روش عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی

روش عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

یکی از محاسن تلویزیون های سونی وجود عیب یاب داخلی (self check) در آنهاست که در صورت داشتن اطلاعات کافی به خوبی می توان از آنها در جهت بالابرد کیفیت تعمیر تلویزیون استفاده کرد. در ادامه به بررسی روش عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی و نحوه استفاده از این (self check) می پردازیم:

در عموم تلویزیون های سونی مدارهایی طراحی شده است که بر عملکرد صحیح بخش های مختلف نظارت می کند و در صورت ایجاد هر گونه اشکال و ایرادی که باعث از کار افتادن و یا عملکرد غیر صحیح این بخش ها شود این سیستم که با نام سیستم عیب یاب و یا (self check) شناخته می شود فعال می شود و پیامی را به سیستم کنترل دستگاه می فرستد. با ارسال این پیام به بخش کنترل مرکزی، دستگاه خاموش می شود و به تناسب با بخش معیوب چراغ استندبای جلوی دستگاه شروع به چشمک زدن می کند. این نوع چشمک زدن چراغ جلوی دستگاه تعداد مشخصی در یک سیکل زمانی دارد و پشت سر هم تکرار می شود. مثلا دو بار پشت سر هم می زند و پس از مکث 2 ثانیه ای مجددا 2 بار چشمک مجددا تکرار می شود و این روند ادامه دارد تا تلویزیون از برق جدا شود. برای تعداد چشمک های مختلف که بعنوان یک کد شناخته می شود ایرادهای مشخصی تعریف شده که در هر مدل به صورت اختصاصی است و در ابتدای نقشه فنی همان مدل توضیح داده شده است. مثلا تعداد دو چشمک در تلویزیون ال ای دی سونی مدل KLV-40EX520 بعنوان ایراد بخش پاور تعریف شده است، یعنی اگر بر پاور دستگاه نامبرده معیوب شود دستگاه پس از روشن شدن خاموش می شود و تعداد 2 چشمک با روال توضیح داده شده در بالا نمایش داده می شود. مثال دیگر را در این بخش برای تعداد 6 چشمک در عموم تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی سونی می توان بکار برد که نشان دهنده خرابی دستگاه در بخش بک لایت است. تا این مرحله از عیب یابی را قبلا در نوشته چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون سونی توضیح دادیم و در ادامه به روش دستیابی به منوی عیب یابی و نحوه و روش عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی می پردازیم:

 

روش عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی

 

برای ظاهر شدن منوی عیب یابی (self check) در تلویزیون های سونی باید کلیدهای زیر را روی کنترل و به سرعت و پشت سر هم و در حالیکه تلویزیون در حالت استندبای است بزنید:

display   –   5   –   +vol   –    power on

یعنی تلویزیون را در حالت استندبای قرار داده و سپس دکمه display که در حالت عادی باعث ظاهر شدن اطلاعات روی تصویر می شود و سپس شماره 5 و بعد از آن کلید مثبت ولوم را فشار داده و در آخر با کلید پاور روی کنترل دستگاه را روشن می کنیم. دستگاه روشن می شود و منویی ظاهر می شود که در آن تعداد چشمک ها و ایراد معادل آنها و تعداد دفعاتی که این تعداد نمایش داده شده درج شده است.

 

روش عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی

 

این منو قابل ریست کردن و بازگشت به حالت اولیه را هم دارد و با فشار دادن کلیدهای 8 و سپس 0 روی کنترل دستگاه، منو ریست شده و به حالت اولیه بر میگردد. از این منو که در واقع حافظه سلامت دستگاه است در مواقع مختلف، از جمله دستگاه هایی که پس از مدتی کار کردن دچار ایراد می شوند می توان استفاده کرد و کیفیت تعمیر تلویزیون سونی را بالا برد.

 

روش عیب یابی در تعمیر تلویزیون سونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط