بررسی علت عدم نمایش تصویر در تلویزیون

عدم نمایش تصویر در تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

بررسی علت عدم نمایش تصویر در تلویزیون عنوانی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. ممکن است هنگامی‌ که تلویزیون خود را روشن می‌کنید ناگهان متوجه شوید که با وجود پخش صدا، هیچ تصویری در صفحه تلویزیون نمایش داده نمی‌شود. در این صورت شاید گمان کنید که تلویزیون دچار نقص اساسی است و هیچ راه حلی جز تعویض تلویزیون وجود ندارد. اما این طور نیست. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به بررسی علت این مشکل و روش های رفع آن بپردازیم.

علت عدم نمایش تصویر در تلویزیون

عوامل زیادی می توانند در بروز مشکل عدم نمایش تصویر در تلویزیون نقش داشته باشند. در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

عدم نمایش تصویر در تلویزیون

بروزرسانی سیستم عامل تلویزیون می تواند مشکلات زیادی از جمله عدم نمایش تصویر را رفع کند.

بررسی مشکل را به درستی انجام دهید!

اکثر کاربران اگر با مشکل عدم نمایش تصویر در تلویزیون مواجه شوند، ابتدا کمی تلویزیون را دستکاری می‌کنند، چند بار آن را خاموش و روشن می‌کنند و اگر نتیجه نگیرند، معمولا شروع به سرچ در گوشی می‌کنند تا علت خرابی تلویزیون را متوجه شوند.

ما از یک فرد معمولی مصرف کننده تلویزیون انتظار نداریم مانند یک تکنسین و تعمیرکار تلویزیون عکس‌العمل نشان دهد اما اگر بخواهید کمی فنی‌تر با مشکل قطع شدن تصویر تلویزیون مواجه شوید، باید به روش زیر عمل کنید:

  1. تلویزیون را روشن کنید
  2. کلید منوی تنظیمات (setting) را فشار دهید. (تلویزیون شما در هر حالتی که باشد باید منوی تنظیمات را روی صفحه نمایش دهد.
  3. اگر اتفاقی نیفتاد! تلویزیون را خاموش و مجدد روشن کنید.
  4. با این کار هم متوجه می‌شوید که ریموت به درستی کار می‌کند یا خیر؟ هم این که با ری استارت تلویزیون، لوگوی آغازین باید نمایش داده شود.
  5. هر تصویری که تا اینجا نمایش داده شود نشان دهنده سلامت تلویزیون شماست. اما اگر همچنان هیچ تصویری نمایش داده نشود یعنی تلویزیون معیوب شده است و باید برای شناسایی ایراد اقدام کنید.

عیب یابی تلویزیون در حالت عدم نمایش تصویر

تلویزیون ما تصویر نداره! چجوری میتونیم متوجه بشیم چه قطعه‌ای معیوب است و باید تعمیرش کنیم؟

اگر به این نتیجه رسیدیم که تلویزیون خراب شده و ایراد آن هم عدم نمایش تصویر است، می‌توانیم عبارت قطع شدن تصویر تلویزیون را در اینترنت جستجو کنیم. با این کار و طبق نتایج ، به این نتیجه برسیم که بک لایت تلویزیون ما سوخته است و باید برای تعمیر آن اقدام کنیم. راه دیگر این است که خودمان به روش صحیح تلویزیون را عیب یابی کنیم و محدوده خرابی را تشخیص دهیم. البته ممکن است برای این کار، روش صحیح آن را بلد نباشید. متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان تی وی به شما آموزش می‌دهند:

 

بیشتر بخوانید : علت به وجود امدن نقاط سفید در صفحه تلوزیون

خرابی بک لایت تلویزیون: شایع‌ترین ایراد

عدم نمایش تصویر در تلویزیون براسا اطلاعات گوگل فقط به دلیل خرابی بک لایت ایجاد می‌شود. اما در واقعیت ایرادهای دیگری هم وجود دارد که نشانه و علائم ظاهری آن با خرابی بک لایت تلویزیون یکی است.

نکته مهم این است که بدانید: چون خرابی بک لایت تلویزیون با نشانه ظاهری قطع شدن تصویر یکی از ایرادهای شایع در مجموعه تعمیرات تلویزیون زیاد جستجو می‌شود، نتایج گوگل به این صورت نمایش داده می‌شود.

ایرادهای دیگری که ممکن است با علامت ظاهری عدم نمایش تصویر در تلویزیون ظاهر شود عبارتند از:

  • برد تیکان و قطعات جانبی مانند کابل LVDS
  • خرابی پنل تلویزیون در اثر عواملی مانند آبخوردگی تلویزیون 
  • از کار افتادن مین برد تلویزیون

روش تشخیص خرابی در ایراد عدم نمایش تصویر

عیب یابی خرابی بک لایت تلویزیون یک نکته مهم دارد:

هر ایرادی که در بک لایت تلویزیون ایجاد شود به صورت مستقیم در کیفیت تصویر اثر می‌گذارد

در زمان عدم نمایش تصویر در تلویزیون برای تشخیص خرابی بک لایت چند نکته را به یاد داشته باشید:

  • اگر بک لایت در یک تلویزیون قطع شود: صفحه نمایش مشابه زمان خاموشی کاملا تاریک می‌شود.
  • در صورتی که تصویر تلویزیون قطع شود، اما بک لایت وجود داشته باشد: صفحه نمایش تلویزیون رنگ سرمه‌ای یا نوک مدادی دیده می‌شود.

 

آموزش تشخیص خرابی بک لایت

تلویزیون تصویر ندارد و ما مشکوک هستیم که بک لایت تلویزیون معیوب شده باشد. جستجو در اینترنت خرابی بک لایت برای ما مشخص‌تر می‌شود اما نکته مهم این است که قبل از اقدام به تعمیر تلویزیون باید از خرابی بک لایت کاملاً مطمئن باشیم. چه روشی وجود دارد که بتوانیم به وسیله آن اطمینان خود را بیشتر کنیم؟

در جواب این سوال باید بگوییم که یکی از روش‌های ساده و البته با دقت بالا برای تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون در زمان عدم نمایش تصویر در تلویزیون استفاده از روش تاباندن نور به صفحه تلویزیون است.

اگر نوشته را به خوبی مطالعه کرده باشید، حالا دیگر می‌دانید که زمانی که تصویر تلویزیون قطع می‌شود، در واقع تصویر وجود دارد اما به دلیل تاریکی زیاد قابل دیدن نیست. پس ما می‌توانیم بک لایت را به صورت مصنوعی و از جلو به تصویر بتابانیم.

با تابش نور به صفحه نمایش، وجود یک تصویر ضعیف نشان دهنده قطع شدن بک لایت خواهد بود

خرابی برد تیکان تلویزیون

شاید نزدیکترین عبارت به نقش و وظیفه برد تیکان تلویزیون(عبارت کارت گرافیک) باشد که البته در عین این که کاملا صحیح نیست، کاملا غلط هم نیست.

وظیفه برد تیکان (TIME CONTROLLER) ایجاد و تنظیم زمانبندی برای ارسال سیگنال افقی و عمودی (Y و X) تصویر است. ببه بیان ساده پنل یا همان صفحه نمایش، تصویر را به صورت اطلاعات افقی و عمودی دریافت می‌کند و پیکسل‌ها را تغذیه می‌کند.

خرابی و از کار افتادن برد تیکان می‌تواند باعث قطع شدن تصویر تلویزیون شود. اما دقت کنید که حتما در این حالت باید بک لایت وجود داشته باشد.

 

عدم نمایش تصویر در تلویزیون

عدم نمایش تصویر در تلویزیون لزوما به معنای خرابی کامل تلویزیون نیست و به راحتی قابل رفع است.

خرابی صفحه تلویزیون

از دیگر احتمالاتی که درباره عدم نمایش تصویر در تلوزیون وجود دارد، این است که صفحه تلویزیون آسیب ببیند. مواردی زیادی مانند: ضربه و یا آبخوردگی می‌تواند باعث آسیب دیدگی صفحه تلویزیون شما بشود.

پروسه تعمیر صفحه تلویزیون با سایر قطعات متفاوت است. قطعات یدکی و نوع تعویض آنها با سایر قطعات تلویزیون فرق دارد اما نکته مهم برای مصرف کننگان این است که هزینه تعمیر به صرفه باشد و در کوتاهترین زمان قابل انجام باشد. برای دریافت مشاوره و خدمات در این زمینه می توانید با متخصصین گروه تخصصی تعمیر تلویزیون رایان تی وی کمک بگیرید. رایان تی وی با کادری متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات در زمینه تعمیرات تلویزیون می باشد.

کلام آخر

در این عنوان از سری مقالات وب سایت رایان تی وی سعی داشتیم به بررسی علت و روش های رفع مشکل عدم نمایش تصویر در تلویزیون بپردازیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد.

همچنین اگر علت مشکل عدم نمایش تصویر تلویزیون خود را در موارد بالا پیدا نکردید می توانید از متخصصان رایان تی وی کمک بگیرید.

سوالات متداول

مشکل عدم نمایش تصویر در تلویزیون به چه دلایلی می تواند باشد؟

این مشکل می تواند به دلایل مختلفی از جمله: خرابی بک لایت ، خرابی برد تیکان، خرابی پنل یا همان صفحه نمایش تلویزیون و… رخ دهد که در متن به طور کامل به آنها پرداختیم.

آیا در صورت بروز مشکل عدم نمایش تصویر، باید تلویزیون را تعویض کرد؟

در بیشتر موارد می توان مشکل را به سادگی رفع کرد و لزومی به تعویض تلویزیون نیست. توجه داشته باشید که عدم نمایش تصویر به معنای خرابی کامل تلویزیون نیست.

خرابی صفحه تلویزیون در صورتی که نیاز به تعمیر صفحه باشد، هزینه و زمان زیادی صرف می کند؟

فرآیند تعمیر صفحه تلویزیون با تعمیر سایر قطعات متفاوت است، ممکن است زمان بیشتری لازم باشد. اما در نظر داشته باشید هزینه تعمیر تلویزیون در صورت خرابی هر قطعه باید مشخص و مقرون به صرفه باشد. با توجه به نیاز روزمره به تلویزیون معمولا در مراکز تعمیر، این کار در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط