تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی

تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی در مجموعه خدمات پس از فروش و تعمیرات تلویزیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که برند سونی، گران قیمت‌ترین تلویزیون‌های بازار را تولید می‌کند. طراحی خاص قطعات، کیفیت بالای ساخت، مدیریت فروش و از همه مهمتر گارانتی طولانی‌تر نسبت به سایر برندها و تامین قطعات یدکی با بالاترین کیفیت، همگی باعث شده که محصولات سونی امتیاز بهتری نسبت به سایر برندها داشته باشد. در ادامه همراه با متخصصین تعمیر تلویزیون رایان تی وی مراحل مختلف تعمیرات تلویزیون ال ای دی سونی در چند مدل پرفروش را بررسی می‌کنیم.

 

تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی

مشاوره تعمیرات تلویزیون سونی

اولین گام برای شروع پروسه تعمیر تخصصی تلویزیون ال ای دی سونی، داشتن اطلاعات کافی از عیب ایجاد شده در تلویزیون و مراحل مورد نیاز برای رفع آن است. کلیه این اطلاعات را می‌توانید در مشاوره با یک متخصص تعمیر تلویزیون سونی به دست آورید. برای دریافت اطلاعات دقیق و درست دو فاکتور مورد نیاز است: مدل کد تلویزیون سونی و گزارشی درست از نشانه‌های ایراد ایجاد شده در تلویزیون. این دو فاکتور به متخصص تعمیرات تلویزیون کمک می‌کند تا ایراد دستگاه را به درستی تشخیص داده و اطلاعات مورد نیاز مشتری از قطعات معیوب گرفته تا مدت زمان مورد نیاز و هزینه تعمیر تلویزیون را تعیین کند.

 کد مدل تلویزیون‌های سونی عموما با پیشوندهای KLV و KDL شروع می‌شود. این عبارت را می‌توانید روی برچسب پشت و کنار کلیدهای روی تلویزیون سونی پیدا کنید. فاکتور دیگری که برای مشاوره تعمیرات تلویزیون مورد نیاز است علائم ظاهری خرابی تلویزیون است. در تلویزیون سونی به دلیل وجود سیستم عیب یابی داخلی ایجاد نشانه‌های خرابی با سایر تلویزیون‌ها متفاوت است. در ادامه راجع به self check و نحوه عملکرد آن در تلویزیون‌های سونی بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

 

تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی

چشمک زدن تلویزیون سونی

مهمترین نکته‌ای که باید بعنوان پیش نیاز در بخش تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی مورد توجه قرار بگیرد سیستم  Self Diagnostic  یا همان عیب یاب داخلی تلویزیون است. عموم تلویزیون‌های سونی دارای قابلیت عیب یابی داخلی هستند. این سیستم به نحوی طراحی شده است که در هنگام بروز هرگونه مشکل و خرابی قطعات دستگاه، مدار محافظ فعال شده و تلویزیون را خاموش می‌کند. با خاموش شدن تلویزیون برای مشخص شدن قطعات معیوب لامپ پاور تلویزیون شروع به چشمک زدن می‌کند. این چشمک زدن دارای تعداد مشخص و ثابت است و پشت سرهم تکرار می‌شود.

به بیان ساده تر در صورت خرابی قطعات در یکی از مدارات، تلویزیون بعد از روشن کردن به حالت استندبای می رود و چراغ قرمز جلوی دستگاه چند بار چشمک می زند و پس از مکث 2 ثانیه ای مجددا همان تعداد بار اول راتکرار می‌کند. تعداد چشمک‌ها قطعه معیوب تلویزیون را مشخص می‌کند. در ابتدای نقشه فنی هر مدل از تلویزیون‌های سونی جدول اختصاصی برای تعداد چشمک‌ها و ایراد مربوط به انها وجود دارد. در هنگام مواجه شدن با چشمک زدن تلویزیون سونی برای دریافت اطلاعات تکمیلی تعداد چشمکها را شمرده و با بخش مشاوره تعمیر تلویزیون سونی تماس بگیرید.

در عکس زیر بخشی از نقشه فنی یکی از تلویزیون‌های سونی آورده شده است.

 

تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی

عیب یابی تلویزیون سونی

تمایزی که وجود سیستم عیب یاب داخلی در مجموعه تعمیرات تلویزیون سونی ایجاد می کند باعث می شود تا در بررسی عیوب متداول در تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی بجای بررسی ظاهر ایرادها مانند قطع شد تصویر یا روشن نشدن تلویزیون باید به بررسی و معرفی تعداد چشمک ها و ایراد معادل آنها در مدل های مختلف بپردازیم :

2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

در عموم مدل های تلویزیون سونی مشخص کننده ایراد در برد پاور دستگاه است. 2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی و در راهنمای نقشه فنی دستگاه بعنوان نشان دهنده خرابی main power در نظر گرفته شده است. معمولا وقتی یکی از ولتازهای خروجی برد پاور (بجز ولتاژ استندبای) قطع می‌شود 2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی ظاهر می‌شود.

3 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

برد پاور و مین برد بیشترین موارد خرابی در تعداد سه چشمک هستند. البته اگر نگاهی به آمار تعمیرات تلویزیون سونی بیندازیم 3 بار چشمک زدن تلویزیون سونی بیشتر مربوط به خرابی مین برد است اما تجربه به همه تعمیرکاران تلویزیون می‌آموزد که هیچ گاه صرفا به تعداد چشمک ها توجه نکنند و عیب یابی دقیق را همراه آن به کار ببرند.

4 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

چهار چشمک در تعداد محدودی از مدل‌های تلویزیون سونی بکار رفته است. برد درایور بخش بک لایت که با نام LD Board شناخته می شود و مین برد تلویزیون مخصوصا در بخش نرم افزاری بیشترین موارد خرابی در تعداد 4 چشمک را شامل می شود.

4 بار چشمک زدن تلویزیون سونی در همه مدل‌ها استفاده نشده و معمولا این شاخص در مدل هایی به کار رفته است که بخش تغذیه و راه‌انداز بک لایت به صورت جداگانه و با نام LD Board وجود داشته باشد.

5 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

5 چشمک را باید عمومی ترین تعداد چشمک در تلویزیون های سونی دانست. 5 بار چشمک زدن تلویزیون سونی در عموم تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی سونی بعلت ایجاد خرابی در برد تی کان و پنل تلویزیون [صفحه نمایش] ایجاد می شود.

سونی از ابتدای استفاده از عیب یاب داخلی در تلویزیون‌های خود از 5 چشمک برای نمایش ایراد و خرابی در بخش نمایشگر تصویر استفاده کرده است. 5 چشمک در تلویزیون‌های CRT و پروجکشن سونی برای نمایش خرابی در برد RGB و لامپ تصویر تلویزیون به کار می‌رفت. در تلویزیون‌های LED و LCD سونی 5 چشمک برای نشان دهنده ایجاد خرابی در برد تیکان و صفحه نمایش تلویزیون است.

به غیر از شرایط داخلی تلویزیون، یکی از عوامل خارجی که می‌تواند باعث آسیب دیدگی تلویزیون‌های LED شود آبخوردگی صفحه نمایش تلویزیون است. آب یا مواد شوینده که عمدتا بعنوان تمیز کننده صفحه نمایش تلویزیون بکار می‌روند رسانا هستند و وقتی به داخل تلویزیون راه پیدا می‌کنند باعث ایجاد اتصالی در مدارات برد آدرس، فلت ‌های پنل (COF) و آسیب دیدگی برد تیکان می‌شوند.

6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

در عموم مدل‌های تلویزیون ال ای دی سونی، 6 چشمک نشان دهنده ایجاد خرابی در بخش بک لایت است. 6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی ممکن است به محض روشن کردن و یا مدتی پس از کارکردن تلویزیون ایجاد شود.

عملکرد سیستم عیب یابی در تلویزیون سونی در ایرادهایی مانند خرابی بک لایت بیشتر به چشم می‌آید. در تلویزیون‌های دیگر، وقتی ایرادی ایجاد می‌شود، مصرف کننده ایراد را به صورت عینی می‌بیند. اما در تلویزیون سونی، با فعال شدن عیب‌یاب داخلی، فقط چشمک زدن تلویزیون دیده می‌شود. مثلا وقتی تعدادی از لامپ‌های بک لایت می‌سوزد، بخشی از تصویر تلویزیون تاریک می‌شود و  این ایراد به صورت عینی قابل دیدن است. اما در تلویزیون‌های سونی نشانه خرابی بک لایت به صورت چشمک زدن لامپ پاور ظاهر می‌شود و به همین دلیل عیب یابی صحیح در بخش تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی اهمیت بسیار زیادی دارد.

8 بار چشمک زدن تلویزیون سونی

هشت بار چشمک زدن در عموم تلویزیون های سونی برای نشان دادن ایراد در بخش تقویت صدا بکار رفته است، هر چند که به دلیل کیفیت عمومی تلویزیون های سونی در این بخش بسیار کم دیده می شود.

سیستم عیب یاب تلویزیون سونی چه ایرادهایی را نمی‌شناسد؟

طراحان سونی سعی کرده‌اند، همه ایرادهایی که ممکن است در تلویزیون‌های سونی ایجاد شود، توسط سیستم عیب‌یاب داخلی شناسایی شود. این امر باعث می‌شود با فعال شدن مدار محافظ تلویزیون سونی از پیشرفت و سرایت ایراد به قطعات سالم تلویزیون جلوگیری خواهد شد. اما برخی از ایرادها با وجود قطعه معیوب و ایراد ظاهری دستگاه توسط مدارات محافظ شناسایی نمی شوند. در زیر چند نمونه از این ایرادها را نام می بریم :

  • نگاتیو شدن و نویز روی تصویر : احتمال خرابی برد CON و MAIN BOARD
  • نداشتن تصویر و صدا در ورودیهای HDMI و AV : احتمال خرابی در MAIN BOARD
  • خرابی PROCESSOR اصلی به نحوی که دستگاه توانایی تشخیص اطلاعات دریافتی را نداشته باشد.
  • خرابی پنل تلویزیون و قطع شدن تصویر

با توجه به سیستم خاص سونی در تشخیص ایراد هر تعداد چشمک در مدلهای مختلف، ایرادهای خاص خود را دارد. بهترین راه برای تشخیص و عیب یابی کامل دستگاه ارائه مدل کد و تشریح ایراد و یا ذکر تعداد چشمک به متخصص تعمیرات جهت دریافت بهترین راهنمایی و عیب یابی دستگاه و فراهم آوردن شرایط تعمیر تلویزیون سونی در منزل شما می باشد.

دسترسی به منوی عیب یابی تلویزیون سونی

کلیه اطلاعات مربوط به عیب یابی داخلی تلویزیون سونی در منوی عیب یابی ذخیره می‌شود. در این منو تعداد چشمک‌های مختلفی که ممکن است در آن مدل تلویزیون سونی ایجاد شود وجود دارد. هر تعداد چشمک یک ایراد معادل دارد که به اختصار مشخص شده است. برای دسترسی به منوی عیب یابی در تلویزیون سونی باید 4 کلید زیر را پشت سر هم فشار دهید :

  1. دکمه دیسپلی
  2. 5 از قسمت شماره‌ها
  3. منفی ولوم
  4. کلید پاور

display + 5 + (- volume) + power on

اگر کلیدها را به درستی فشار دهید تلویزیون روشن می‌شود و منوی عیب یابی نمایش داده می‌شود.

تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی مدل W800C

تلویزیون سونی مدل W800C دارای سیستم عامل اندروید است و در سه سایز 43 – 50 و 55 تولید و روانه بازار مصرف شد.

معایب تلویزیون سونی W800C

  1. خرابی برد تیکان
  2. خاموش و روشن شدن
  3. 6 بار چشمک زدن

خرابی برد تیکان تلویزیون سونی W800C

شایع‌ترین ایرادی که براساس آمار مجموعه تعمیرات تلویزیون در بخش تعمیر تلویزیون سونی مدل W800C دیده می‌شود، خرابی برد تیکان است. وظیفه اصلی برد تیکان پردازش و تنظیم زمان‌بندی تصویر برای انتقال به بخش‌های مختلف صفحه نمایش تلویزیون است. به همین دلیل است که نشانه‌های خرابی برد تیکان بیشتر به صورت بهم ریختن تصویر ظاهر می‌شود.

5 بار چشمک زدن تلویزیون سونی مدل W800C نشانه دیگر خرابی برد تیکان در تلویزیون سونی مدل W800C است که در برخی موارد ظاهر می‌شود اما در اکثر مواقع خرابی تیکان در این مدل به صورت ایجاد خطوط عمودی و افقی، سفید شدن، تار شدن و کند شدن نمایان می‌شود. قیمت تیکان تلویزیون سونی W800C متناسب با اینچ‌های مختلف در این مدل متفاوت است.

تعمیر تلویزیون ال ای دی سونی

خرابی مین برد تلویزیون سونی مدل W800C

مشکلات مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در مین برد تلویزیون سونی مدل W800C ایجاد و باعث خرابی آن می‌شود. یکی از نشانه‌هالی اصلی خرابی مین برد W800C روشن و خاموش شدن تلویزیون است که در مجموعه تعمیرات تلویزیون با عنوان ریبوت شدن شناخته می‌شود.

وقتی تلویزیون سونی را روشن می‌کنیم ابتدا لوگوی سونی و سپس دایره‌های رنگی ظاهر می‌شود اما پس از آن تلویزیون به طور خودکار خاموش شده و مجددا پس از لحظاتی روشن می‌شود. در این حالت کنترل تلویزیون هنوز بکار نیفتاده است و نمی‌توانیم تلویزیون را ریست کنیم. تعمیر مین برد تلویزیون سونی مدل W800C در مجموعه رایان تی وی توسط متخصصین این مرکز قابل انجام است.

مین برد تلویزیون سونی W800C

6 بار چشمک زدن تلویزیون ال ای دی سونی W800C

همانطور که در نوشته‌های مختلف مربوط به تعمیر تلویزیون سونی گفتیم، 6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی به دلیل خرابی بک لایت ظاهر می‌شود. در تلویزیون سونی W800C، خرابی بک لایت نسبت به ایرادهای دیگر به نسبت کمتر ایجاد می‌شود اما همچنان یکی از ایرادهای شایع در این مدل است.

معمولا وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم (یا دقایقی پس از کارکردن طبیعی) تلویزیون مجددا خاموش شده و چراغ پاور تلویزیون شروع به چشمک زدن می‌کند. با مقایسه جدول عیب یابی تلویزیون سونی متوجه می‌شویم که در اکثر تلویزیون‌های سونی، 6 چشمک برای مشخص کردن خرابی بک لایت تلویزیون استفاده شده است.