راهنمای کامل تعمیر تلویزیون

راهنمای کامل تعمیر تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر و سرویس هر یک از لوازم منزل راه روش خاصی دارد که با استفاده از اصول آن می‌توانیم با کیفیت بالاتری دستگاه معیوب را تعمیر کرده و در موارد مختلف مانند زمان و از همه مهمتر هزینه تعمیرات صرف‌جویی قابل توجهی کنیم. در ادامه با راهنمای کامل تعمیر تلویزیون و فوت و فن انجام آن آشنا می‌شویم.

راهنمای کامل تعمیر تلویزیون

جزئیات تلویزیون خود را بدانید

دانستن جزئیات فنی یک دستگاه ممکن است برای استفاده معمولی از آن لازم نباشد، اما در شرایط تعمیر و سرویس دستگاه می‌تواند کمک زیادی به ما بکند. مثلا همه ما روش تنظیم یک دستگاه ویدئو را برای ضبط یک برنامه تلویزیونی بلد نبوده ایم. اما همگی ما از همان ویدئو برای پخش فیلم استفاده کرده ایم . برای استفاده از یک تلویزیون هم لازم نیست تمام جزییات فنی دستگاه مانند منوهای مختلف را بلد باشیم. اما حداقل مدل کد تلویزیون خود را بدانید و یا برخی مشخصات اصلی آن را مطالعه کنید. دانستن این جزئیات باعث می شود بهتر بتوانیم از دستگاه استفاده کنیم.

تعمیر برد پاور تلویزیون
تعمیر برد پاور تلویزیون

وقتی با خرابی تلویزیون مواجه می‌شویم چه کنیم؟

وقتی با یک ایراد در تلویزیون خود مواجه شدید در اولین اقدام باید مشخص کنید که آیا تلویزیون ایراد پیدا کرده و قطعات آن خراب شده است یا اینکه مشکل دیگری ایجاد شده است که باعث شده ما نتوانیم به درستی از دستگاه استفاده کنیم. اغلب افراد در این مورد دچار افراط و تفریط می شوند. مثلا به محض اینکه تلویزیون روشن نمی شود و بدون بررسی حتی سیم برق تلویزیون با مراکز تعمیر تلویزیون تماس میگیرند.

برخی دیگر اما برعکس حتی زمانی که متخصصین تعمیرات خرابی تلویزیون را تایید می کنند آن را نمی‌پذیرند و سعی می‌کنند با روش های مختلف دستگاه را قابل استفاده کنند. اکثر این افراد به دلیل آشنایی نداشتن با علم الکترونیک و فن تعمیرات، باعث آسیب دیدگی بیشتر دستگاه می‌شوند و حتی در مواردی آن را غیر قابل تعمیر می‌کنند.

مثلا یک تلویزیون را در نظر بگیرید که روشن نمی شود، ابتدا باید از وجود برق در پریز و اتصال صحیح سیم برق تلویزیون به آن مطمئن شوید. اگر این اتصال به درستی وجود داشته باشد باید چراغ استندبای تلویزیون شما روشن شود. اگر چراغ استندبای تلویزیون شما روشن نشود فشار دادن پشت سر هم کلید پاور ریموت کنترل و یا کلید پاور روی تلویزیون هیچ فایده‌ای ندارد.

تاریکی تصویر تلویزیون ال جی
تاریکی تصویر تلویزیون ال جی

عیب یابی تلویزیون را به طور صحیح انجام دهید

ایراد دستگاه خود را شناسایی کنید. با جستجوی نام ایراد اطلاعات کاملی راجع به مشخصات ، علل بوجود آمدن و راههای تعمیر و رفع آن بدست آورید. ایرادها و خرابی های مختلف در برندهای مختلف تلویزیون معایب ظاهری متفاوتی ایجاد می کنند و نسبت به نوع قطعات مصرفی راه تعمیر آنها هم متفاوت است.

بعنوان نمونه ایراد بک لایت را مثال می‌زنیم که یکی از ایرالدهای متداول در بین تلویزیون های ال ای دی است. به طور کلی ایراد بک لایت در تلویزیون های ال جی بیشتر باعث قطع شدن تصویر می‌شود و در تلویزیون های سامسونگ بیشتر به صورت تاریکی بخشی از تصویر ظاهر می‌شود. در تلویزیون های سونی اما اوضاع کاملا متفاوت است. تلویزیون های سونی به دلیل وجود عیب یاب داخلی وقتی دچار خرابی بخش بک لایت می‌شوند تلویزیون به صورت اتوماتیک خاموش شده و چراغ جلوی تلویزیون 6 بار چشمک می‌زند.

تا این جا با دو پیش نیاز اصلی در راهنمای کامل تعمیرات تلویزیون آشنا شدید یکی دانستن مدل کد و جزییات فنی دستگاه و دیگری ایراد ایجاد شده و نام آن و قطعات مربوط به ایراد.

تعمیر بک لایت تلویزیون
تعمیر اشتباه بک لایت تلویزیون

با متخصصین تعمیرات تلویزیون مشاوره داشته باشید

شاخص‌ترین قدم در پروسه تعمیرات تلویزیون انجام مشاوره با متخصصین تعمیرات تلویزیون است.افراد با هوشی که برای تعمیر تلویزیون خود اقدام می کنند در اولین قدم پس ا شناسایی مدل کد و ایراد دستگاه با مشاورین و متخصصین تعیرات مشورت می کنند. معمولا مراکز تعمیر تلویزیون مشاورینی را در بخش ارتباط عمومی دارند که با دریافت مدل کد و ایراد دستگاه به اظهار مشتری دستگاه را به طور تقریبی عیب یابی کرده و اطلاعات لازم برای مشتری مانند مراحل تعمیر ، مدت زمان لازم، تعمیر تلویزیون در منزل و یا محیط کارگاهی و از همه مهمتر هزینه تعمیرات تلویزیون را به مشتری اطلاع می دهند. سعی کنید حداقل با چند مشاور در این زمینه صحبت کرده و نظر آنها را یادداشت کنید. صرفا به اطلاعات درج شده به صفحات اینترنتی تکیه نکنید. بسیاری از این نوشته ها یا تاریخ گذشته هستند و یا این که ارزش و اعتبار واقعی ندارند.

تعمیر تلویزیون درمنزل و یا محیط کارگاهی؟

یکی از مواردی که همیشه در پروسه تعمیرات تلویزیون تناقض ایجاد می کند انجام پروسه تعمیرات تلویزیون در منزل و یا حمل دستگاه به محیط کارگاهی و انجام تعمیرات در تعمیرگاه تلویزیون است. این سوال شاید با جواب بسیاری از مصرف کنندگان همراه باشد که وقتی تلویزیون در منزل تعمیر می شود با نظارت مشتری ممکن است جلوی بسیاری از تقلب ها گرفته شود. بدون این که بخواهیم در این جا به نکات غیر لازم بپردازیم فکر می کنیم که شرط اول تعمیر صحیح تلویزیون است. اگر لازمه یک تعمیر امن و مطمئن حانتقال دستگاه به تعمیرگاه تلویزیون باشد، حتما باید این کار انجام شود اما اگر بتوان همان تعمیر را با همان کیفیت در منزل انجام داد مهمترین بخش برای هر دو طرف کاهش هزینه حمل و نقل خواهد بود.

بعنوان نمونه مجددا تعمیر بک لایت تلویزیون را مثال می زنیم. برخی از مراکز تعمیر تلویزیون صرفا برای از دست ندادن مشتری تمام این کار را در منزل انجام میدهند. در حالیکه ظرافت باز کردن برخی از قطعات تلویزیون مانند صفحه نمایش ایجاب می کند که در برخی از سایزها مثلا از 47 به بالا این پروسه حتما در محیط کارگاهی انجام شود. ضمن این که در محیط کارگاهی امکان بررسی کامل دستگاه با دستگاههای تستر و تنظیم دقیق برای جلوگیری از برگشت ایراد وجود خواهد داشت.

پیکسل سوختگی تلویزیون
پیکسل سوختگی تلویزیون

گارانتی تعمیر تلویزیون را جدی بگیرید

یکی از موارد اصلی که باید در راهنمای کامل تعمیر تلویزیون توصیه می کنیم حتما در مورد آن با مرکز تعمیرات تلویزیون خود صحبت کنید گارانتی تعمیرات است. به طور معمول قطعاتی که در دنیای الکترونیک خرید و فروش می شوند گارانتی ندارند. اما مراکز تعمیر برای اطمینان دادن به مشتریان خود معمولا زمان مشخصی را برای گارانتی دستگاه در نظر می گیرند. قبل از انجام تعمیر تلویزیون این مدت را به طور دقیق مشخص کنید. بعد از انجام تعمیر هم می توانید این زمان را به صورت کتبی در فاکتور نهایی قید کنید تا خیالتان از بابت خرابی دستگاه در مدت زمان گارانتی راحت باشد. هر چند توصیه اصلی ما انتخاب دقیق مرکز تعمیر تلویزیون است. معمولا یک متخصص مجرب و متعهد به نحوی کار را انجام می‌دهد که دستگاه زمان بسیار بیشتری نسبت به مدت زمان گارانتی کار خواهد کرد.

گارانتی تعمیر تلویزیون
گارانتی تعمیر تلویزیون

حرف آخر

در این نوشته سعی کردیم راهنمای کامل تعمیر تلویزیون را برای شما مشخص کنیم اما پر واضح است که بیان همه جزییات و نکاتی که ممکن است در پروسه تعمیر یک تلویزیون با آن برخورد کنیم در یک نوشته امکانپذیر نباشد. اما راه درست چیست؟

کارامدترین توصیه اینست که یک تعمیرکار تلویزیون خوب پیدا کنید و باقی قضایا را به او بسپارید. واقعیت اینست که اگر بخواهید با مراحل تعمیر یک تلویزیون همراه با جزییات آن آشنا شوید حداقل باید در حد یک تعمیرکار مبتدی اطلاعات کسب کنید و این نیازمند تحصیل الکترونیک و حداقل چند ماه کار عملی است. یک تعمیرکار خوب، کاربلد و صادق را پیدا و انتخاب کنید . یک تعمیرکار خوب آنچه را که باید به شما میدهد. دستگاه را به دقت عیب یابی می کند قطعه فابریک انتخاب می کند. تعمیر تلویزیون و تعویض قطعات را آنطور که باید انجام می دهد. گارانتی دستگاه را بعهده می گیرد .

نمایندگی تعمیر تلویزیون یعنی یک شعبه از برند اصلی دستگاه که از طرف شرکت اصلی در کشور و شهر فروش کالا ایجاد می شود و خدمات گارانتی و تضمین و توزیع قطعات مصرفی و مورد نیاز برای تعمیر دسنتگاه را بعهده دارد. متاسفانه این موارد در هیچ یک از برندهای خارجی فعال در کشور ما صادق نیست.

ایرادهای مختلف در تلویزیون و راه حل آنها

برخی از ایرادها در تلویزیون‌های مختلف به صورت مشابه ایجاد می شود و راه‌حل های مشخصی هم دارند که در عموم آنها مشترک است. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم :

تعمیر شکستگی پنل تلویزیون

تا 80 درصد قیمت تلویزیون را شامل می شود و در اغلب موارد به صرفه نیست. صفحه نمیش شکسته تلویزیون به هیچ عنوان قابل تعمیر نیست و تنها باید تعویض شود.

شکستگی پنل تلویزیون
شکستگی پنل تلویزیون

روشن نشدن تلویزیون

به دو بخش کلی تقسیم کنید : چراغ استندبای روشن می شود یا خیر. اگر روشن شود مین برد و برد پاور و اگر روشن نشود برد پاور و مین برد به ترتیب بیشترین احتمال خرابی را دارد.

پیکسل سوختگی در تلویزیون

به هیچ عنوان قابل تعمیر نیست. پیکسل سوختگی تلویزیون را بشناسید و اگر تلویزیون شما به آن دچار شده بیشتر به دنبال راههایی باشید که جلوی پیشرفت سریع آن را بگیرید تا رفع ایراد.

خرابی بک لایت تلویزیون

مشخص ترین نشانه آن ایجاد سیاهی در تصویر و یا قطع شدن تصویر است. کیفیت کاری تعمیر کار تلویزیون در انجام آن بسیار اهمیت دارد. خرابی بک لایت در تلویزیون های ال جی بیشتر با قطع شدن تصویر تلویزیون و در تلویزیون های سامسونگ بیشتر به صورت تاریکی بخشی از تصویر تلویزیون ظاهر می‌شود. خرابی بک لایت در تلویزیون های برند سونی به دلیل استفاده از عیب یاب داخلی با خاموش شدن تلویزیون و چشمک زدن چراغ پاور دستگاه به تعداد 6 چشمک همراه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط