آموزش تعمیر برد پاور تلویزیون در برندهای مختلف

تعمیر برد پاور تلویزیون

آنچه در این نوشته خواهید خواند

برد پاور بیشترین میزان انرژی را در بین قسمت‌های مختلف تلویزیون مصرف و در مقابل بیشترین میزان گرما را هم تولید می‌کند. میزان خرابی این بخش هم نسبت به سایر قطعات تلویزیون بیشتر است. در ادامه به آموزش تعمیر برد پاور تلویزیون در برندهای مختلف می‌پردازیم اما ابتدا باید کمی با برد پاور بیشتر آشنا شویم.

در تلویزیون های قدیمی ( crt و پروجکشن ها)  بخش پاور قسمتی از برد اصلی دستگاه بوده است اما در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی به صورت یک برد مجزا ساخته و تولید می شود.

وظیفه بخش یا برد پاور تولید ولتاژهای مختلف با دامنه های مناسب برای تغذیه بخش‌ها و قطعات مختلف تلویزیون است. ورودی آن ولتاژ متناوب شهری (110 یا 220 ولت) است و خروجی آن شامل چند ولتاژ با دامنه و جریان های متفاوت که معمولا شامل همه یا تعدادی از ولتاژهای زیر می شود.

  • ولتاژ استندبای ( st by) : معمولا بین 3.3 تا 5 ولت است و وظیفه آن تغذیه ابتدایی سیستم کنترل تلویزیون برای ایجاد آماده بکار بودن دستگاه است.
  • ولتاژ 5 ولت : معمولا برای تغذیه سیستم کنترل و gpu و قطعات مشابه آنها استفاده می‌شود.
  • ولتاژ 8 تا 12 ولت : برای تغذیه بخش های عمومی تلویزیون مانند آمپلی فایر ، تغذیه برد تی کان استفاده می شود و یا ممکن است برای ساخت ولتاژهای پایین تر از آن استفاده شود.
  • ولتاژ 24 ولت : این ولتاژ در تلویزیون های ال سی دی برای تغذیه بخش پاور تلویزیون استفاده می شود.

قطع شدن یا ایجاد اشکال در هر یک ولتازهای تولید شده در برد پاور باعث از کار افتادن یا کارکرد نا صحیح بخشی از قطعات تلویزیون می شود شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از مصرف کنندگان ایجاد ایرادهای مختلف تلویزیون را به خرابی برد پاور تلویزیون نسبت می‌دهند.

تعمیر برد پاور تلویزیون سامسونگ

خرابی برد پاور تلویزیون در بین تلویزیون های ال سی دی سامسونگ یکی از ایرادهای شایع و متداول محسوب می‌شود. خرابی برد پاور در تلویزیون های ال سی دی سامسونگ ایرادهایی مانند موارد زیر را ایجاد می کند :

  • دیر روشن شدن و یا بد روشن شدن
  • چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سامسونگ
  • روشن و خاموش شدن تلویزیون سامسونگ
  • خاموش شدن تلویزیون بعد از مدتی کار کردن تلویزیون

 

چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون سامسونگ

چشمک زدن متناوب و یا نا متناوب چراغ پاور تلویزیون سامسونگ می تواند یکی از نشانه‌های خرابی برد پاور تلویزیون سامسونگ باشد.

در این حالت باید دامنه و کیفیت جریان ولتازهای خروجی پاور چک شود. ممکن است یکی از ولتاژها کیفیت لازم را نداشته باشد و یا بطور کامل قطع شده باشد.

علت دیر روشن شدن تلویزیون سامسونگ

دیر روشن شدن یکی دیگر از ایرادهایی است که در اثر خرابی برد پاور تلویزیون سامسونگ ایجاد می‌شود. در این ایراد معمولا وقتی چند ساعت تلویزیون خاموش است دیر و سخت روشن می شود مثلا باید چندین مرتبه تلویزیون را روشن و خاموش کرد و یا ان را از برق کشید و مجدد وصل کرد تا بالاخره تلویزیون روشن شود. اما بعد از روشن شدن تا زمانی که اموش شود مشکلی نخواهد داشت.

این ایراد معمولا بعلت خرابی خازن های پاور تلویزیون سامسونگ ایجاد می شود اما ممکن است ایرادهای دیگری هم در تلویزیون ایجاد شود. تلویزیون ال سی دی سامسونگ در مدل های مختلف مانند سری A مانند A450 – A550  – سری B مانند B550 – B570 – B650  سری C مانند C530 – C550 و سری D مانند D585 و D550 دچار این ایراد می شوند.

تعمیر برد پاور تلویزیون سونی

تلویزیون های سونی دارای عیب یاب داخلی هستند و در صورت ایجاد ایراد در تلویزیون، محدوده خرابی و قطعات معیوب را با چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون اعلام می کنند.

در عموم تلویزیون های سونی وقتی برد پاور دچار ایراد و خرابی می شود چراغ جلوی تلویزیون 2 بار چشمک می زند. در واقع 2 بار چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون سونی نشان دهنده قطع شدن یکی از ولتاژهای خروجی برد پاور تلویزیون است.

تلویزیون های سونی از طراحی بسیار خوبی برخوردار هستند و این امر کمک زیادی به تعمیر تلویزیون سونی می کند. پاور تلویزیون های سونی به گونه‌ای طراحی شده است که می توان آنها را بدون دیگر قطعات تلویزیون راه‌اندازی و عیب یابی کرد.

تعمیر برد پاور تلویزیون ایکس ویژن

خرابی برد پاور تلویزیون ایکس ویزن هم شرایط و علایمی مانند سایر تلویزیون ها دارد و در اکثر موارد با ایراد ظاهری روشن نشدن تلویزیون ظاهر می شود اما استفاده از قطعات با کیفیت متوسط برای کاهش هزینه و قیمت تمام شده تلویزیون از یکطرف و توان تلفاتی برد پاور باعث شده که خرابی برد پاور یکی از ایرادهای شایع و متداول در بین تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی ایکس ویژن باشد.

خرابی برد پاور تلویزیون ایکس ویژن در اکثر موارد قابل تعمیر است و خرابی خازن ها و یا آی سی ها و ترانزیستورهای برد پاور معیوب با تعویض آنها برطرف می شود.

تعویض خازن برد پاور تلویزیون

خازن ها یکی از قطعاتی هستند که در برد پاور زیاد خراب می شوند. کیفیت ساخت خازن ها مخصوصا خازن های الکترولیت به گونه‌ای است که بعد از پایان عمر مفید آنها و یا حتی قبل از آن ممکن است ظرفیت آنها تغییر کند. این تغییر همواره با کاهش همراه است و باعث ایجاد ایرادهای مختلف می شود.

باد کردن و تغییر شکل ظاهری یکی از نشانه های خرابی برد پاور تلویزیون است که حتما باید در تعمیر برد پاور تلویزیون در نظر گرفته شود، اما ممکن است همه خازن ها تغییر شکل ندهند. برای تست خازن های مختلف می توان از خازن متر استفاده کرد و ظرفیت دقیق خازن های مختلف برد پاور تلویزیون را تعیین کرد. دقت کنید که برای سنجش یک خازن حتما باید آن را از مدار خارج کنید.

خازن ها دارای دو ویژگی اصلی هستند : ظرفیت و ولتاژ کار خازن. ولتاژ کار خازن را در هنگام تعویض می توان بالاتر هم استفاده کرد اما میزان ظرفیت را توصیه می شود که دقیقا با مانند قطعه اصلی دستگاه استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط