آموزش 5 عنصر مهم در تنظیمات تصویر تلویزیون

تنظیمات تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

تنظیمات تلویزیون یکی از نکاتی است که در اغلب موارد توسط مصرف کنندگان نادیده گرفته می‌شود. اهمیت این تنظیمات زمانی که تغییر داده می‌شوند و کیفیت تصویر بیشتر می‌شود مشخص می‌گردد .در این نوشته متخصصین تعمیر تلویزیون رایان به بیان ساده روش انجام تنظیمات تلویزیون در بخش تصویر را به شما آموزش می‌دهند.

عناصر مهم در تنظیمات تصویر تلویزیون کدام است؟

مهمترین عناصر موثر در کیفیت تصویر تلویزیون عبارتند از:

  1. تنظیم بک لایت یا نور زمینه
  2. تنظیم کنتراست تصویر
  3. تنظیم رنگ تلویزیون
  4. تنظیم روشنایی (Braightness)
  5. تنظیم وضوح تصویر

تنظیمات تلویزیون

بهترین روش تنظیم بک لایت یا نور زمینه تصویر تلویزیون چیست؟

نور زمینه یا همان بک لایت در پشت صفحه نمایش همه نمایشگرهای LCD و LED وجود دارد. از صفحه نمایش گوشی موبایل چند اینچی تا تلویزیون ال سی دی یا ال ای دی چند ده اینچی شما. نور زمینه باعث می‌شود تصویر تلویزیون شما که در اصل تاریک است روشن و قابل دیدن شود. با این تعریف بدیهی است هر چقدر کیفیت نور زیمنه بیشتر شود کیفیت تصویر هم افزایش پیدا می‌کند.

درست ترین روش تنظیم بک لایت تلویزیون متناسب سازی آن نسبت به نور محیط است. هر چقدر نور فضای قرارگیری تلویزیون بیشتر باشد باید نور زمینه را بیشتر کنیم تا تصویر تلویزیون کیفیت لازم را داشته باشد. این مسئله را در منازلی که در آنها در پشت تلویزیون پنجره قرار دارد بهتر می‌توانیم درک کنیم. بهتر است نور محیطی محدوده تلویزیون کمتر از سایر نقاط منزل باشد.

برای تنظیم بک لایت تلویزیون معمولا یک گزینه مستقیم در بخش تنظیمات تصویر تلویزیون وجود دارد. این گزینه با اعداد مشخص شده و با کم و زیاد کردن آن نور زمینه تصویر هم کم و زیاد می‌شود. گزینه صرفه جویی در انرژی تلویزیون هم گزینه تنظیم دیگری است که روی مقدار نور زمینه تلویزیون تاثیر مستقیم دارد. کارکرد این گزینه اما به صورت برعکس است : هر چقدر مقدار صرفه جویی بیشتر شود میزان نور زمینه تصویر کاهش پیدا می‌کند.

در تنظیم بک لایت تلویزیون اگر می‌خواهید بهترین کیفیت تصویر را داشته باشید باید بک لایت را در بالاترین حد ممکن قرار دهید و اگر می‌خواهید این بخش که یکی از قسمت‌های آسیب پذیر تلویزیون است عمر بیشتری داشته باشد باید ان را کاهش دهید. توصیه متخصصین تعمیرات تلویزیون تنظیم بک لایت تلویزیون نسبت به نور محیط در پایین‌ترین مقداری است که باعث افت کیفیت تصویر نشود. به بیان ساده‌تر برای این که عمر این قطعه آسیب پذیر افزایش پیدا کند آن را تا حدی که به کیفیت تصویر آسیب نزند کم کنید.

 

بیشتر بخوانید : مشاوره تعمیر تلویزیون

 

تنظیم کنتراست تصویر را چگونه انجام دهیم؟

همه ما بارها و بارها این گزینه را بکار برده‌ایم اما بسیاری از ما تاثیر آن در کیفیت تصویر تلویزیون را نمی‌دانیم.  اگر بخواهیم به بیان ساده توضیح دهیم کنتراست تصویر به میزان سیاه بودن رنگ مشکی و سفید بودن رنگ سفید گفته می‌شود. وقتی کنتراست را بالا می‌بریم رنگ مشکی کاملا سیاه ظاهر می‌شود و رنگ سفید هم اشباع می‌شود. با کاهش کنتراست هم رنگ مشکی به صورت نوک مدادی تغییر می‌کند و باقی رنگهای تصویر تلویزیون هم متناسب با آن تغییر کیفیت می‌دهند.

تقریبا همه مصرف کنندگان میزان کنتراست تصویر را در بالاترین حد ممکن قرار می‌دهند. البته تنظیمات اولیه اکثر تلویزیون ها هم همین مقدار را تایید می‌کند. اما برای تغییر در کیفیت تصویر می‌توانید ان را تا حدود 50% کاهش دهید.

 

تنظیمات تلویزیون

تنظیم رنگ تلویزیون : ساده‌ترین گزینه تنظیمات تلویزیون

می‌گوییم ساده چرا که معمولا همه مصرف کنندگان با آن آشنایی دارند و تنظیم آن را در بالاترین حد ممکن که رنگ ها به درجه اشباع نزدیک می‌شوند انتخاب می‌کنند. معمولا کاربران در مورد رنگ تلویزیون 0 و 100 عمل می‌کنند. یا رنگ تصویر را آنقدر زیاد می‌کنند که رنگ از تصویر بیرون می‌زند یا این که تصویر را به صورت سیاه و سفید انتخاب می‌کنند.

برای تنظیم میزان رنگ تصویر تلویزیون سعی کنید کمی بدون ترس عمل کنید. کاهش کمی از رنگ تلویزیون می‌تواند تصویر تلویزیون شما را واقعی‌تر کند. در عین حال راحت باشید و سلیقه شخصی خود را در هر میزان که هست اعمال کنید.

 

تنظیمات تلویزیون

تنظیم روشنایی (برایتنس) تصویر تلویزیون

اشتباه نکنید! معمولا مصرف کنندگان دو گزینه نور زمینه ئو روشنایی تصویر را با هم اشتباه می‌گیرند. هر چند ممکن است این دو گزینه از نظر لغت به هم نزدیک باشند اما از نظر تاثیری که در کیفیت تاثیر می‌گذارند تفاوت زیادی با هم دارند. در مورد نور زمینه توضیح دادیم و گفتیم که نوری است که از پشت به تصویر می‌تابد. روشنایی یا برایتنس (Brightness) اما به میزان نور و روشنایی سیگنال تصویر گفته می‌شود.

هر تصویر دارای یک میزان روشنایی مشخص است. مثلا یک عکس را در نظر بگیرید که در یک نور محیط مشخص گرفته شده است. برای بهتر دیده شدن عکس از پشت به آن نور تابانده می‌شود. به میزان روشنایی تصویر برایتنس (Brightness)  و به نوری که از پشت به تصویر تابانده شده بک لایت گفته می‌شود.

 

تنظیمات تصویر تلویزیون

تنظیم وضوح تصویر چه تاثیری در کیفیت تصویر تلویزیون دارد؟

ترجمه گزینه sharpness به معنای وضوح تصویر تلویزیون با تغییرات این گزینه در تصویر تلویزیون خیلی سازگار نیست. تاثیر گزینه وضوح تصویر در تصویر تلویزیون در حالت کم شدن به صورت برفکی شدن و در حالت زیاد شدن به صورت مات شدن تصویر ظاهر می‌شود. معمولا توصیه متخصصین اینست که این گزینه را نسبت به کیفیت سیگنال تصویر و کیفیت تصویر و محتوایی که در یافت می‌کنید انتخاب کنید.

برای تصاویری که کیفیت بالاتری دارند می‌توانید از وضوح تصویر پایین‌تر استفاده کنید. اما زمانی که کیفیت تصویر خیلی بالا نیست می‌توانید با افزایش عنصر وضوح تصویر یا همان Sharpness تصویر، کیفیت را به طور مصنوعی افزایش دهید.

 

بیشتر بخوانید : از روش تعمیر بک لایت تلویزیون چه می دانید؟

 

بهترین روش تنظیمات تلویزیون چگونه است؟

شاید همه ما آنقدر فرصت نداشته باشیم که بخولاهیم با معنی لغوی همه گزینه‌های تنظیمات تصویر تلویزیون آشنا شویم و کارکرد هر یک از آنها را بررسی کنیم. برای این افراد یک راه حل میانبر داریم :

ابتدا این را بدانید که همه تنظیمات تلویزیون می‌تواند بر اساس سلیقه شما تغییر کند. مثلا یک شخص تصویر را به صورت سیاه و سفید می‌پسندد و دیگری در بالاترین درجه اشباع رنگ. از تنظیمات مختلف تصویر تلویزیون فقط و فقط یک گزینه در میزان عمر مفید قطعات و استهلاک کلی دستگاه تاثیر دارد و آن هم تنظیمات نور زمینه یا همان بک لایت است. به غیر از این گزینه که بهتر است با توجه به شرایط محیطی و یا توسط متخصصین تنظیم شود باقی گزینه‌های تنظیم تصویر تلویزیون را در هر مقداری که می‌خواهید می‌توانید قرار دهید بدون این که نگران خرابی تلویزیون باشید.

تنظیمات تلویزیون

ساده‌ترین روش تنظیم رنگ و نور تلویزیون چیست؟

ساده‌ترین روشی که می‌توان برای تنظیم رنگ و نور و سایر تنظیمات تلویزیون استفاده گرد به صورت زیر انجام می‌شود.

وارد منوی تنظیمات شوید. اولین گزینه تنظیمات تصویر تلویزیون را انتخاب کنید. با توجه به نوع گزینه (عددی یا چند گزینه‌ای) تنظیمات را تغییر دهید. مثلا اگر تغییرات گزینه 0 تا 100 تعیین شده است آن را ابتدا در حالت 0 قرار دهید و در کیفیت تصویر دقت کنید. گزینه را تا 100 بالا ببرید و تغییرات را مشاده کنید. برگردید و تنظیم را در بهترین حالت و مقدار ممکن قرار دهید. این مقدار دقیقا مقداری است که سلیقه شما آن را تعیین می‌کند.

انجام صحیح تنظیمات تلویزیون از یک طرف به کیفیت تصویر تلویزیون و از طرف دیگر به سلیقه مصرف کننده بستگی دارد. متخصصین تعمیرات تلویزیون رایان توصیه می کنند هر چند وقت یکبار تنظیمات تصویر تلویزیون را تغییر دهید تا با یکنواختی تصویر تلویزیون مواجه نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط