بررسی مراحل تعمیر ضبط خانگی سونی مدل VX33

ضبط خانگی سونی

آنچه در این نوشته خواهید خواند

محصولات سونی در بخش سیستم‌های صوتی را باید یکی از با کیفیت‌ترین محصولات در بین برندهای مختلف دانست. کیفیت بالای قطعات در کنار طراحی حرفه‌ای حتی در مدل‌های میان رده در این برند باعث شده تا برخی از دستگاهها که ممکن است بیش از 10 یا 15 سال عمر داشته باشند، با کیفیت ملوب قابل استفاده باشد. در ادامه مراحل تعمیر ضبط خانگی سونی مدل VX33 را بررسی می‌کنیم.

ایرادهای متداول در تعمیر ضبط خانگی سونی مدل VX33

  1. از کار افتادن بخش CD
  2. از کار افتادن کاست ها
  3. بد عمل کردن کلیدهای روی پنل ضبط خانگی
  4. از کار افتادن و خرابی ولوم
  5. قطع شدن صدای خروجی
  6. خاموش شدن صفحه نمایش (دیسپلی) در ضبط خانگی

موارد بالا مهمترین دلایلی است که صاحبان ضبط خانگی سونی مدل VX33 با اظهار آنها به نمایندگی تعمیرات سونی در مجموعه رایان مراجعه کرده‌اند. در ضبط‌های خانگی سونی عیب یاب داخای وجود دارد و اگر یکی از بخش‌های دستگاه از کار بیفتد عملکرد کلی دستگاه مختل می‌شود. مثلا در همین سری VX اگر بخش کاست دستگاه (در حین کار و زمانی که چرخ دنده‌ها در حال کار هستند) از کار بیفتد ضبط خانگی سونی بعد از نمایش ارور (EJECT) در دیسپلی دستگاه خاموش می‌شود.

همچنین در اکثر مدل‌های ضبط خانگی سونی زمانی که بخش CD از کار می‌افتد صدای خروجی دستگاه هم قطع می‌شود. این نوع طراحی دستگاه در عین حال که به سلامت کلی دستگاه کمک می‌کند اما در برخی از موارد با ایجاد کوچکترین ایراد باعث از کار افتادن کل سیستم و خارج شدن آن از چرخه مصرف می‌شود.

 

تعمیر ضبط خانگی سونی مدل VX33
تعمیر ضبط خانگی سونی مدل VX33

روش تعمیر ضبط خانگی سونی مدل VX33

تعمیر بخش CD

مکانیزم بخش دیسک در ضبط خانگی سونی مدل VX33 از نوع CDM58 است. در بخش اپتیکال بلاک هم از نوع KSM-213D استفاده شده است. در واقع سونی در همه مدل‌های سری VX از اپتیکال بلاک 213 استفاده شده است. از اپتیک 213 در دستگاههایی استفاده شده است که قادر به خواندن دیسک‌های صوتی معمولی و غیر فشرده بوده‌اند. سونی اپتیک 213 را با استفاده از کار در محصولات خود بکار برده است که باعث می‌شود عمر مفید آن تغییر چند برابری داشته باشد.

معمولا ایرادهای بخش دیسک در VX33 به صورت باز نشدن درب بخش سی دی و یا نخواندن اطلاعات دیسک ظاهر می‌شود. مانیزم CDM58 دارای تایمینگ خاصی است و در صورتی که به درستی تنظیم نشود در هنگام کار سر و صدای زیادی تولید خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر ضبط خانگی سونی w55

 

تعمیر بخش کاست

نوار کاست به طور کامل از دایره مصرف خارج شده است و بجز معدود مصرف کنندگانی که به دلیل داشتن کلکسون نوار کاست می‌خواهند این بخش را تعمیر کنند اکثریت مصرف کنندگان دیگر از این بخش استفاده نمی‌کنند. اغلب ایرادهایی که در بخش کاست ضبط خانگی ایجاد می‌شود بدلیل خرابی تسمه و یا قطعاتی مانند موتور و یا چرخ دنده های مکانیزم می‌باشد.

تعمیر مکانیزم کاست تئوری مشخصی ندارد و تعمیرکار ضبط خانگی با توجه به تجربیاتی که در این بخش دارد و آشنایی با روند کار تک تک قطعات اقدام به تعمیر کاست ضبط خانگی خواهد کرد.

 

تعمیر ضبط خانگی سونی
تعمیر ضبط خانگی سونی

نصب بلوتوث و یو اس بی (فلش خور کردن ضبط خانگی)

یکی از اقداماتی که باعث حیات دوباره سیستم‌های صوتی می‌شود نصب بلوتوث و یا فلش خور کردن آنهاست. سیستم‌های صوتی که به مرور زمان کارایی خود را از دست داده‌‍اند با این روش احیا می‌شوند. کاست، CD و حتی USB هم با آمدن تکنولوژی بلوتوث کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از بلوتوث یک فرق اساسی با سایر راهاای ارتباطی دارد و ان وایرلس بودن یا همان حذف سیم و کابل است. اکثر ما امروز دانلودهای خود را با استفاده از گوشی انجام می‌دهیم و اگر بتوانیم همان گوشی را بدون سیم به سیستم صوتی خود متصل کنیم دیگر نیازی به هیچ یک از کارکردهای دیگر دستگاه نخواهیم داشت.

نصب بلوتوث و همچنین نصب پورت USB یا همان فلش خور کردن در مجموعه رایان یک تفاوت اساسی با سایر مراکز نصب در این بخش دارد و آن تفاوت کیفی قطعات مصرفی و روش نصب آن است. کلیه قطعات استفاده شده داخل دستگاه قرار می‌گیرد و هیچ قطعه ظاهری ترکیب اصلی دستگاه را تغییر نمی‌دهد. این نکته مهمترین ویژگی این نوع نصب بلوتوث و یو اس بی روی سیتم‌های صوتی است که باعث می‌شود ظاهر و ترکیب اصلی ضبط خانگی شما تغییر نکند.

نکته دیگر کیفیت استفاده از USB و بلوتوث است که از طیق صفحه نمایش دستگاه انجام می‌شود. ریموت کنترل مجزا داده ارائه می‌شود که کنترل دستگاه را راحتتر می‌کند. با استفاده از این کنترل می‌توانید بدون نیاز به گوشی اطلاعات داخل آن را از بلندگوهای ضبط خانگی خود بشنوید.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر ضبط خانگی سونی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط