتی ریموت کنترل را باز کردید ابتدا قطعات مختلف مانند پایه‌های اتصال باطری به مدار، کریستال (قطعه آبی رنگ و یا مشکی که معمولا 3 پایه دارد)، خازن صافی (2 پایه است و گرد) و دیود فرستنده که معمولا در بالای ریموت کنترل قرار دارد را از نظر اتصال صحیح به مدار بررسی کنید. اگر پایه قطعات جدا شده باشد لازم است که لحیم کاری کنیدو اتصال پایه‌ها را تجدید کنید.

تعمیر کنترل تلویزیون

از کار افتادن تعدادی از کلیدهای ریموت کنترل

شایع‌ترین ایرادی که در اغلب ریموت کنترل های اطرافتان هم به راحتی می‌توانید ببینید از کار افتادن و یا بد عمل کردن تعدادی از کلیدها است.

کلیدهای پرکاربرد ریموت کنترل تلویزیون مانند کلیدهای خاموش/روشن، کم و زیاد کردن ولوم و یا تعویض کانال زودتر از بقیه کلیدها خراب می‌شوند. در ابتدا باید خیلی محکم فشار داده شوند تا عمل کنند. به مرور زمان کارایی خود را به طور کامل از دست می‌دهند. اما کلیدهایی که کمتر از انها استفاده میشود اغلب سالم هستند و به درستی کار می‌کنند.

برای تعمیر کنترل تلویزیون به این نکته توجه داشته باشید : اگر حتی یکی از کلیدهای ریموت کنترل ما کار کند یعنی مدار تغذیه و نوسان ساز ریموت کنترل و همچنین بخش فرستنده ریموت کنترل سالم است و به درستی کار می‌کند.

تعمیر کنترل تلویزیون

برای تعمیر کنترل تلویزیون وقتی تعدای از کلیدهای آن کار نمی‌کند اقدامات زیر را به دقت انجام دهید:

ریموت کنترل را باز کنید. ابتدا بررسی کنید که بین لایه لاستیکی و برد PCB روغن ایجاد شده است یا خیر؟ ایجاد این روغن که در ادامه راجع به منبع و دلیل ایجاد آن توضیح می‌دهیم می‌تواند باعث بد کار کردن کلیدهای کنترل شما شود. اگر روی برد و لاستیک روغن دیدید ابتدا باید آن را برطرف کنید. برای از بین بردن این روغن می‌توانید لاستیک را با قلم مو و مایع ظرفشویی بشویید.

برای برطرف کردن روغن روی برد PCB کنترل هم می‌توانید از همین روش استفاده کنید اما برای پایین آوردن احتمال خطا بهتر است از اسپری خشک استفاده کنید. استفاده از آب این خطر را دارد که نتوانید رطوبت مانده را به خوبی از بین ببرید و رطوبت باقی مانده بعنوان یک رسانا باعث ایجاد اتصالی و آسیب دیدگی بیشتر کنترل شما شود.

بیشتر بخوانید : بهترین روش تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ

روغن روی برد کنترل تلویزیون چیست؟

در بسیاری موارد وقتی برای تعمیر کنترل تلویزیون آن را باز می‌کنیم با روغن خاصی روی برد کنترل تلویزیون مواجه می‌شویم. این جا این سوال پیش می‌آید که این روغن داخل کنترل از کجا آمده است؟ آیا منشا بیرونی دارد؟

جواب این است که روغن روی برد کنترل تلویزیون شما از خارج وارد ریموت نشده است. این روغن در داخل کنترل شما ایجاد شده است و منبع آن گرافیت روی برد و لاستیک کنترل است. وقتی گرافیت در معرض هوا قرار می‌گیرد این روغن تولید می‌شود.

روغن روی برد کنترل تلویزیون در واقع نتیجه اکسیداسیون گرافیت کنترل است. نکته مهم در مورد روغن روی برد کنترل اینست که این روغن نارسانا و غیر هادی است. در نتیجه وقتی بین برد PCB و لاستیک کنترل قرار میگیرد در واقع بین دو قطعه‌ای قرار می‌گیرد که قرار است بهم اتصال پیدا کنند. روغن روی برد کنترل باعث ایجاد اختلال در اتصال این دو بخش در ابتدا باعث سفت شدن کلیدهای ریموت کنترل و به تدریج با زیاد شدن مقدار روغن باعث از کار افتادن آنها می‌شود.

زمانی که مصرف کننده با سفت شدن و بد عمل کردن کلیدهای کنترل مواجه می‌شود براساس تجربه در ابتدا سعی می‌کند با فشار دادن بیشتر کلید، از کنترل استفاده کند. این فشار بیشتر بعد از چند دفعه باعث آسیب دیدگی گرافیت لاستیک کنترل می‌شود.

به این ترتیب است که روغن روی برد کنترل تلویزیون باعث سفت شدن کلیدها و به مرور از کار افتادن کامل آنها خواهد شد.

بیشتر بخوانید : روغن روی برد کنترل تلویزیون چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

تعمیر کنترل تلویزیون

چگونه عمر ریموت کنترل تلویزیون خود را افزایش دهیم؟

در انتهای بحث تعمیر کنترل تلویزیون چند نکته مهم را یادآور می‌شویم که رعایت آنها می‌تواند باعث افزایش عمر ریموت کنترل های منزل شما شود.

  1. تعویض باطری ریموت کنترل هر 3 تا 6 ماه یکبار
  2. جلوگیری از افتادن یا ضربه دیدن ریموت کنترل
  3. استفاده از کاور و یا محافظ برای ریموت کنترل

باطری ریموت های مختلف را نسبت به میزان ارزش و کارای دستگاهها بین 3 تا 6 ماه یک بار تعویض کنید. برای این تعویض فکر نکنید که فعلا ریموت کار می‌کند پس نیازی نیست که باطری آن را تعویض کنیم. این کار صرفه جویی نیست. قیمت ریموت کنترل های فابریک به حدی بالا هست که تعویض باطری کنترل را توجیه کند.

وقتی باطری ریموت نو باشد میزان جریان بالاتری از آن خارج می‌شود. در این حالت کلیدهای مختلف ریموت کنترل به راحتی کار می‌کنند. لازم نیست برای عمل کردن کلیدها فشار زیادی وارد کنیم و همین نکته مهمترین عامل در حفظ سلامتی ریموت کنترل است.

استفاده از کاور و یا محافظ هم می‌تواند کمک زیادی به افزایش عمر کنترل تلویزیون شما کند. برای این کار لازم نیست حتما از کاورهای خاص استفاده کنید. می‌توانید از پلاستیک های جلد کتاب به ساده‌ترین روش استفاده کنید. مطمئن باشید استفاده از کاور تاثیر زیادی در افزایش عمر کنترل شما خواهد داشت.

تعمیر کنترل تلویزیون

8 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید ببخشید کنترل تلویزیون خورد زمین و دیگه کار نمیکنه ولی با گوشی ک تست میکنم اشعه میزنه باید کدوم قسمتشو تعویض کنم ک درست بشه لطفا راهنمایی کنید

    1. با سلام، باید ابتدا فرکانس ریموت را مشخص کنید و آن را آزمایش کنید. این روش احتمالا برای شما غیر قابل انجام است. ابتدا اگر برند تلویزیون شما عمومی است سعی کنید یک کنترل دیگر پیدا کنید و با تلویزیون تست کنید تا از سلامت تلویزیون مطمئن شوید. اگر از خرابی ریموت اطمینان پیدا کردید و ریموت فرکانس خروجی داشت باید بدانید که ریموت تغییر فرکانس داده است. قطعاتی مثل کریستال نوسان ساز و آی سی اصلی ریموت کنترل می تواند باعث ایجاد این ایراد شود.

  2. باسلام ، من ریسیور مدیاست دارم که دوتا ریموت دارد اما زمین تا آسمان کادکردشان فرق میکند یکی بسیار تیز و نرم است و دیگری کند و تنبل لازم بذکر است که نو هستند و هنوز به سن فرسودگی نرسیده اند سوالم اینست چرا یه کارخانه اینطور تولید کرده ، تشکر

    1. با سلام، ممکن است ریموت کندتر معیوب باشد. کاش مشخص می‌کردید که هر دو ریموت از یک نوع هستند یا خیر اختلاف دارند؟

  3. سلام علیکم خسته نباشید
    ما تلویزیون aoc داریم تازگی اتفاق افتاده زمانی که تقریباً نیم ساعت تلویزیون نگاه می‌کنیم کل کنترل و حتی کلید خاموش روشن روی تلویزیون هم از کار می‌افتد و حتماً باید تلویزیون را از برق بکشیم که دوباره راه اندازی شود.
    به نظر شما دلیل این اتفاق چیست…؟

    1. با سلام، اختمالا در بخش مین برد مشکل دارید. با متخصصین تعمیر تلویزیون در محدوده سکونت خود ارتباط بگیرید. برند تلویزیون شما به گونه‌ای است که ممکن است در تامین قطعات آن با مشکل مواجه شوید. پس در ابتدا دقت لازم را داشته باشید.

  4. شما گفتید مدارکنترل در جریان هوا روغنی میشود!!!پس چرا کنترل های نو روغنی نمیشن؟مگه هوا بهشون نمیخوره؟!! بنظرم اون روغن واکنش شیمیایی باطری های بی کفیت چینی میباشد

    1. با سلام، لطفا به این نکته دقت کنید: روغن، روی برد کنترل ایجاد میشه نه در قسمت باطری. محفظه باتری‌ها با قسمتی که برد و پد رسانا وجود دارد متفاوت است. معمولاً باتری‌ها دچار سولفاته می‌شوند، اما این پودر سفید رنگ فقط در قسمت باتری است و به دیگر بخش‌های کنترل نفوذ نمی‌کند. زمان ایجاد مایع روغن مانندی که در کنترل‌ها دیده میشود به تجربه حداقل 5 سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط