تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900

تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900

آنچه در این نوشته خواهید خواند

یکی از پرقدرت‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات سونی در ورژن سینمای خانگی مدل DAV-FX900 است. در ادامه این نوشته به بررسی ایرادهای شایع و مراحل فنی تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900 می پردازیم.

[highlight background=”” color=””]مشخصات فنی سینمای خانگی سونی DAV-FX900[/highlight]

  • مکانیزم دیسک خشاب 5 دیسک
  • اپتیکال پیکاپ: KHM313CAB
  • خروجی صدا: 5+1 دالبی ساراند
  • خروجی‌ها: HDMI – AUDIO OUT – VIDEO
  • ورودی‌ها: OPTICAL – AUDIO INPUT

قطعات سینمای خانگی سونی dav-fx900

عیب یابی سینمای خانگی سونی DAV-FX900

  • از کار افتادن بخش سی دی و نمایش پیام PLEASE WAIT
  • قطع شدن صدای سینمای خانگی سونی
  • سینمای خانگی سونی سی دی نمی‌خواند
  • بلندگوهای عقب سینمای خانگی صدا ندارد

پیام PLEASE WAIT در سینمای خانگی سونی

وقتی سیستم‌های صوتی سونی را روشن می‌کنید، برای حدد 30 ثانیه باید به دستگاه زمان دهید تا بخش‌های مختلف را چک کند. در طول این مدت دستگاه هنوز آماده به کار نشده و پیام PLEASE WAIT در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود. اگر به هر دلیل راه اندازی اولیه انجام نشده و به پایان نرسد، نمایش این پیام ادامه داشته و برخی از عملکردهای دستگاه انجام نخواهد شد. معمولا در این حالت صدای خروجی قطع می‌شود.

چرا سینمای خانگی سونی سی دی را نمی خواند؟

بیشترین آمار خرابی در بخش تعمیر دی وی دی و سینمای خانگی مربوط به بخش اپتیکال بلاک است. خرابی و یا عدم کارکرد صحیح قطعات این بخش باعث می شود که اطلاعات دیسک به درستی خوانده نشود.  عموم مصرف کنندگان قطعه اپتیکال بلاک و پیکاپ را با نام لنز دی وی دی کی‌شناسند. همانطور که گفتیم در سینمای خانگی fx900 از اپتیکال بلاک 313 استفاده شده است که یکی از محصولات سونی است. از ویژگی های اپتیکال بلاک 313 تعمیر پذیری بالای آن است.

ایرادهایی که در اثر خرابی اپتیک سینمای خانگی ظاهر می‌شود عبارتند از :

  1. نخواندن اطلاعات سی دی و نمایش عبارت هایی مانند no disc و یا can not play
  2. خواندن بخشی از اطلاعات مثلا تا منوی دیسک و سپس استپ شدن تصویر
  3. هنگ کردن دستگاه در هنگام خواندن دیسک
تعمیر سینمای خانگی سونی fx900
لنز سینمای خانگی fx900

عملکرد مکانیزم 5 دیسک در سینمای خانگی سونی DAV-FX900

با توجه به پیچیدگی قطعات بخش مکانیزم دیسک در سینمای خانگی FX900 یکی از بخش های مهم در تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900 آشنایی با عملکرد این بخش و روش‌های تعمیر آن است. وظیفه ظاهری بخش مکانیزم خوانده شدن اطلاعات دیسک توسط اپتیکال بلاک یا همان لنز دستگاه است. اما کارکرد اپتیکال بلاک یک پیش نیاز هم دارد و آن مجموعه عملیاتی است که مکانیزم دستگاه از زمان مکش سی دی تا شروع لودینگ انجام می دهد. دیسک وارد شده به دستگاه روی غلطک های شیاردار لاستیکی (Roller) قرار می گیرد و حرکت می کند. دو قسمت برای جاگذاری دیسک وارد شده وجود دارد : یا روی اپتیک دستگاه برای خوانده شدن می رود و یا به خشاب 5 تایی می رود تا در زمان دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

مکانیزم 5 دیسک سونی از تعداد زیادی چرخ دنده، موتور ، قطعات پلاستیکی و … تشکیل شده است. اکثر چرخ دنده‌ها مرکب هستند یعنی از چند قسمت تشکیل شده‌اند و عملکردهای متفاوتی دارند. این پیچیدگی و در عین حال کیفیت بالای قطعات باعث می شود که عمر مفید دستگاه افزایش پیدا کند.

یکی از ایرادهایی که در بخش مکانیزم این دستگاه دیده می شود جمع شدن گرد و غبار داخل شیار غلطک ها است که باعث می شود ترکیدگی در آنها ایجاد شود و دیسک وارد شده در بین آنها به خوبی حرکت نکرده و گیر کند. به همین دلیل توصیه می شود قسمت بیرونی دیسک‌هایی که می‌خواهید در این دستگاه استفاده کنید را تمیز کنید.

قطعات سینمای خانگی سونی dav-fx900

پروتکت سینمای خانگی سونی

در عموم سیستم‌های صوتی سونی مثل سینمای خانگی‌ها، سیستم عیب‌یاب داخلی وجود دارد. عملکرد این سامانه به این صورت است که بر عملکرد صحیح بخش‌های مختلف دستگاه نظارت می‌کند. تا زمانی که جریان مصرفی بخش های مختلف عادی و طبیعی است مدار محافظ خاموش است و دستگاه به عملکرد عادی خود ادامه می‌دهد.

اگر ایرادی در یکی از بخش‌های دستگاه ایجاد شود که باعث بالا رفتن جریان بخش پاور دستگاه شود، سیستم حفاظتی دستگاه روشن شده و دستگاه را غیر فعال می‌کند. به این وضعیت، پروتکت سینمای خانگی گفته می‌شود. با ایجاد حالت پروتکت در سیستم صوتی سونی پیام PUSH POWER PROTECT در دیسپلی دستگاه نمایش داده می‌شود.

در واقع سیستم عیب یاب با جلوگیری از پیشرفت ایراد و سرایت آن به قطعات سالم، کمک زیادی به پروسه تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900 می‌کند. به طور معمول بخش‌هایی از دستگاه که توان مصرفی بالاتری دارند و حرارت بیشتری تولید می‌کنند بیشتر در معرض خرابی قرار دارند مثل قطعات بخش آمپلی فایر.

اگر با ایراد پروتکت سینمای خانگی مواجه شدید بهتر است قبل از هر اقدامی تمام اتصالات خارجی دستگاه و مخصوصا سیم‌های بلندگوها را از دستگاه جدا کنید و سپس مجددا دستگاه را تست کنید. در صورتی که ایراد همچنان برقرار بود می‌توانید به یکی از مراکز تعمیر سینمای خانگی سونی مراجعه کنید.

پروتکت سینمای خانگی سونی
پروتکت سینمای خانگی سونی

قطع شدن صدای سینمای خانگی

 صدای خروجی دستگاه قطع می‌شود و هیچ یک از بلندگوهای front ، surround ، center و … صدا ندارد. بقیه عملکردهای دستگاه به درستی عمل می‌کند.

در انتها چند مورد از امکانات نرم افزاری دستگاه را با شما به اشتراک می گذاریم:

  1. ریست کردن سینمای خانگی سونی DAV-FX900
  2. قفل کردن بخش سی دی
  3. آپشن SHIP MODE (وضعیت حمل)

ریست کردن سینمای خانگی سونی

بازگشت به تنظیمات کارخانه باعث می‌شود کلیه تنظیمات در دسترس مصرف کننده، به مقادیر ابتدایی و پیش فرض برگردد.

ریست سینمای خانگی سونی با استفاده از کلیدهای روی پنل دستگاه انجام می‌شود. دکمه‌های

STOP

EJECT

POWER ON

را به صورت همزمان فشار دهید. عبارت COLD RESET در دیسپلی دستگاه نمایش داده شده ریست انجام شده است.

تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900

قفل کردن مکانیزم بخش سی دی سینمای خانگی سونی

یکی دیگر از آپشن‌هایی که در عموم دستگاههای سینمای خانگی سونی وجود دارد و قابل استفاده است قفل کردن مکانیزم است. در این حالت فرد نمی‌تواند دیسک داخل دستگاه را خارج کند.

برای قفل کردن بخش سی دی سینمای خانگی سونی، پس از روشن کردن دستگاه و انتخاب فانکشن DVD باید کلیدهای

STOP

EJECT

 را به مدت 5 ثانیه فشار دهید.

عبارت LOCKED در دیسپلی دستگاه نمایش داده شده و بخش مکانیزم قفل می‌شود.

برای برگرداندن این حالت مجددا باید عمل فوق را تکرار کنید.

تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900

آماده کردن دستگاه برای حمل و نقل (SHIP MODE)

 آپشن SHIP MODE مکانیزم دستگاه را در حالت پایدار و ثابت قرار می‌دهد تا در حمل و نقل آسیب نبیند. برای انجام این کار پس از روشن کردن دستگاه و انتخاب فانکشن DVD دکمه های STOP + REWIND را به صورت همزمان فشار دهید.

اگر عملیات را به درستی انجام داده باشید، عبارت MECHA LOCK در دیسپلی سینمای خانگی سونی نمایش داده شده و مکانیزم در حالت قفل قرار می‌گیرد. حالا با خیال آسوده می‌توانید دستگاه را حمل و نقل کنید.

برای استفاده مجدد از دستگاه کافی است دستگاه را از برق جدا کرده و مجددا به برق بزنید.

تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900

تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900 به دلیل ساختار خاص و پیچیده‌ای که دارد نیازمند تبحر و تجربه تعمیرکار است. معمولا خریداران محصولات سونی مبلغ بالاتری نسبت به سایر برندها پرداخت می کنند تا کیفیت بالاتری در اختیار داشته باشند. این درخواست در بخش تعمیر هم لازم الاجرا است و متخصص تعمیر سینمای خانگی سونی مدل DAV-FX900 لازم است تا با عملکرد بخش های مختلف مثل خشاب بخش دیسک و یا آمپلی فایر دیجیتال دستگاه آشنایی کامل داشته باشد.

توصیه می کنیم قبل از اقدام به تعمیر دستگاه از تجربه و توانایی تعمیرکار مربوطه مطمئن شوید تا دچار آسیب‌های بعدی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط