تعمیر سینمای خانگی فیلیپس

تعمیر سینمای خانگی فیلیپس

آنچه در این نوشته خواهید خواند

در این نوشته ابتدا به ایرادهای شایع در مجموعه تعمیر سینمای خانگی فیلیپس می پردازیم و سپس بعنوان نمونه، پروسه تعمیر چند مدل از پرفروش‌ترین مدل‌های سینمای خانگی فیلیپس را بررسی می‌کنیم.

عیوب متداول در تعمیر سینمای خانگی فیلیپس

  1. خوانده نشدن اطلاعات دیسک در سینمای خانگی

  2. باز و بسته شدن درب سینمای خانگی

  3. خرابی کلیدهای روی دستگاه سینما خانگی

  4. قطع شدن صدای خروجی سینمای خانگی فیلیپس

  5. روشن نشدن سینمای خانگی فیلیپس

تعمیر سینمای خانگی فیلیپس

روشن نشدن سینمای خانگی فیلیپس

روشن نشدن سینمای خانگی فیلیپس یکی از ایرادهایی است که در آمار تعمیر سینمای خانگی فیلیپس به صورت شایع دیده می‌شود. معمولا این ایراد ابتدا به صورت دیر روشن شدن یا بد روشن شدن ظاهر می‌شود. وقتی دستگاه را به برق می‌زنیم روشن نمی شود و لازم است که چند بار روشن و خاموش شود یا از برق بکشیم و دوباره بزنیم تا روشن شود. بعضی از مصرف کنندگان در این حالت به استفاده از دستگاه ادامه می‌دهند که باعث می‌شود ایراد پیشرفت کند و به روشن نشدن کامل سینمای خانگی منتهی شود.

در ابتدای ایجاد ایراد برد پاور سینمای خانگی معیوب می‌شود و به مرور زمان اشکال برد پاور باعث آسیب دیدن بخش سیستم کنترل دستگاه خواهد شد.

علت نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی

همانطور که در بخش های مختلف تعمیر سینمای خانگی برندهای مختلف گفتیم یکی از ایرادهای اپیدمی در دستگاه های سینمای خانگی و دی وی دی پلیرها، اشکال در بخش لودینگ دیسک یا همان خواندن اطلاعات سی دی است. در عموم این دستگاه ها قطعه اپتیکال بلاک (یا همان قطعه ای که عموما با نام چشمی یا لنز آن را می شناسند) دچار اشکال و ایراد می شود.

دستگاه های سینمای خانگی فیلیپس هم از این قاعده مستثنی نیست با این تفاوت که در بیشتر موارد تعمیر سینمای خانگی فیلیپس با اپتیک هایی مواجه می شویم که به طور اختصاصی برای فیلیپس طراحی شده اند و در دستگاه های دیگر استفاده نشده است. با وجود تفاوت ساختاری اما اجزاء قطعات و روش کار این بخش به مانند سایر برنده است و طبیعتا برای تعمیر آن هم از روش های عمومی استفاده می شود.

ایرادهای شایع که در دستگاههای سینما خانگی و DVD Player در اثر خرابی اپتیکال بلاک ایجاد می شود عبارتند از :

  1. باز نشدن در بخش سی دی
  2. باز و بسته شدن خودبخودی در بخش سی دی
  3. عدم خواندن اطلاعات دیسک و نمایش عبارت no disc که البته در محصولات فیلیپس بیشتر عبارت unknown disc استفاده می شود
  4. خواندن مقداری از اطلاعات سی دی و استپ تصویر (عموم مصرف کنندگان از عبارت گیر کردن سی دی استفاده می کنند)

بیشتر بخوانید : باز نشدن درب سینمای خانگی فیلیپس

تعمیر دی وی دی در منزل

یکی از مواردی که خوب است در این بخش به آن اشاره کنیم توصیه به عدم دستکاری دستگاه توسط مصرف کننده است. برخی از مصرف کنندگان دستگاههای سینمای خانگی و یا دی وی دی پلیر با مشاهده کوچکترین ایراد در دستگاه اقدام به باز کردن دستگاه و دستکاری قطعات مختلف می کنند. این دستکاری در اکثر موارد نه تنها باعث تعمیر دستگاه که نمی‌شود بلکه باعث آسیب دیدگی قطعات دیگر هم می‌شود به نحوی که یا هزینه تعمیر را افزایش می‌دهد یا انجام آن را غیر ممکن می‌کند.

مثلا به محض اینکه دستگاه در خواندن اطلاعات یک دیسک دچار مشکل می‌شود با تصور اینکه لنز دستگاه کثیف شده است با استفاده از پنبه و الکل و حتی در مواردی ادکلن لنز خارجی اپتیکال پیکاپ دستگاه را تمیز می کنند. این اقدامات ممکن است در مواردی باعث تغییر شکل ایراد و یا بهبود وضعیت عملکرد دستگاه می‌شود اما در اکثر مواقع باعث ایجاد آسیب‌های جدی به قطعات اصلی شده به نحوی که برای تعمیر واقعی دستگاه، قطعه دستکاری شده حتما باید تعویض شود.

تعمیر سینمای خانگی فیلیپس
تعمیر سینمای خانگی فیلیپس

باز و بسته شدن در سینمای خانگی فیلیپس

یکی دیگر از ایرادهایی که در تعمیر سینمای خانگی فیلیپس دیده می شود باز و بسته شدن خودکار درب سینمای خانگی است.

در این ایراد وقتی دیسک داخل سینی دستگاه گذاشته می شود و سینی بسته می شود بعد از چند ثانیه به صورت خودکار در مجددا باز می شود. این عمل حتی وقتی دیسک داخل دستگاه گذاشته نمی شود هم اتفاق می افتد. یا زمانی که با فرمان open درب بخش سی دی باز می شود بدون اینکه فرمان بدهیم مجددا بسته می‌شود.

اشکالات مختلفی می تواند باعث ایجاد این ایراد شود که عبارتند از :

  • بسته نشدن کامل سینی دستگاه
  • قرار نگرفتن سی دی در محل خوانده شدن
  • عدم توانایی دستگاه در خواندن اطلاعات دیسک
  • خرابی سنسورهای باز و بسته شدن بخش مکانیزم

خرابی کلیدهای روی سینما خانگی یا DVD Player

کلیدهای روی دستگاه های اصلی در واقع میکروسوئیچ هایی هستند که به مرور زمان کیفیت کاری اولیه خود را از دست می دهند. خرابی این کلیدها که از نظر داخلی با تغییر مقدار مقاومت آنها همراه است بیشتر به شکل بد کار کردن و یا کار کردن دکمه ها به جای دکمه های قبلی یا بعدی دیده می شود و بیشترین علت آن عدم استفاده به مدت طولانی است.

بسیاری از مصرف کنندگان از کار کردن با کلیدهای روی دستگاه اصلی تا مدت‌ها پس از خرید اجتناب می کنند که خود این کار باعث تسریع در روند استهلاک این قطعات و خرابی زودتر آنها می شود. دقت کنید روند استهلاک برخی قطعات مکانیکی در دستگاههای دی وی دی پلیر و سینمای خانگی در صورت بیکاری طولانی مدت دستگاه، سرعت بیشتری می گیرد.

قطع شدن صدا در سینمای خانگی فیلیپس

بدلیل استفاده از قطعات با کیفیت بالا به طور کلی این ایراد و عیوب نزدیک به آن در مجموعه تعمیر سینمای خانگی فیلیپس کمتر دیده می شود. استفاده از خنک کننده های قوی و فن های تبادل هوا هم به سلام بیشتر این بخش در محصولات فیلیپس بیشتر کمک می کند. با این وجود توصیه می کنیم اگر سینمای خانگی از هر برندی در منزل دارید هر چند ماه یکبار سیم کشی بلندگوهای آن را چک کنید و از نبود اتصالی و یا له شدگی در آنها مطمئن شوید.

تعمیر سینمای خانگی فیلیپس

روشن نشدن سینمای خانگی

به طور کلی روشن نشدن سینمای خانگی به دو قسمت از دستگاه مربوط می‌شود : برد پاور و بخش سیستم کنترل.

در صورت خرابی برد پاور سینمای خانگی دستگاه روشن نمی شود و یا حتی حالت استندبای هم ندارد. نوسانات برق ورودی ، دو فاز شدن و موارد مشابه عمده ترین دلایل آسیب دیدگی برد پاور دستگاه های سینمای خانگی است. بخش سیستم کنترل هم همانطور که از نام آن پیداست کنترل و مدیریت بخش های مختلف دستگاه را بعهده دارد. با توجه به وظایف متعدد این قسمت و ارتباط و کنترل سایر قسمت ها ایرادهای زیادی می‌تواند بعلت خرابی این بخش در سینمای خانگی و یا دی وی دی پلیر ایجاد شود.

در عموم دستگاه های سینمای خانگی اگر یکی از بخش های مختلف دستگاه خراب شود برای جلوگیری از سرایت ایراد به سایر بخش ها دستگاه خاموش شده و از حالت استفاده خارج می شود و پیامی مرتبط با قطعات معیوب در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود. مهمترین این پیام ها عبارتند از :

  1. protect : خرابی بخش تقویت صدا یا آمپلی فایر

  2. fan check : خرابی و یا کارکرد نادرست فن تبادل هوای دستگاه

آپدیت نرم افزاری سینمای خانگی

در عموم دستگاه های سینمای خانگی فیلیپس یک ورودی micro usb برای اتصال حافظه فلش به دستگاه وجود دارد که برای بخش سرویس دستگاه است. برخی از مصرف کنندگان سعی می کنند از این فیش برای مصارف دیگر و مثلا ورودی اطلاعات صدا استفاده کنند که به دلیل اتصال این بخش به قطعات حساس دستگاه این کار می تواند باعث آسیب جدی به دستگاه شود. از این فیش در بخش سرویس و پس از انجام تعمیر سینمای خانگی فیلیپس برای آپدیت نرم افزاری دستگاه از طریق فایل های تست شدن و مطمئن استفاده می شود. لطفا در هنگام استفاده از ورودی های مختلف به نوشته های کنار آنها کاملا دقت کنید.

بیشتر بخوانید : بررسی مراحل عیب یابی و تعمیر تلویزیون فیلیپس مدل 55PFL6110

تعمیر سینمای خانگی فیلیپس مدل HTS3578W

بعنوان نمونه و برای آشنایی بیشتر با پروسه فنی تعمیرات، مراحل تعمیر این سینمای خانگی فیلیپس که برای تعمیر به مجموعه رایان مراجعه کرده است را بررسی می کنیم.

ایراد ظاهری : دستگاه روشن نمی شود – قبل از اینکه به طور کامل روشن نشود به سختی روشن می شده و در این حالت صدای خروجی بسیار ضعیف بوده است- بخش سی دی کار نمی کند.

با بررسی اولیه دستگاه متخصصین مشخص شد که به دلیل خرابی برخی از قطعات برد پاور سیستم کنترل دستگاه معیوب شده است. توضیح بیشتر اینکه خرابی برخی از قطعات برد پاور می تواند باعث آسیب دیدگی سایر قطعات دستگاه شود. با تعویض قطعات معیوب برد پاور و تعویض سیستم کنترل دستگاه روشن می شود. در این حالت ایرادی در بخش صدای خروجی دیده نمی شود و نتیجه گیری می‌شود که ایراد صدای ظاهر شده بعلت خرابی قطعات همین ایراد بوده است.

ایراد دیگر دستگاه نخواندن سی دی است. با بررسی دقیق‌تر متوجه می شویم که دستگاه برای مدت طولانی بدون استفاده بوده و به همین دلیل خرابی قطعات مکانیزم بخش سی دی سرعت بیشتری گرفته است.  در سینمای خانگی فیلیپس مدلHTS3578W از اپتیکال بلاک  با نام HD850 استفاده شده است. HD850 از اپتیک‌های با کیفیت محسوب می‌شود که قادر به خواندن اطلاعات دیسک‌های DVD است. ایراد نخواندن دیسک در سینمای خانگی با تعمیر اپتیکال بلاک دستگاه رفع می شود. با توجه به چند ایراده بودن دستگاه گزینه تعمیر اپتیک می تواند به کاهش هزینه تعمیر سینمای خانگی فیلیپس کمک زیادی کند.

این مدل از سینمای خانگی فیلیپس دارای ورودی USB است اما بلوتوث ندارد و نصب بلوتوث روی سینمای خانگی آخرین اقدام فنی است که روی این دستگاه انجام می شود.

تعمیر سینمای خانگی فیلیپس مدل HTS3578W

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط