تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟

چگونه تلویزیون را خاموش کنیم؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟ یکی از سوالاتی است که برای بسیاری از مصرف کنندگان ایجاد می‌شود اما در مواجهه با مراجعه کنندگان بخش تعمیرات تلویزیون متوجه می‌شویم که اکثر آنها روش صحیح این کار را بلد نیستند. دلیل این بی‌اطلاعی اینست که هیچ وقت به صورت اصولی و علمی به این سوال پاسخ داده نشده است. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان به سوالات عمومی این بخش پاسخ می‌دهیم.

چگونه تلویزیون را روشن کنیم؟

قبل از آن که بدانیم تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟، ابتدا باید نحوه صحیح روشن کردن تلویزیون را بدانیم. در عموم تلویزیون‌های LED – LCD – Plasma ال جی، سامسونگ، سونی یا پاناسونیک و … سه حالت روشن و خاموش وجود دارد:

  1. خاموش کامل (OFF)
  2. آماده به کار (StandBy)
  3. روشن (ON)

در حالت خاموش کامل، تلویزیون خاموش بوده و جریان برق از ورودی پاور آن قطع است. ویژگی اصلی این حالت جدا بودن تلویزیون از برق AC ورودی است. در تلویزیون های قدیمی یک کلید اصلی برای خاموش کردن تلویزیون وجود داشت (مثل تلویزیون های CRT و پروجکشن که یک کلید خاموش کردن اصلی روی تلویزیون تعبیه میشد) اما در عموم تلویزیون های LED – LCD و Plasma این کلید حذف شده است.

وضعیت دوم از حالات روشن یا خاموش تلویزیون، حالت آماده به کار یا همان StandBy است. در حالت آماده به کار، برق شهری ورودی تلویزیون وصل، اما تلویزیون خاموش است. معمولا تلویزیون وقتی در حالت استندبای قرار می‌گیرد، لامپ پاور آن به رنگ قرمز ثابت روشن است.

در حالت استندبای بخشی از برد پاور تلویزیون و بخشی از مین برد روشن است.

حالت سوم از وضعیت‌های روشن و خاموش تلویزیون، وضعیت روشن است. در این حالت همه قسمت‌ها و بردهای مختلف تلویزیون روشن است و کار می‌کند. لامپ پاور تلویزیون معمولا در این حالت به رنگ سبز و به طور ثابت روشن است.

نکته مهم در این بخش اینست که بدانیم که در حالت استندبای یا به بیان ساده وقتی تلویزیون را با کنترل خاموش می‌کنیم تلویزیون خاموش کامل نیست و بخشی از قطعات ان در حال کار هستند. این قطعات در عین حال که انرژی کمی مصرف می‌کنند و از عمر مفید آنها کاسته می‌شود ممکن است در اثر عواملی مانند نوسان برق آسیب ببینند.

 

تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟

تلویزیون چند ساعت باید روشن باشد؟

ما نمی‌توانیم در جواب به این سوال که تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟ هر عدد دلخواه را بیان کنیم. ساعات روشن بودن تلویزیون سلیقه‌ای است و دقیقا به نیاز شما بستگی دارد. ما نمی‌توانیم به بهانه خرابی، تلویزیون را خاموش کنیم. بعضی از مشتریان تصور می‌کنند که قطعات تلویزیون دارای ساعت کاری هستند. به این معنا که مثلا بعد از طی مدت مثلا 5 هزار ساعت قطعه خودبخود خراب می‌شود. این تصور کاملا اشتباه است و واقعیت ندارد.

اما اگر بخواهیم درست به قضیه نگاه کنیم باید بگوییم که تلویزیون هم مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها دارای شرایط کاری و عمر محدود هستند. صرفه جویی در زمان روشن ماندن تلویزیون و بهینه سازی این ساعات می‌تواند در افزایش عمر قطعات و عمر کلی تلویزیون تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.

در بسیاری از منازل، تلویزیون بی دلیل و بدون نیاز، ساعات طولانی روشن می‌ماند. بیننده یا منتظر برنامه خاصی است و یا به صورت عادت تلویزیون را روشن می‌گذارد. بهینه سازی ساعات روشن بودن تلویزیون در زمانی که تلویزیون‌ها افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند ضرورت بیشتری نسبت به قبل دارد.

متخصصین بخش تعمیرات تلویزیون توصیه می‌کنند با خاموش کردن تلویزیون در فواصل 2 تا 3  ساعت بمدت 10 تا 15 دقیقه زمان روشن بودن تلویزیون را بهینه سازی کنیم. این روش به افزایش عمر بک لایت تلویزیون کمک زیادی می‌کند.

آمار میزان ساعت مشاهده تلویزیون
آمار میزان ساعت مشاهده تلویزیون

تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟

یکی از بهترین روش‌های پاسخگویی به سوالات مختلف در مورد اینکه تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟ اینست که با ساختار داخلی و نحوه عملکرد قطعات مختلف تلویزیون در وضعیت‌های مختلف روشن و خاموش بودن آشنا شویم.

عموم مصرف کنندگان عادت دارند که تلویزیون را با ریموت کنترل خاموش می‌کنند و تا روشن کردن تلویزیون برای استفاده بعدی تلویزیون در همین حالت باقی می‌ماند. در پاراگراف های بالاتر توضیح دادیم که در حالت استندبای (یعنی زمانی که تلویزیون را فقط بوسیله ریموت کنترل خاموش می‌کنیم) بخشی از قطعات داخلی تلویزیون روشن است. این قطعات برق مصرف می‌کنند و احتمال خرابی انها از سایر قطعات بیشتر است.

در جواب این سوال که تلویزیون را چگونه خاموش کنیم باید بگوییم که بهتر است وقتی تلویزیون را خاموش می‌کنیم برق ورودی آن هم قطع شود. این حالت باعث می‌شود همه قطعات تلویزیون از جریان برق جدا و خاموش کامل شوند. در حالت خاموش کامل تلویزیون مشکلاتی مانند نوسان برق نمی‌تواند تاثیری روی دستگاه بگذارد و یا باعث خرابی قطعات آن شود.

 

بیشتر بخوانید : 5 نکته طلایی برای افزایش عمر تلویزیون

 

آیا تلویزیون در حالت استندبای ضرر دارد؟

می‌خواهیم به این سوال به ساده‌ترین روش پاسخ دهیم چرا که با وجود تمام توصیه‌هایی که از طرف متخصصین تعمیرات تلویزیون و یا در سایت‌های معتبر انجام می‌شود، اکثر کاربران از حالت استندبای بجای خاموش کردن کامل تلویزیون استفاده می‌کنند.

حالت استندبای را به معنای دقیق آن یعنی آماده به کار، در نظر بگیرید. در وضعیت استندبای، تلویزیون خاموش نیست و بخشی از آن روشن و در حال کارکردن است. پس اگر مشکلاتی مانند نوسان برق ورودی و یا افزایش ولتاژ اتفاق بیفتد، می‌تواند آسیب‌های شدید به دستگاه شما وارد کند.

وضعیت استندبای برای مدت طولانی برای هیچ یک از لوازم منزل صحیح نیست. اگر قرار است تلویزیون بیش از 10 دقیقه خاموش باشد، برق آن را قطع کنید.

تلویزیون را از برق بکشیم؟

مهمترین نکته این است که تلویزیون خاموش کامل شود و از جریان برق شهری جدا باشد. بعضی از تلویزیون‌ها، مخصوصا تلویزیون‌های قدیمی، کلیدهای ON/OFF اصلی داشتند. این کلید روی تلویزیون تعبیه و با قطع کردن آن، هر دو سیم فاز و نول از ورودی برق بخش پاور تلویزیون قطع می‌شد. در تلویزیون‌های جدید اما عموما این کلید وجود ندارد.

در تلویزیون‌های جدید که کلید ON/OFF ندارند، آیا باید آنها را از برق بکشیم؟ این کار مشکل است! آیا راه حل دیگری وجود دارد؟

توصیه مهم و اصلی متخصصین بخش تعمیرات تلویزیون و بهترین راهکار این است که: سر راه مجموعه لوازم صوتی و تصویری منزل یک چند راهی کلیددار قرار دهیم. وقتی تلویزیون را خاموش می‌کنیم و چند ساعتی به آن نیاز نداریم یا هنگام شب که معمولا چندین ساعت تلویزیون خاموش است برق ورودی را از طریق کلید دستی قطع کنیم.

معمولا وسایل صوتی و تصویری منزل در یک میز مخصوص و همه در یک محدوده نصب می‌شوند. استفاده از چند راهی و اتصال برق همه آنها به یک چند راهی کلیددار باعث می‌شود که با قطع جریان همه انها در حالت خاموش کامل قرار بگیرند. اگر در انتخاب چند راهی دقت کنید و از نمونه‌های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید کلید قطع کن هر دو سیم فاز و نول را قطع می‌کند. در این چند راهی ها زدون کلید مانند جدا کردن دوشاخه تلویزیون از برق عمل می‌کند و دیگر لازم نیست تلویزیون را از برق بکشیم.

تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟

چند روش بسیار ساده برای افزایش طول عمر تلویزیون

همه توصیه‌هایی که در این نوشته با عنوان تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟ خواندید قبل از روشن شدن تلویزیون را شامل میشود. اما باید بدانیم که قصد اصلی از آموزش روش صحیح روشن و خاموش کردن تلویزیون افزایش عمر مفید آن است.

وقتی می‌خواهیم روش‌های افزایس عمر تلویزیون را بررسی کنیم، باید مهمترین نقاط ضعف آن را پیدا کنیم و انها را از بین ببریم.

برای افزایش طول عمر تلویزیون روش‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه متخصصین تعمیر تلویزیون LED و LCD رایان آنها را با شما درمیان میگذارند. همه این توصیه ها به نحوی به کاهش تولید گرما و دفع بهتر آن مربوط میشود.

برخی از نکات مهم برای افزایش عمر تلویزیون عبارتند از:

  1. انتخاب فضای مناسب از منزل برای قرار دادن تلویزیون
  2. خاموش کردن تلویزیون در فواصل زمانی 2 تا 3 ساعت بمدت 10 تا 15 دقیقه
  3. کاهش میزان بک لایت تلویزیون و تنظیم آن نسبت به نور محیط
  4. روشن کردن گزینه صرفه جویی در انرژی یا همان ENERGY SAVING
  5. جدا کردن جریان برق از تلویزیون در زمانی که تلویزیون بیشتر از چند دقیقه قرار است خاموش باشد

 

چگونه تلویزیون را خاموش کنیم؟

7 پاسخ

    1. با سلام، وقتی در مورد آسیب‌های دستگاههای مختلف تحقیق می‌کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از آنها به دلیل سهل انگاری اتفاق افتاده است. توجه بفرمایید که تقریبا اکثر کسانی که تلویزیون آنها دچار آبخوردگی می‌شود متوجه این موضوع نشده‌اند و زمانی که برای تعمیر تلویزیون خود اقدام می‌کنند متوجه این اتفاق می‌شوند. مجموع این شرایط تذمر لازم برای دوری از تلویزیون را ایجاد می‌کند تا با توجه به قیمت‌های بسیار بالای لوازم منزل بیشتر از پیش از آنها مراقبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط