تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DZ

آنچه در این نوشته خواهید خواند

سیستم‌های صوتی سونی در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب هستند و در بین آنها سری DZ به دلیل کیفیت بالایی که دارد، پرفروش‌تر بوده است. اگر شما هم یکی از انواع سینمای خانگی سونی مدل DZ را در منزل دارید، در ادامه این نوشته راجع به ایرادهای شایع در تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DZ که ممکن است با آنها برخورد کنید را توضیح داده و راه حل مناسب هر یک را بررسی می‌کنیم.

سینمای خانگی سونی سری DZ که در ورژن‌های مختلف تولید شد، یکی از پرفروشترین محصولات صوتی زمان خود بوده است، به همین جهت در مجموعه تعمیرات سینمای خانگی از اهمین ویژه‌ای برخوردار است. شرکت سونی در طراحی ورژن‌های مختلف این سری سعی کرده همزمان با استفاده از بهترین قطعات، امکانات متنوعی ارائه دهد تا پاسخگوی طیف‌های مختلف نیازها و سلیقه‌ها باشد.

تعمیر سینمای خانگی سونی مدل dz

مشخصات فنی سینمای خانگی سونی مدل DZ:

  • استفاده از پاور سوئیچینگ که به دلیل طراحی دقیق، در موارد بسیار کمی دچار اشکال می شود.
  • کاربرد آمپلی فایر دیجیتال با نام تجاری S-MASTER که صدای صاف و بسیار شفافی تولید می‌کند
  • طراحی بخش آمپلی فایر این سری به گونه ای است که هیت سینک بخش آمپلی فایر با فن خنک کننده یک تونل هوایی را ایجاد می کند که برای خنک شدن این بخش کمک بزرگی است.
  • استفاده از اپتیکال بلاک KHM-313 در بخش درایو دیسک که به لحاظ کیفی یکی از بهترین اپتیک‌های تولید شده طی چند سال اخیر است.
  • یکی دیگر از ابداعات سونی در طراحی سینمای خانگی سونی مدل DZ، استفاده از کاور پلاستیکی برای بخش دیسک است. این پوشش ضخیم که تمام درایو دیسک را می‌پوشاند باعث می‌شود تا عوامل خارجی مانند گرد و غبار به قطعات مختلف این بخش که بسیار آسیب پذیر هستند نفوذ نکند و باعث افزایش عمر آنها می‌شود.

 تمام نکات فوق به همراه طراحی خاص سونی که همواره در تعامل با مصرف کننده بوده است تعمیر سینمای خانگی سونی را خاص کرده است. در ادامه ایرادهای مختلفی که در تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DZ با آنها برخورد کرده‌ایم را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

تعمیر سینما خانگی سونی

مشکلات سینمای خانگی سونی مدل DZ

  • باز و بسته شدن درب سینمای خانگی سونی

  • باز نشدن درب سینمای خانگی سونی

  • روشن نشدن سینما خانگی سونی

  • ارور PUSH POWER PROTECT

  • پیام PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی

  • نخواندن سی دی در سینمای خانگی سونی

  • نمایش CAN NOT PLAY در سینما خانگی سونی

  • صدا نداشتن بلندگوهای عقب سینمای خانگی سونی

  • نخواندن فلش در سینما خانگی

  • آپدیت سینمای خانگی سونی

  • ریست سینما خانگی سونی

باز شدن خودکار درب دی وی دی سینمای خانگی سونی

ظاهر این ایراد به این شکل ایجاد می‌شود که، وقتی دستگاه را روشن می‌کنیم بعد از چند ثانیه خودبخود درب دی وی دی باز می‌شود. یا زمانی که دیسک داخل آن می‌گذاریم بجای این که اطلاعات آن را بخواند پس از چند لحظه درب بخش دی وی دی مجدد باز می‌شود. این اتفاق حتی زمانی که دیسک داخل دستگاه نیست هم ایجاد می‌شود.

دلیل اصلی باز شدن خودکار درب دی وی دی سینمای خانگی سونی ایجاد اشکال در بخش اپتیکال بلاک است. زمانی که CD را داخل دستگاه می‌گذاریم، باید بعد از بسته شدن، مرحله خوانده اطلاعات دیسک آغاز شود، اگر به هر دلیل دستگاه وارد این قسمت نشود، درب سینمای خانگی مجددا باز می‌شود. در مدل‌های مختلف سینمای خانگی سونی سری DZ از ورژن‌های مختلف اپتیک 313 استفاده شده است.

در ادامه با مشخصات فنی این اپتیک آشنا می‌شویم.

علت روشن نشدن سینمای خانگی سونی

روشن نشدن سینمای خانگی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود مثل خرابی برد پاور و یا ایجاد اشکال در بخش سیستم کنترل. برای این که بتوانیم عیب یابی سینمای خانگی را به طور صحیح انجام دهیم باید ابتدا نشانه‌های ظاهری ایراد را به دقت بررسی کنیم.

اگر با ایراد روشن نشدن سینمای خانگی مواجه شوید ابتدا باید وضعیت استندبای دستگاه را بررسی کنید. این که آیا وقتی دستگاه را به برق می‌زنیم چراغ پاور روشن می‌شود یا خیر بسیار مهم است.

روشن نشدن سینما خانگی سونی مدل  DZ معمولا به چند صورت ایجاد می‌شود:

  1. روشن نشدن سینمای خانگی در حالی که لامپ استندبای دستگاه هم روشن نمی‌شود: معمولا به دلیل خرابی برد پاور ایجاد می‌شود
  2. لامپ استندبای روشن می‌شود، اما سینما خانگی روشن نمی‌شود.
  3. سینمای خانگی روشن می‌شود اما با نمایش پیام خطا مجدد خاموش می‌شود. در اصطلاح تعمیرات به این حالت پروتکت کردن سینمای خانگی گفته می‌شود. در ادامه راجع به این حالت بیشتر توضیح می‌دهیم.

پروتکت سینما خانگی سونی

مدل‌های مختلف سینمای خانگی سونی سری DZ دارای عیب یاب داخلی هستند. اگر یکی از بخش‌های داخلی دستگاه معیوب شده، به نحوی که باعث اضافه بار (OVER LOAD) روی برد پاور شود، مدار محافظ دستگاه روشن شده و برای جلوگیری از سرایت ایراد به سایر قسمت‌ها، دستگاه را غیر فعال کرده و و با نمایش پیام (PUSH POWER PROTECT) از شما می‌خواهد که دستگاه را خاموش کنید. به این حالت پروتکت کردن سینمای خانگی گفته می‌شود.

ایجاد خرابی در بخش آمپلی فایر سینمای خانگی سونی یکی از ایرادهای اصلی است که می‌تواند باعث ایجاد پروتکت در سینمای خانگی سونی شود.

اگر با ارور پروتکت در سینمای خانگی سونی خود مواجه شدید قبل از مراجعه به مراکز تعمیر سینمای خانگی مراحل زیر را انجام دهید:

در اولین اقدام همه بلندگوهای دستگاه را جدا کنید. دستگاه مجدد آزمایش کنید. اگر ایراد برطرف شده بود، می‌توانید نتیجه بگیرید که یکی از بلندگوها خراب است. می‌توانید از روش تست سالم بودن باند و بلندگو کمک بگیرید.

 

تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DZ

پیام PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی

در ابتدای روشن کردن سینمای خانگی سونی و قبل از آن که دستگاه آماده کار شود، عبارت (PLEASE WAIT : صبر کنید …) نمایش داده شده و بخش‌های مختلف چک می‌شود. اگر به هر دلیل این عملیات تمام نشود، نمایش پیام ادامه پیدا می‌کند.

چرا سینمای خانگی سونی سی دی را نمی‌خواند؟

 

نوشته های مرتبط