راهنمای انتخاب بهترین مارک بک لایت تلویزیون

بهترین مارک بک لایت تلویزیون (1)

آنچه در این نوشته خواهید خواند

بک لایت تلویزیون ما سوخته! چند مدل بک لایت هست، ولی نمیدونم کدوم برند بهتره؟ خرابی بک لایت بیماری شایع در بین برندهای مختلف تلویزیون ال ای دی است و تقاضای بالا برای قطعه یدکی، باعث شده تا شرکت‌های مختلفی در بخش تولید بک لایت تلویزیون فعالیت کنند. در ادامه متخصصین تعمیر تلویزیون رایان کیفیت و ویژگیهای کیفی برندهای مختلف بک لایت را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم بهترین مارک بک لایت تلویزیون کدام است. با ما همراه باشید.

تفاوت بک لایت با سایر قطعات تلویزیون

همانطور که می‌دانیم در تلویزیون‌های LCD و LED برای تولید تصویر نیاز به نور زمینه داریم. این نور در تلویزیون LCD بوسیله لامپ فلورسنت و در تلویزیون LED بوسیله لامپ‌های ال ای دی تولید می‌شود. لامپ‌های بک لایت به مرور زمان و نسبت به عوامل مختلفی مانند کیفیت ساخت و میزان نوری که تولید می‌کنند مستهلک می‌شوند و عمر آنها به پایان می‌رسد.

در هنگام نیاز به تعویض بک لایت تلویزیون یک نکته مهم وجود دارد که باعث تفاوت قطعه بک لایت با سایر قطعات تلویزیون می‌شود. بک لایت تلویزیون یک قطعه استاندارد با مشخصات فنی ثابت است و چندین شرکت مختلف آن را تولید می‌کنند.

انواع برند بک لایت تلویزیون

شرکت‌های معتبر در بخش تولید بک لایت تلویزیون:

  1. Eastern Star
  2. LG Innotek
  3. Joyus
  4. Shenzen

این 4 کمپانی، قویترین مجموعه‌هایی هستند که در بخش تولید بک لایت فعالیت دارند و با کیفیت‌ترین بک لایت‌ها را تولید می‌کنند. بعنوان مثال در اطلاعاتی که در سایت کمپانی ایسترن در اختیار مراجعهین قرار گرفته است می‌خوانیم که، این کمپانی حدود 5000 مدل بک لایت تلویزیون تولید می‌کند و روزانه 2 تا 3 محصول جدید به تولیدات قبلی اضافه می‌شود.

بک لایت سامسونگ مدل f

علت سوختن بک لایت تلویزیون چیست؟

اگر بتوانیم دلیل خرابی قطعه معیوب را مشخص کنیم، در پروسه تعمیر تلویزیون اهمیت بسیار زیادی دارد. این که تعمیرکار تلویزیون بداند خرابی قطعه، به دلیل نوسانات برق بوده است و یا استفاده اشتباه و یا این که عمر مفید قطعه تمام شده است، باعث می‌شود که بتواند با رفع نقطه ضعف قبلی، عمر قطعه جدید را افزایش دهد.

مهمترین علل سوختن بک لایت تلویزیون عبارتند از:

  1. عمر مفید بک لایت تلویزیون تمام شده است
  2. استفاده از مقدار حداکثری بک لایت تلویزیون
  3. روشن ماندن تلویزیون در زما‌های طولانی و بدون وقفه

بک لایت‌های مختلف، عمر مفیدی بین 12 تا 24 هزار ساعت دارند. وقتی عمر مفید بک لایت تمام می‌شود، نور لامپ‌ها کاهش می‌یابد و در معرض سوختن هستند. به طور خلاصه باید بگوییم وقتی عمر مفید یک قطعه الکترونیکی تمام شود، اگر آن قطعه بسوزد کاملا طبیعی است.

 

بک لایت ال جی مدل lb

علائم خرابی بک لایت به زبان ساده

قطع شدن تصویر تلویزیون

معمولا پس از نمایش لوگوی آغازین، تصویر سیاه می‌شود. تلویزیون صدا دارد و باقی عملکردها مثل تعویض کانال و کم و زیاد صدا عمل می‌کند. در تلویزیون ال جی 42 اینچ مانند مدل LB – LN – LF و … ظاهر می‌شود.

سیاه شدن قسمتی از صفحه تلویزیون

لکه‌های تاریک ابر مانند در بخش‌هایی از تصویر ایجاد می‌شود. تصویر وجود دارد اما در این بخش‌های تصویر روشنایی، کامل نیست. در تلویزیون سامسونگ 48 اینچ مثل مدل H برخورد می‌کنید.

چشمک زدن تصویر تلویزیون

تصویر تاریک است. هر چند ثانیه یکبار بخشی از تصویر برای یک لحظه روشن و خاموش می‌شود. چشمک زدن تصویر ایراد کلاسیک 47 اینچ‌ها است. این ایراد را با تعبیر پرپر زدن تصویر و یا قطع و وصل شدن، بیشتر در تلویزیون ال جی 47 – 49 – 50 اینچ مثل مدل LB – LY می‌بینیم.

تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون

نیمه بالا یا پایین تصویر تلویزیون سامسونگ مدل 40 F تاریک می‌شود.

نیمه چپ یا راست تصویر تلویزیون ال جی مدل LM 47 اینچ بعد از چند دقیقه کارکردن تاریک می‌شود و سپس تصویر یه طور ناگهانی قطع می‌شود.

تاریک شدن نصف تصویر تلویزیون ویژه بک لایت‌هایی است که در دو بخش بایاس می‌شوند. (لامپ‌های بک لایت به دو گروه تقسیم می‌گردد و دو مدار برق آنها را تامین می‌کند)

ایجاد نقاط نورانی در صفحه نمایش

در بک لایت دایرکت، معمولا جدا شدن منشورها باعث می‌شود نور لامپ به صورت تیز و مستقیم از پشت به صفحه نمایش بتابد.

نشت نور و سفید شدن کناره های صفحه تلویزیون

در بک لایت لبه وقتی دیفیوزر آسیب ببیند و یا فاصله لامپ‌ها و دیفیوزر بهم بخورد، نشت نور و یا سفید شدن کناره‌های تصویر اتفاق بیفتد.

آبی شدن تصویر تلویزیون

فعلا فقط در تلویزیون ال جی 43 و 49 و 55 اینچ مدل‌های LJ – UJ و UK ایجاد می‌شود. رنگ لامپ‌های بک لایت به بنفش و آبی تغییر می‌کند و در ظاهر به صورت آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی دیده می‌شود.

چراغ پاور چشمک می‌زند اما تلویزیون روشن نمی‌شود

بک لایت تلویزیون معیوب می‌شود و باعث می‌شود که چراغ پاور تلویزیون چشمک می‌زند اما تصویر ظاهر نمی‌شود.

چراغ پاور تلویزیون سونی 6 بار چشمک می‌زند

تلویزیون سونی را روشن می‌کنیم، مجدد خاموش می‌شود و لامپ پاور هر چند ثانیه یکبار 6 بار روشن و خاموش می‌شود. تلویزیون‌های سونی دارای عیب یاب داخلی هستند و 6 بار چشمک زدن تلویزیون سونی نشان دهنده خرابی بک لایت است.

 

بک لایت مرغوب چه مشخصاتی دارد؟

معمولا در زمان تعمیر و سرویس، انتخاب برند بک لایت تلویزیون، توسط تعمیرکار تلویزیون انجام می‌شود، که البته روش غلطی نیست. تعمیرکار ماهر تلویزیون انواع بک لایت تلویزیون در برندها و کیفیت‌های مختلف را آزمایش کرده است و می‌تواند شما را برای انتخاب بهترین مارک بک لایت تلویزیون راهنمایی کند.

البته اگر مشتری هم اطلاعات ابتدایی را داشته باشد، از یک جهت بهتر می‌تواند خواسته و نیاز خود را به تعمیرکار تلویزیون منتقل کند و از سوی دیگر توضیحات فنی را بهتر درک می‌کند.هر دو این موارد به تسهیل مراحل تعمیر تلویزیون کمک زیادی خواهد کرد.

تعمیرکار تلویزیون در زمان انتخاب مارک بک لایت، به چه نکاتی دقت می‌کند؟

  1. ابتدا اطلاعات دقیقی از ساختار بک لایت داشته باشید. بدانید که از نوع Edge است یا Direct. چند خط است و لامپ‌ها چند ولت هستند.
  2. بهترین طیف نور بک لایت (سفید یخی) است. نور بعضی بک لایت‌ها متمایل به زرد است، در این حالت تصویر به زردی می‌زند.
  3. در بک لایت دایرکت مهم است که نور لامپ‌ها کاملا فوکوس باشد تا هاله و نقاط روشن در تصویر نبینیم.
  4. بک لایت لبه در یک طرف صفحه نمایش قرار می‌گیرد، پس مهم است که روشنایی به صورت یکنواخت و ملایم در سطح تصویر پخش شود.
  5. قیمت بک لایت تلویزیون نمی‌تواند راهنمای کاملی برای انتخاب بهترین مارک بک لایت تلویزیون شما باشد. مقایسه قیمت در برندهای مختلف، ن

چگونه بهترین مارک بک لایت تلویزیون را انتخاب کنیم؟

متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان توصیه می‌کنند:

  1. اگر بک لایت تلویزیون شما از نوع Direct (مستقیم) است، دقت کنید که بک لایت‌ پشت مسی و آلومینیومی تبادل حراتی بالاتری نسبت به نوع استخوانی دارند.
  2. انتخاب و استفاده از چسب حرارتی با کیفیت تاثیر زیادی در افزایش عمر بک لایت‌ و مخصوصا بک لایت (Direct) دارد. گرما مهمترین عامل خرابی بک لایت است و برای انتقال بهتر گرمای بک لایت به فلز خنک کننده لازم است که از چسب حرارتی باکیفیت بالا استفاده کنید.
  3. در بک لایت‌ Edge (لبه)، هر نقص کوچکی به چشم می‌آید. لامپ‌های بک لایت تراکم بالاتری دارند و نور آنها در صفحه دیفیوزر می‌شکند و به صورت ملایم، صفخه تلویزیون را روشن می‌کند.
  4. تنظیم بک لایت تاثیر زیادی در افزایش عمر آن دارد. همچنین گزینه صرفه جویی در انرژی اثر مستقیم در مقدار بک لایت تلویزیون شما دارد.

بک لایت تلویزیون سامسونگ مدل d

 

 

8 پاسخ

  1. سلام من ضبطم مشگل خروجی داره نمایش error نشون نمیده وقتی روشن میکنم یا روشن میکنم دستگاه رو بلا فاصله خاموش نمیشود ممنون میشم راهنمایئ کنید از شهر دورم امکانات جابجای ندارم

    1. با سلام، برای راهنمایی در مورد تعمیر ضبط خانگی باید ابتدا برند و مدل دقیق دستگاه را مشخص کنید. اگر دستگاه ارور خاصی دارد باید به طور کامل توضیح داده شود تا تعمیرکار مربوطه بتواند راهنمایی لازم را ارائه کند.

  2. سلام تلویزیون فیلیپس ۷۹۰۹ دارم تصویر رفته ولی صدا دارد
    البته تصویر بصورت صورتی و کمی خطوط رنگی دارد
    کانال هم عوض نمیشه
    قبلا درحین دیدن فیلم رفرش میشد

  3. با درود فراوان .. دستگاه صوتی مدل SA-NC6 panasonic تمام قسمتها سالم هس بجز فن خنک کننده دستگاه کار نمیکنه, حتی با ادابتور فن رو از روی مدار تست کردم سالم هست ، بنظر شما احتمال داره مربوط به سنسور فن باشه با اینکه دما بالا میره فن هیچ واکنشی نداره ، اگه امکانش هس راهنمایی بفرماید، سپاس از شما

    1. با سلام، در ابتدا دقت کنید که کارکرد فن در ضبط خانگی شما منوط به چند وضعیت مختلف است: بالا رفتن دمای محیطی و یا افزایش جریان خروجی دستگاه. در دستگاههایی که طراحی ساده‌تری دارند معمولا با بالا بردن ولوم فن شروع به کار می‌کند. اما در سیستم های پیشرفته مانند پاناسونیک از روش های حرفه ای تری استفاده می شود. برای تعمیر این مشکل ابتدا باید مطمئن شوید که حتما مشکلی هست. در مرحله بعد مدار کنترل ولتاژ فن را بررسی کنید.

  4. سلام من سینما خانگی رو روشن میکنم و بعد از ۱ دقیقه خود ب خود تو دیسپلیش good bye میاد و تصویر قطع میشه
    از چی میتونه باشه؟!

    1. با سلام، مدل و حتی برند دستگاه رو قید نکردید!!
      معمولا در سینمای خانگی ال جی با این مشکل مواجه می‌شویم. معمولا این حالت به محض روشن شدن دستگاه ایجاد می شود و معمولا علت خاموش شدن سینمای خانگی ال جی و نمایش پیام good byeخرابی بخش آمپلی فایر است. اگر بلندگوها به دستگاه وصل است انها را جدا کرده و مجددا تست کنید. برای ریست سینمای خانگی ال جی خود با بخش مشاوره تعمیرات سینما خانگی رایان تماس بگیرید 66942697

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط