تعمیر تلویزیون آب خورده

آنچه در این نوشته خواهید خواند

قبل از آن که بخواهیم راجع به تعمیر تلویزیون آب خورده و روش‌های مختلف آن توضیح دهیم، باید منظور دقیق خود از این عبارت را مشخص کنیم. منظور از آبخوردگی تلویزیون، ورود مایعات از اطراف صفحه نمایش به داخل تلویزیون است که باعث ایجاد ایرادهای مختلفی می‌شود. معمولا این ایراد در هنگام تمیز کردن صفحه نمایش و یا بازی کودکان اتفاق می‌افتد. خوشبختانه اکثر این خرابی‌ها قابل رفع و تعمیر هستند.

نشانه‌های آبخوردگی پنل تلویزیون

قطعات مرتبط با پنل تلویزیون که در زمان آبخوردگی آسیب می‌بینند بسیار ظریف و حساس هستند، در عین حال صفحه نمایش اصلی‌ترین و گران‌ترین قطعه تلویزیون است. شاید فکر کنید که مصرف کننده اولین کسی است که متوجه آبخوردگی تلویزیون خود می‌شود اما خوب است بدانید که براساس آمار مرکز تعمیر تلویزیون رایان بیش از 90% افرادی که برای تعمیر پنل تلویزیون آبخورده به این مرکز مراجعه کرده‌اند، متوجه ایجاد این ایراد نشده‌اند.

مشخص‌ترین نشانه‌های آخوردگی پنل تلویزیون عبارتنداز:

  1. ایجاد خطوط عمودی رنگی، سفید و یا سیاه
  2. ظاهر شدن نوارهای روشن و یا تاریک روی تصویر
  3. قطع شدن تصویر
  4. دو نیمه شدن صفحه تلویزیون و تفاوت آنها از نظر رنگ و نور

تعمیر تلویزیون آب خورده

آیا رطوبت باعث خرابی تلویزیون می‌شود؟

اگر منظور از نم و رطوبت، وجود آن در هوای اطراف باشد مثل شمال کشور، باید بگوییم که خیر: بالا بودن رطوبت محیطی در کوتاه مدت و به طور مستقیم نمی‌تواند باعث آسیب دیدگی و خرابی قطعات تلویزیون شود. اما باعث افزایش استهلاک و خرابی زودتر قطعاتی مثل کلیدهای روی تلویزیون می‌شود.

وجود رطوبت زمانی می‌تواند به قطعات الکترونیکی آسیب بزند که مقدار آن هر چند کم، اما به میزانی باشد که باعث ایجاد اتصال الکتریکی بین دو نقطه شود.

آب خوردگی صفحه تلویزیون چگونه ایجاد می‌شود؟

همانطور که گفتیم منظور از آب خوردگی تلویزیون، ورود مایعات مختلف به عنوان یک رسانای جریان الکتریکی به بخش قطعات حساس و آسیب‌پذیر صفحه نمایش است که باعث صدمه دیدن فلت‌های پنل (COF) و برد آدرس و گاهی برد تیکان تلویزیون می‌شود.

آب خوردگی صفحه تلویزیون معمولا در دو حالت ایجاد می شود یکی در هنگام بازی کودکان و دیگری در هنگام تمیز کردن تلویزیون. مایعی که روی تلویزیون پاشیده شده، از فاصله بین قاب و صفحه نمایش وارد می‌شود. هر چند مقدار آن بسیار ناچیز است، اما قطعاتی که در این بخش هم قرار دارند بسیار ظریف و آسیب‌پذیر هستند. کمترین مقدار رطوبت در این بخش باعث ایجاد اتصالی و سوختگی شدید خواهد شد.

 

اطلاعات تصویر در چند مرحله پردازش شده و در آخرین مرحله توسط چند کانال ارتباطی که فلت پنل نامیده می شود به صفحه نمایش منتقل می شود. این فلتها که ولتاژ کار صفحه نمایش تلویزیون و اطلاعات تصویر را منتقل می کنند عایق هستند. اما در محل اتصال به برد آدرس این پوشش عایق وجود ندارد. مایع نفوذ کرده به داخل تلویزیون در اینجا باعث اتصال مدارات مختلف به هم می شود و به غیر از خرابی های الکترونیکی باعث ایجاد جرقه و سوختگی فیزیکی و سولفاته شدن مدارات می شود.

تعمیر تلویزیون آبخورده

تعمیر تلویزیون آب خورده چگونه انجام می‌شود؟

برای تعمیر آبخوردگی پنل، ابتدا باید فلت‌های آسیب دیده بررسی شود تا قابلیت ترمیم و یا نیاز به تعویض آنها را مشخص گردد. معمولا در این حالت فلت‌هایی را که آسیب کمتری دیده‌اند تعمیر و در صورت پیشرفت خرابی باید آنها را تعویض کرد.

در صورتی که فلت‌های آسیب دیده، قابلیت تعمیر نداشته باشند و یا آسیب دیدگی طوری باشد که بعد از تعمیر، نشانه‌ها و علائم خرابی به طور کامل برطرف نشود (مثلا تصویر تعدادی خط رنگی داشته باشد) باید فلت معیوب تعویض شود.

قطعه بعدی که در ایراد آبخورگی پنل تلویزیون احتمال خرابی ان وجود دارد برد تیکان است. این برد که نام کام آن (Time Controller) است، وظیفه زمان‌بندی سیگنال تصویر را بعهده دارد. خرابی برد تیکان نسبت به ساختار و مداربندی تلویزیون می‌تواند نشانه‌های ظاهری مثل بهم ریختگی تصویر تا روشن نشدن تلویزیون را ایجاد کند.

تعمیر تلویزیون آبخورده

جلوگیری از آبخوردگی تلویزیون LED و LCD

مهمترین ویژگی ایراد آبخوردگی پنل تلویزیون این است که توسط شخص ایجاد می‌شود و نتیجه کارکرد طبیعی دستگاه نیست. در نتیجه با رعایت چند نکته ساده می‌توان از ایجاد آبخوردگی پنل تلویزیون و دردسرهای مختلف آن از یک طرف و هزینه انجام تعمیرات از سوی دیگر جلوگیری کرد.

جهت جلوگیری از آبخوردگی تلویزیون‌های LED و LCD نکات زیر را رعایت کنید:

  • در هنگام تمیز کردن تلویزیون، از اسپری کردن مایع پاک کننده روی صفحه اکیدا خودداری کنید.
  • درصد زیادی از تلویزیون های آبخورده در هنگام بازی کودکان آسیب دیده‌اند: مراقبت‌های لازم را انجام دهید.
  • تلویزیون را در نقاط پرخطر مثل زیر کولر گازی و یا نزدیک شوفاژ قرار ندهید.

 

هزینه تعمیر تلویزیون آب خورده

هر صفحه نمایش دارای تعدای فلت پنل (COF) است که به برد آدرس متصل هستند. معمولا در زمان آبخوردگی تعدادی از فلت‌ها، برد آدس و گاهی هم برد تیکان آسیب می‌بیند.

اگر فلت‌ها در محل اتصال آسیب دیده باشند قابل تعمیر هستند، در غیر این صورت باید تعویض شوند. برای تعمیر برد آدرس باید قطعات معیوب آن را شناسایی کرده و به دلیل ظرافت و اهمیتی که دارند همه آنها باید تعویض شوند.

براسا آمار مرکز تعمیر تلویزیون رایان، هزینه تعمیر تلویزیون آب خورده در اینچ‌های مختلف به شرح زیر است:

                     اندازه تلویزیون براساس اینچ               هزینه تعمیر آبخوردگی پنل تلویزیون
                         32 تا 37 اینچ                        500 هزار تا 1 میلیون تومان
                         40 تا 47 اینچ                        700 هزار تا 1.5 میلیون تومان
                         47 تا 55  اینچ                        1 میلیون تا 2.5 میلیون تومان
                         55 تا 65 اینچ                        2 تا 3 میلیون تومان
                         65 اینچ و بالاتر                        به صورت توافقی

ویژگی خاص ایراد آبخوردگی پنل تلویزیون آن است که غیر قابل پیش‌بینی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به پروسه تعمیر تلویزیون آبخورده می‌توانید از مشاوره رایگان تعمیرات رایان استفاده کنید.