خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی

خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی سری C و مخصوصا در مدل های 43w800c ، 50w800c ، 55w800c به ایراد شایع و متداول تبدیل شده است.

در ادامه به بررسی علائم خرابی و نحوه تعمیر برد تی کان در تعمیر تلویزیون سونی سری C می پردازیم اما قبل از آن باید کم با وظیفه این برد در تلویزیون آشنا شویم :

 

 

برد تیکان چیست؟

یکی از قطعات مشترک در بین تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی و پلاسما برد تیکان است که در عموم سایتها به اشتباه بعنوان tft controller شناخته می شود.

وظیفه این قطعه که نام صحیح آن time controller است همانطور که از نام آن هم پیداست پردازش نهایی سیگنال تصویر و زمانبندی صحیح آن برای القاء به بخش های مختلف پنل (صفحه نمایش تلویزیون) است.

در ادامه به بررسی شرایط تعمیر خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی می پردازیم.

 

خرابی برد تیکان

به موازات وظیفه برد تیکان ، خرابی برد تیکان باعث ایجاد اشکالات مختلف در تصویر تلویزیون می شود.

شایع ترین عیوب برد تیکان عبارتند از :

  • قطع شدن تصویر تلویزیون
  • دو نیمه شدن تصویر (تاریکی و یا روشن شدن یک طرف تصویر نسبت به سمت دیگر)
  • ایجاد خطوط رنگی و یا سیاه و سفید در تصویر تلویزیون
  • نگاتیو شدن تصویر و یا تغییر فاز رنگها
  • سفید شدن تصویر

 

برد تیکان تلویزیون سونی

در تلویزیون های سونی با توجه به استفاده از عیب یاب داخلی (برای اطلاعات بیشتر مراجعه شود به : نوشته چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سونی) ایراد بخش پنل و برد تیکان تلویزیون سونی با تعداد 5 چشمک نمایش داده می شود. در این حالت تلویزیون پس از روشن شدن خاموش می شود و 5 بار چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سونی نشان دهنده معیوب بودن یکی از قطعات مجموعه پنل و برد تی کان است.

آبخوردگی پنل تلویزیون اصلی ترین عامل ایجاد خرابی برد تی کان در تلویزیون های سونی است.

نفوذ آب و یا مواد شوینده بعنوان یک عامل رسانا باعث آسیب دیدگی فلت پنل و قطعات مرتبط با آن مانند برد آدرس می شود و خرابی این قطعات می تواند باعث خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی شود.

نمونه پرتعداد خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی بر اثر آبخوردگی را می توان در مدل های ex520 و ex720 مشاهده کرد.

عامل دیگری که باعث خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی می شود ضعف طراحی است که در مدل های مختلف سری w800c مشاهده می شود. در ادامه بیشتر به این مورد می پردازیم.

 

برد تیکان تلویزیون سونی مدل W800C

سری W800C نمونه تکامل یافته سری W800B از تلویزیوهای سونی است.

در این مدل از سیستم عامل اندورید استفاده شده است. معمولا در این نوع از تولید معایب سری اول در سری های بعدی اصلاح می شود همانطور که کیفیت تصویر در سری C بهبود پیدا کرده است.

اما در برد تیکان این سری از تلویزیون های سونی یک ایراد تکنیکی اتفاق افتاده که باعث شده خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی سری C به ایراد شایع و متداول بدل شود. چسبی که در حین طراحی و ساخت برد برای محکم نگه داشته شدن آی سی استفاده شده مناسب نبوده و باعث افزایش حرارت آی سی اصلی برد تی کان می شود.

این افزایش حرارت به مرور باعث تغییرات شیمیایی در اتصالات آی سی و در نهایت خرابی این قطعه می شود.

 

خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی W800C

ایرادهای ظاهری ایجاد شده در اثر خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی سری C عبارتند از :

  1. سفیدی تصویری
  2. از هم پاشیدگی رنگ ها
  3. خاموشی با 5 چشمک
  4. خط های رنگی و سیاه و سفید در تصویر

 

برد تیکان سونی W800C

 

قیمت برد تیکان سونی

با توجه به شایع بودن خرابی برد تی کان در سری W800C میزان تقاضا برای این قطعه بیشتر از میزان عرضه است.

عامل دیگری که به کمبود این قطعه دامن می زند اینست که در استاندارد تولید تلویزیون برد تی کان یکی از قطعات مجموعه پنل تلویزیون شناخته می شود و معمولا با این قطعه عرضه می شود.

با توجه به شرایط توضیح داده شده و همچنین بی ثباتی قیمت دلار که مرجع خرید قطعات یدکی تلویزیون ها است و در راستای سیاست های مجموعه رایان در بخش ویژه ای اقدام به تامین قطعات یدکی و تعمیر برد تی کان این مدل از تلویزیون های سونی کرده ایم.

مراجعین محترم در صورت نیاز به خدمات تعمیر تلویزیون و مخصوصا خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی سری W800C می توانند با بخش مشاوره تعمیرات تلویزیون گروه تخصصی رایان تماس بگیرند.

 

 

 

4 پاسخ

  1. با سلام
    تلویریون سونی 46 اینچ سری ایکس دارم که مدتیه خطوط باریک عمودی روی ان ظاهر شده و کیفیت تصویر را از بین برده ضمن اینکه سمت راست تصویر نیز کمی برفکی میزنه اشکال ان چیست و چگونه می شود انرا برطرف کرد
    ممنون

    1. با سلام ، ایجاد خطوط عمودی موازی در تلویزیون سونی شما مربوط به خرابی مین برد دستگاه است و ایجاد نوار عمودی در تصویر مربوط به خرابی پنل. هر دو مورد در تلویزیون شما قابل تعمیر است اما جزئیات آن باید بررسی و اعلام شود.

    2. با سلام تلوزیون من صفحش خطهای رنگی هست بهم گفتن از برد تیکانش هست.( مدلش سونی ۵۵ اینج w800c )
      تعمیرکار بهم گفته قیمت قطعش حدودا ۲میلیون و ۳۰۰ هست نمیدونم درسته واقعا یا نه ،جای دیگه بردم گفتن قطعش ۹۰۰، در صورتی که گفتن سونی قطعه هاش تقلبی نداره من الان دچار سردرگمی شدم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

      1. با سلام ، اگر عیب یابی تلویزیون سونی شما را صحیح فرض کنیم و خرابی تلویزیون شما را به دلیل برد تیکان در نظر بگیریم باید بدانید که این قطعه با کیفیت های مختلفی در بازر ارائه شده است. توصیه اصلی اینست که علم الکترونیک و تعمیرات تلویزیون تخصص شما نیست و بجای موشکافی در قیمت قطعات و کیفیت آنها در انتخاب مجموعه ای که قرار است کار را انجام دهد دقت کنید و کار را به کاردان بسپارید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط