تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل f

تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل f

آنچه در این نوشته خواهید خواند

سری F محصول سال 2013 سامسونگ است، اما عملا فروش آن تا سال 2015 ادامه داشت. این مدل که در 4 سایز 32 – 40 – 46 و 55 ارائه شده به لحاظ فروش موفقی که داشته در مجموعه تعمیر تلویزیون سامسونگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه این نوشته همراه با متخصصین تعمیرات تلویزیون سامسونگ در مجموعه رایان تی وی ایرادهای شایع در این مدل را بررسی می‌کنیم و راه حل رفع هر ایراد را توضیح می‌دهیم.

ایراد های شایع در تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل F

در شروع عیب‌یابی باید ابتدا تمام ایرادهای شایع که ممکن است در تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل F با آنها مواجه شویم را بشناسیم.

این ایرادها عبارتند از:

  1. تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون سامسونگ مدل F

  2. قطع شدن تصویر تلویزیون سامسونگ مدل F

  3. ایجاد لکه سیاهی و تاریک شدن قسمتی از تصویر تلویزیون سامسونگ مدل F

  4. روشن نشدن و چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سامسونگ مدل F

در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی این ایرادها را بررسی کرده و روش عیب یابی و رفع آنها را توضیح می‌دهیم.

علت سیاه شدن بخشی از صفحه تلویزیون سامسونگ مدل F

اولین ایرادی که باید در مجموعه تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل F به بررسی آن بپردازیم ایجاد تاریکی در بخشی از تصویر تلویزیون است. این تاریکی در سری F معمولا به صورت هاله افقی دیده می‌شود و ممکن است نصف صفحه تلویزیون (نیمه بالا یا پایین صفحه تلویزیون) را در بر بگیرد. دلیل اصلی سیاه شدن بخشی از تصویر تلویزیون سامسونگ مدل F، خرابی بک لایت است.

بک لایت تلویزیون سامسونگ که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد، از نوع دایرکت (Direct) است. متناسب با سایز تلویزیون، لامپ‌ها به چند دسته تقسیم شده و روشن می‌شوند. هر بخش مداربندی سری دارد و اگر حتی یک لامپ در یک بخش بسوزد، آن بخش از بک لایت تلویزیون سامسونگ از کار می‌افتد. با روشن شدن بخش‌های سالم بک لایت، با سیاه شدن بخشی از صفحه تلویزیون سامسونگ مواجه می‌شویم.

بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل F و ایرادهای مرتبط با آن

ایراد بک لایت شایع ترین ایراد در بین مدل های مختلف تلویزیون سامسونگ سری F است. این مدل در 4 سایز تولید شده 32 – 40 – 46 و 55 تولید شده است.  مداربندی لامپ‌های بک لایت و نوع خرابی آنها در هر سایز به شکل زیر است:

بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل 32F

دارای 5 شاخه لامپ است. در هر شاخه 9 لامپ قرار دارد و در مجموع 45 عدد لامپ بک لایت تلویزیون سامسونگ 32 اینچ مدل f را تشکیل می‌دهد. لامپ‌ها به صورت کامل با هم سری شده‌اند. در نتیجه این نوع مداربندی لامپ‌ها حتی خرابی و قطع شدن یکی از لامپ‌ها باعث از کار افتادن کل بخش بک لایت شده و تصویر تلویزیون بطور کامل قطع می‌شود.

بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل 40F

دارای 7 خط لامپ است. هر شاخه دارای 13 عدد لامپ است و در مجموع بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل F سایز 40 اینچ از 91 عدد لامپ ال ای دی تشکیل شده است. مدار بندی لامپ‌های بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل F سایز 40 در دو بخش سری که با هم موازی شده‌اند صورت گرفته است. در نتیجه این نوع مداربندی لامپ‌ها معمولا خرابی بک لایت به صورت تاریکی نیمه بالایی و یا پایینی تصویر ایجاد می‌شود.

بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل 46F

بک لایت سایز 46 از 8 خط لامپ تشکیل شده و هر خط دارای 15 عدد لامپ و در مجموع 120 عدد لامپ ال ای دی است. این 8 شاخه به 4 بخش تقسیم شده و هر دو خط در یک مداربندی سری با هم موازی شده‌اند. در نتیجه این نوع مداربندی وقتی یکی از لامپ‌های بک لایت خراب شود باعث خاموش شدن 2 خط از بک لایت تلویزیون می‌شود. معمولا خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ F46 اینچ به صورت ایجاد نوارهای تاریک افقی ایجاد می‌شود.

بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل 55F

10خط بک لایت دایرکت که در هر خط 18 عدد لامپ 3 ولت تعبیه شده است، بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل F در سایز55 اینچ را تشکیل می‌دهد. تراکم بالای لامپ‌ها در سایز 55 اینچ اثر مثبت خود را بیشتر نشان داده است به نحوی که در بین سایزهای مختلف مدل F، سایز 55 اینچ کمترین میزان خرابی بک لایت را دارا است.

تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل f
تاریکی نیمه پایینی تصویر تلویزیون سامسونگ مدل F

قطع شدن تصویر تلویزیون سامسونگ مدل F

همانطور که توضیح دادیم خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ مدل F بیشتر به صورت سیاه شدن بخشی از صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود. اما در بعضی موارد هم با قطع شدن کامل تصویر تلویزیون مواجه می‌شویم. معمولا در این حالت ابتدا بخشی از تصویر تاریک شده است. ادامه استفاده از تلویزیون باعث گسترش ایراد و پیشرفت آن منجر خواهد شد که معمولا نتیجه آن همان قطع شدن کامل تصویر است. اکثرا در این حالت پخش صدا ادامه دارد و باقی کارکردهای تلویزیون مانند تعویض کانال، کم و زیاد کردن صدا و … به صورت طبیعی انجام می‌شود.

همانطور که در مورد ساختار و مداربندی بک لایت در مدل F توضیح دادیم تنها در سایز 32 اینچ همه لامپ‌ها در یک مدار، با هم سری شده‌اند و اکثرا در این سایز با قطع شدن کامل تصویر تلویزیون مواجه می‌شویم. در سایز 40 – 46 و 55 سری F اغلب با سیاه شدن بخشی از تصویر برخورد می‌کنیم.

روشن نشدن تلویزیون سامسونگ مدل F

به طور کلی روشن نشدن یک تلویزیون ال ای دی در اثر خرابی دو بخش ایجاد می‌شود و برای تعمیر تلویزیون و رفع ایراد مورد بررسی و عیب یابی قرار گیرد:

  1. برد پاور (power board)
  2. مین برد (main board)

روشن نشدن تلویزیون سامسونگ مدل F معمولا به دلیل خرابی برد پاور ایجاد می‌شود. در برخی موارد هم خرابی بک لایت (به صورت اتصال کوتاه) باعث از کار افتادن برد پاور و روشن نشدن تلویزیون می‌شود.

در تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل F ( و چند مدل مشابه) یک ترفند و میان‌بر برای تست و آزمایش برد پاور وجود دارد. اگر سوکت خروجی برد پاور به مین برد تلویزیون را جدا کنیم، در صورتی که برد پاور و بک لایت تلویزیون سالم باشد، برد پاور به طور اتوماتیک و بدون نیاز به فرمان روشن می‌شود و بک لایت تلویزیون را هم بطور کامل روشن می‌کند. با این روش می‌توانید بدون نیاز به ابزار تست و عیب‌یابی تعمیرات تلویزیون از سلامت برد پاور و بک لایت تلویزیون سامسونگ خود مطمئن شوید.

روشن نشدن و چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سامسونگ مدل F

یکی دیگر از ایرادهایی که به طور اختصاصی در چند مدل از تلویزیون‌های سامسونگ ظاهر می‌شود روشن نشدن تلویزیون به همراه چشمک زدن چراغ پاور است. زمانی که تلویزیون را روشن می‌کنیم، چراغ پاور پشت سر هم و به صورت منظم چشمک می‌زند. اما وقتی این ایراد در تلویزیون سامسونگ ایجاد می‌شود، چراغ پاور به رنگ قرمز و نامتناوب روشن و خاموش می‌شود.

یکی از خرابی‌های شایع در تلویزیون سامسونگ مدل F، ایجاد اشکال در عملکرد برد پاور به علت ایجاد خرابی در بخش بک لایت است. آن چه در عمل اتفاق می‌افتد اینست که خرابی بخش بک لایت در این مدل فشار زیادی به برد پاور تلویزیون وارد می‌کند و باعث افزایش حرارت و خرابی برخی از قطعات آن می‌شود. پس اگر نشانه‌های خرابی بک لایت تلویزیون را مشاهده کردید در اولیم زمان ممکن به یکی از مراکز تعمیر تلویزیون سامسونگ مراجعه کنید.

اصلاحیه بک لایت تلویزیون سامسونگ

همانطور که در عموم نوشته های مرتبط با تعمیر بک لایت تلویزیون گفتیم اصلاحیه بک لایت به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در جهت کاهش استهلاک بخش بک لایت و جلوگیری از خرابی مجدد این بخش انجام می‌شود.

اصلی ترین اقدامی که در اصلاحیه بک لایت در مدل های مختلف انجام می شود ایجاد تغییرات الکترونیکی در بخش برد پاور است که باعث می شود ولتاژ تغذیه لامپ ها کمی کاهش پیدا کند. نتیجه این تغییر افزایش عمر مفید لامپ های بک لایت تلویزیون و جلوگیری از خرابی آنهاست.

به غیر از کاهش ولتاژ بک لایت نسبت به ساختار و ضعف ها اقدامات اصلاحی دیگری هم در بک لایت مدل های مختلف انجام می شود. یکی از این اقدامات اصلاحی که در مراحل تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل f انجام می شود اضافه کردن چسب حرارتی به بخش بک لایت است.

اصلاحیه بک لایت تلویزیون
اصلاحیه بک لایت

تلویزیون سامسونگ در طراحی بخش بک لایت سری f از نگهدارنده های فلزی به جای چسب استفاده کرده است. در این حالت به مرور زمان بین شاخه های بک لایت و صفحه فلزی زیر در برخی نقاط فاصله های کمی ایجاد می شود.

اضافه کردن چسب حرارتی باعث می شود که شاخه‌های بک لایت بطور کامل و در همه مقاطع به سطح زیرین خود چسبیده و این سطح زیرین که در واقع صفحه اصلی تلویزیون است بعنوان یک خنک کننده برای لامپ‌های بک لایت عمل کند.

خرابی برد پاور

یکی دیگر از خرابی های که در تعمیر تلویزیون سامسونگ مدل f به وجود می آید خرابی برد پاور هست که باعث خاموش شدن تلویزیون می شود که در این حالت تلویزیون روشن نمی شود و چراغ ال ای دی جلوی تلویزیون نیز خاموش است. البته در بعضی از موارد خاموش و روشن شدن تلویزیون از برد پاور تلویزیون می باشد به این صورت که بعضی از آی سی های برد پاور دچار سوختگی می شوند و با تعویض آی سی مشکل حل می شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط