جلوگیری از خرابی دی وی دی و سینمای خانگی

جلوگیری از خرابی دی وی دی و سینمای خانگی | تعمیر دی وی دی | تعمیر سینمای خانگی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

با افزایش قیمت دلار خیلی از دستگاه هایی که قبلا ارزش زیادی نداشتند حالا قیمت بالایی پیدا کرده اند و لازم است که در نگهداری آنها دقت بیشتری کنیم. یکی از این دستگاه ها که در بخش لوازم صوتی و تصویری منزل وجود دارد دستگاه های دی وی دی پلیر است. در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از خرابی دی وی دی و سینمای خانگی بیان می کنیم که به اعتقاد متخصصین بخش تعمیر سینمای خانگی و دی وی دی می تواند تاثیر زیادی در افزایش عمر مفید آنها داشته باشد.

 

عوامل موثر در جلوگیری از خرابی دی وی دی و سینمای خانگی عبارتند از :

 

خارج کردن دستگاه از حالت استندبای :

استفاده از دستگاه های دی وی دی بگونه ای است که ممکن است بین دفعات استفاده از دستگاه روزها فاصلبه بیفتد و در تمام این مدت دستگاه در حالت استندبای قرار دارد. در حالت استندبای بخشی از دستگاه روشن است و حتی اگر احتمال آسیب دستگاه در اثر نوسانات برق را هم در نظر نگیریم این بخش استهلاکی چند برابر سایر قطعات خواهد داشت. پس در زمان هایی که از دستگاه های دی وی دی پلیر و سینمای خانگی استفاده نمی کنید برق آنها را قطع کنید.

استفاده منظم از دستگاه :

برخلاف روند عمومی دستگاه های مختلف عدم استفاده از دستگاه های دی وی دی و سینمای خانگی باعث افزایش میزان استهلاک برخی از قطعات آنها خواهد شد. عمر مفید قطعاتی مانند موتورها و یا تسمه ها در اثر عدم استفاده زودتر به پایان می رسد و به همین دلیل توصیه می شود حداقل هفته ای دوبار از این دستگاه ها (حتی به مدت 10 تا 15 دقیقه) استفاده کنید.

قرار دادن سی دی داخل دستگاه :

برخی از متخصصین تعمیر ات دی وی دی  به مشتریان خود توصیه می کنند که همیشه یک سی دی داخل آن قرار دهید. علمی ترین استدلالی که برای این توصیه می توان عنوان کرد اینست که این سی دی بعنوان یک کاور و پوشش برای اپتیکال پیکاپ دستگاه عمل می کند و موجب جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به این قطعه بعنوان حساس ترین قطعه دستگاه می شود. برخی از اپتیک ها به گونه ای طراحی شده اند که وقتی کار نمی کنند یک کاور روی بخش حساس آن یعنی لنز خارجی را می پوشاند که از جمله آنها می توان به اپتیک dbu 1  اشاره کرد.

 

جلوگیری از خرابی دی وی دی و سینمای خانگی

 

 

استفاده از سی دی های سالم و بدون خط و خش

استفاده از سی دی های با کیفیت و سالم باعث می شود تا اپتیکال بلاک برای خواندن اطلاعات که به صورت میکرو میلیمتری روی دیسک حک شده است کار کمتری انجام دهد و عمر مفید آن افزایش پیدا کند.

 

تمیز کردن لنز دستگاه های دی وی دی پلیر :

در انتهای بحث جلوگیری از خرابی دی وی دی و سینمای خانگی می خواهیم به موردی اشاره کنیم که در بسیاری از دستگاه های سینمای خانگی و بخصوص دی وی دی ها (بعلت ارزش ریالی کمتری که نسبت به دستگاه های سینمای خانگی دارند) باعث آسیب دیدگی آنها می شود و آن اقدام مصرف کنندگان برای تمیز کردن لنز این دستگاه هاست.

اقدامی که به محض اینکه مصرف کننده با ایراد نخواندن سی دی در دستگاه مواجه می شود با این فکر که حتما لنز آن کثیف شده اقدام به باز کردن دستگاه می کند و با وسیله های مختلفی مانند دستمال کاغذی ، پنبه ، گوش پاک کن و الکل ، ادکلن و حتی تینر اقدام به تمیز کردن لنز خارجی اپتیکال پیکاپ دستگاه می کند. آسیبی که با ایجاد خط و خش روی لنز خارجی اپتیک باعث می شود حتی در صورت وجود گرد و غبار روی ان (که در دستگاه های امروز به هیچ وجه دیده نمی شود) باعث از کار افتادن اپتیک و نیاز به تعویض حتمی آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط